2023-07-21, 18:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men ska du skriva med mig så var lite seriös...

Du vet exakt vad jag syftar på..

Jag menar att det är ingen liten händelse eller person som blivit avrättad på Mammas gata för Stig..och det är rakt framför honom !

Han behöver såklart inte stanna hela natten eller jaga mittuppslag..

Men att bli lite intresserad och spela viktig inför media är en märklighet att han inte använder sig av...

Denna händelse borde vattnas i munnen på Stig när han får reda på att det är Olof..

Du vet känslan...

Skojar du ??

Är det Olof Palme ..va fan ??
Är det inte lite väl mycket att kräva att han måste stanna kvar ute i minusgrader, sent om natten, i förhoppning om att få lite mediauppmärksamhet. Måste han tränga sig in i framför kameran för att du ska vara nöjd?

Det måste väl inte krävas absurda nivåer av uppmärksamhetskåthet vid varje sväng för att hypotesen om att han har ett uppmärksamhetsbehov i sin vittnesroll att gå ihop. Han gick ju direkt och gjorde en lite mildare variant, att berätta för väktarna och frun.
Vi vet i
Citera
2023-07-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är det inte lite väl mycket att kräva att han måste stanna kvar ute i minusgrader, sent om natten, i förhoppning om att få lite mediauppmärksamhet. Måste han tränga sig in i framför kameran för att du ska vara nöjd?

Det måste väl inte krävas absurda nivåer av uppmärksamhetskåthet vid varje sväng för att hypotesen om att han har ett uppmärksamhetsbehov i sin vittnesroll att gå ihop. Han gick ju direkt och gjorde en lite mildare variant, att berätta för väktarna och frun.
Vi vet i

Jo men han visar väl störst uppmärksamhet behov av vittnena enligt mig...

Men på mordnatten så är han inte ens på plats 10
Citera
2023-07-21, 19:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jo men han visar väl störst uppmärksamhet behov av vittnena enligt mig...

Men på mordnatten så är han inte ens på plats 10
Så oerhört märkligt att människor beter sig olika i olika situationer.
Citera
2023-07-21, 19:03
Medlem
Citat:
Så oerhört märkligt att människor beter sig olika i olika situationer.

Nja denna situation är väl Engström största händelse och det är faktiskt samma situation som han sen blir kändis på..
Citera
2023-07-21, 19:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tror vare sig att det är en korrekt beskrivnin av händelseförloppet eller en helt påhittad historia. Det rör sig nog om det bekanta fenomenet någon som snickrar ihop en MOP-teori och tycker att den håller ihop jättebra.
Fast det händelseförlopp som källan lägger fram för Mari S är inte en "MOP-teori", det är direkta faktapåståenden om sakomständigheter kring planeringen och utförandet av mordet. Det här är alltså uppgifter som antingen är korrekta (sanning) eller felaktiga (lögn). Vilket av alternativen tror du att det rör sig om?

Citat:
Om jag gör en GMP på uppgiftslämnaren, så liknar hen den person som tipsar om den andra SA-teorin som förekommer i samma artikel. Maris informant har uppenbara kunskaper om Sydafrika och andra relevanta förhållanden. Hen känner till personen Mari som verkat i internationella diplomatiska sammanhang, som har intresse för och kunskap om Afrika och numera är verksam som journalist. Hen är även bekant med SA-aktiviteter och CW:s roll i dessa i organisationer i Geneve. Det är således en person med vitt kontaktnät inom diplomatiska eller liknande kretsar och hen är eller har varit verksam i Geneve i någon internationell organisation. Förmodligen i en sådan där Sverige varit tongivande.
Vilken nationalitet kan "uppgiftslämnaren" i din beskrivning tänkas ha haft, och vad tänker du dig att hen kan ha haft för syfte med att lämna uppgifterna till Mari S?

