2023-07-17, 19:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Absolut inte och du har förstås rätt. Den är fortfarande kass.

Sverige har lägst antal iva platser, lägst antal vårdplatser, lägst antal läkare, sjuksköterskor, vårdbitäden per patient. Operationsköer är långa.

Läste någonstans att vi spelar i samma liga som Rumänien och Albanien vad gäller sjukvården.

När det gäller läkare ligger vi i mitten typ. Men Kuba har dubbla tätheten så det verkar vara ett toppland.

De har även tagit fram inhemskt vaccin som verkar vara att föredra framför mRNA.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Soberana_02

https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=2226&l=sv
Citera
2023-07-20, 09:02
Medlem
Vasterass avatar
Kan man göra rabies smittsamt genom spridning genom luften? Det vore väl det närmsta man kan komma en Zombie-apokalyps. Dock så kommer de smittade kanske inte att vara "hungriga" efter att äta andra människor men det kompenseras av att den kan spridas likt COVID-19 och dylikt.

Tänk själv att en ny våg av global virussmitta med samma spridningsmöjlighet som COVID-19 och med en dödlighet på över 90%. Lägg därtill en inkubationstid på 1-2 veckor där smittade effektivt kan sprida det vidare redan efter någon dag.

Sedan har vi sporer som kan ge Botulism och ett annat intressant exempel är svampen Ophiocordyceps unilateralis vars sporer kan ta över en myras hjärna och i princip kan göra den till en zombie.

Det finns alltså upplag för en duktig biokemist att skapa något här så att alla de som förväntar sig just en Zombie-apokalyps kan få sitt.
Citera
2023-07-20, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Kan man göra rabies smittsamt genom spridning genom luften? Det vore väl det närmsta man kan komma en Zombie-apokalyps. Dock så kommer de smittade kanske inte att vara "hungriga" efter att äta andra människor men det kompenseras av att den kan spridas likt COVID-19 och dylikt.

Tänk själv att en ny våg av global virussmitta med samma spridningsmöjlighet som COVID-19 och med en dödlighet på över 90%. Lägg därtill en inkubationstid på 1-2 veckor där smittade effektivt kan sprida det vidare redan efter någon dag.

Sedan har vi sporer som kan ge Botulism och ett annat intressant exempel är svampen Ophiocordyceps unilateralis vars sporer kan ta över en myras hjärna och i princip kan göra den till en zombie.

Det finns alltså upplag för en duktig biokemist att skapa något här så att alla de som förväntar sig just en Zombie-apokalyps kan få sitt.
Fetade
Du menar genom media.
Citera
2023-07-20, 09:13
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Fetade
Du menar genom media.

Jag har inte vaccinerat mig mot COVID-19 eller dylikt, men jag har också haft skiten. Det var mitt livs värsta "förkylning", rent vidrigt på många sett och jag förstår att det kan döda försvagade människor.
Så jag vet att denna typ av smitta existerar, men fy fan om det slagit hårdare.
Citera
2023-07-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Hur det känns om vad?

Eftersom du inte verkar förstå varför folk ifrågasätter dina inlägg du postade i början av den här tråden så ska jag försöka förklara vad jag eventuellt tror att folk menar, då det är det jag tänker och tycker om dina inlägg.

Nej, dina tusen inlägg är inte fel, det är den informationen du fått av experter. Men gång på gång när någon skrev att dom var oroliga, oroliga över hur smittan skulle sprida sig och om det skulle bli en pandemi och allt där till, så svarade du upprepande gånger på flera olika inlägg där du hänvisade till experter, prognoser, statistiker med mera och mer eller mindre med det sa är folk att sluta oroa sig, då du menade på att expertutlåtanden och statistiker är det man ska gå efter.

Och sen visade dig sig att 90% av användarna på Flashbacks oro vart verklighet och att dina upprepande inlägg (experter, statistiker) var helt fel.

Så antagligen är det de folk menar med att du hade "fel". Alltså att din bedömning att bara gå efter statistiker var fel och att du valde att lita blint på experterna och sedan försöka övertyga alla andra om att också gå efter experternas information.

Så ja, du gjorde fel när du sa att det inte är något att oroa sig för (baserat på expertis), kanske inte dina ord från början, men du valde att predika om det och försöka tillrättavisa folk utefter det du forskat dig fram till. Både du och experterna, samt statistiken hade så fel.

