2023-07-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Även om det är vanligt att tonåringar ljuger för föräldrar så är ju detta något utöver det vanliga. Skadegörelse, mordbränder… Majas bakgrund inom kyrkan verkar inte ha avsatt några spår alls i form av att samvete som plågat henne. Det gör också historien om att hon låg och bad till Gud att det skulle regna när Johanna skulle anlägga en brand nånstans, låter väldigt påhittad. Gud verkar inte ha varit nära hennes tankar i övrigt.

Snarare så att hennes bakgrund inom frikyrkan och heder och skam därifrån var det som gjorde att hon kunde knipa igen så pass länge som hon gjorde.
Vet tjejer som växte upp i den världen som ville leva som vanliga fria tjejer i tonåren. Smög ut och in genom fönster osv. Mästare på dubbelliv och lögner. Lite som en del invandrartjejer i hederskulturer som vill leva fritt.
I båda fallen handlar det mer om att de dels vill skydda sig själva från familjen och församlingens ogillande/ vrede och dels (kanske främst) skydda och värna familjens heder framför församlingen (eller släkten/ landsmännen).
Senast redigerad av Firesnake 2023-07-20 kl. 19:46.
Citera
2023-07-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Eller så har handen hastigt klämts i en dörr i ett första överraskningsmoment, alldeles i början av angreppet och det kan ha inkapaciterat Tova - och den mycket korta tiden kan ha varit till fördel för mördaren.

(Jag hade exakt en sån skada nyligen, 15e Juni och har nyss befriats från gipset).

Någon skrev här igår att mordet har begåtts i ett våldsamt raseri och det tror jag också.
Så kan det vara eller så har de kanske trampat/stampat på hennes hand?
Citera
2023-07-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hur många steg är stegserien kl 02.43.33 på?

33 steg 02:19:39 (23,62 meter)
48 steg 02:43:33 (28,75 meter)
Citera
2023-07-20, 20:01
Medlem
Citat:
Jag kan inte heller se att förflyttning av mordet i tiden spelar någon roll för domen mot Maja. Det som spelar roll är att Maja har vittnat utförligt om sina förehavanden i tid runt att Johanna lämnar lägenheten för att åka till Donken. Vid den tiden är Tove död. Maja påstår att hon går på toaletten innan Johanna lämnar lägenheten och åker till Donken och att hon befinner sig där när Johanna skickar sms:et. Maja ser inte till Tove. För att detta ska kunna vara sant måste Johanna ha gjort en helt onödig, ologisk förflyttning av Toves kropp från badrummet till endera klädkammaren - samma rum där Maja påstår att hon sover - eller till vindsförrådet - genom trapphuset där grannen nyss stått och ringt på dörren.

Båda dessa alternativ är orealistiska. Förutom att förflyttningen är ologisk så finns inte tiden för Johanna att göra den förflyttningen av kroppen.

Det är här Majas historia kapsejsar. Att flytta tiden för mordet 5 eller 10 minuter bakåt gör ingen skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, jag landar också i den slutsaten! Det senaste gällande vindsförrådet är ju pm t, där poliserna som gjorde den visuella inspektionen av utrymmet i sökandet av Tove, gjorde bedömningen att ingen person kan ha legat där på ett bra tag, då det var ett lager damm.

Citat:
Om Maja var in i badrummet måste hon ha sett Tove. Det troligaste är förstås att hon undvek badrummet eftersom hon visste att Tove låg där. Johanna trodde att Maja befann sig i vardagsrummet när Johanna åkte till Donken och det låter troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Någon kommentar bara även om det är kuriosa/missförstånd i domen. Det blir lite tokigt, domen s. 56:

"Att MHs telefon precis vid den här tidpunkten registrerar aktivitet i appen Hälsa
(kl. 02:43.33) visar tydligt att MH varit i rörelse vid denna tidpunkt och att hon då
haft sin telefon på sig. Ingen uppgift i målet har indikerat att Tove eller JJ skulle ha använt eller flyttat MH telefon. Dessutom synes MHs egen uppgift om att hon själv var uppe en gång tidigare vid kl. 02.19:39 stämma då hennes
telefon registrerade rörelseaktivitet även då (33 steg)."

MH har ingen egen uppgift att hon är uppe vid det exakta klockslaget 02:19:39 va?

Småtokigt här, domen s.56:

"Avstånden i lägenheten är små och
48 steg räcker väl för att förflytta sig från sängen till badrummet och sedan tillbaka."

Vi vet ju u att en stegserie upphär då man stannar till och uppehåller sig någonstans. NOA guidade lite kring appen i separat protokoll men fick inte med detta faktum.

