2023-06-01, 14:53
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jepp jag är en envis jävel.
Och, jag har en vana av att mer lita på vad vetenskap och forskning faktiskt säger i saker och ting än att tro på gammalt inbillat nonsens från förr.

Du utgår inte ifrån forskning när du dömer vem som är vit eller inte. Du ser på ansiktsdrag och hudfärg och gör en egen godtycklig bedömning.
Citera
2023-06-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Du utgår inte ifrån forskning när du dömer vem som är vit eller inte. Du ser på ansiktsdrag och hudfärg och gör en egen godtycklig bedömning.

För din information.
Mänskliga raser existerar inte ens enligt vetenskapen.
"vithet" är således enkom en hudfärg och en en samling av kulturella tillhörigheter.
Citera
2023-06-01, 18:21
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
För din information.

Hur bedömer du vem som är vit och inte då?
Citera
2023-06-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Hur bedömer du vem som är vit och inte då?

efter hudfärg samt efter vad den personen säger sig tillhöra.

Dvs en svart individ, född och uppvuxen i Sverige kan både betraktas som "svart" men tillhöra en etnisk svenskhet, om hen identifierar sig med kulturen.

Det är alltså en hyfsat ointressant gruppering av människor som du sysslar med.
Citera
2023-06-01, 18:31
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
efter hudfärg samt efter vad den personen säger sig tillhöra.

Dvs en svart individ, född och uppvuxen i Sverige kan både betraktas som "svart" men tillhöra en etnisk svenskhet, om hen identifierar sig med kulturen.

Det är alltså en hyfsat ointressant gruppering av människor som du sysslar med.

Jag gör samma gruppering av grupper som dig.

Som jag skrev i andra tråden:

Citat:
Citat:
Men snälla rara....titta på bilderna, de är VITA.
När ni bedömer att det är fler vita än icke-vita som är överrepresenterade, så mäter ni detta inte genom DNA-tester eller undersökningar som frågar efter individernas identitet, ni tittar helt enkelt lite på ansiktsform och hudfärg och gör en egen godtycklig bedömning att individerna är vita.

När ni tänker att vita har mer makt än andra, så refererar ni till:
a) Medianlön
b) Positioner inom storföretag

Invändningar?
Citera
2023-06-13, 19:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur kommer det sig att universiteten blivit en sån viktig del av högerns kulturkrig?

Jag tänker specifikt på högerns påstådda "cancel culture" som råder på just universitet.

Det har i alla tider funnits avvägningar kring yttrandefrihet i många delar av samhället: media, bibliotek, näringsliv, statlig verksamhet etc etc. Och många, från både höger och vänster, har blivit censurerade eller har upplevt sig censurerade. Men jag upplever att någon högerideolog av något skäl jag inte förstått valt ut just universitet som slagfält. Har jag rätt i detta? Vad är skälet och vem har lagt upp denna strategi?

Inte bara i USA utan även i UK:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12132383/Rishi-Sunak-announce-free-speech-tsar-Cambridge-professor-Arif-Ahmed.html, förrgår

Där återfinns avantgarden i vänstern, med åsikter som får även normala vänsterliberaler att känna sig obekväma.

Tar du propagandakriget till campus så vinner du över människor från mitten (och möjligen längre än så) heltenkelt.

Vänsterliberal media söker ju likaså darwinförnekande kyrkor, kkk och liknande bondläppar som knappt kan formulera sig men gillar typ Trump för att måla upp sin nidbild av andra sidan.
Citera
2023-06-17, 15:35
Medlem
Hur kommer det sig att universiteten blivit en sån viktig del av högerns kulturkrig?

Jag kom att tänka på mitt eget universitet, det i Lund. jag kom att tänka på hur ängsligt detta tagit till sig alla nymodigheter.

Det var det brunaste universitetet på 30-talet och har en väldigt fin samling skallar man mätte. Så kom motreaktionen och på 60- och 70-talet kom det att bli det rödaste universitetet. Smålands Nation är väl ännu idag leninistiskt? Det fanns en tid på 90-talet då man var tvungen att skriva på "det kommunistiska manifestet" för att få hyra rum där.

Smålands var en liten oas som överlevde för på 80-talet blev man det grönaste universitet. Miljöpartiet grundades i Lund och i början var flertalet språkrör lundensare (må vara inga naturvetare, mest lingvister o dyl)

Så kom en tid när det blev det mest feministiska universitetet och vilken färg det nu är?? Kärringlila?

