Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Jag slår inte knut på mig själv, däremot har jag väl helt enkelt varit med längre än du och sett sådana här förlopp tidigare. I motsatss til alla hjärnfvättade personer som bara står och hänvisar till finska vinterkriget, Hollywoodfilmer om andra världskriget, Top Gun och sin egen glättade, cold war-romantiserade bild av ett storkrig mellan NATO och Ryssland.
Utan tvekan kan MSM vara agendastyrd och ge en vilseledande bild av verkligheten, klassiskt exempel är invandringspolitiken som länge skönmålades och baksidorna doldes, i mindre utsträckning narkotikapolitiken där harm reduction misstänkliggörs och även i vissa konflikter.
Det innebär däremot inte att allt de säger är fel hela tiden, min erfarenhet är annars att de som ser sig som de upplysta och till skillnad från "hjärntvättade får" verkligen förstått hur verkligheten fungerar i själva verket är anti-konformister. De är inte mycket mer kritiskt tänkande att analysera källor utan är snarare anti-konformister som enbart i varje läge inverterar vad MSM tycker till förmån för sin egen teori.
Det blir ju ganska svårt att ändra åsikt om man kategoriskt avfärdar all MSM som hjärntvätt ifall det inte sammanfaller med sitt eget bestämda narrativ. Jag har själv varit där, har man blivit sviken och vilseleden av MSM så söker man sin tilltro till andra källor för att få sanningen som blir sin nya trygghetspunkt.
Citat:
Ukraina är en genomkorrupt pch bankrutt bananrepublik, i praktiken en slags USA-koloni, oavsett att de pro forma står som självständiga - och de befinner sig i krig med stora delar av sin egen befolkning. De förtjänar inte vårt stöd.
....
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Ukraina är i praktiken en slags västkoloni, eller ett totalsponsrat
protektorat av den typ som fanns i Mellanöstern för hundra år sedan. USA/CIA kidnappade Maidanrevolutionen 2014 och använde den för en statskupp, det åsidosatta EU accepterade i stort sett fullbordat faktum och hjälpte till efter att Viki Nuland sagt "Fuck the EU!".

USA och EU påstår sig beskydda Internationell Rätt och Heliga Principer om staters Okränkbara Suveränitet, men det gäller i stort sett bara när utfallet av dessa fina principer passar dem själva, vid andra tillfällen kör man glatt över dem eller rundar dem med olika ursäkter.
...
Utan tvekan har USA historiskt blandat in sig i olika statskupper och haft stora påtryckningar i världen, men nu talar vi om Ukraina så har du några tyngre konkreta bevis för att så också är fallet här och inte bara personligt tyckande? Det är tyvärr inte helt ovanligt att personer som insett hur USA påverkat i vissa delar av världen blir intellektuellt lata och slentrianmässigt tillskriver det till varje skeende i världen.
Gör det också någon skillnad att även Ryssland försökt manipulera Ukrainas politiska situation innan, eller är det enbart fel om västmakterna uppfattas göra så?
Tror du också att det faller på sin orimlighet att ett mäktigare och starkare Ryssland i minst lika stor mån skulle försöka blanda in sina tentakler överallt på världsarenan?
Vad talar för att Ryssland skulle nöja sig med sitt närområde, eller bli en betydligt trevligare bläckfisk än USA?
Jag tror att lärdomen av Ukraina-kriget är att Ryssland skulle bli en betydligt otrevligare bläckfisk som det ligger i ens egenintresse att bekämpa oavsett vad man tycker om andras bevekelsegrunder.