2023-07-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
förflyttningen.
..
Förflyttningen av kroppen går ju se som "Grand Theft Auto" där de snor bilar kors och tvärs. (weird)
När i tid kom tanken för Johanna och Troll-Maja att stjäla TTs kropp och förflytta TT då alla problem som JJ har sedan tidigare.. summan av bitterhet spred sig ju med tanke på att JJ inte fick som hon vill hela tiden ?

Hon hade ju en häst och pappas pengar, vad är hennes egentliga problem ?
Kan det vara "relationen°" till livets-kärlek (Philip) ?
Philip kanske kände att faan den här tjejen med bister-min och luktar surt är inget att så sina frön med.
Tur var väll det då JJ är en samhällsfara.. som bara sätter käppar i hjuret.
Citera
2023-07-21, 13:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det där stämmer med mitt minne av Toves huvudskador. Blödning från ett ”jack” i huvudet, det skulle kunna vara nr 44 som du nämner. De mycket sparsamma inre blödningarna uppfattar jag att RL knappt nämner. Det kan inte ge upphov till medvetandeförlust. Tove kan ha blivit omskakad och chockad av fallet men det verkar högst osannolikt att hon tappat medvetandet ens för en sekund.

Om jag skulle gissa så är det vad som beskrivs som kronisk subdural blödning som Tove råkat ut för:

https://www.1177.se/Stockholm/olyckor--skador/skador-pa-huvud-och-ogon/blodning-under-skallbenet--subduralblodning/

En mindre blödning från en lättare skada ger inga omedelbara symptom:
Hjärnan består av 3 st hjärnhinnor.

"Subduralt" betecknar området mellan dura mater och araknoidea.
"Subaraknoidalt" betecknar området mellan araknoidea och pia mater.

Kronisk subduralblödning ses oftast hos äldre personer som av olika anledningar slår i huvudet och som inte sällan äter blodförtunnande medicin. Åtgärdas ibland med neurokirurgi.

T hade fått en blödning mellan hjärnans innersta hinnor - en subaraknoidalblödning.

Den mycket sparsamma blödningen mellan hjärnhinnorna sågs vid den mikroskopiska undersökningen och ligger i det område baktill i huvudsvålen där 2 st mjukdelssvullnader iakttogs.
Dessa, dvs mjukdelsblödningen och subaraknoidalblödningen, har orsakats av: "trubbigt våld i form av slagmed/islagi/stöt av ytor eller föremål i omgivningen (t ex vägg, golv) i samband med fall när hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."

RL utesluter inte viss medvetandepåverkan till följd av huvudskadorna och det är vad som diskuteras; inte medvetslöshet.

Får se om jag senare kan söka upp eventuell transkribering av @notknapparen gällande skada nr. 45.
Citera
2023-07-21, 13:40
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja T kan ju ha klämt handen i badrumsdörren om J stängde dörren hastigt.
Det är nog ett hat som byggts upp över tid, som hatsången vittnar om och som exploderade den natten. Även om hon gjort ett försök med brand tidigare.
Väldigt 'klantigt' av henne och inte alls 'diskret som hon googlat på. Det var väl flera som såg de lämna Nöjet tillsammans och T t o m pratade med sin pojkvän på vägen i mobilen. Det är mycket möjligt att J blev ursinnig och allt gick i ett rasande tempo. Annars hade hon väl valt ett annat tillfälle och tillvägagångssätt.
Svårt att förstå att hatet kunde växa så starkt.

Ja, hon var ju så stolt över sitt fula badrum. Stolt över någon annans verk? Man kan ju undra hur badrumet såg ut innan. :-) Sen hade ju Tova rätt: det fanns inget där att se. Ett bajsbrunt golv och en toalettstol. Men Johanna gick igång på detta på ett mer än överdimensionerat sätt. Såna individer som hon är extremt farliga.
Citera
2023-07-21, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hjärnan består av 3 st hjärnhinnor.

"Subduralt" betecknar området mellan dura mater och araknoidea.
"Subaraknoidalt" betecknar området mellan araknoidea och pia mater.

Kronisk subduralblödning ses oftast hos äldre personer som av olika anledningar slår i huvudet och som inte sällan äter blodförtunnande medicin. Åtgärdas ibland med neurokirurgi.

T hade fått en blödning mellan hjärnans innersta hinnor - en subaraknoidalblödning.

Den mycket sparsamma blödningen mellan hjärnhinnorna sågs vid den mikroskopiska undersökningen och ligger i det område baktill i huvudsvålen där 2 st mjukdelssvullnader iakttogs.
Dessa, dvs mjukdelsblödningen och subaraknoidalblödningen, har orsakats av: "trubbigt våld i form av slagmed/islagi/stöt av ytor eller föremål i omgivningen (t ex vägg, golv) i samband med fall när hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."

RL utesluter inte viss medvetandepåverkan till följd av huvudskadorna och det är vad som diskuteras; inte medvetslöshet.

