2023-07-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Skrivningen ger ett enormt tolkningsutrymme, tyvärr. Det är ju också bra att gemene man förstår vad som är olagligt, och har möjlighet att förstå. Jag förstår inte utifrån skrivningen, och om någon säger det tolkas som våldtäkt tror jag inte på det.

Förstår att domstolarna vid tveksamhet går till lagförslaget och kollar, men det ska i så fall vara gränsfall. I lagen står det inget om distans. Rättsväsendet har blivit helt piss, på alla fronter allt från lagskrivning till slutet.

IQ har sjunkit enormt på myndighetspersoner i alla instanser.
Måste kännas tufft att det inte går Din väg…
Citera
2023-07-20, 13:43
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Det var exakt det jag menade. Så jag förtydligar: pedofiljakt är inget brott du kan dömmas för. Så vad har de blivit dömda för? Och hur vet du att de har sysslat med pedofiljakt?

Jag looooovar att läsa den om du är bussig att visa mig din källa. Du kan få förhöra mig på att jag läst den också.
Jag skiter väl i vad de som sitter i fängelse har blivit dömda för. Om du är intresserad så finns det säkert statistik tillgänglig på kriminalvårdens hemsida.

Vidare så anser jag att du kan presentera en källa om det är så viktigt för dig. Mitt inlägg var trots allt bara en replik på något som du implicit hävdade, så bevisbördan ligger på dig. Med det sagt så tror jag också att fångar är överrepresenterade bland peddojägare, så det finns egentligen ingen oenighet på den punkten.
Citera
2023-07-20, 13:44
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Så redan i ditt inlägg reserverar du dig att du inte kan bevisa dina påståenden. Smart
Det var inte mitt påstående.
Citera
2023-07-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Men de andra brotten du syftar till är spekulationer. Sexualbrotten de avslöjar kan du se svart på vitt.
De allra flesta gäddorna begår ju inget brott i lagens mening, så det faller ju på sig självt.
Vad som är eventuellt brottsligt, och i så fall på vilket sätt, återstår att se. Vi vet inte förrän något prövats rättsligt. 260 gäddor varav 0 åtal knutet till dumpens aktiviteter (för andra gärningar finns några st). Så att alla gäddor begår brott blir fel.
Citera
2023-07-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Vad jag ids och inte vet du inget om. Ej heller vilken information jag sitter på, skaffar fram, eller vad jag ämnar göra med den...
Jag vet vad du inte visar här och jag läser vad du utan vidare belägg påstår. Kom igen när du verkligen har något att komma med, sitta och luftrunka är bara löjligt.
Citera
2023-07-20, 13:46
Medlem
Citat:
De kan utsättas för revision av Skatteverket, dock är det sällan sådana görs mot föreningar, då det inte vanligen är så stora pengar det rör sig om. Men vet att det gjorts även på mindre föreningar.
Har du helt rätt i. Både förening, bolag och S&P privat kan hamna i det läget.
Citera
2023-07-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Jag vet vad du inte visar här och jag läser vad du utan vidare belägg påstår. Kom igen när du verkligen har något att komma med, sitta och luftrunka är bara löjligt.
Att bevisa massa saker på fb känns rätt korkat när den informationen kan utgöra riktiga bevis på annat håll, och bidra till faktiska åtgärder. Luftrunka på du, i din egen lilla dumpen-värld.
Citera
2023-07-20, 13:49
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Skrivningen ger ett enormt tolkningsutrymme, tyvärr. Det är ju också bra att gemene man förstår vad som är olagligt, och har möjlighet att förstå. Jag förstår inte utifrån skrivningen, och om någon säger det tolkas som våldtäkt tror jag inte på det.

Förstår att domstolarna vid tveksamhet går till lagförslaget och kollar, men det ska i så fall vara gränsfall. I lagen står det inget om distans. Rättsväsendet har blivit helt piss, på alla fronter allt från lagskrivning till slutet.

IQ har sjunkit enormt på myndighetspersoner i alla instanser.

Du kan själv följa hur lagförslaget presenterats, behandlats och klubbats. Varav att det uttryckligen inte står distans, internet eller online så kan du vila på de domar jag skickade från 2021 som redan då visade på att våldtäkt kunde ske online/på distans/över internet INNAN den strängare formuleringen klubbades (som inte var tydlig nog för alla att förstå eftersom lagen lämnar mycket tolkningsutrymme). Det är därför du kan kolla på nyare dommar också för de bildar ett så kallat "rättspraxis"

Jättebra att du ändå läser på om det här för det är viktigt att förstå att våldtäkt kan begås på distans.
Citera
2023-07-20, 13:51
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
De allra flesta gäddorna begår ju inget brott i lagens mening, så det faller ju på sig självt.
Vad som är eventuellt brottsligt, och i så fall på vilket sätt, återstår att se. Vi vet inte förrän något prövats rättsligt. 260 gäddor varav 0 åtal knutet till dumpens aktiviteter (för andra gärningar finns några st). Så att alla gäddor begår brott blir fel.

