2023-07-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
En riktig snyfthistoria😫 Kvinnan har gjort detta förrut. Förra gången blev hundarna satt i hemkarantän.
Tiken hade sin tredje kull på raken. Enligt lag får en tik paras 2 gånger efter varann och ska sen vila i ett år. Ni verkar ha missat att kvinnan åkte dit för narkotikasmuggling också. Trodde väl inte att tiken skulle valpa på färjan och hade då fått valparna chippade och reggade som svenskfödda= mer betald för valparna vid försäljning. Tiken slipper i allafall lida mer och kvinnans kassako är borta. Myndigheterna har nog större koll än vad man kan tro 😉😉
Ja självklart är det avelsresor. Ingen hund behöver åka på solsemester. Detta var hennes pensionsinkomst helt enkelt.

Att hon gjort det så ofta förr att det blivit normaliserat är illa men igen hon borde inte klaga på att hon lyckats så många gånger.
Citera
2023-07-22, 12:18
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Man måste vara ganska skruvad som veterinär om man har ihjäl friska fina hundar på det här sättet utan att försöka medverka till att hitta en lösning.

Märker att du inte har någon utbildning där det krävs en legitimation att få utöva yrket typ veterinär.
Då finns det regler och lagar som man måste följa oavsett
Det här är ett sånt fall

Inga hundar får importeras utan dokument och sprutor.
Alla smuggelhundar avlivas av olika anledningar.
Detsamma gäller när de kommer direkt från utlandet utan intyg och vaccinationer.
Helt rätt!

Tycker ägaren till hunden som varit ansvarslös och borde vetat bättre.
Hon utsatte sig själv för detta och gråter ut i pressen och låter veterinären ta smällen för sitt eget handlande.

Riktigt illa faktiskt!
Citera
2023-07-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nä måste vara så jobbigt för dessa instanser... att vara lite medmänskliga med hundarna riktigt jävla smuts hur svårt ska de ha varit att ha haft dem inlåsta i ett rum... som sagt kärringen skiter jag i.

Antar ironi/sarkasm från din sida.
Hanhunden behövde ett dygn i karantän tills nästa båt tillbaka.
(sen vad säger det land båten anländer till? avliva? Reste de med bil till den tullen där färjan avgick och de hade ju inget intresse av hundar som reser ut, men de som reser in)

Tiken hade behövt karantän i några månader tillsammans med valparna.
Det finns ingen karantän där båten anlade i Sverige och absolut inte några månader inne på tullpersonalens fikarum eller dylikt.
Dessutom så hade karantän kostat en rejäl slant som jag antar inte fanns.
Samt att tik och valpar får inte transporteras när förlossning så nära.

När jag reste hem med mina hundar så hade jag kontakt med tull och veterinär på ankomstort och bollade dokument med dom så jag visste jag hade rätt papper när vi skulle anlända.
Citera
2023-07-22, 12:21
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.S
Jag hade med önskat att man i svenska tullen varit lite slappare, så vi får in lite rabies, fler smuggelhundar etc. Jag menar, det är värt att några får tumma på reglerna lite, deras hundar är ju mer värda än alla andras hundar. Så typiskt svensk byråkrati att försöka stoppa dödliga sjukdomar och smuggling. Skitland man lever i.

Det var inte vad jag skrev, jag skrev att de skulle sättas i karantän på hennes bekostnad.
Citera
2023-07-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja självklart är det avelsresor. Ingen hund behöver åka på solsemester. Detta var hennes pensionsinkomst helt enkelt.

Att hon gjort det så ofta förr att det blivit normaliserat är illa men igen hon borde inte klaga på att hon lyckats så många gånger.

Pension!!! Nä! Skräp som använder missbrukar hundavel till försörjning och unna
sig livets goda. Har svårt att tro att den kvinnan har jobbat sen hon kom till Sverige. 😫😡
Citera
2023-07-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Nu blev mitt svar fucked men har redigerat det.
Hon har väl en dokumenterad resa?
Jag tycker inte man ska ha lösaktiga regler i vissa fall pga känslor men här ser jag inte anledningen att vara så rå.
Jag tror att hundarna kan tas i förvar. Om inte, varför?
Och eftersom ungarna precis fötts ser jag det som högt otroligt att dom skulle bära på rabies, men jag vet inte om man kan födas med rabies? Man kan väl testa hundarna ifall dom har rabies?
Hur såg det ut med vaccinationer och sådant på dom två äldre hundarna är ju väldigt intressant, var det något oklart där så kan jag ha mer förståelse för besluten.
I artikeln är det rätt luddigt om dokumenten, det står att hon lovade på hedersord att hundarna var ok. Sånt hör ju tullarna givetvis hela dagarna, att resenärerna bedyrar det ena och andra. Det smäller förstås inte lika högt som riktiga papper.

