2023-07-22, 12:06
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Det är 18 år på TikTok, annars behöver du föräldrars tillstånd.

Äe det senaste vinkeln för att gnälla på Dumpen nu?
Är man vuxen och hänger mycket på TikTok är man inte riktigt vuxen.

Lägger till: Jag är ute för att Dumpen ska känna så mycket ångest som möjligt, så de lägger ned.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2023-07-22 kl. 12:55.
Citera
2023-07-22, 12:18
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Tror knappast de skulle skjutsa gäddor till psykakuten, sitta med dem i samtal i timmar när de ringer efter avslöjanden mm om de ville inflika "maximal skada".

Andra fetningen - är du dum? Det är precis tvärt om!

Okunnig är du iallafall, för skadestånd i Sverige är mindre än den sannolika advokatkostnaden och Tweedy har noll chans att vinna ändå men en del att förlora, trots sitt redan patetiska pundarliv.
Det är vad de säger själva, ingen annan uppgift. Vi vet ju hur de ljuger, har ljugit. De Kunde ju bjuda på advokat, för de vill ju vara rättrådiga? Och få saken prövad.

När det gäller trovärdighet i domstolen, ställs pundare mot pundare, så det blir som svenssons mot svenssons.

Inget jag vet, men i alla fall förr kunde man ha rättskydd i sin försäkring. Då är det bara att köra utifrån ekonomin.
Citera
2023-07-22, 12:31
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Är man vuxen och hänger mycket på TikTok är man inte riktigt vuxen.

Eller är man som coach-Janne som vill förgripa sig på någon gan tror är 13 och har en alkoliserad mamma. Där barnen är finns gäddorna som skriver sina sjuka tankar direkt till barn. Dumpen publicerar bara skiten de skriver. Bli arg på författaren, inte utgivaren istället.
Citera
2023-07-22, 12:39
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Det har du helt rätt i - det är helt frivilligt. Låt oss nu säga att någon startar en "dumpen II" men väljer att inte ta med delen som rör offentlig uthängning. Man fiskar, verifierar och sedan kontaktas tex lokala myndigheter, arbetsgivare, anhöriga osv på ett diskretare sätt. Det går också att publicera nyheten om att någon hittats i ett geografiskt område utan att göra personen enkelt identifierbar.

Det första som krävs är människor som vill viga livet åt detta. Det går nog att hitta. Det andra som behövs är finansiering.
Jag är personligen ganska övertygad om att sistnämnda blir svårast då flöden från swish troligen inte skulle bli lika stora. Dumpen har på kort tid byggt en kult där man surfar lite på tiktok-vågen. Det är en process där utpekande och per def mobbing görs till en affärsmodell. Tyvärr.

Eftersom man vill nå ut, ha lagändring som mål osv så blir det en balansgång
Dumpen har valt att jobba på det här sättet eftersom man då kan få den uppmärksamhet man behöver och belysa ett stort problem

Samtidigt så stöttar man både gäddorna, deras anhöriga och personer som vart utsatt tidigare i livet
Citera
2023-07-22, 12:42
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Tror knappast de skulle skjutsa gäddor till psykakuten, sitta med dem i samtal i timmar när de ringer efter avslöjanden mm om de ville inflika "maximal skada".

Andra fetningen - är du dum? Det är precis tvärt om!

Okunnig är du iallafall, för skadestånd i Sverige är mindre än den sannolika advokatkostnaden och Tweedy har noll chans att vinna ändå men en del att förlora, trots sitt redan patetiska pundarliv.

Vid ett enskilt åtal för förtal mot Dumpens ansvarige utgivare kan målsäganden yrka på ersättning för rättegångskostnad (advokatarvode bland annat). Vid fällande dom döms då den dömde att betala rättegångskostnaden.

Generellt är jag inte helt övertygad om att en gädda skulle gå lottlös från rätten efter en stämning för förtal. Det går på goda juridiska grunder att argumentera både för och mot förtal, vilket jag har behandlat tidigare i tråden. Först efter en rättegång får vi dock facit.

Emellertid finns en aspekt av Dumpens publiceringar som jag bedömer talar mer för förtal än mot, det vill säga oavsett hur man ser på publiceringen som helhet med utpekandet för klandervärt beteende i form av ansikte (att publiceringen trots allt är försvarlig), och det är publiceringen av snoppbilder: just de bilderna torde vara svåra att argumentera för, det vill säga att de i förtalsregelns mening är försvarliga att publicera. Därmed skulle det kunna bedömas som förtal i den delen, om inte annat.
Citera
2023-07-22, 12:50
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Det finns en kontext därmed kvittar det om ordet ”pedofil” nämns. Att de vill sprida missaktning är uppenbart och precis som du säger vill dom skapa maximal skada.
Instämmer förövrigt i att jag och andra förminskar ”gäddornas” beteende, det är ju tyvärr en konsekvens sprungen ur Dumpens handlingar bara det visar lite på det kontraproduktiva.