Citat:
Men du menar att det är närmast säkert att uppgiftslämnaren är SE? Det bör nog kunna utvecklas isf. Hur känner SE till alla detaljer, kan man börja med.
Här måste man skilja på detaljer och detaljer. De delar som rör t.ex. superspioners förehavanden, ANC, och politiska förhållanden i Sydafrika m.m. har ju "källan" lätt kunnat läsa sig till i tidningarna. Och de konkreta beskrivningarna av själva händelseförloppet kring mordet har han naturligtvis hittat på själv.
Senast redigerad av Draifos 2023-07-21 kl. 19:11.
Citera
2023-07-21, 19:22
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja, man får väl tänka sig att när han kommer ut på gatan efter skotten och börjar gå söderut märker han att det hänt något i förlängningen.

Den här historien om stressat klocktittande som anledning till att inte titta upp när en Magnumladdning smäller framför näsan är inte särskilt trovärdig. Han har inte heller bråttom till t-banan, objektivt sett. Är den ett påhitt, är det svårt att tänka sig någon annan förklaring till den än en ambition att placera sig nära händelsen och vara med från början, men utan att se dådet eller skymten av GM.

Det vore hisnande givetvis om vittnet SE fabulerat på detta vis i denna allvarliga situation. Men det finns åtminstone en logik. Om han var uppemot en minut ”sen” och ville placera sig närmare inpå händelsen än så, så hade han ju inte sett den eller GM på mordplatsen och var tvungen att stint titta ner i sin berättelse. Och hur udda detta tilltag än var, så var det i linje med det som är känt om hans person. En skillnad i grad, men inte i art.

Men, ja, man kan verkligen fråga sig vad som var så betydelsefullt med den här omedelbara närheten till händelsen, om det nu är påhitt. Det är väl i högsta grad märkvärdigt att komma dit någon minut efter, då all dramatik fortfarande utspelar sig. Att det inte dög för honom att precis missa skotten, indikeras kanske av det här att han inte accepterar att polisen i efterspelet inte betraktar honom som ett centralt vittne och hans kampanj gällande det.

Om man ser klocktittshistorien ur GM-SE:s perspektiv framstår det hela för mig som mer outgrundligt.

Jag vet inte. Har du någon poäng gällande det där, så utveckla gärna det.

Avses om det är rimligt att han alls hunnit ut på Sveavägen eller att befann sig på just på den östra sidan?

Tack för ett informativt svar. Helt sanningsenlig är han inte när det gäller ankomsten till mordplatsen, han döljer något och det är inte någon missuppfattning från hans sida enligt mig, du verkar hålla med, vilket jag tolkar baserat på klocktittandet. Att gå sträcken tog ungefär 40s. Det är en lång tid utan att se något.

Som jag skrev tidigare så hade han en lysande möjlighet att förflytta sig närmare händelsen genom att berätta hur folk och bilar anslöt till platsen. Varför behövde han mörka även det kan man undra?

Det känns som en mer rimlig förklaring att han inte har sett att folk och bilar kom till platsen än att han försökte mörka även dessa uppgifter med ett klocktittande eller?

Det jag menar är att jag har svårt att se att han varit på östra sidan Sveavägen som vittne då skotten föll, han hörde inte två skott, såg ingenting, hörde inte LP skrika etc. Som vittne talar allt för att han var inomhus eller på västra sidan.

När det gäller knallen så faller ju den om han kom ut direkt efter skotten om han initialt såg att det låg någon på gatan, han måste väl då begripa att knallen som han hörde vid Götabanken inte hade med den liggande personen att göra.

Om han kom ut sent och han initialt inte såg någon på marken utan bara såg en folksamlingen och därefter hörde en smäll, så skedde ju mordet i en folksamling, vilket då gör det märkligt att han dagen efter uppfattade LPs vittnesmål som det rätta och om språngmarschen bara var en ansats blir det konstigt. Knallen han hörde måste han, åtminstone dagen efter i ett sånt scenario, ha fattat inte hade med mordet att göra.

