Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Att någon är dömd för sexbrott säger inte särskilt mycket om personen. Jag betraktar sexbrottsanklagelser ungefär som cancer. Vem som helst kan drabbas när som helst, men det går att minska risken för att drabbas. Problembarn och problemkvinnor hittar på väldigt mycket, och motsvarigheten till att sluta röka är att inte umgås med dessa.
Vemsomhelst kan anklagas för vadsomhelst närsomhelst av vemsomhelst. Alla kan enkelt göra en polisanmälan. Sedan är det ju ändå skillnad på sexanklagelser och sexdomar. Det krävs mer än ett påstående för fällande dom (som du vet).
Dock finns ett exempel där målsägandens utsaga var, ja, en ren saga och det blev fällande dom. En man fick resning för många år sedan som Uppdrag granskning tog upp. En flicka på ett hem hade påstått sexövergrepp. Berättelsen var detaljerad och trovärdig. Senare visade det sig att den var nästan ordagrant tagen från en roman hon hade läst.
Beträffande Dumpen är det intressant att några gäddor tidigare har dömts för sexualbrott. Jag kan inte säga att jag är direkt förvånad, så på det sättet kan sexbrottsdomen säga en del om psykologin hos gäddan: inte ens en dom får dem att avstå att fortsätta söka kontakt.