2023-07-21, 03:10
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Nej, hon satt fram i passagerarsätet. "Barnlåset" har jag såklart koll på.
Ok, då kan iaf det uteslutas som möjlig orsak
Citera
2023-07-21, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Haha bra att veta om man vill ha koll på kärringen medan man gör ärenden.

Inte så bra att larmet går dock.

Går som sagt att ändra i inställningarna. Tror inte det påverkar låsfunktionen vid närmare eftertanke. Vore ju idiotiskt att man sänker larmnivån för att ens värdefulla lilla chihuahua ska kunna röra sig i bilen och då samtidigt underlättar för eventuella hundnappare.
Citera
2023-07-21, 04:12
Medlem
Detta är ju inte någon nyhet. Jag hade en ny Volvo 855 -97 och då var det sådant lås. Det är två steg i låset. Det första låser utifrån och det andra låser även inifrån. Det är för att inbrottstjuvar inte ska kunna slå in ett fönster och öppna en dörr inifrån. Om jag inte minns fel så låste den bara första steget med nyckel och dubbelt med fjärrkontroll/larm. Det gör det svårare vid inbrott eller stöld.

Ungefär som ytter-/altandörrar som måste öppnas med nyckel även på insidan. Tjuvarna får gå ut samma håll de kom in. Då blir det svårare att bära ut saker.
Citera
2023-07-21, 05:39
Medlem
ps870s avatar
Det finns ett säkerhetshandtag i backluckan på bilar som öppnar bakluckan. Handtaget sitter bakom en lucka.
Citera
2023-07-21, 06:19
Bannlyst
Hur lätt som helst att fixa. Se till så bilen inte låser sig automatisk. Helt idiotiskt grej. Om du krockar och brandmännen ska få ut dig, varför dra ut på det hela genom att låsa in dig själv?
Citera
2023-07-21, 06:41
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Hur lätt som helst att fixa. Se till så bilen inte låser sig automatisk. Helt idiotiskt grej. Om du krockar och brandmännen ska få ut dig, varför dra ut på det hela genom att låsa in dig själv?

Nya bilar som känner av en krock låser automatiskt upp alla dörrar så du ska slippa det problemet iallafall.
Citera
2023-07-21, 08:40
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är därför det har uppstått en marknad för ett litet verktyg som man ska ha i bilen, billigt men effektivt om det blir nödvändigt. Googla "2-in-1 Seatbelt Cutter and Window Breaker". Jag såg en youtubevideo där dom testade onödiga biltillbehör och en liten billig sådan bedömde dom att vara en väldigt bra sak att ha i bilen vid en olycka eller man blir inlåst.
Citera
2023-07-21, 09:21
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är därför det har uppstått en marknad för ett litet verktyg som man ska ha i bilen, billigt men effektivt om det blir nödvändigt. Googla "2-in-1 Seatbelt Cutter and Window Breaker". Jag såg en youtubevideo där dom testade onödiga biltillbehör och en liten billig sådan bedömde dom att vara en väldigt bra sak att ha i bilen vid en olycka eller man blir inlåst.
Nödhammare på svenska, ofta kombinerat med bältesskärare och finns billigt på biltema och jula.
Citera
2023-07-21, 09:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nödhammare på svenska, ofta kombinerat med bältesskärare och finns billigt på biltema och jula.
Nej, det är en liten manick man kan ha på nyckelknippan, ingen hammare som jag menar. Ser ut ungefär så här; https://www.paramedicshop.com.au/pro...-glass-breaker
Citera
2023-07-21, 09:35
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Nej, det är en liten manick man kan ha på nyckelknippan, ingen hammare som jag menar. Ser ut ungefär så här; https://www.paramedicshop.com.au/pro...-glass-breaker
Ok, liten fantastisk sak. Men ändå bara en variant på en traditionell nödhammare. Ser också en viss risk att barn prövar den på föräldrarnas bilrutor och kanske tom gretor på andras bilar.
Citera
2023-07-21, 09:46
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Undrar om detta problem blivit uppmärksammat?
Jag har en modern bil. Med fjärrlåsning.
Och upptäckte att man kan råk låsa in någon i bilen.
Om man trycker på fjärren, och låser - finns det inget sätt att öppna bilen - Någon som sitter i bilen när man råkar sätta sig på fjärren, och bilen förblir låst.
Upptäckte detta av en tillfällighet. Jag har inte råkat ut för något missöde, men det kan ske en allvarlig olycka. Det räcker man råkar ha nyckeln med fjärrkontroll i fickan - och sätter sig på den - så låser sig bilen. Om det då finns någon som sitter i bilen kan de inte komma ut. I sommarvärme kan det vara livsfarligt.
Antar det gäller många moderna bilar. I mitt fall är det en Polo.
Har det hänt några olyckor?
Finns det fler märken som har detta fel?
(jag anser det är fel att inte kunna öppna vare sig fönster eller dörrar, när man är inne i en bil).

Det kanske är bra att ha något i bilen man kan krossa en fönsterruta ruta enkelt med.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilt...caAu9tEALw_wcB
Citera
2023-07-21, 10:02
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det här är idioti enligt mig.

Argumentet att ingen skall kunna krossa rutan och öppna dörren låter idiotiskt. Rutorna idag är ju så stora att 90% enkelt klättrar in.
Däremot kan folk bli inlåsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in