Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Och då kommer frågan; behövs en sådan extrem tillväxt?
Behövs?? Hur då Behövs??
Är det jag som får avgöra om det behövs eller inte? För alla i världen?
Tittar man på hur anställda och facket agerar så är det till 100% krav på högre levnadsstandar.
Eller när såg du någon som strejkade för att få lägre lön senast?
Uppenbarligen tycker alla att tillväxt och därmed ökad levnadsstandard "behövs".
Och får att ordna fram den här tillväxten så behövs meritokrati, och kapitalism.
Kommunister och konservativa har egentligen inget behov av någon högskola. Det tillväxt som utbildade människor från högskolor kan råka skapa går emot den politiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Allt annat blir ju lidande,
Nej, vilket då?
Tillväxt gör att man är mer resurseffektiv. Man åstadkommer mer mer samma resurser. Eller med mindre resurser.
Tillväxt gör att man kan välja att arbeta mindre till samma levnadsstandard.
Hade vi i Sverige valt att stanna på säg 1940 års levnadsstandard hade vi inte behövt arbeta mcyket.
(Sedan har vi inte valt det).
Detta kunde kanske vara av intresse för konservativa. Nu när jag tänker på det.
Då kan dom ha kvar levnadsstandarden. Men arbeta mindre. Dock blir det förändringar i processer och utrustning. Det går dock emot konservatism. Det är inte problemfritt.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
sydkoreaner mår extremt dåligt och har högst självmordsstatistik i världen tex.
Hur har du kopplat det till tillväxt?
Dom släpar fortfarande på en skamkultur. Det lär vara det som dominerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Sydkoreanskor föder i snitt 0,84 barn per kvinna.
Och som what?
https://worldpopulationreview.com/countries/south-korea-population
Folkmängden har exploderat upp till dagens 52 miljoner. SK är extremt tätbefolkat. (Och de kan nog bidra till att en del tycker att det är jobbigt. Snarare än att dom kan få en del sjukdomar botade). Det borde vara en lättnad för dom att folkmängden krymper.
Nu är prognosen att de faller till 25 miljoner 2099. Dvs samma som 1959. Jag ser nog inte problemet.
Nordkorea gillas av många i forumet:
https://worldpopulationreview.com/countries/north-korea-population
Snarlik forecast där. Man backar till 21 miljoner 2099. Just detta verkar inte ha så mycket med tillväxt att göra. I det här avseendet verkar det inte skilja mellan kommunism i NK och Liberalism i SK.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Det är liksom inte hållbart någonstans att sätta en sådan extrem press på människor.
Vilken då press?
Är det mer press på oss i Sverige idag med högre levnadsstandard än på 1930-talet med lägre?
Då var kampen för brödfödan hård. Svält förekom. Nog låter det som att vi har det mycket mindre pressat nu, med högre levnadsstandard.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Snacka om att jobba livet ur sig enbart för att kunna köpa saker som man inte behöver.
Vi jobbar ju mindre nu än förr.
Och hur vet du att folk köper saker de inte "behöver"?
Och vad har "behöver" med saken att göra. Folk köper för att dom vill det. Det är fullt tillräckligt.
Låter som du inte vuxit ifrån att det inte är dina preferenser som gäller för andra människor, utan vill vara en Stalin som bestämmer över andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Med detta menar jag så klart inte att Nordkorea på något sätt skulle vara bättre.
Implikationen av det du skriver är just att NK är bättre.
Misär utan sjukvård är bättre i din värld.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Konservativa är nog mer intresserade av att ha religionen som samhällets fundament, något att luta sig tillbaka på. Inte många konservativa som är troende.
Ja, det var det jag menade. Även om det kanske inte framgick så bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Dock är det liberaler som kämpat mest för religionsfriheten.
Stämmer. Och dom vill att det liksom det mesta andra i världen är individens ensak.