2023-07-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Finns det någon utredare eller privatpersoner som ff letar efter Toves mobil och nycklar?
Förstår att mobilen nog är förstörd men det är väl bara om den hamnade i vatten…
Jag har minnet av ett förhör med M där hon berättade ca var den slängdes… osäker på om det var i en sjö eller om platsen hade namnet av en sjö fast det inte var det?
Någon som vet?

Jag undrar detsamma var de sakerna är slängda. Jag har ett "eget" Google Maps jag testar lite med i datorn och där har jag skrivit in en påminnelse om att tänka på den mobilen. Se första bilden i länken nedan.

Vidare då så gälle att i Toves molntjänst för hennes Google-konto så finns den sista koordinaten mobilen registrerade och skickade till Googles server kvar.

Se bild nr 2 i länken här exempel på hur detaljerat det lagras i molnet med tidsstämpel. Den här datan har inte redovisats i förundersökningsprotokollet. Bara en grov karta från Google Maps tidslinje. Mobilen registrerar i samma data om den är under laddning eller ej, altitud och hur noggrannt Google avgör att precisionen på platsen är. Som tumregel kan man säga att värdet för "accuracy" är att Google räknar med att mobilen befinner sig inom det antalet meter från koordinaten/mittpunkt alltså en radie ut från koordinaten.

Så om värdet är 24 så finns mobilen någonstans i en cirkel med radien 24 meter. Och kör vi pi gånger radien upphöjt till två som vi minns från skolan så landar man på en yta av drygt 1800 m2 som Google tänker sig att mobilen befinner sig på.

Det här kan vara en av anledningarna som gör att Toves Google gissar att hon är på en adress Lärkgatan 9D när hon i själva verket befinner sig i JJ:s bostad. Som man ser i fup så kan användaren av kontot och Google Maps tidslinjen själv redigera tidslinjen med närliggande platser.

Exempel: Man stannar och tankar men Google gissar man är i mataffären bredvid för där är man kanske mer ofta.

Toves Google kopplar alltså att Tove (och hennes pojkvän) haft ett intresse för en lägenhet på adressen på Lärkgatan 9D. De har kanske googlat, kollat i Google Maps, använt Google Chrome för att besöka förmedlingen/hyresvärdens hemsida eller "spårats" av Google Maps tidslinjen (Google Location History) då de kanske promenerat eller kört förbi för att kolla in adressen/lgh.

Här är länken med skärmdumparna som nämns ovan:

https://gofile.io/d/9Mf3QF

Sen om de kastade nycklarna då. Om JJ:s mobil hade tömts med den mer avancerade metoden Full File System ( vilket är osäkert om det gick tidigt i utredningen pga Apples säkerhetsuppdateringar) inom 8 dagar (mobilen tömmer datan själv för att inte fylla upp minnet) efter skogsrundan så hade koordinaterna där de stannar och kastar både mobil och nycklar funnits kvar.
Senast redigerad av Avel 2023-07-21 kl. 10:49.
Citera
2023-07-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Har du inte läst hur det gick till vid förflyttningen?

J har erkänt att hon flyttade kroppen på egen hand, från badrummet ut till hallen samt ut och nerför halva trappan innan det blev för tungt och hon bad om hjälp.
Väl på plats ute i skogen släpade hon T:s kropp ensam till större del.

Ovanligt stark är hon, det kan konstateras. För att vara kvinna i alla fall.

Jag har läst hur det PÅSTÅS ha gått till. Utifrån vittnesutsagor från den dömda J. Inte hur det i praktiken gått till. Eller tror du blint på J?
Min erfarenhet väger tyngre än gissningar som folk baserar på att de släpat eller lyft levande personer. Två andra i min bransch instämmer med mig i tråden och fler utanför tråden. Så den saken är egentligen inte så mycket att snacka om. Men du kanske trollar? (Skriver pre morgonkaffe så minns inte vem du är).
Citera
2023-07-21, 11:32
Medlem
[quote=Reviews|85135587]Har du inte läst hur det gick till vid förflyttningen?

J har erkänt att hon flyttade kroppen på egen hand, från badrummet ut till hallen samt ut och nerför halva trappan innan det blev för tungt och hon bad om hjälp.
Väl på plats ute i skogen släpade hon T:s kropp ensam till större del.

