2023-07-22, 10:59
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Jag har spelat mot Pia och hon kunde hävda sig i Sverige-toppen och internationellt bland kvinnor, men hon var aldrig nära världstoppen bland män. Hon var ungefär lika stark som sin bror Dan som jag också har spelat mot.

Att vara en populär youtuber är heller inte samma sak som att vara stark på denna nivå, Anna Cramling skulle jag kunna ge en match, hon är inte ens en IM. Hon ligger runt 2100 i rating och det är starkt bland vanliga dödliga men inte så mycket mer än så. En stark klubbspelare kan man väl säga. Hennes pappa är för övrigt liksom mamman GM.
Pia hävdar väl sig fortfarande i toppen och åtminstone i Sverige om vi räknar den absoluta toppen. Hon ligger ju nu på plats 22 i världen med 2400 i rating så inte så pjåkigt men hon dalar väl och lär inte klättra. Vad låg hon på för plats som bäst och vilken rating?

Är Pia förresten med i Schack-VM som nu pågår och om så hur ligger hon till?
Senast redigerad av kubun 2023-07-22 kl. 11:04.
Citera
2023-07-22, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Pia hävdar väl sig fortfarande i toppen och åtminstone i Sverige om vi räknar den absoluta toppen. Hon ligger ju nu på plats 22 med 2400 i rating så inte så pjåkigt men hon dalar väl och lär inte klättra. Vad låg hon på för plats som bäst och vilken rating?

Ja Pia är fortfarande stark när vi pratar om svenska kvinnliga toppspelare och jag minns att hon i en turnering så sent för något år sedan gick väldigt starkt även internationellt bland kvinnor. Men det är mycket stor skillnad på 2400 och 2600. När jag spelade mot henne låg hon på 2475 vill jag minnas och som bäst nådde hon till 2550. Hennes bror låg på drygt 2500 när han slutade också.

Peak rating 2550 (October 2008)
Peak ranking No. 1 ranked woman (Jan 1984)
No. 178 overall (Jul 1992)

https://en.wikipedia.org/wiki/Pia_Cramling
Citera
2023-07-22, 11:12
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ja Pia är fortfarande stark när vi pratar om svenska kvinnliga toppspelare och jag minns att hon i en turnering så sent för något år sedan gick väldigt starkt även internationellt bland kvinnor. Men det är mycket stor skillnad på 2400 och 2600. När jag spelade mot henne låg hon på 2475 vill jag minnas och som bäst nådde hon till 2550. Hennes bror låg på drygt 2500 när han slutade också.

Peak rating 2550 (October 2008)
Peak ranking No. 1 ranked woman (Jan 1984)
No. 178 overall (Jul 1992)

https://en.wikipedia.org/wiki/Pia_Cramling
Oj, så hon var etta en gång i tiden. Så här har vi då ett exempel när en kvinna är duktigare i schack (åtminstone jämbördig) än en man och har väl ungefärligt haft samma förutsättningar då de ju är syskon. Är Pia med i detta schack-VM och isf hur ligger hon till?
Citera
2023-07-22, 11:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Kolla upp Judith Polgar om du tror att kvinnor inte kan spela schack...
Så varför spelar hon inte mot män? Han hon något emot snoppar?

Det var hennes extrema pappa som fick sina döttrar att bli världsmästare. Så en man var naturligtvis inblandad och har gett 100% av framgången.
Citera
2023-07-22, 11:13
Medlem
Citat:
Oj, så hon var etta en gång i tiden. Så här har vi då ett exempel när en kvinna är duktigare i schack (åtminstone jämbördig) än en man och har väl ungefärligt haft samma förutsättningar då de ju är syskon. Är Pia med i detta schack-VM och isf hur ligger hon till?

Nej det är en felaktig slutsats.
Hennes bror var något bättre än henne men han var chanslös i världstoppen för män.
Citera
2023-07-22, 11:16
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Nej det är en felaktig slutsats.
Hennes bror var något bättre än henne men han var chanslös i världstoppen för män.
Jaha men hennes ratingtal var ju högre än hans!?
Citera
2023-07-22, 11:19
Medlem
Citat:
Jaha men hennes ratingtal var ju högre än hans!?

Nej han låg något högre än henne i rating. Vill minnas att han låg på 2520 när hon låg på 2475 vid den tiden när jag spelade mot dem båda. Dan valde dock att lägga av med schack och satsade på en civil karriär, delvis förstås eftersom han var chanslös i världstoppen. Hade han däremot kunnat identifiera sig som kvinna och tävlat med dem kunde han blivit kvinnlig världsmästare.
Citera
2023-07-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Kolla upp Magnus Carlsen om du tror att kvinnor är bättre än män på att spela schack...
https://youtu.be/hvbZCRid5CY
Citera
2023-07-22, 11:24
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Nej han låg något högre än henne i rating. Vill minnas att han låg på 2520 när hon låg på 2475 vid den tiden när jag spelade mot dem båda. Dan valde dock att lägga av med schack och satsade på en civil karriär, delvis förstås eftersom han var chanslös i världstoppen. Hade han däremot kunnat identifiera sig som kvinna och tävlat med dem kunde han blivit kvinnlig världsmästare.
Jaha ja då förstår jag. Du räknar med att även han hade kunnat nå 2550 som Pia toppade med om han bara hade fortsatt att satsa på schack fullt ut....fast faktum kvarstår att hon nådde högre ranking över tid Tack för all fin info du gav utom då ifall Pia tävlar nu eller inte i detta pågående schack-VM för damer.
Citera
2023-07-22, 11:27
Medlem
Citat:
Jaha ja då förstår jag. Du räknar med att även han hade kunnat nå 2550 som Pia toppade med om han bara hade fortsatt att satsa på schack fullt ut....fast faktum kvarstår att hon nådde högre ranking över tid Tack för alla fin info du gav utom då ifall Pia tävlar nu eller inte i detta pågående schack-VM för damer.

Som jag skrev låg han över 2500 när jag spelade mot honom och han var aningen starkare än Pia. Att han ändå var chanslös mot världstoppen för män och Pia lyckades bli 1:a bland kvinnor visar hur stor skillnad det är mellan könen. (Du blandar för övrigt ihop rating och ranking).

Den enda kvinna som kunnat på allvar matcha världstoppen för män är Judit Polgar, hon nådde plats 8 och är fortfarande stark även om hon inte är aktiv längre.

Edit: Pia kvalar inte in till detta VM
Senast redigerad av expat2021 2023-07-22 kl. 11:32.
Citera
2023-07-22, 12:21
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
https://youtu.be/hvbZCRid5CY
Ja den var kul - att han fortsatte spela trots att han förlorat damen visar att det sved för Magnus att förlora mot Judit trots att det bara var ett blixtparti i parken
Citera
2023-07-22, 12:27
Medlem
Citat:
Ja den var kul - att han fortsatte spela trots att han förlorat damen visar att det sved för Magnus att förlora mot Judit trots att det bara var ett blixtparti i parken

Haha kul kommentar, du kan inte mycket om schack du.
Magnus har otaliga gånger offrat damen och vunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in