2023-07-20, 15:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej han läser vad som stod i tidningen, det som alltså gjorde att Engström greppade telefonen.
Men poängen är alltså att Engström readn på lördagen läste söndagens tidning redan på lördagen. Undrar om ens KP hade föstått det, det är nog lätt att missa om man inte har klart för sig att efterlysningen inte var med förrän i söndagens tidning.

SE "speglar" bara vad som hände på mordnatten och dagen efter i Rapportinslaget. Att SE som vittne sparat tidningen där han själv var med och använder som rekvisita i inslaget är tydligen ett "bevis" mot SE som GM nu.

Jag tror att det var naturligt för vittnet SE att spara tidningen där han var med på bild av andra skäl än att han var OPs mördare. Du kanske tror att alla människor som sparade på tidningsklipp på 80-talet var massmördare MrBarnaby? Det finns det väl inga belägg för?

Du måste jobba mer på dina "poänger" MrBarnaby, eller hålla dig till gamla klipp från tiden innan vinden mojnade för misstankarna mot SE som GM som du brukar spamma tråden med!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-20 kl. 15:29.
Citera
2023-07-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
I förhöret den 25 april nämner han sin tidsuppskattning från stämpelklockan till Götabanken. (30 sekunder?).
Om den tidsuppfattningen stämmer så går han mer eller mindre direkt ut, men "direkt ut" är väl inget vi har sett eller hört från honom själv? Utan just via en andrahandskälla?

Det är såklart den rimliga slutsatsen att dra av de uppgifterna, men undrade mest vad SE själv faktiskt sagt och om jag missat nåt.
Det är korrekt uppfattat av dig.

I Tingsrättsförhöret nämnde han inte heller exakt att han gick direkt ut - utan att prata länge med vakten - men i praktiken är det ju det som avses. Stig angav 23.21 som utstämplingstid, vilket passar bra tidsmässigt in på en promenad till Götabankens filial.
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-20 kl. 15:30.
Citera
2023-07-20, 15:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE "speglar" bara vad som hände på mordnatten och dagen efter i Rapportinslaget. Att SE som vittne sparat tidningen där han själv var med och använder som rekvisita i inslaget är tydligen ett "bevis" mot SE som GM nu.

Jag tror att det var naturligt för vittnet SE att spara tidningen där han var med på bild av andra skäl än att han var OPs mördare. Du kanske tror att alla människor som sparade på tidningsklipp på 80-talet var massmördare MrBarnaby? Det finns det väl inga belägg för?
Nej det är bara ytterligare ett bevis för att han inte drog sig för att ljuga även om sådant som var lätt att kontrollera. Som jag skrev har jag själv låttit mig luras av hans tidningsläsande, till mitt försvar kan jag kanske anföra att jag varit fokuserad på andra saker i hans framträdande.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-20 kl. 15:30.
Citera
2023-07-20, 15:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej det är bara ytterligare ett bevis för att han inte drog sig för att ljuga även om sådant som var lätt att kontrollera.

Som vittne hade SE inte något riktigt incitament att hålla reda på vad han sa, så länge han fick synas och verka viktig. Han ändrade lite saker över tid för att få vara med i "elefantdansen" och sparade till och med tidningar han själv var med i som det vittne han var.

Det är verkligen ingen psykologisk gåta.
Citera
2023-07-20, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men då har vi ju fler misstänkta män. Som är mer misstänkta än SE.

För då har vi ju flera olika män i närområdet med överensstämmande signalement. Som inte hör av sig.

Men vi kan väl enbart fokusera på MPs grandman då. Det är en man i brottets närhet, som stämmer väl överens med signalementet, som enligt MP följer efter LOP, och som aldrig hör av sig till utredningen.

Varför är inte han mer intressant än SE?

Har vi? Vi vet inte vilka dem var- då vet vi inte om de har med mordet att göra överhuvudtaget eller? Vi har dock en dvs SE som vi vet var nära mordplatsen när mordet skedde, hade rätt signalement, hade motiv m.m.
Citera
2023-07-20, 15:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Som vittne hade SE inte något riktigt incitament att hålla reda på vad han sa, så länge han fick synas och verka viktig. Han ändrade lite saker över tid för att få vara med i "elefantdansen" och sparade till och med tidningar han själv var med i som det vittne han var.