Sen kommer du ju garanterat komma med ett "skönt" argument till detta inlägg oxkså, som i alla andra trådar på Flashback 😂
Citera
2023-07-21, 19:04
Medlem
Mr.Sounds avatar
Sjukt fascinerande att tråden är i liv, borde låsas och kastas på valfri historiehög.
Citera
2023-07-21, 19:08
Medlem
Rimberts avatar
Allt för många människor förstörde sitt naturliga immunförsvar med doktor Mengeles otestade vaccin.
Undrar hur de kommer att kommer att klara sig vid en ny sorts pandemi...
Citera
2023-07-21, 20:31
Medlem
Citat:
Jo, det stämmer. Jag tycker man borde stängt ned betydligt mer och haft betydligt hårdare restriktioner år 2020. Pratades mycket om att "plana ut kurvan" men det tycker jag känns cyniskt och närmast ett fattigdomsbevis. Anledningen var ju att sjukvården var så bristfällig. Skulle det verkligen vara allt man förmådde?

En lärdom borde vara att en pandemi varar i ungefär 3 år. Första och andra vågen är värst. Jämför likheterna med spanska sjukan.

Viruset muterar gradvis och blir mindre och mindre farligt. Därför är det klokt att fördröja. Har man klarat sig i 3 år är det sannolikt så att man klarar sig. Oddsen att överleva idag som oexponerad är säkert 1000 gånger bättre, jämfört med om man blivit smittad med den ursprungliga wuhanvarianten i feb år 2020 då folk blev betydligt sjukare.

Jag har haft samma ståndpunkt hela tiden. Isolera och vänta ut till vaccinen och mutation hos viruset tillsammans oskadliggjort viruset.
Jag förstår hur du tänker, jag gör verkligen det för det låter logiskt. Fast nu när det har gått några år så börjar vi få facit. Sverige utmärkte sig under pandemin genom att i princip inte ha några lockdowns till skillnad från resten av Europa. Nu utmärker sig Sverige genom att i princip inte ha någon överdödlighet till skillnad från resten av Europa.

Jag brukade följa dödstalen på SCB.se men numera hänvisar de till eurostat... https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/DEMO_R_MWK_TS/default/table?lang=en&category=demo.demomwk

Om vi tittar på t.ex. Tyskland som har EUs största befolkning så ser det inget vidare ut. Det verkar som att Covid-19 har ersatts av något annat som har ännu högre dödlighet.

Här kommer en skärmdump på hur det ser ut i Tyskland... https://www.bildtagg.se/uploads/2023/201/c42itor130kr7f9x86e6g.png

Man kan se att Tysklands C19-puckel vintern 20/21 peakade på 25 554 per vecka. Så sent som i vintras överträffades den puckeln med 2 967 döda per vecka då peaken var hela 28 521 döda per vecka! Inga krigsrubriker i tidningarna dock, trots att det nu dör fler än under Coronan.

"svackorna" ser inte mycket bättre ut. Faktum är att efter pandemin är inte bara dödligheten högre än före pandemin... den ökar dessutom.

Jag har kollat runt och det ser likadant ut i många länder. Även i våra grannländer ser det likadant ut (Norge är dock inte med i EU så de har jag inte kunnat kolla upp på eurostat).

Sverige verkar dock utmärka sig då vi här inte har någon direkt överdödlighet att tala om.

Skärmdump på hur det ser ut i Sverige... https://www.bildtagg.se/uploads/2023/201/2pzmxpqnpc8yg99qjf3ui9.png

Jag vet inte varför det ser ut som det gör men det är både intressant och skrämmande.

Det som var utmärkande för Sverige under pandemin var ju s.k. lockdowns... vi hade nästan inga medan övriga Europa stängde ner.

Jag vet naturligtvis inte varför vi har klarat oss bättre men kan det vara så att det varit gynnsamt för oss som befolkning att i större utsträckning bli smittade av Covid-19 innan vi blev vaccinerade medan man i övriga Europa i större utsträckning först blev vaccinerade och sedan fick Covid-19?
Citera
2023-07-22, 00:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Jag förstår hur du tänker, jag gör verkligen det för det låter logiskt. Fast nu när det har gått några år så börjar vi få facit. Sverige utmärkte sig under pandemin genom att i princip inte ha några lockdowns till skillnad från resten av Europa. Nu utmärker sig Sverige genom att i princip inte ha någon överdödlighet till skillnad från resten av Europa.

Jag brukade följa dödstalen på SCB.se men numera hänvisar de till eurostat... https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/DEMO_R_MWK_TS/default/table?lang=en&category=demo.demomwk

Om vi tittar på t.ex. Tyskland som har EUs största befolkning så ser det inget vidare ut. Det verkar som att Covid-19 har ersatts av något annat som har ännu högre dödlighet.

Här kommer en skärmdump på hur det ser ut i Tyskland... https://www.bildtagg.se/uploads/2023/201/c42itor130kr7f9x86e6g.png

Man kan se att Tysklands C19-puckel vintern 20/21 peakade på 25 554 per vecka. Så sent som i vintras överträffades den puckeln med 2 967 döda per vecka då peaken var hela 28 521 döda per vecka! Inga krigsrubriker i tidningarna dock, trots att det nu dör fler än under Coronan.