Ovanligt stark är hon, det kan konstateras. För att vara kvinna i alla fall.[/QUOTE

Borttaget då det blev något strul med inlägget.

(funkade inte orkar inte krångla mer)
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-07-21 kl. 11:38.
Citera
2023-07-21, 11:36
Medlem
Intressant att Johanna och Maja va i Göteborg efter mordet
Citera
2023-07-21, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, inte ens trafikolyckor brukar ju åstadkomma sådana blödningar.

Jag skulle kunna tro, (OBS TRO!) att Tove varit medvetslös (=ingen muskeltonus) när Johanna i blint raseri dunkat hennes huvud i golvet.

Rättsläkare spekulerar sällan i orsaker som ligger utanför vad som framförts, utan utrycker sig mera som ”skadan kan ha uppkommit på det sätt som xx påtalar”
Är detta ett faktum eller är det något du gissar?

Jag har som sagt inte uppfattningen av rättsläkarens utlåtande och vittnesmål att Toves huvudskador är allvarliga. Jag blir därför förvånad när vissa skribenter i tråden lägger fram det som att Tove har svåra huvudskador. Håller en trådsanning på att uppstå?
Citera
2023-07-21, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dom här ytterligare dunsarna (som grannen beskrev som fotsteg/tramp i rätten) som du så gärna vill få
till att Johanna har dunkat Toves huvud i golvet så hårt så hon blivit medvetandesänkt, stämmer inte med dom beskrivna skador som finns.

T hade 1 (nr44) blödande huvudskada som uppkom i livet. Den andra (nr45) skriver RL, Strax nedom 44 ses i huvudet en tvärorienterad ca 14x6 cm stort område där det kan skönjas 2 st ca 6 cm respektive ca5 cm stora rödaktiga missfärgade mjukdelssvullnader. Området som sin helhet är beläget med sin mittpunkt i huvudets bakre medellinje, ungefär i höjd med de yttre hörselgångarna, dvs ca 2 cm nedom ytteröronens övre infästningar. Denna skada (nr45) beskrivs senare i rapporten som en diskret mjukdelsblödning.

Vid skiktröntgenundersökningen som utfördes av en överläkaren hittades 1 huvudskada som beskrivs som en vävnadsskada som endast nått till fettvävnaden. Intill den fanns 1 liten mjukdelssvullnad utan underliggande skallskador aktbil 112, sid 65. Överläkaren i radiologi skriver också, inga skallfrakturer ingen förekomst av luft eller blod i hjärnan, inga blödningar eller skador i hjärnan.

I den mikroskopiska undersökningen av hjärnan skriver hon bl.a, mellan de mjuka hjärnhinnorna på hjärnbryggans och den förlängda märgens bakre del ses mycket sparsamma blödningar. Inga tecken på traumatiskt eller syrebristbetingade skador i nervtrådarna.

Under rättegången pratade dom endast om en huvudskada. Om det hade funnits tecken på att Toves huvud upprepade gånger dunkats mot golvet, hade åklagaren tagit upp detta för att motbevisa J s påstående om att hon bara fällde T och tog ett kort stryptag, och att styrka ett allvarligare övergrepp.
Även M s advokat hade nämnt detta som en möjlig orsak till sänkt medvetandegrad.

I domen skriver dom.
När det gäller de huvudsakliga skador som Tove hade har Aleksandra Lazarevic särskilt angett att Tove hade en skada i huvudet som uppkommit i livet. Tove hade också mjukdelsblödningar i halsens muskulatur på båda sidor. Mjukdelsblödningar fanns också i anslutning till Toves båda armbågar. Även en skada vid ögongloben, djupt in i mjukdelarna förekom.
Det där stämmer med mitt minne av Toves huvudskador. Blödning från ett ”jack” i huvudet, det skulle kunna vara nr 44 som du nämner. De mycket sparsamma inre blödningarna uppfattar jag att RL knappt nämner. Det kan inte ge upphov till medvetandeförlust. Tove kan ha blivit omskakad och chockad av fallet men det verkar högst osannolikt att hon tappat medvetandet ens för en sekund.

Om jag skulle gissa så är det vad som beskrivs som kronisk subdural blödning som Tove råkat ut för:
Citat:
En subduralblödning är en blödning mellan hjärnan och skallbenet. Du kan få en sådan blödning efter ett slag mot huvudet. Blodet som samlas under skallbenet trycker mot hjärnan och kan leda till att du blir trött eller medvetslös.

