2023-07-22, 12:09
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Till sista ukrainaren, verkar vara devisen inom västvärlden. Jag tror ärligt talat ni fullständigt skiter i det ukrainska folket som helhet.
Exakt så.
Det går bra att skicka vapen och att låta någon annan dö, men man vill inte bli inblandad själv eller skicka sina egna söner att dö i köttkvarnen. Då skulle hemmaopinionen i väst bli för negativ och regeringen falla.

Det tragiska är att den sk. Ukrainska motoffensiven som inte alls verkar vinna mark i någon större omfattning konsumerar de sista Ukrainska männen i produktiv ålder.
Att som statschef och militär ledare i väst vara så cynisk och fullkomligt likgiltig för att man skickar någon annans söner i döden i denna fullkomligt utsiktslösa motoffensiv torde även ge resultat i hemlandet då folket inser att denna cynism lika väl kan vändas mot det egna folket.
Senast redigerad av RobbanUC 2023-07-22 kl. 12:23.
2023-07-22, 12:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Rysslands militära kapacitet är inte låg, den ukrainska militära kapaciteten är det.
Den sista ryssen har lämnat Ukraina när det sunda förnuftet slagit in hos västvärlden och man inser att det är dags att sätta sig vid förhandlingsbordet. Att tro att Ryssland militärt ska besegras till sista man är såklart rena fantasier likaså tanken om att Ryssland skulle vara i tidsnöd. Det är helt tvärtom, det är Ukraina som lider av brist på manskap, ammunition och militärt materiell.
Det finns ingen av oss här som har koll på någonting på respektive sida. Vi kan egentligen bara gissa.

Nu får ju Ukraina kontinuerligt material från väst och vad jag kan se på filmklipp och bilder från kriget så är den ukrainska soldaten bättre utrustad.

Har du någon invändning mot det?

Sedan vet vi att Ukraina fått utrustning för och har utbildat ca 10 brigader. 4 har satts in i strid som vi kan se. Vad betyder det tror du?

Sedan om vi faller tillbaka till Oryx, den enda faktabaserade informationen vi kan få ifrån kriget är att Ryssland förlorar fler fordon än Ukraina. Vad tänker du om det?
2023-07-22, 12:10
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Jasså? Vad har rysstrollen haft rätt i ? Ryssland var några mil från Kiev i början av kriget men de fick lägga svansen mellan benen och fly.

Du har ett konto från 2002 men började skriva först för nåt år sedan. Är du kompis med admin eller?

Ja, att övertagandet av Bakhmut skulle ske samt att motoffensiven skulle misslyckas exempelvis. De lämnade områdena runt Kiev under fredsförhandlingarna förra året, detta finns för övrigt dokumenterat så det är inga konstigheter.

Vad jag personligen har gjort sedan 2002 för att jag under en period inte haft tid att skriva på forumet kan du högaktligen skita i.

Sedan att du inte klarar av att bemöta resten av mitt inlägg är egentligen svar nog på din intellektuella förmåga.
2023-07-22, 12:16
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns ingen av oss här som har koll på någonting på respektive sida. Vi kan egentligen bara gissa.

Nu får ju Ukraina kontinuerligt material från väst och vad jag kan se på filmklipp och bilder från kriget så är den ukrainska soldaten bättre utrustad.

Har du någon invändning mot det?

Sedan vet vi att Ukraina fått utrustning för och har utbildat ca 10 brigader. 4 har satts in i strid som vi kan se. Vad betyder det tror du?

Sedan om vi faller tillbaka till Oryx, den enda faktabaserade informationen vi kan få ifrån kriget är att Ryssland förlorar fler fordon än Ukraina. Vad tänker du om det?

Givetvis får Ukraina materiell från väst, det är det ingen som förnekar. Problemet är bara att det är helt meningslöst i denna offensiv om de inte har manskap nog eller luftunderstöd för att kunna genomföra den. Som jag påpekat tidigare så är detta ett rent självmordsuppdrag i grund och botten. Så bättre rustad spelar ingen roll så länge de inte har förutsättningar för att vinna.

Dessa brigader har satts in och en del av dessa har dukat under med västlig materiell, hur länge tror du de ska fortsätta striderna och var ska manskapet komma ifrån i väsentligt antal för att detta ska kunna fortsätta?