Även lite tokigt här, domen s. 57:

"Allt talar för att det är det som LK hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren till JJs lägenhet strax efter kl. 02.43."

Har han pratat om att det är kl 02:43 han är igång vid dörren där? Tiden sammanstämmer väldigt väl med MH:s stegserie va? Enda skillnaden är att de inte lägger till de 33 sekunder som tidsstämpeln från appen visar...

Sen avslutningsvis så ska vi påminna oss om:

Domen, s.38:

"Under tiden som de pratade så hörde de ljud utifrån, en dörr som stängdes och öppnades två gånger, kanske tre gånger. Han uppskattar att det var ungefär fem till tio minuter efter att han hade varit uppe och ringt på Johannas dörr, men han är väldigt osäker på tiden. De gick direkt till sin dörr och
kollade genom dörrens titthål och han öppnade sedan dörren lite för att titta ut. Han såg hur
Johanna kom ned så de hälsade på henne och frågade om allt var bra och sade att de hade varit
uppe och knackat på eftersom de hört ett jättehögt ljud."

Fem-tio minuter plus de minuter det tar innan han går upp ger 02:40 + hur många minuter?

02:45:39 har Tove mördats, grannarna har reagerat, de har plingat på, pratat med JJ i trappen, JJ har gått tillbaka till lgh och hämtat nåt och 02:45:39 tar grannen upp sin mobil.

Så tiderna är ändå rätt relevanta för hur de resonerat i domen. Och ja det har blivit lite konstigt då de hänger upp sig på tiden 02:40 då grannen uppger att han ligger i sängen med mobilen. Min känsla har varit ända sedan i vintras att det kunde bli så här tokigt om man inte fick ut lite mer digitala bevis. Nu får vi se om det avgör domen eller om det bara kastar ljus över någon enskild irrelevant detalj eller om det bara blir lite ny "best practice" i framtida utredningar.

Domen, s.37:

"Det tar lite tid att laga yoghurt. Vid ungefär kl. 02:40 så låg han på sängen med
mobiltelefonen i handen
när hans pappa ropade på honom och sade att han ville ha sällskap.
Eftersom han ändå var vaken så satte han sig med sin pappa i vardagsrummet och väntade på
att mjölken skulle bli lite kallare så att hans pappa kunde göra färdigt yoghurten. De satt och
pratade i soffan i vardagsrummet när de hörde en jättehög duns uppifrån Johannas lägenhet."

Jag skrev ett inlägg inatt som är relevant för grannens tidslinje.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Här är länken separat till skärmbilderna.

https://gofile.io/d/vGU06v

Viss data är färskvara men det finns en chans att få ut viss data ur databasen Hälsa som gäller decibelnivå och vilken ljudkälla det är. Se de två första bilderna och hur de går ett par år tillbaka från en mobil jag tömde häromdagen.

Så om grannen kollade Youtube, TikTok, lyssnade på Spotify eller nåt annat med ljud så kan det finnas en tidsstämpel för sista decibeljusteringen. Och en del annat liknande.

Störst chans att få ut vad som hände där tidsmässigt osv är om polisen lyckats göra en Full File System tömning av MH:s mobil inom 28 dagar efter mordet räknat.

Polisen har inga protokoll från Full File System tömning alls i förundersökningen. Trots att man skriver att det är det som får ut t.ex fyndplatsens koordinater.

Det finns extraheringsrapporter direkt från polisens program men av någon anledning har man valt att varken redovisa dem i fup eller visa dem för allmänheten.

Protokollen ser ut så som jag visat tidigare då jag tog ut en rapport från samma system som polisen använder, men i programmets inställningar så la jag in Flashbacks logga istället osv.

Det som blivit lite tokigt nu när de inte visat vilka operativsystem som tjejerna haft vid beslag är att alla deras metoder har behövt ventileras här för att gissa vilka versioner tjejerna hade. M a o så om de redovisat det i fup hade man inte behövt visa alla varianter på hur detta går till utan kunnat analysera de isolerade kombinationerna. Men det är väl så det funkar med hemligheter, det kan liksom baktända lite att vara "dumhemlig", en variant på dumsnål då...

Tror ni att det är möjligt att J täckt över T’s kropp med kläder? Tex tömt en tvättkorg över henne?
Och att M i sin ADD-vimsighet och berusning inte sett henne när hon gått på toa?

Baserar frågan på att jag (IRL) sett väldigt många döda kvinnokroppar i bostäder, i badrum, hallar, halvt under sängar osv. osv.
Vet minst en person med ADD som i berusat och sömnigt tillstånd skulle kunna missa en död liten kvinna under en klädhög mitt framför näsan på dem.