Ett annat ord för subduralblödning är subduralhematom. Oftast är det äldre personer som får en sådan blödning.

En akut subduralblödning kan orsakas av kraftiga skador om man slagit sig i huvudet. Blödningen kan variera i storlek. Blodet och den vätskeansamling som kan bildas kring blödningen leder till en svullnad som trycker mot hjärnan.

Kroniskt subduralhematom är en annan form av blödning under skallbenet som kan orsakas av lättare skador på huvudet. Symtomen kommer långsammare än vid akut subduralblödning. ibland kommer man inte ens ihåg att man slagit sig i huvudet.
https://www.1177.se/Stockholm/olyckor--skador/skador-pa-huvud-och-ogon/blodning-under-skallbenet--subduralblodning/

En mindre blödning från en lättare skada ger inga omedelbara symptom:
Citat:
Om du får kroniskt subduralhematom kommer symtomen först flera veckor efter skadan. Du kan då bli dåsig eller trött, få lättare huvudvärk eller bli förvirrad.
Citera
2023-07-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Badrummet var litet och vid tillfället tömt på prylar eftersom det pågick en badrumsrenovering. Om det funnits en klädhög i badrummet hade säkert Maja kommit ihåg det. Så jag tror inte på det, men det är i sig ingen orimlig tanke.

Lägenheten var rätt rörig i alla fall i vardagsrummet, eftersom Johanna flyttat prylar från hallen och badrummet till vardagsrummet. Bl a skohylla från hallen och allt från badrummet. Johanna bodde inte i lägenheten utan hos mamman, pga renoveringen.

Tack för svar. Det är enda tänkbara förklaringen jag själv kan komma på som kan styrka att M inte sett Ts kropp när hon var uppe och gick där på natten, vilket stegräknaren visat att hon (eller nån som haft hennes telefon, men högst sannolikt hon själv) gjorde.

Att J flyttat kroppen medan M sov utesluter jag. Är även väldigt meckigt att själv rulla in en avliden person i ett eller flera lakan så jag gissar att J tvingat M att hjälpa till med det också.

Att M sovit under mordet tvivlar jag starkt på. Även om jag vet vuxna med ADD som kan sova genom bebisskrik, hundskall, sirener osv.

Det enda scenario som jag ser som rimligt OM M inte sett kroppen när hon gick upp och kissade eller vad hon gjorde är just att J täckt över den med en klädhög eller andra löst utspridda textilier typ lakan och täcken i en röra som smälte in i den ev. allmänna röran.
Citera
2023-07-21, 12:40
Medlem
Chrizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Säger mig inte mycket på grund av att oftast så blir inte ett lik flyttat/omilt behandlat (tappat i en trapp/dragit in ur en bil/släpat på en grusväg/in i ojämn mark in i skogen) bara någon timme efter ett mord har skett.

Som sagt, tänker att om inte kroppen stelnat, blodet inte hunnit kallna som ligger ytligt så kanske det är svårt att exakt avgöra (före/efter döden) vilka skador som uppkommit när i tiden.

Jag tror nog dem kan se det då man efter döden inte har någon blodcirkulation...
Citera
2023-07-21, 12:43
Medlem
Citat:
Det där stämmer med mitt minne av Toves huvudskador. Blödning från ett ”jack” i huvudet, det skulle kunna vara nr 44 som du nämner. De mycket sparsamma inre blödningarna uppfattar jag att RL knappt nämner. Det kan inte ge upphov till medvetandeförlust. Tove kan ha blivit omskakad och chockad av fallet men det verkar högst osannolikt att hon tappat medvetandet ens för en sekund.

Om jag skulle gissa så är det vad som beskrivs som kronisk subdural blödning som Tove råkat ut för:

https://www.1177.se/Stockholm/olyckor--skador/skador-pa-huvud-och-ogon/blodning-under-skallbenet--subduralblodning/

En mindre blödning från en lättare skada ger inga omedelbara symptom:

Jag är inte heller medicinskt kunnig. Men jag motsätter mig den bilden några skribenter försöker måla upp av att Tove skulle haft flera huvudskador som resulterat i att hon blivit oförmögen att försvara sig. Det finns en beskriven skada som uppkommit i livet (nr44) som antas vara resultatet efter fallet. Den andra nämns varken i rätten eller i domen, vilket jag tolkar som att den inte haft någon betydelse för vare sig dödsorsak eller medvetandegrad. Enligt J och M tappade dom T i både trappan och i skogen. Man kan väl anta att dom diskreta mjukdelsblödningarna som kunde skönjas som rödaktiga missfärgade mjukdelssvullnader kom därifrån.