Det var sådana enkla slutsatser Holmér drog, för 37 år sedan.
Citera
2023-07-20, 15:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Har vi? Vi vet inte vilka dem var- då vet vi inte om de har med mordet att göra överhuvudtaget eller? Vi har dock en dvs SE som vi vet var nära mordplatsen när mordet skedde, hade rätt signalement, hade motiv m.m.

Du hakar på KP lite där? "Vilket vittne hade hala skor på sig"? SE! Case closed!

Att SE var Moderat och hade detta som motiv gör honom till en ovanlig Moderat, men den ståndpunkten delar du också med KP!

Den okände mördaren missade tydligen att lägga sina kontaktuppgifter i Cluedolådan på mordplatsen! Då kan vi utesluta honom i alla fall!

Edit: Det finns för övrigt inga uppgifter på att vittnet SE hade hala skor på sig på mordnatten, men KP vill hävda det i alla fall...
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-20 kl. 15:54.
Citera
2023-07-20, 15:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Nej, precis. Vi vet inte vilka det är. Det är faktiskt mer misstänkt än om vi skulle veta vem eller vilka det var.

vi vet också att de här är nära mordplatsen och har rätt signalement.

Och att SE har motiv är inte alls något känt. Det som finns tillgängligt i materialet visar på att han inte hade något motiv. Inget palmehat eller fokus på honom från SEs sida är känt.

grandmannen eller männen har också bra mycket mer tillfälligheter att skaffa sig ett vapen. Han/dom har minst hela biobesöket på sig. SE måste bara råkat ha det med sig.

Så nu när alla saker du säger gör SE misstänkt även stämmer inte på mannen eller männen vid grand. Varför är inte dom minst lika misstänkta?
Citera
2023-07-20, 15:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Den påhittade "Gåtan" GM-SE går bara att lösa om man drar komplicerade slutsatser har jag förstått. Är alltid den osannolika och tillkrånglade lösningen den enda rätta i din värld?

Det obeväpnade vittnet SE lider inte av något dylikt behov att problematisera allt för att förklaras, det vet alla spegeltroll här i tråden också.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-20 kl. 15:52.
Citera
2023-07-20, 15:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Pyramidmannen var den okände GM som sköt OP på mordplatsen.

Att du tror att en pyramid toppas av en gubbkeps som i din avatarbild gör att jag tror att du sov lite väl mycket på lågstadiets geometrilektioner.

Pyramiden slutar vid nacken, precis som Skandiamannens krage (och halsduk, som kan ha förstärkt intrycket). Under de ljusförhållanden som rådde smälte det mesta ihop hos den mörka gestalten, som vittnena såg under ett par-tre sekunder.

Varvid kepsen kan ha uppfattats som en Gökboet-mössa, i synnerhet bakifrån (AB) och på håll (IM).

Alltsammans framgår på avatar-bilden. Märk väl att den är tagen i dagsljus.

Ja, jag sov i grundskolan, men inte på högskolan. Hur gick det för dig i läs- och hörförståelse?
Citera
2023-07-20, 16:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Pyramiden slutar vid nacken, precis som Skandiamannens krage (och halsduk, som kan ha förstärkt intrycket). Under de ljusförhållanden som rådde smälte det mesta ihop hos den mörka gestalten, som vittnena såg under ett par-tre sekunder.

Varvid kepsen kan ha uppfattats som en Gökboet-mössa, i synnerhet bakifrån (AB) och på håll (IM).

Alltsammans framgår på avatar-bilden. Märk väl att den är tagen i dagsljus.

Ja, jag sov i grundskolan, men inte på högskolan. Hur gick det för dig i läs- och hörförståelse?

Hörförståelseövning avdelning "Hårförståelse":
https://youtu.be/Jpdxskz6T08?t=595

Håret kom ut längst ned på nacken enligt dig? Håret uppe på huvudet kan vi väl lämna därhän enligt ditt fruktlösa pyramidala väderkvarnsfäktande?

Jag tolkar det som hår och sällar mig till andra skribenter här som tolkar detta på rätt sätt!
Citera
2023-07-20, 16:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:

Det har sin förklaring: Det hörs som bekant i Lampers ljudfiler att Holmér trodde att mannen i glasögon, med en rock åt det ljusare hållet, och som (likt SE nyss i TV) pratade en del, var Skandiamannen.

Någon i Palmerummet säger ju till och med att SE hade ljus rock på sig i TV och/eller om det var i tidningarna ...

"Elefanten" dansade graciöst utom synhåll för Sherlock Holmérs skådande öga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in