T var en rätt liten tjej. Vet inte hur lgh såg ut, om den var stökig och full med grejer eller kal…

Är det en helt orimlig tanke? -Alltså förutsatt att man tänker bort att M (-vilket sannolikt var fallet-) hörde, såg eller till och med deltog i skeendet som ledde till T’s död.
Citera
2023-07-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tror ni att det är möjligt att J täckt över T’s kropp med kläder? Tex tömt en tvättkorg över henne?
Och att M i sin ADD-vimsighet och berusning inte sett henne när hon gått på toa?

Baserar frågan på att jag (IRL) sett väldigt många döda kvinnokroppar i bostäder, i badrum, hallar, halvt under sängar osv. osv.
Vet minst en person med ADD som i berusat och sömnigt tillstånd skulle kunna missa en död liten kvinna under en klädhög mitt framför näsan på dem.

T var en rätt liten tjej. Vet inte hur lgh såg ut, om den var stökig och full med grejer eller kal…

Är det en helt orimlig tanke? -Alltså förutsatt att man tänker bort att M (-vilket sannolikt var fallet-) hörde, såg eller till och med deltog i skeendet som ledde till T’s död.

Den teorin är minst lika bra som att J skulle gömma kroppen i walkincloset eller vindsförrådet. Men fortfarande väldigt långsökt enligt mig. Nu har väl inte Maja tillgång till internet. Annars hade risken funnits att vi fått även detta som ett förslag på vart kroppen kan ha varit.
Citera
2023-07-20, 20:31
Medlem
Citat:
Eller så har handen hastigt klämts i en dörr i ett första överraskningsmoment, alldeles i början av angreppet och det kan ha inkapaciterat Tova - och den mycket korta tiden kan ha varit till fördel för mördaren.

(Jag hade exakt en sån skada nyligen, 15e Juni och har nyss befriats från gipset).

Någon skrev här igår att mordet har begåtts i ett våldsamt raseri och det tror jag också.
Jag är en av de som skrev att mordet begicks i affekt ( raseri utbrott som är svårt att häva),
Jag tror också klämskadan kommer av att hon kanske knuffas in i badrummet och de ska dra igen dörren och hon sätter handen imellan… alt. Någon stampar på handen eller sitter med knä o tyngd…. RIP Tove ❤️😔
Citera
2023-07-20, 20:47
Medlem
Finns det någon utredare eller privatpersoner som ff letar efter Toves mobil och nycklar?
Förstår att mobilen nog är förstörd men det är väl bara om den hamnade i vatten…
Jag har minnet av ett förhör med M där hon berättade ca var den slängdes… osäker på om det var i en sjö eller om platsen hade namnet av en sjö fast det inte var det?
Någon som vet?
Citera
2023-07-20, 21:11
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jaha, alla andra vet att jag vill fria M. Då kan jag undra varför jag inte vet?
Om jag varit så säker på att M var oskyldig till mord hade jag skrivit det, men nu förhåller det sig så att jag inte vet och än så länge inte är fullt övertygad om varken det ena eller det andra. Inledningsvis var min tro på Ms oskuld starkare än vad den är nu. Jag vänder och vrider på allt för se om det kan tänkas vara hållbara argument eller något som bör förkastas?

Möjligen är jag trög, men för att ta klar, orubblig ställning avvaktar jag tills jag har helt klart för mig, inga tvivel får finnas och jag kan motivera mitt ställningstagande med hållbara, oomtvistliga argument. När jag väl är övertygad är jag orubblig.

Jag har, till mångas förtret, inte hymlat med att jag tror att M är oskyldig till mord.
Jag har heller inte hymlat med att jag är fullt medveten om att jag kan ha tolkat fel. Jag anser mig inte vara ofelbar eller opåverkbar.

Jag är m a o öppen för båda möjligheterna och inte statiskt låst. Om det dyker upp nya förutsättningar är jag beredd att revidera min nuvarande ståndpunkt.

För min del är det intressant att ta del av andras tankar, tolkningar och slutsatser av vad som framkommit. Det ger nya perspektiv, för tråden framåt och kan ge anledning till omvärdering. Kanske jag rentav kan bli övertygad åt ena eller andra hållet.

Tankar, tolkningar och slutsatser om andra skribenter och deras åsikter är däremot meningslösa. Det skapar endast osämja och frustration och för inte tråden framåt.

Jag tycker att argumenten mot Ms deltagande är minst lika starka som argumenten för och min tolkning lutar åt att hon inte deltog.

TR gjorde en annan tolkning, vilken jag anser vila på svaga grunder. Därför ser jag fram emot HRs dom, då jag hoppas på fler klargöranden bl a avseende Ms mobilrörelser. Om HR fastslår TRs dom kan jag bara konstatera att min tolkning och tro troligtvis varit felaktig.

