2023-07-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är han GM så borde det vara självklart att man läser media...

Tanken är nog inte att trassla in sig utan han måste befästa sig på brottsplatsen...Det blir kanske samma sak !

Det är inte jätte unikt att GM ljuger och trasslar in sig , speciellt inte om dom känner att dom måste ljuga
Jag menar att han inte har tagit uppgifterna från media. Inte att han inte har läst.
Citera
2023-07-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag är rädd att jag inte riktigt begriper hur det där hänger ihop med det som kommenterades. Är det en variant på det här förslaget till förklaring att GM-SE placerar sig på sekunden för att kunna misstas för GM men precis så han inte ändå inte kan vara det?

Det avfärdar jag i sådana fall. Det är alldeles för avancerat (för mina murkna måttstockar ivf) och det fanns inte tillräckligt detaljerad information tillgänglig för såna sekundplaceringar.

Det är inte svårt att missta sig gällande avläst och korrigerad tid och uppgifter i flera led. Det krånglar väl i utredningen och det krånglar här i tråden där skribenter tagit fel vid flera tillfällen.

Vad han pysslar med avseende utstämplingstidentiderna i rättegångarna vet jag inte, han nämner ju 23.23 i Hovrätten. Vad för ”problem” han har med det här som ej misstänkt i en rättegång mot någon annan vet jag inte.
Sorry, att mitt resonemang verkade oklart. Jag tyckte frågeställningen din också var lite oklar - vi kanske inte pratar om samma saker.

Men Tingsrätten: Stig hade fått problem i tingsrätten om 23.21 hade avslöjats som en bluff. Och att Stig hade bekräftat direkt utkomst på gatan innan dess. Han hade kunnat gått från ett vittne ttill en huvudmisstänkt. Yvonne Nieminen hade kunnat tillkallas som vittne. Christer Pettersson hade kunnat släppts där och då. Mem det blev ingen TV-deckare den gången. Arne fick ju CP frikänd ändå senare - ingen skugga över honom. Men Liljeros biträden hade kanske kunnat läsa igenom Skandiaväktarförhören och Engströms förhör lite noggrannare?
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-20 kl. 14:45.
Citera
2023-07-20, 14:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att han inte gick till sitt rum har stort värde för mig. För en GM hade definitivt försökt dumpa vapnet på Skandia om han varit in där.

Om du fortfarande tror SE är mördaren så kan det va värt leta mordvapnet på den runda dum menar SE tog innan återbesöket på skandia

Nu finns inget som tyder på att GM-SE hade tillgång till något mordvapen så någon dumpning av det obefintliga vapnet var inte nödvändig. Det har inte heller något egenvärde att knyta något vapen till GM-SE enligt KP eftersom det vapnet ändå inte kan knytas till brottet. Det sa KP på pressträffen! Det resonemanget är det svårt att komma runt, runt, runt, nästan som en cirkel!

GM-SE kan tydligen haft ett vapen ändå, eftersom han jobbat på Tygförvaltningen på 60-talet och då kan ha stulit vapnet där. SE kan ha flugit med helikopter från Idre på måndagen efter mordet till sitt "misstänkta" låsbara kontorsrum på Skandia. Där pratade GM-SE med personal och kan ha hämtat den gamla "Tygförvaltningsrevolvern" med modernare ammunition från slutet av 70-talet . GM-SE kan också mellanlandat med helikoptern vid den sjö utanför Hedemora där GM-SE kan ha varit utklädd i blå overall och kan ha dumpat mordvapnet i ett borrhål i isen. Detta kan ha hänt på väg tillbaka till Idre.

Detta kan vara den minst spekulativa delen i misstankarna mot GM-SE!
En helt annan teori är att SE bara är ett sent vittne.
Citera
2023-07-20, 14:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag såg och lyssnade på inslaget. Han refererar inte till den tidningen, han säger ordagrant "tidningarna".

Citat:
Nej, han läser vad SE hade på sig

Jo, han refererar till exakt den tidningen, och artikeln, "Polisen vill ha fler tips", från den 2:a mars: "Polisens efterlysning I TIDNINGEN stämde i stora delar överens med hur han själv var klädd på kvällen: Keps. stålbågade glasögon, en och åttio lång, trekvartslång jacka."
Citera
2023-07-20, 14:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Snabbt quiz tiil Dalulven. Vilken av pyramiderna menar JA? https://ibb.co/SNRk98d

Det fanns bara en känd "Pyramidman" som enligt egen utsago befann sig några meter ifrån OP vid MOP.

