Citat:
Ursprungligen postat av
Matjord
Sverige undvek WW2 genom skicklig feghet mot Nazityskland:
- Fortsatt leverans av järnmalm till den Tyska krigsindustrin.
- Transitering av Tyska soldater som fritt åkte genom Sverige upp till Narvik.
- Kungafamiljens starka koppling till Naziregimen. Kronprins Gustav Adolfs svärfar var personlig vän med både Hitler och Göring.
Per Albins Hanssons bevingade ord "Vår beredskap är god" är in tidig Bagdad-Bob som gått historien som en klassisk lögn. Efter WW2 och Hitlers fall så insåg det enade väst att något måste göras, varpå NATO bildades av de länder som då fått smaka på krigets elände.
Under kalla kriget så fanns en tydlig hotbild från öst, och vårt närmaste grannland i öst var satt på undantag av Kremls diktatorer. Att RYSSEN ej attackerade Sverige under den perioden är kanske en slump, men vi klarade oss kanske tack vare, eller p g a att Sverige hade en tydlig politisk vänsterhållning med Tage Erlander och Olof Palme som efterkrigstidens mest inflytelserika politiker.
Nu är vi alla fall på god väg att bli fullvärdiga medlemmar i världens bästa försvarsallians.
Ryssen är genom ett trollslag en fjuttis jämfört med ett Sverige som har hela NATO i ryggen.
Man kan tycka att det var fegt av svenska regeringen under WW2 men faktum var att det baserades på skicklig diplomati. Tycker du att Sverige skulle ha utmanat Hitler och riskerat öppet krig på svensk mark mot en överlägsen fiende?
Eller gjort som Finland, gått ihop med Hitler för att anfalla Leningrad?
Warszawapakten under det kalla kriget var mycket starkare och hotfullare än vad "lilla" Ryssland är idag.
Sverige hade militärt samarbete med USA redan på 1960-talet då vi var på väg att skaffa egna kärnvapen men l utbyte mot säkerhetsgarantier från USA släppte vi den bollen.
Ukraina har hela Nato i ryggen. Sånär som på trupper eftersom artikel 5 i Europa aldrig har prövats ännu.
Det är först i skarpt läge som styrkan i en militär allians manifesteras.
Ukraina är som ett genrep på hur ett större krig mellan Ryssland och Nato på europeisk mark skulle se ut.
Faktum är att USA (läs: Pentagon) inte vill ta risken att möta ryssarna på deras "hemmaplan"i ett konventionellt krig och det är därför de inte har satt in trupper. Babblet om kärnvapen är bara en dimridå.
USA skickade ju trupper till Serbien 1999 för en struntsak. Serbien var inte heller medlem i Nato.
Som sagt jag motsätter mig inte Natomedlemskap men jag inbillar mig inte att det blir tryggare bara tydligare var vi hör hemma politiskt.