Får se om jag senare kan söka upp eventuell transkribering av @notknapparen gällande skada nr. 45.
Var står att det var en subaraknodial blödning?
Citera
2023-07-21, 13:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, inte ens trafikolyckor brukar ju åstadkomma sådana blödningar.
En smärre överdrift.
Citat:
Jag skulle kunna tro, (OBS TRO!) att Tove varit medvetslös (=ingen muskeltonus) när Johanna i blint raseri dunkat hennes huvud i golvet.
Rättsläkaren gör bedömningen att huvudskadorna inte har orsakat medvetslöshet, men utesluter inte viss medvetandepåverkan och därmed inkapacitering.
Citat:
Rättsläkare spekulerar sällan i orsaker som ligger utanför vad som framförts, utan utrycker sig mera som ”skadan kan ha uppkommit på det sätt som xx påtalar”
De är försiktiga ja och håller sig till bevismaterialet. Åklagare och försvarare får tillgång till obduktionsprotokollet och får ställa frågor utifrån detta.
Citera
2023-07-21, 13:47
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag minns rätt så sökte polisen T mob i Ekenässjön men hittade den inte

Hon klev ur bilen för att kasta den i sjön (Majas berättelse) så den kan ha hamnat långt ut. I sitt upphetsade tillstånd kan hon ha slagit svenskt rekord i 'kast med liten boll'.

Sen verkar vreden ha falnat, för nu var ju Tova både död och fått en anständig begravning. Yezz! Vrid upp musiken.

Hur sjuk är man inte om man som 20-åring säger att man själv 'alltid velat bli kremerad'? Plus övriga uttalanden liknande detta. Kanske trodde hon att hon skulle få någon slags cred av rätten
för 'fina tankar', att hon liksom brydde sig om offret?

Men det blev precis tvärtom.
Citera
2023-07-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tror ni att det är möjligt att J täckt över T’s kropp med kläder? Tex tömt en tvättkorg över henne?
Och att M i sin ADD-vimsighet och berusning inte sett henne när hon gått på toa?

Baserar frågan på att jag (IRL) sett väldigt många döda kvinnokroppar i bostäder, i badrum, hallar, halvt under sängar osv. osv.
Vet minst en person med ADD som i berusat och sömnigt tillstånd skulle kunna missa en död liten kvinna under en klädhög mitt framför näsan på dem.

T var en rätt liten tjej. Vet inte hur lgh såg ut, om den var stökig och full med grejer eller kal…

Är det en helt orimlig tanke? -Alltså förutsatt att man tänker bort att M (-vilket sannolikt var fallet-) hörde, såg eller till och med deltog i skeendet som ledde till T’s död.
Jag tror du har medelm.åtta kunskap hur människor fungerar och som lyssnande person och förstår människovärdet.. ibland iofs behöver man motgångar för att förstå just en sådan sak.
Citera
2023-07-21, 13:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Var står att det var en subaraknodial blödning?
Blödningen påträffades "mellan de mjuka hjärnhinnorna."

Dura mater är den hårda hjärnhinnan.
Citera
2023-07-21, 14:05
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Det enda ställe som kan beskrivas som ”rörigt” var vardagsrummet, men det var rörigt pga att vissa möbler flyttats dit. Det var inte en allmän röra med prylar utspridda. Så minns jag det från bilderna i FUP.

Sängen som Maja påstår att hon sov i var i en sovalkov i vardagsrummet. Maja borde hört om Johanna släpat in en kropp där. Vidare var Johannas säng utan sängkläder och det låg prylar i sängen från badrum o hall. I denna säng påstår Maja att hon sov - bland prylarna. Hon har inte uppgett att hon flyttat på något utan hon har legat inklämd mellan burkar, lådor, lösa kläder etc - vad som fanns i sängen.

Har sett bild på sängen med alla prylarna så jag förstår inte heller hur Maja kan ha sovit där.
Citera
2023-07-21, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Citeringen kommer från expressens liverapportering från rättegången. Har tyvärr inte kvar direktlänken. Var i första hand ute efter J och M s avrapporterade reaktioner under rättegången. Stod tyvärr inte så mycket dom.

Vart hittar man att RL sagt att T kan ha fått en hjärnskakning?

Ok, tack.

Angående hjärnskakningen:

Aleksandra Lazarevic vittnesmål i rätten på fråga från Clea Sangborn:
Clea: "Men jag ville mera komma till tt den här skadan i bakhuvudet på Tove då, kan den lett till hjärnskakning?"

AL: "Det kan inte uteslutas, det kan det ju inte".
Citera
2023-07-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Har sett bild på sängen med alla prylarna så jag förstår inte heller hur Maja kan ha sovit där.

Sängen var lite av en förbjuden plats för alla utom Johanna. Maja skulle sovit på en luftmadrass den aktuella natten, så hur hon vågade lägga sig i den belamrade sängen kan man undra.

Maja fick dessutom skäll av Johanna efter att hon lade sig på sängen, efter att dom dumpat kroppen.

Lite märkligt att Maja vågade lägga sig i sängen efter dumpningen, med tanke på hur rädd hon påstås vara för J.
Citera
2023-07-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Intressant att Johanna och Maja va i Göteborg efter mordet
Nu får du nog läsa på lite bättre, Johanna och Maja var i Göteborg FÖRE dom tog livet av Tove.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in