Du vet vem.
Citera
2023-07-20, 14:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Framför allt så stöder det där uttalandet från RB din tes. Skilj på hörsägen och teknisk bevisning. Han medger här ju att SEs kort faktiskt inte använts, han antar bara att någon av väktarna då öppnat åt honom. Men det är bara pga att han har hört att SE gick in och drack kaffe.

Säger någon av väktarna att de släppt in SE längre in i lokalerna?

Väktarna blev ganska hårt ansatta om vad de gjort och inte på mordnatten. Vi har bara tillgång till polisförhören, men vi kan bara ana hur PH "förhörde" väktarna internt på Skandia.

PH fick för övrigt sitta med som "övervakare" vid förhör av väktarna hos polisen för att "styra" dessa i den riktning som PH lobbade för. När tar man med "påtryckningspersoner" på förhör? Är inte det ganska ovanligt?

Eftersom väktarnas jobb låg som insats på bordet kan vi nog inte dra några säkra slutsatser om SE var inne innanför de inre dörrarna eller inte.

Här sitter PH med för att "pressa" HO att säga "rätt"?:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-02-A

Edit: Samma PH hamnade i en rättegång om försnillade pengar från Skandia och tror inte längre på SE som GM när man frågar honom utan tror på en helt annan lösning. Detta missade TP att gräva fram!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-20 kl. 15:19.
Citera
2023-07-20, 15:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det fanns bara en känd "Pyramidman" som enligt egen utsago befann sig några meter ifrån OP vid MOP.

Du vet vem.
Du kan alltså inte svara?
Citera
2023-07-20, 15:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Du vet vem.

Pyramidmannen var den okände GM som sköt OP på mordplatsen.

Att du tror att en pyramid toppas av en gubbkeps som i din avatarbild gör att jag tror att du sov lite väl mycket på lågstadiets geometrilektioner.
Citera
2023-07-20, 15:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
De hade inte samma, liknande signalement- de hade olika. Personen som Anneli K och Margareta S såg hade inte samma signalement som den man Lars Erik E (flygledaren) och Mårten P såg. Och Birgitta W som såg en man vid 21-tiden utanför Grand. Gm kanske i.o.f.s aldrig var utanför Grand på mordkvällen. SE kanske såg Palme första gången utanför Skandiahuset. Vi vet inte, men ni vet inte heller när det gäller era favoritteorier som CP och CA med flera. SE är mer sannolik gm än dem i.a.f.

Men då har vi ju fler misstänkta män. Som är mer misstänkta än SE.

För då har vi ju flera olika män i närområdet med överensstämmande signalement. Som inte hör av sig.

Men vi kan väl enbart fokusera på MPs grandman då. Det är en man i brottets närhet, som stämmer väl överens med signalementet, som enligt MP följer efter LOP, och som aldrig hör av sig till utredningen.

Varför är inte han mer intressant än SE?
Citera
2023-07-20, 15:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Fjärde förhöret. Han nämner det i sekunder, från sin utstämpling till Götabankens filial.

Citat:

Det är i förhöret den 25:e april, 1986.

Han förefaller även ha sagt samma sak till RB, dagen efter.

Godnatthälsningen redovisas i rätten, ja.

I förhöret den 25 april nämner han sin tidsuppskattning från stämpelklockan till Götabanken. (30 sekunder?).
Om den tidsuppfattningen stämmer så går han mer eller mindre direkt ut, men "direkt ut" är väl inget vi har sett eller hört från honom själv? Utan just via en andrahandskälla?

Det är såklart den rimliga slutsatsen att dra av de uppgifterna, men undrade mest vad SE själv faktiskt sagt och om jag missat nåt.
Citera
2023-07-20, 15:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jo, han refererar till exakt den tidningen, och artikeln, "Polisen vill ha fler tips", från den 2:a mars: "Polisens efterlysning I TIDNINGEN stämde i stora delar överens med hur han själv var klädd på kvällen: Keps. stålbågade glasögon, en och åttio lång, trekvartslång jacka."

Det kan ju noteras att det är Mårten Palmes signalement på personen utanför bion efter föreställningen som har viss överensstämmelse med SE. En överensstämmelse som saknades dagen innan när SE kontaktade PU och då uppgifterna om GM i huvudsak kom från mordplatsvittnen.

SE har givetvis inte varit utanför Grand efter föreställningen och blängt på Palme.

Han fick här näring till förväxiingsidén.
Citera
2023-07-20, 15:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej, han läser vad SE hade på sig
Nej han läser vad som stod i tidningen, det som alltså gjorde att han greppade telefonen.

Men poängen är alltså att Engström redan på lördagen läste söndagens tidning. Undrar om ens KP hade föstått det, det är nog lätt att missa om man inte har klart för sig att efterlysningen inte var med förrän i söndagens tidning.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-20 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in