Att M skulle vara oskyldig till mord har jag aldrig påstått även om min tro lutar ditåt. Och att hon skulle vara uppe i det blå och inget förstå har jag heller inte påstått då det inte är sant. Enligt gjorda utredningar har M dock vissa svårigheter som kan förklara en del av hennes beteende, vilket jag pekat på. Det har sedan snedvridits, använts som slagord och förlöjligats.

Jag svarar bara kort sybel.
Dom svårigheter Maja har förklarar verkligen inte Majas beteende, hon är fortfarande inte dum i huvudet.

Du vänder och vrider på allt gällande Maja, det är det som blir tröttsamt.
Citera
2023-07-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Den teorin är minst lika bra som att J skulle gömma kroppen i walkincloset eller vindsförrådet. Men fortfarande väldigt långsökt enligt mig. Nu har väl inte Maja tillgång till internet. Annars hade risken funnits att vi fått även detta som ett förslag på vart kroppen kan ha varit.

Ingen bra teori alls med flytt av kropp. Att J ensam skulle ha förflyttat och placerat kroppen i vindsförrådet under det aktuella tidsspannet ser jag som helt uteslutet, baserat på alla döda kroppar jag själv förflyttat
Rigor mortis hade inte heller hunnit inträda på den korta tiden vilket ytterligare skulle försvåra att en person förflyttar kroppen (en stel kropp är betydligt enklare att hantera än en lealös, det är inte som på TV. Oavsett stort adrenalinpåslag ser jag inte hur magra J skulle klarat detta, oavsett hur stark hästtjej hon är som är van att ta i).

Att täcka över en kropp däremot går lätt. Speciellt i en rörig lägenhet med kläder slängda här och där. Men nu var det väl renovering på gång och därmed ganska kalt eller?
Citera
2023-07-20, 22:01
Medlem
Citat:
Det är ju lite märkligt.
Dura Mater är den hjärnhinna som ligger närmast skallbenet. Den mellersta kallas Spindelvävshinnan (araknoidal)och mellan dessa två ligger det sk Subduralrummet. Närmast själva hjärnan ligger den mjuka hinnan Pia Mater.

Mellan de förstnämnda två hinnorna kan personer ha en missbildning (aneurysm) som man är född med. Som plötsligt kan brista och orsaka en stroke. Eller att det aldrig sker. Men, som RL borde veta, kan en blödning i mellanrummet också uppstå genom yttre våld.

Vad jag minns skrev RL att det fanns tecken på blod där. Vore ju ytterst märkligt om Tova hade ett medfött aneurysm som brast just där av alla ställen på huvudet, vid misshandeln/mordet. Knappast troligt.

Tills någon bevisar motsatsen så tror jag att Johanna har dunkat Tovas huvud mot golvet ett antal gånger. Slagit (käkskadan) eller t.o.m sparkat. Innan själva dödsgreppet. Rättsläkaren verkar vara en rätt osäker person, men troligen är hon inte det egentligen. Kanske är hon så rädd att göra fel så att det som är uppenbart kan bli försvagat när hon säger något? Mellanmjölk?

Om grannen hörde detta eller ej låter jag vara osagt.

Det är väl inte helt ovanligt med sk huvuddunkningar vid strypmord. Kanske något som J fick tips om när hon googlade? Grannsonen hörde ju ljud efter fönsta dunsen. Kanske de? Om T föll i golvet med bakhuvudet borde hon rimligen tappat lite fattningen av fallet och J fick ett övertag.
Citera
2023-07-20, 22:21
Medlem
Citat:
ll
Citat:

Ja T kan ju ha klämt handen i badrumsdörren om J stängde dörren hastigt.
Det är nog ett hat som byggts upp över tid, som hatsången vittnar om och som exploderade den natten. Även om hon gjort ett försök med brand tidigare.
Väldigt 'klantigt' av henne och inte alls 'diskret som hon googlat på. Det var väl flera som såg de lämna Nöjet tillsammans och T t o m pratade med sin pojkvän på vägen i mobilen. Det är mycket möjligt att J blev ursinnig och allt gick i ett rasande tempo. Annars hade hon väl valt ett annat tillfälle och tillvägagångssätt.
Svårt att förstå att hatet kunde växa så starkt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-20 kl. 22:34.
Citera
2023-07-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
33 steg 02:19:39 (23,62 meter)
48 steg 02:43:33 (28,75 meter)
Är det rimligt att M tagit 48 steg till och fr toa fr säng?

Jag bor i mycket större bostad och gick fram o tillbaks fr den längsta vägen fr toa och det är ca 31 steg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in