Citat:
Finns det någon utredare eller privatpersoner som ff letar efter Toves mobil och nycklar?
Förstår att mobilen nog är förstörd men det är väl bara om den hamnade i vatten…
Jag har minnet av ett förhör med M där hon berättade ca var den slängdes… osäker på om det var i en sjö eller om platsen hade namnet av en sjö fast det inte var det?
Någon som vet?
Förstår att mobilen nog är förstörd men det är väl bara om den hamnade i vatten…
Jag har minnet av ett förhör med M där hon berättade ca var den slängdes… osäker på om det var i en sjö eller om platsen hade namnet av en sjö fast det inte var det?
Någon som vet?
Jag undrar detsamma var de sakerna är slängda. Jag har ett "eget" Google Maps jag testar lite med i datorn och där har jag skrivit in en påminnelse om att tänka på den mobilen. Se första bilden i länken nedan.
Vidare då så gälle att i Toves molntjänst för hennes Google-konto så finns den sista koordinaten mobilen registrerade och skickade till Googles server kvar.
Se bild nr 2 i länken här exempel på hur detaljerat det lagras i molnet med tidsstämpel. Den här datan har inte redovisats i förundersökningsprotokollet. Bara en grov karta från Google Maps tidslinje. Mobilen registrerar i samma data om den är under laddning eller ej, altitud och hur noggrannt Google avgör att precisionen på platsen är. Som tumregel kan man säga att värdet för "accuracy" är att Google räknar med att mobilen befinner sig inom det antalet meter från koordinaten/mittpunkt alltså en radie ut från koordinaten.
Så om värdet är 24 så finns mobilen någonstans i en cirkel med radien 24 meter. Och kör vi pi gånger radien upphöjt till två som vi minns från skolan så landar man på en yta av drygt 1800 m2 som Google tänker sig att mobilen befinner sig på.
Det här kan vara en av anledningarna som gör att Toves Google gissar att hon är på en adress Lärkgatan 9D när hon i själva verket befinner sig i JJ:s bostad. Som man ser i fup så kan användaren av kontot och Google Maps tidslinjen själv redigera tidslinjen med närliggande platser.
Exempel: Man stannar och tankar men Google gissar man är i mataffären bredvid för där är man kanske mer ofta.
Toves Google kopplar alltså att Tove (och hennes pojkvän) haft ett intresse för en lägenhet på adressen på Lärkgatan 9D. De har kanske googlat, kollat i Google Maps, använt Google Chrome för att besöka förmedlingen/hyresvärdens hemsida eller "spårats" av Google Maps tidslinjen (Google Location History) då de kanske promenerat eller kört förbi för att kolla in adressen/lgh.
Här är länken med skärmdumparna som nämns ovan:
https://gofile.io/d/9Mf3QF
Sen om de kastade nycklarna då. Om JJ:s mobil hade tömts med den mer avancerade metoden Full File System ( vilket är osäkert om det gick tidigt i utredningen pga Apples säkerhetsuppdateringar) inom 8 dagar (mobilen tömmer datan själv för att inte fylla upp minnet) efter skogsrundan så hade koordinaterna där de stannar och kastar både mobil och nycklar funnits kvar.
Senast redigerad av Avel 2023-07-21 kl. 10:49.
Senast redigerad av Avel 2023-07-21 kl. 10:49.