Ja, jag vet. Källor från den ena sidan säger en sak för att måla upp en bild och likaså från den andra. Som du så korrekt påpekar i början av din kommentar så vet vi egentligen inte hela bilden av hur allt går på slagfältet. Jag utgår från ren logik om man ser på den totala militära kapaciteten hos båda sidor idag.
2023-07-22, 12:18
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Exakt så.
Det går bra att skicka vapen och att låta någon annan dö, men man vill inte bli inblandad själv eller skicka sina egna söner att dö i köttkvarnen. Då skulle hemmaopinionen i väst bli för negativ och regeringen falla.

Det tragiska är att den sk. Ukrainska motoffensiven som inte alls verkar vinna mark i någon större omfattning konsumerar de sista Ukrainska männen i produktiv ålder.
Att som statschef och militär ledare i väst vara så cynisk och fullkomligt likgiltig för att man skickar någon annans söner i döden i denna fullkomligt utsiktslösa motoffensiv torde även ge resultat i hemlandet då folket inser att denna cynism lika väl kan vändas mot det egna folket.

Plus på den.

Lite så jag sett det också under motoffensiven och förstår inte alls hur ingen med sunt förnuft kunnat reagera på.
2023-07-22, 12:19
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det här börjar gå mot off topic och mer handla om kriget i stort - den ryska invasionen av Ukraina. Du får ta detta där istället om du vill ha svar.

Som sagt, du duckar och duckar. Jag frågade dig rakt av var manskapet ska komma ifrån för att fortsätta denna offensiv? Det är helt i linje med tråden.
2023-07-22, 12:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Givetvis får Ukraina materiell från väst, det är det ingen som förnekar. Problemet är bara att det är helt meningslöst i denna offensiv om de inte har manskap nog eller luftunderstöd för att kunna genomföra den. Som jag påpekat tidigare så är detta ett rent självmordsuppdrag i grund och botten. Så bättre rustad spelar ingen roll så länge de inte har förutsättningar för att vinna.
Hur många motiverade soldater kan Ukraina ställa vid frontlinjen tror du jämfört med Ryssland?

Varför utbildas ukrainska piloter nu på F-16?

Citat:
Dessa brigader har satts in och en del av dessa har dukat under med västlig materiell, hur länge tror du de ska fortsätta striderna och var ska manskapet komma ifrån i väsentligt antal för att detta ska kunna fortsätta?
Det vet jag inte och det vet inte du heller. Men fakta är att Ryssland förlorar fler fordon och har gjort det under praktiskt taget hela kriget.

Citat:
Ja, jag vet. Källor från den ena sidan säger en sak för att måla upp en bild och likaså från den andra.
Varför har inte pro-ryska OSINTs egna Oryx-räkningar för tror du????

Varför vill inte de räkna bilder på utslagna fordon och presentera dem för oss? Fundera på det ett slag du.

Citat:
Som du så korrekt påpekar i början av din kommentar så vet vi egentligen inte hela bilden av hur allt går på slagfältet. Jag utgår från ren logik om man ser på den totala militära kapaciteten hos båda sidor idag.
Ser man på den militära kapaciteten idag så vet varken du eller jag hur den ser ut för någon sida. Så du ser ingenting som jag inte ser.
2023-07-22, 12:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Som sagt, du duckar och duckar. Jag frågade dig rakt av var manskapet ska komma ifrån för att fortsätta denna offensiv? Det är helt i linje med tråden.

Manskap till offensiven har de ju. Ukraina har inte ens satt in hälften av sina brigader än. Snart anländer mer än 50 000 av bäst utbildade soldater, och nya utbildas kontinuerligt.

Ukraina är ett med europeiska mått extremt folkrikt land, så de håller verkligen inte på att ta slut. Dessutom utrustas de hela tiden med västmateriel.
2023-07-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Ukraina får och kommer få tillräckligt med vapen för att köra ut ryssen. De har högre stridvilja osv.

Du är ett rysstroll och alla rysstroll på flashback har haft fel senaste året.
Ja det får stå för dig.
Inte ens Zelensky själv anser att det är möjligt att köra ut ryssen ur Ukraina.
Vad dom gör nu är att försöka skaffa sig ett så bra läge som möjligt inför fredsförhandlingar, men det går ju inte så bra.
2023-07-22, 12:30
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Hur många motiverade soldater kan Ukraina ställa vid frontlinjen tror du jämfört med Ryssland?