Du kan läsa om gädda #96 som ledde till åtal och dom och uppdagades tack vare dumpen.
Citera
2023-07-20, 13:54
Medlem
Citat:
Att bevisa massa saker på fb känns rätt korkat när den informationen kan utgöra riktiga bevis på annat håll, och bidra till faktiska åtgärder. Luftrunka på du, i din egen lilla dumpen-värld.
Åh, så du vill nu påstå att du har viktigare saker för dig!? Varför då ägna tidsförspillan på att sprida skit här?
Du har ingen intressant information om Dumpen att komma med. Nä jag tror allt att du bara luftrunkar
Citera
2023-07-20, 13:55
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag skiter väl i vad de som sitter i fängelse har blivit dömda för. Om du är intresserad så finns det säkert statistik tillgänglig på kriminalvårdens hemsida.

Vidare så anser jag att du kan presentera en källa om det är så viktigt för dig. Mitt inlägg var trots allt bara en replik på något som du implicit hävdade, så bevisbördan ligger på dig. Med det sagt så tror jag också att fångar är överrepresenterade bland peddojägare, så det finns egentligen ingen oenighet på den punkten.

Jag har förstått att det är något du tror. Och du är välkommen att tro det. Alla tankar och tror är får komma fram i en diskussion, men jag uppskattar alltid länkade källor när det rör sig om sådant som inte är vad något tror. Alltid bra att läsa på lite över vad andra baserar sin kunskap på.
Citera
2023-07-20, 14:00
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Tycker jag nog att de också varit, med tanke på vad du själv framlagt tidigare i tråden.

Instämmer, men det är ett dilemma hur Dumpens önskemål om att försök till kontakt med barn i sexuellt syfte skulle kunna lagföras. Hur ska man rättssäkert kunna påvisa uppsåt? Hur påvisar man att den "anklagade" de facto visste åldern på den den chattade med? Var ska gränsen gå? Vid chatt med sexuellt innehåll? Vid föreslagen träff? Vid fullbordad träff/uppdykande vid avtalad plats och tid?
Det krävs nog en hel del arbete för att en sådan lagändring skall komma till stånd utan risk för att allt bygger på en priority report teori.

Jag tycker också att lagstiftaren har varit offensiv med sexual- och fridsbrottslagslagstiftningen under hela 2000-talet, från traffickinglagen, via 2005 års reform (våldtäkt mot barn), över straffbuden om kränkande fotografering och olaga integritetsintrång till samtyckeskravet för vuxna och förra årets reform om straffhöjningar och våldtäkt på distans.

Jag menade mer att lagstiftaren bör vara på tå även framgent. Ett exempel är kontaktsökandet:

Dumpens verksamhet visar att det finns ett behov av att stärka barns straffrättsliga skydd på framförallt nätet. Dumpen vill ju att försök, som du skriver, ska straffbeläggas även om försöket är så kallat otjänligt (inget verkligt barn i andra änden). Det skulle bli problem på andra sätt i rättssamhället om enbart uppsåtet kriminaliserades, för det skulle i princip innebära att tankar straffbelades.

Ett brott har två sidor, objektiva (verkligt barn i detta fall) och subjektiva sidan (uppsåt). Om det objektiva inte föreligger för fullbordat brott, hur ska då försök till ett icke fullbordat brott kunna bestraffas?

Försök är, och måste vara, kopplat till risken för att fullbordat brott de facto kan förövas. Annars riskerar vi att få andra märkliga konsekvenser av lagstiftningen, som att jag skulle kunna fällas för mordförsök om jag i sanning är så knäpp att jag tror och vill (har uppsåt) att mörda någon blott genom att svinga ett trollspö framför vederbörande. Det är inte straffbelagt idag av goda skäl - försöket är objektivt otjänligt och det skulle annars innebära att blotta tanken på att mörda någon kriminaliseras. Det tror jag inte är förenligt med det allmänna rättsmedvetandet.

Ett alternativ är då att just försök att grooma barn skulle vara ett undantag från generella, straffrättsliga principer. Det skulle emellertid innebära ett påtagligt avsteg från svensk rättstradition, vilket är mindre bra eftersom rättssamhället som helhet tjänar på enhetlighet kring grundläggande principer. Det har att göra med rättssäkerhet, rättseffektivitet och legitimitet för systemet som sådant.

Vad jag menar att Dumpen borde göra, och där man sannolikt skulle nå större framgång i sitt uppvaktande av lagstiftaren, är att påtala vikten av en utvidgning och omformulering av bestämmelsen om kontakt med barn i sexuellt syfte. En sådan omformulering skulle med fördel kunna innebära att rekvisitet ”barnet” (krav på ett specifikt verkligt barn) i nuvarande regel utmönstras, så att själva sökandet/letandet efter barn (vilket som helst) på framförallt nätet blir straffbelagt som ett eget självständigt, fullbordat brott:

”Den som söker efter barn i syfte att begå gärningar som enligt (bla, bla) i detta kapitel är belagda med straff, döms för…”

Det skulle alltså vara kriminaliserat att ens ge sig ut på nätet och aktivt söka efter barn, till exempel i KIK-grupper, att fråga andra i olika forumgrupper om de vet något barn att kontakta, att visa i ord att man letar barn i sexuellt syfte (som gäddorna gör).

En sådan regel skulle medföra att många gäddor begick (fullbordat) brott oavsett om det är ett riktigt barn i andra änden eller ej, det vill säga glöm försök: letandet i sig är ett brott.

Ang. bevissvårigheter etc. som du tar upp, blir det i dylika fall (som i alla andra) upp till åklagaren att styrka det åklagaren påstår i gärningsbeskrivningen. Beträffande mången gädda torde det vara en tämligen lätt match, givet innehållet i åtskilliga Dumpen-chattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in