Jag lovar att förvar/karantän erbjöds om det var ett lagligt alternativ. Hon kanske inte ville betala. Tänk på att nyfödda valpar kan behöva särskild vård eller utökad tillsyn, det ingår inte i karantän.

Rent krasst så har vi ju bara hennes ord på att de föddes på färjan. Kan ju vara födda utomlands men hon drog en rövare. Är förstås van vid att svenska tullare är snälla.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-22 kl. 12:35.
Citera
2023-07-22, 12:28
Medlem
Stackars hundar=( men allt faller tillbaka på ägaren.. vilken vettig människa åker iväg med en dräktig hund.. och sen från serbien från alla länder.. Tragisk historia , djuren förtjänade bättre.
Citera
2023-07-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8P0aq/hunden-fick-valpar-pa-resan-tvingades-avlivas-i-kajen

Stackars hund att ha en sådan efterbliven kärringjävel till ägare. Hon tog med sin dräktiga tik på en färja och blir sedan förvånad när den föder på färjan och får nu gråta ut i media, och eftersom hon är helt efterbliven så förstod hon inte att detta bara kommer slå tillbaka på henne själv. Vill hon seriöst ha sympatier här efter att ha handlat så vårdslöst? Jag ser henne inte som annat än en djurplågare, alternativt högst olämplig att inneha husdjur. Så här gör man väl bara inte? Jag kan inte tänka mig en enda person i min bekantskapskrets som skulle ta med ett dräktigt djur på t.ex. ett flygplan. Alla vet att man inte får smuggla odokumenterade djur, och att gör man det ändå så behöver dom avlivas. Tänker man ett hypotetiskt scenario där djur föds i luften eller på färjan och därmed saknar dokumentation så blir den logiska efterföljden att dom kommer avlivas vid destinationen. Men inte fan kontaktar man media och outar sig själv som en försupen dum kärringjävel för det? Eller är detta någonting som gemene man skulle kunna råka ställa till med? Är det någon som faktiskt sympatiserar med dom inblandade? Möjligtvis hunden, som sagt...

Du kanske missade att hon hade serbiska papper på att hundarna inte bar på rabies? Men i Sverige måste de tro att de är bäst på allt. Jag minns när vackra fullblodshästar skänktes till Sverige av ett land för ett antal år sen. När de kom hit avlivades de. Det finns en jävla illvilja och dryghet i det här landet. Tänker även på Hästmannen som inte fick leva sitt liv i fred. De tog djuren ifrån honom. Somliga svenskar är psykopater och helt stukade i huvudet.
Citera
2023-07-22, 12:44
Medlem
Kungsgardens avatar
En del missar också det faktum att Serbien inte är ett EU-land. Kvinnans fel till 100 %.
Citera
2023-07-22, 12:48
Medlem
Merwinnas avatar
Hur skulle nyfödda valpar ha kunnat vara rabiessmittade? Och i och med att föräldradjuren varit med tanten hela tiden (får man förmoda), och inte sprungit runt på gatan och hamnat i slagsmål (då skulle det för övrigt ha funnits sår efter bett), så fanns det ingen anledning att tro att de var smittade heller. Här borde veterinären ha medverkat till en lösning!

Det som slår mig är också att IBLAND går det bra. När vi skulle ta emot en massa flyktingar från Ukraina t.ex. så fick de ta in sina djur, även om de inte hade några papper. Medan andra länder ställde helt andra krav: antingen karantän eller avlivning. Det är så typiskt: när det handlar om FLYKTINGAR så gäller inga regler, men när det är någon annan så är det helt hänsynslöst.
Citera
2023-07-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

Var ju nån liten svensk tjej som dog häromåret efter att en hund slickat henne på benet på semestern.

Är du säker på det? Försöker leta men hittar ingen info om att något sådant ska ha inträffat. Däremot var det en ung kvinna från Norge som dog efter att ha blivit smittad i Filippinerna 2019.
Citera
2023-07-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
En del missar också det faktum att Serbien inte är ett EU-land. Kvinnans fel till 100 %.
Ja och att de verkar skita i att försöka få bort rabies.

Kan ju vara så att kvinnan vaccinerat dem i Serbien men att just det preparatet inte är godkänt i Sverige.

Så inte bara att papperen är på fel språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in