Varför utbildas ukrainska piloter nu på F-16?

Vad spelar det för roll och hur mycket kommer dessa kunna att påverka? Om Ryssland demolerar deras flygplatser vilket de till stor del gjort så finns det inte så mycket att flyga ifrån. Kommer de ha tillräckligt med manskap för att strida mot det ryska flygförsvaret?

Citat:
Det vet jag inte och det vet inte du heller. Men fakta är att Ryssland förlorar fler fordon och har gjort det under praktiskt taget hela kriget.

Nej, som sagt vi vet ju inte som du så korrekt påpekar.

Citat:
Varför har inte pro-ryska OSINTs egna Oryx-räkningar för tror du???? Varför vill inte de räkna bilder på utslagna fordon och presentera dem för oss? Fundera på det ett slag du.

Öh, jo ryssarna har sina kanaler där de presenterar utslagna fordon från båda sidor. Var har du fått detta ifrån? Det är bara att gå in på valfri pro-rysk kanal för att hitta detta. Däremot, som jag påpekat ska dessa tas med en hel del nypa salt då det handlar om krigspropaganda.

De tar ständigt bilder på utslagna fordon och det är ju inte riktigt så att ukrainarna heller i negativ propaganda syfte vill fotografera deras egna förluster. Det är rent efterblivet.

Citat:
Ser man på den militära kapaciteten idag så vet varken du eller jag hur den ser ut för någon sida. Så du ser ingenting som jag inte ser.

Det är väldigt enkelt att googla fram nationers militära kapacitet, helhetsbild nej såklart men man kan få ett bra hum om det.
2023-07-22, 12:32
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Det finns tio miljoner ukrainska män mellan 18 och 45 år. Varför tror du att Ukraina skulle få slut på manskap?
2023-07-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ja, jag är mer storsint än vad du kan tro.

Så hela din tes egentligen bygger på att eftersom Wagner lyckades ta ett område, så betyder det i grund och botten att den ryska armén som helhet inte kommer kunna göra det, fast de gjort det. Ok.

Det ryska avancemanget har ju givetvis stannat av eftersom ukrainarna och väst varit så dumma med att göra reklam för den "stora motoffensiven" sedan i vintras i princip, varav ryssarna lagt ned tid på att bygga ut försvaret i de områden de erövrat. Därav också beslutet att lämna Kharkov då den ryska militären var fullständigt underbemannat för att kunna försvara staden.
Endaste ryssarna behöver göra nu är att låta ukrainarna fortsätta med sin offensiv utan tillräcklig manskap och luftunderstöd till armén faller ihop. Jag förstår fortfarande inte rent logiskt var all denna manskap i längden ska komma ifrån för att fortsätta denna offensiv. Ni får gärna delge mig några förslag, ja förutom det mest logiska vilket är manskap från NATO.

Ert nonsens om att Ryssland bara skulle angripa civila är såklart bara rent trams och pågår från båda sidor. Tycker ryssarna verkar rent militärt ta ut en hel del av detta material från väst som skickas in, varav man i panik nu får skicka klusterammunition eftersom ingenting annat finns.

Till sista ukrainaren, verkar vara devisen inom västvärlden. Jag tror ärligt talat ni fullständigt skiter i det ukrainska folket som helhet.

Det har väl varit "löst prat" och kanske verklig planering att vissa Nato-medlemmar (typ Polen och baltstaterna) skulle gå in och bevakar västra Ukraina så Ukraina skall kunna ägna all kraft åt offensiver i öster.

Man vetju inte om den här Wagner-Teatern har varit skådespel från båda parter, från Putin och ryska militärledningens säkert.

Nu när den ukrainska offensiven ser ut att misslyckas har Ryssland omplacerat Wagner till ukrainas västra gräns och kan snabbt komma i strid med Nato trupper om de skulle försöka ta sig in i Ukraina för att hjälpa landet i fall Nato gör ett sådant drag.

I vintras transporterades det in en hel del tung rysk utrustning i landet och även taktiska kärnvapen. Nu alltså även stridbara anfallstrupper. Det är faktiskt möjligt att detta var planerat av Putin och ryska militärledningen redan i vintras inför en eventuell ukrainsk offensiv.

Utan direkt Nato-hjälp med trupper tror jag nu Ukraina måste gå över till defensiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in