Men för att återgå till det här med förtal. Det vore närmast tjänstefel av ”Tweedys” advokat att inte föreslå en stämning mot Dumpen. Sen får jag uppfattningen att Tweedy förmodligen inte är intresserad av en sådan då han tycks stå en bit utanför rättssamhället.

Vore dock jäkligt intressant att se hur en stämningsansökan skulle bedömas. Kan tänka mig att det i Tweedys fall skulle sluta med framgång vilket verkligen vore att öppna pandoras box. Sara och Patrik riskerar nog en sjuhelvetes massa skadestånd och då är frågan om de skulle kirra att driva Dumpen vidare.

Absolut, för att få dessa personer att söka hjälp för sina problem, varna andra, få eventuella tidigare brottsoffer att våga anmäla och få den uppmärksamhet som behövs så gör man på detta sättet sen hävdar dom att det finns ett allmänintresse

Ingen av dom 250+ gäddor som hängts ut har velat gå vidare till att bedriva ett rättsprocess mot dumpen, dom flesta är nog fullt medvetna om hur fel dom gjort och vill nog bars gå under jord och hoppas på att folk glömmer, hade dom vart helt oskyldiga hade dom nog gjort en rättsak av det
Citera
2023-07-22, 13:03
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Eftersom man vill nå ut, ha lagändring som mål osv så blir det en balansgång
Dumpen har valt att jobba på det här sättet eftersom man då kan få den uppmärksamhet man behöver och belysa ett stort problem

Samtidigt så stöttar man både gäddorna, deras anhöriga och personer som vart utsatt tidigare i livet

Först knuffar man ned dem i en grop, sen hjälper man upp dem, och lämnar dem smutsiga och med brutna ben.
Citera
2023-07-22, 13:10
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Då är problemet lärartätheten och int dumpen
Du råkar knuffa någon så denne hamnar på en klippavsats, inget problem för dig att denne svälter ihjäl, för det är inte ditt problem att det inte finns en helikopter.
Citera
2023-07-22, 13:19
Medlem
Ankan-mannens avatar
Flera av de uthängda ser ut att vara psykotiska, kan inte riktigt bedöma det utifrån konfrontationerna, då de är i chock. Mr X tror jag var det, han som ändade. I en domstol så låter de utreda det om det finns tecken på psykos och straffet bestäms först efter utredningen. Den hänsynen åtnjuter inte Dumpens gäddor.
Citera
2023-07-22, 13:38
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Flera av de uthängda ser ut att vara psykotiska, kan inte riktigt bedöma det utifrån konfrontationerna, då de är i chock. Mr X tror jag var det, han som ändade. I en domstol så låter de utreda det om det finns tecken på psykos och straffet bestäms först efter utredningen. Den hänsynen åtnjuter inte Dumpens gäddor.

Men en dom stol fattar inte den bedömningen på att de "ser ut att vara psykotiska". Vill man inte hamna på dumpen, sök inte efter barn på internet att våldta. Vill man hjälpa de gäddor (som det är så ooootrooooligt synd om och inte bär något ansvar själva) måste det tillkomma nya lagar. Att dumpen försvinner hjälper bara gäddorna.
Citera
2023-07-22, 14:27
Medlem
Citat:
I en och samma mening så skriver du att flera av de uthängda gäddorna ser ut att vara psykotiska för att avsluta meningen med att du inte kan bedöma det. Rena önsketänkanden och hypoteser från din sida för att försöka hitta en slagsida på Dumpen.
När det gäller Mr X så bör du höra det inspelade samtalet mellan journalisten på ETC och Sara, men jag vet inte om du klarar ta in så mycket fakta…?

Läs gärna hela artikeln, den inspelade intervjuen hittar du längst ner.
https://dumpen.se/2023/07/07/en-mork-historia/
Senast redigerad av Vedklyv1980 2023-07-22 kl. 14:31.
Citera
2023-07-22, 14:54
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Först knuffar man ned dem i en grop, sen hjälper man upp dem, och lämnar dem smutsiga och med brutna ben.

Nej, din.metafor stämmer int med verkligheten
Om jag ska beskriva hur den egentligen ser ut så låter den såhär:
Man gräver gropen
Lämnar ett bete i botten och dom själva väljer att hoppa ner i gropen och bryta sina ben och bli smutsiga samtidigt som dom upptäcker att betet bara var en synvilla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in