Så ja, det låter som en kronisk subdural blödning som du skriver.
Citera
2023-07-21, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack för svar. Du Det är enda tänkbara förklaringen jag själv kan komma på som kan styrka att M inte sett Ts kropp när hon var uppe och gick där på natten, vilket stegräknaren visat att hon (eller nån som haft hennes telefon, men högst sannolikt hon själv) gjorde.

Att J flyttat kroppen medan M sov utesluter jag. Är även väldigt meckigt att själv rulla in en avliden person i ett eller flera lakan så jag gissar att J tvingat M att hjälpa till med det också.

Att M sovit under mordet tvivlar jag starkt på. Även om jag vet vuxna med ADD som kan sova genom bebisskrik, hundskall, sirener osv.

Det enda scenario som jag ser som rimligt OM M inte sett kroppen när hon gick upp och kissade eller vad hon gjorde är just att J täckt över den med en klädhög eller andra löst utspridda textilier typ lakan och täcken i en röra som smälte in i den ev. allmänna röran.
Det enda ställe som kan beskrivas som ”rörigt” var vardagsrummet, men det var rörigt pga att vissa möbler flyttats dit. Det var inte en allmän röra med prylar utspridda. Så minns jag det från bilderna i FUP.

Sängen som Maja påstår att hon sov i var i en sovalkov i vardagsrummet. Maja borde hört om Johanna släpat in en kropp där. Vidare var Johannas säng utan sängkläder och det låg prylar i sängen från badrum o hall. I denna säng påstår Maja att hon sov - bland prylarna. Hon har inte uppgett att hon flyttat på något utan hon har legat inklämd mellan burkar, lådor, lösa kläder etc - vad som fanns i sängen.
Citera
2023-07-21, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag är inte heller medicinskt kunnig. Men jag motsätter mig den bilden några skribenter försöker måla upp av att Tove skulle haft flera huvudskador som resulterat i att hon blivit oförmögen att försvara sig. Det finns en beskriven skada som uppkommit i livet (nr44) som antas vara resultatet efter fallet. Den andra nämns varken i rätten eller i domen, vilket jag tolkar som att den inte haft någon betydelse för vare sig dödsorsak eller medvetandegrad. Enligt J och M tappade dom T i både trappan och i skogen. Man kan väl anta att dom diskreta mjukdelsblödningarna som kunde skönjas som rödaktiga missfärgade mjukdelssvullnader kom därifrån.

Så ja, det låter som en kronisk subdural blödning som du skriver.
Jag håller helt med. Det verkar som att det finns tendenser att etablera en trådsanning att Tove hade svåra huvudskador. Det är inte min minnesbild alls från FUP och tingsrätt. En skada som blödde, men inte några större mängder. I övrigt mindre mjukdelsskador, inga frakturer eller liknande.
Citera
2023-07-21, 13:02
Medlem
Citat:
Det enda ställe som kan beskrivas som ”rörigt” var vardagsrummet, men det var rörigt pga att vissa möbler flyttats dit. Det var inte en allmän röra med prylar utspridda. Så minns jag det från bilderna i FUP.

Sängen som Maja påstår att hon sov i var i en sovalkov i vardagsrummet. Maja borde hört om Johanna släpat in en kropp där. Vidare var Johannas säng utan sängkläder och det låg prylar i sängen från badrum o hall. I denna säng påstår Maja att hon sov - bland prylarna. Hon har inte uppgett att hon flyttat på något utan hon har legat inklämd mellan burkar, lådor, lösa kläder etc - vad som fanns i sängen.

Just att släpa en påklädd kropp utan skor behöver inte låta något mer än släpljud av textilier och hår mot parkett, klinkers eller linoleum, fotsteg och ev. huvud som dunsar lätt mot ev. tröskel eller dörrkarm, men att ha ihjäl någon som ramlar så hårt (i golvet?) att hon får en skallskada och sparkar i panik i väggarna och skapar sånt oväsen att grannarna ringer på gör ju onekeligen det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in