Jag tycker man har en del att förklara om man vill hävda att ljudet på LAC-bandet efter 27s, (då det redan förmodligen fanns folk på plats), skulle höra ihop med mordet för SE.

Det är rimligt att anta SE inte befann sig på Sveavägens östra sida som vittne när skotten föll, håller du med?

Kan det vara vara så i dina ögon att han som vittne tog från media att LP sagt mörkblå täckjacka, samt att att han hittade på språngmarschen och supervittnet som en ”väg in” i utredningen när han fattade att ”komma sent” inte skulle räcka för att bli intressant?

Jag kan inte köpa att han som en uppmärksamhetstörstande snubbe skull undgå att berätta om LJ, mörkblå täckjacka, språngmarsch och supervittnet för väktarna.
Senast redigerad av csvens 2023-07-21 kl. 19:33.
Citera
2023-07-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Tack för ett informativt svar. Helt sanningsenlig är han inte när det gäller ankomsten till mordplatsen, han döljer något och det är inte någon missuppfattning från hans sida enligt mig, du verkar hålla med, vilket jag tolkar baserat på klocktittandet. Att gå sträcken tog ungefär 40s. Det är en lång tid utan att se något.

Som jag skrev tidigare så hade han en lysande möjlighet att förflytta sig närmare händelsen genom att berätta hur folk och bilar anslöt till platsen. Varför behövde han mörka även det kan man undra?

Det känns som en mer rimlig förklaring att han inte har sett att folk och bilar kom till platsen än att han försökte mörka även dessa uppgifter med ett klocktittande eller?

Det jag menar är att jag har svårt att se att han varit på östra sidan Sveavägen som vittne då skotten föll, han hörde inte två skott, såg ingenting, hörde inte LP skrika etc. Som vittne talar allt för att han var inomhus eller på västra sidan.

När det gäller knallen så faller ju den om han kom ut direkt efter skotten om han initialt såg att det låg någon på gatan, han måste väl då begripa att knallen som han hörde vid Götabanken inte hade med den liggande personen att göra.

Om han kom ut sent och han initialt inte såg någon på marken utan bara såg en folksamlingen och därefter hörde en smäll, så skedde ju mordet i en folksamling, vilket då gör det märkligt att han dagen efter uppfattade LPs vittnesmål som det rätta och om språngmarschen bara var en ansats blir det konstigt. Knallen han hörde måste han, åtminstone dagen efter i ett sånt scenario, ha fattat inte hade med mordet att göra.

Jag tycker man har en del att förklara om man vill hävda att ljudet på LAC-bandet efter 27s, (då det redan förmodligen fanns folk på plats), skulle höra ihop med mordet för SE.

Det är rimligt att anta SE inte befann sig på Sveavägens östra sida som vittne när skotten föll, håller du med?

Kan det vara vara så i dina ögon att han som vittne tog från media att LP sagt mörkblå täckjacka, samt att att han hittade på språngmarschen och supervittnet som en ”väg in” i utredningen när han fattade att ”komma sent” inte skulle räcka för att bli intressant?

Jag kan inte köpa att han som en uppmärksamhetstörstande snubbe skull undgå att berätta om LJ, mörkblå täckjacka, språngmarsch och supervittnet till väktarna.

Den uppfattningen delar jag...

Är han sent ute på Sveavägen är det nästan otänkbart att gå i 40sek med näsan mot brottsplatsen och inte se något som sticker ut...

Lisbeth är inte tyst många sekunder och springer fram och tillbaka och bilar anländer och folk springer från bilar mot brottsplatsen.....Det kan han inte undgå att missa

Hitar han mest på för att göra sig intressant så är det lite märkligt att han använder sig av förväxling ....

Kom han på den idén dagen efter att jag kan ju bli viktig genom att hitta på en språngmarsch och sen hitta på ett vittne som sett mig springa och sen nämna mina kläder !??

Tokeri enligt mig
Citera
2023-07-21, 19:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Sen menar ju med mitt inlägg att det är lite märkligt att han vill visa sin språngmarsch visuellt..