"svackorna" ser inte mycket bättre ut. Faktum är att efter pandemin är inte bara dödligheten högre än före pandemin... den ökar dessutom.

Jag har kollat runt och det ser likadant ut i många länder. Även i våra grannländer ser det likadant ut (Norge är dock inte med i EU så de har jag inte kunnat kolla upp på eurostat).

Sverige verkar dock utmärka sig då vi här inte har någon direkt överdödlighet att tala om.

Skärmdump på hur det ser ut i Sverige... https://www.bildtagg.se/uploads/2023/201/2pzmxpqnpc8yg99qjf3ui9.png

Jag vet inte varför det ser ut som det gör men det är både intressant och skrämmande.

Det som var utmärkande för Sverige under pandemin var ju s.k. lockdowns... vi hade nästan inga medan övriga Europa stängde ner.

Jag vet naturligtvis inte varför vi har klarat oss bättre men kan det vara så att det varit gynnsamt för oss som befolkning att i större utsträckning bli smittade av Covid-19 innan vi blev vaccinerade medan man i övriga Europa i större utsträckning först blev vaccinerade och sedan fick Covid-19?

Fast vi har inte klarat oss bättre. Överdödlighet är för övrigt ett idiotiskt kasst mått på en pandemis dödlighet. Beroende på referensår kan du få precis vilka siffror du önskar. Inträffande eller inträffande inte en större olycka, nivå på influensa, vinterkräksjuka åren innan? Jämförelse mellan andra präglas också av demografiska faktorer. Nej, det enda sättet att mäta dödlighet är faktiskt att göra som de flesta länder inkl Sverige gör. Laboriatorie bekräftad smitta och dödsfall inom 14 dagar. Lägg sedan till ett mörkertal om 25% så kommer du rätt nära. Avlidna med och inte av är ligger mellan 5-10% och det kan man dra av. Totalt får du då en ganska klar bil på dödligheten.
Citera
2023-07-22, 02:20
Medlem
Citat:
Fast vi har inte klarat oss bättre. Överdödlighet är för övrigt ett idiotiskt kasst mått på en pandemis dödlighet. Beroende på referensår kan du få precis vilka siffror du önskar. Inträffande eller inträffande inte en större olycka, nivå på influensa, vinterkräksjuka åren innan? Jämförelse mellan andra präglas också av demografiska faktorer. Nej, det enda sättet att mäta dödlighet är faktiskt att göra som de flesta länder inkl Sverige gör. Laboriatorie bekräftad smitta och dödsfall inom 14 dagar. Lägg sedan till ett mörkertal om 25% så kommer du rätt nära. Avlidna med och inte av är ligger mellan 5-10% och det kan man dra av. Totalt får du då en ganska klar bil på dödligheten.
Vi snackar inte ETT referensår utan jag valde i mina grafer hela 6 års historik som referens innan pandemin startade!! Jag bifogade Europas befolkningsmässigt största land som exempel. Jag skulle enkelt kunna ge exempel på t.ex. tio länder till där det råder samma typ av överdödlighet till skillnad från i Sverige. Den går inte att förklara bort.
Citera
2023-07-22, 02:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Vi snackar inte ETT referensår utan jag valde i mina grafer hela 6 års historik som referens innan pandemin startade!! Jag bifogade Europas befolkningsmässigt största land som exempel. Jag skulle enkelt kunna ge exempel på t.ex. tio länder till där det råder samma typ av överdödlighet till skillnad från i Sverige. Den går inte att förklara bort.

Läste du ens vad jag skrev? Överdödlighet på totalnivå utan diagnos är ett värdelöst mått. Säger ingenting. Nämn en sjukdom eller dödsorsak, vilken som helst där man använder överdödlighet över hela populationen för att beskriva dödligheten. Cancer, hjärt/kärlsjukdom, trafikdöda, gängskjutningar?
Allt försvinner i de stora talen.
Citera
2023-07-22, 07:27
Medlem
Citat:
Läste du ens vad jag skrev? Överdödlighet på totalnivå utan diagnos är ett värdelöst mått. Säger ingenting. Nämn en sjukdom eller dödsorsak, vilken som helst där man använder överdödlighet över hela populationen för att beskriva dödligheten. Cancer, hjärt/kärlsjukdom, trafikdöda, gängskjutningar?
Allt försvinner i de stora talen.

Varför tror du det råder överdödlighet i Europa just nu som dessutom ökar, men inte i Sverige?

Så här ser det ut t.ex. på Irland...

https://www.bildtagg.se/uploads/2023/203/8tv0hgm9wwy2nrjenlsbhon.png
Senast redigerad av Dick-Jerker 2023-07-22 kl. 08:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in