Citat:
Ursprungligen postat av
Crackpipan
Intressant analys ang Fischer- Karpov. Hade nog vågat satsat hela min bankrulle på Fischer om det gick, men onödiga spekulationer.
Det är fullt möjligt att Fischer skulle ha vunnit, han hade 1975 en högre rating och många skulle hålla honom som favorit men ingen skulle nog vågat satsa hela sin "bankrulle" på det. Man måste också väga in att Karpov var ung och på uppgång så man ska inte lägga för stor tonvikt på att hans rating var lägre. Han var också starkt uppbackad av hela Sovjetiska schackeliten och Fischer var inte lika mentalt stabil.
Detta skulle säkerligen blivit en mental rysare och frågan är om Fischer skulle kunna stått pall för detta tryck i en lång VM-duell som då spelades i bäst av 24 matcher. Just detta var också orsaken till att Fischer avböjde att spela, han ville inte ha en duell i bäst av 24 matcher.
Citat:
Ursprungligen postat av
Crackpipan
Jag antar att du mötte Pia för ca 20 år sedan? Var själv som mest aktiv då och dom kvinnor/tjejer man såg i salongerna då kunde lätt räknas på en hand. Vet att SM är en öppen klass som man får kvala in till, men har inget minne av att jag såg några tjejer i lokalen. Spelade själv 14 partier och mötte bara män. Inte så lätt för kvinnor att komma in i en mansdominerad sport och dominera.
Det är lika svårt för alla att kvala in till eliten, oavsett vilket kön man har. I eliten platsar man bara om man har den spelstyrkan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Crackpipan
Jämför med dart. Samma sak där. Båda parterna kan ha samma vikt på pilarna, men det kommer aldrig att bli en stor tjej sport även om det finns vissa duktiga kastare. 90% av utövarna är män som dricker bira.
Handlar inte om smart eller begåvad, snarare om tradition och att 95% som spelat schack har varit män. Kulturen för tjejer har helt enkelt inte funnits där. Hoppas att det kan ändras nu iom sociala medier.
Jag tror inte mycket på detta snack om att kulturen hindrar kvinnor. Har man talang och drivkraft så tar man sig fram oavsett kön. Kvinnor har aldrig haft svårare pga att de skulle ha motarbetats, snarare tvärtom då det imponerar mer med en stark kvinna just eftersom det är så ovanligt.
Om vi jämför Pia med hennes bror Dan som var ungefär lika starka så var det snarare svårare för Dan att ta sig fram eftersom hans spelstyrka inte imponerade lika mycket som Pias trots att han var något starkare än henne. Dan kunde aldrig nå toppen internationellt och det bidrog säkert till att han insåg att det var bättre att satsa på en vanlig karriär utanför schacket. Pia däremot hade en större framtid inom schack just för att hon var kvinna.