Och någon hade någon källa på att han var den drivande i det...

Får han inte tillräcklig uppmärksamhet med att få ett tv inslag och peka in i gränden och säga : Här sprang jag in i gränden ?

Just att han gör det visuellt kan vara ett problem senare för han bränner in lite i vittnen att tänka : Kan det vara Engström jag sett springa , fan minnet börjar bli grumligt..

Det är ju saker en försvarsadvokat hade använt sig av....illa enligt mig

Ja, det är väl argumenten för att få detta att framstå som smart.
Framträdandet öppnar såklart för mer än så.
Som om det vore självklart att komma undan med en sådan förklaring...?
Förstår faktiskt inte hur ensidigt resonemanget låtit sig föras...(det går inte att kritisera TP i något, t.ex.)

Varje lögn är en risk och inte minst denna typ av framträdanden med bild, rörelser o.s.v.
På mordplatsen har han uppgivit att han varit, men inte vid Grand... för de som vill få in SE där.
O.s.v.
Citera
2023-07-21, 19:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nja denna situation är väl Engström största händelse och det är faktiskt samma situation som han sen blir kändis på..
Det är allas största händelse. Och de allra flesta drar till och med innan SE. Även mediakåta människor som LL.

Varför SE måste ha egna måttstockar förstår jag inte.
Citera
2023-07-21, 19:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Jag kan inte köpa att han som en uppmärksamhetstörstande snubbe skull undgå att berätta om LJ, mörkblå täckjacka, språngmarsch och supervittnet för väktarna.

Fast det är ju så här att om SE kom ut senare än han säger, så kommer han till Palme med en del folk runt om kroppen, utan att ha hört skotten. Om SE då får för sig att det bara gått någta få sekunder, då vet ju inte han var personerna kommer ifrån. Då har ju mordet för honom skett med folk ganska nära runt om.

Som du säger förstår han i så fall förmodligen redan dagen efter att han inte var så nära mordet. Men kan han backa? Han har berättat för många, ska han nu ändra sig till att ha varit sen till platsen... Nej det tror jag är svårt för SE.

För mig är det inte konstigt komma ut på gatan efter skotten och gå framåt utan att tänka på att något skulle va annorlunda. En liten folksamling vid tunnelbanan var förmodligen en rätt vanlig syn. Lite påstrukna höga röster en fredag är normalt.
Citera
2023-07-21, 20:01
Medlem
Citat:
Det är allas största händelse. Och de allra flesta drar till och med innan SE. Även mediakåta människor som LL.

Varför SE måste ha egna måttstockar förstår jag inte.

Nej jag jämför bara Engström mot han själv...

Det finns människor som lämnar men dom kanske inte hamnade på mittuppslaget dagen efter...

Så han jämförs bara med sig själv..

Han är ju förnärmad att han blir förbisedd som vittne och högst delaktig vid mordet !!

Är det så konstigt då varken polis eller Media ens vet vem Engström är på mordnatten...

Han är ju inte varandes på brottsplatsen för han själv påstår det i Media
Citera
2023-07-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast det är ju så här att om SE kom ut senare än han säger, så kommer han till Palme med en del folk runt om kroppen, utan att ha hört skotten. Om SE då får för sig att det bara gått någta få sekunder, då vet ju inte han var personerna kommer ifrån. Då har ju mordet för honom skett med folk ganska nära runt om.

Som du säger förstår han i så fall förmodligen redan dagen efter att han inte var så nära mordet. Men kan han backa? Han har berättat för många, ska han nu ändra sig till att ha varit sen till platsen... Nej det tror jag är svårt för SE.

För mig är det inte konstigt komma ut på gatan efter skotten och gå framåt utan att tänka på att något skulle va annorlunda. En liten folksamling vid tunnelbanan var förmodligen en rätt vanlig syn. Lite påstrukna höga röster en fredag är normalt.

Skulle folksamlingen redan vara där när Engström kom ut ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in