Och där är vi, i en brytpunkt mot vad nästa nymodighet blir.

LU har varit en viktig del i att bilda opinion i Sverige, men det är en studentstad. Det är studenterna som sätter färgen, och sedan letar den sig in i institutionerna.

Nu med en yrvaken konservativ ungdom (jag noterar skolvalet) så skall det bli intressant vad som händer.

Det är en viktig arena att bilda politiska och kulturella strömningar.
Citera
2023-06-20, 12:58
Medlem
Intressant samtal! Svenska universitet har blivit politiserade och feminiserade | Professor Erik J Olsson
https://www.youtube.com/watch?v=cWDrSF7bAhE
Citera
2023-07-05, 14:14
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
För din information.
"vithet" är således enkom en hudfärg och en en samling av kulturella tillhörigheter.

Du får oerhört gärna visa någon form av genetisk empiri som stoder påståendet att det inte finns olika mänskliga subpopulationer.

Självklart finns det inte mänskliga 'raser' - på svenska är en en 'ras' resultatet av avel/förädling...

'Ras' är ett jävla oventenskapligt skitbegrepp som inte bör användas kring Homo sapiens.
--

Hur ställer du dig till CRT (critical race theory) - är det vetenskap?
Citera
2023-07-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av columbus13
Vad sägs om biologi förnekelse
Det är väl konservativa som är kreationister.
Går inte skylla det på vänstertomtar.

Sedan frodas väl evolutionary psycology. Det var ju inte "tillåtet" förr.
De galna vänstertomtarna har ju fått backa där. Det är således bättre än förr.

Citat:
Ursprungligen postat av columbus13
Sedan så finns det en viss korrelation mellan framgångsrika forskare och att vara religiös. De som är är vid gränsen för vad mänskligheten vet inser hur lite vi egentligen vet och hur små vi faktiskt är.
Hittar ingen logik alls där. Kan det vara så att du inte har disputerat och inte vet vad du talar om?

Citat:
Jag skulle hävda för att universiteten både är/ skapar och lär ut vetenskap. Och vetenskapen är, mycket förenklat, det som skiljer just höger och vänstervärderingar.

Högervärderingar baseras på religion och blickar bakåt på tradition.
Vänstervärderingar baseras på vetenskap och blickar mot utveckling.
Det är väl konservativa som har preferenser för religion. Inte höger (Liberalism).

Ang vänster så har väl inte dom visat någon vidare acceptans för vetenskap. I Sovjet skickades de som stod för genetik och kromosomer till Gulag för att dö. Du underskattar konsekvensen av den organisation som kallas offentlig sektor. Där finns ingen rationalitet. Där handlar det om vad de i toppen gillar.

Liberalism däremot är meritokratisk. Där är det fakta och verklighet som bestämmer.

Fakta och verkligheten vinner i slutändan. Medan vänsterns Nordkorea har haft 0% tillväxt på 60 år har liberalismens Sydkorea ordnat fram ca 2600%.
Senast redigerad av Kub.Ernetes 2023-07-19 kl. 20:16.
Citera
2023-07-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Fakta och verkligheten vinner i slutändan. Medan vänsterns Nordkorea har haft 0% tillväxt på 60 år har liberalismens Sydkorea ordnat fram ca 2600%.
Och då kommer frågan; behövs en sådan extrem tillväxt? Allt annat blir ju lidande, sydkoreaner mår extremt dåligt och har högst självmordsstatistik i världen tex. Sydkoreanskor föder i snitt 0,84 barn per kvinna. Det är liksom inte hållbart någonstans att sätta en sådan extrem press på människor.

Snacka om att jobba livet ur sig enbart för att kunna köpa saker som man inte behöver.

Med detta menar jag så klart inte att Nordkorea på något sätt skulle vara bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Det är väl konservativa som har preferenser för religion. Inte höger (Liberalism).
Konservativa är nog mer intresserade av att ha religionen som samhällets fundament, något att luta sig tillbaka på. Inte många konservativa som är troende.
Dock är det liberaler som kämpat mest för religionsfriheten.
Senast redigerad av censuria 2023-07-19 kl. 21:07.
Citera
2023-07-19, 21:07
Medlem
Dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här