2023-07-20, 11:41
Medlem
SVT har läst Fb-tråden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/aklagare-misstanker-mordvapnet-i-skinnskatteberg-tillhor-anhorig

"Mordvapnet som användes vid morden i Skinnskatteberg, där två små barn och en kvinna avled, ska vara en pistol som togs ur en nära anhörigs vapenskåp. Det är uppgifter som även VLT/Fagersta-Posten har publicerat.

– Allt talar för det. Vi undersöker resultatet från de tekniska undersökningarna för att få det svart på vitt, säger åklagare Carl-Johan Norström till SVT."

"SVT har tagit del av ett kvitto från en vapenbutik som visar att den anhörige köpte två pistoler i januari 2023, en av fabrikatet Walther och en Glock."
Citera
2023-07-20, 11:44
Medlem
Hittade en artikel från expressen som har gått mig förbi. I artikeln intervjuas en granne till förövaren, jag citerar:
"Jag känner dem inte, men vi pratar med varandra, precis som man gör med vilka grannar som helst. De har aldrig varit otrevliga, aldrig oförskämda, ingenting. De har sett ut som att de har mått bra tillsammans."slutcitat.

Med andra ord har dom alltså inte gått helt under radarn, vilket var uppfattningen jag fick tidigare från en som skrev här tråden....

https://www.expressen.se/nyheter/grannen-i-skinnskatteberg-alla-springer-har-aldrig-sett-sa-manga-bilar/
Senast redigerad av Plantfjant 2023-07-20 kl. 11:46.
Citera
2023-07-20, 11:47
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Brukar man stanna kvar lite efter och hänga eller åker de flesta raka vägen hem när den 10e serien ä gjord?

Att hinna skuta 10 serier på en timme tror jag är näst intill omöjligt om man inte har elektriska skjutmål med självmarkering.
Att skjuta tio serier och att mellan varje serie gå fram 25 meter och klistra tavlorna och sedan gå 25 meter tillbaka igen tar sin tid. Dessutom ska guldserier antecknas, osv.

Men, som svar på din fråga: Det är väldigt individuellt och olika.
Vissa älskar gemenskapen och fikar mer än dom skjuter, och andra skjuter bara några serier och åker hem igen.

På träningskvällen, (härikring är det onsdagar 18:00), har nästan alla klubbar samtidigt nybörjarträning då klubben lånar ut vapen till dom som ännu inte har egen licens.

I min klubb är det dessutom endast tillåtet att skjuta .22lr de två första timmarna för att inte störa andra skyttar som inte skjuter grovt med kraftiga smällar.
Vill man skjuta grovt så måste man dröja sig kvar till efter 20:00
I min klubb är det många som tränar innan 18:00, eller på andra dagar, då det är mindre folk på plats och inga nybörjare.
Citera
2023-07-20, 11:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Snarare tvärtom, det är hon som utför dådet medan han är på skjutbanan. Så han "råkar" inte vara borta utan att han är borta är hela grejen och förutsättningen.

Tänk så här: Om hon tagit vapnet FÖRE hans skjutövning skulle han ha upptäckt när han ska åka dit att ett vapen saknas. Om hon tagit det UNDER hans skjutövning för att använda någon gång senare hade han upptäckt när han kommer hem och ska låsa in sitt vapen att ett annat vapen saknas. Så medan han är på skytte är "bästa" tidsfönstret för dådet.

Finns det någon vettig förklaring till att kvinnan hade access till vapenskåpet?

Varför var det olåst alternativt att kvinnan hade möjlighet att öppna skåpet?

Ägare av legala vapen brukar väl vara noga med att följa reglerna, särskilt som relativt nybliven ägare, eller?
Citera
2023-07-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Att hinna skuta 10 serier på en timme tror jag är näst intill omöjligt om man inte har elektriska skjutmål med självmarkering.
Att skjuta tio serier och att mellan varje serie gå fram 25 meter och klistra tavlorna och sedan gå 25 meter tillbaka igen tar sin tid. Dessutom ska guldserier antecknas, osv.

Vissa älskar gemenskapen och fikar mer än dom skjuter, och andra skjuter bara några serier och åker hem igen.

På träningskvällen, (härikring är det onsdagar 18:00), har nästan alla klubbar samtidigt nybörjarträning då klubben lånar ut vapen till dom som ännu inte har egen licens.

I min klubb är det dessutom endast tillåtet att skjuta .22lr de två första timmarna för att inte störa andra skyttar som inte skjuter grovt med kraftiga smällar.
I min klubb är det många som tränar innan 18:00, eller på andra dagar, då det är mindre folk på plats och inga nybörjare.
Enligt min kompis som skjuter i den klubben brukar det ta strax över en timme för dem, men de brukar tydligen börja typ 10 i 6 för alla är på plats tidigt och klara strax efter 19.
Citera
2023-07-20, 11:57
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag såg någon sida bakåt när ny användare tog upp att barnen kanske varit sjuka under en längre tid.
Det framstår dessutom att barnen har inte gått på dagis eller annat.

Kan det vara så att J har tagit hand om barnen hemma.
Kanske det är en anledning till att han inte har jobbat.

Jag tänkte närmast på familjen i Bjärred.
...båda barnen fått diagnosen på sjukdomen ME, kroniskt trötthetssyndrom.

Här är lite om Bjärred fallet:

Citera
2023-07-20, 12:05
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus

Jag vet inte hur deras måltavlor ser ut.
Men det ser så här:

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=536253&n=6631461&z=15&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=M%C3%A5ltavla&catego ry=En%20av%20flera
Citera
2023-07-20, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det någon vettig förklaring till att kvinnan hade access till vapenskåpet?

Varför var det olåst alternativt att kvinnan hade möjlighet att öppna skåpet?

Ägare av legala vapen brukar väl vara noga med att följa reglerna, särskilt som relativt nybliven ägare, eller?

Som jag sagt tidigare. Åtminstone i jägarfamiljer där vapen utgör en naturlig del av livet i generationer ofta så är det väldigt vanligt att samboende har tillgång till nyckel/kod. Vet det av egen erfarenhet. Däremot kan jag hålla med om att nyblivna vapenägare förmodligen är mer noggranna med det.
Citera
2023-07-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag vet inte hur deras måltavlor ser ut.
Men det ser så här:

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=536253&n=6631461&z=15&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=M%C3%A5ltavla&catego ry=En%20av%20flera
Detdär är inte rätt plats

Här är banan
https://maps.app.goo.gl/GuBa6BAfZQQSn2w8A
Citera
2023-07-20, 12:21
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosdan
Detdär är inte rätt plats

Här är banan
https://maps.app.goo.gl/GuBa6BAfZQQSn2w8A

Aha, tack för klargörandet.

Jag trodde att det var här:

https://www.google.com/maps/@59.8301072,15.6736098,3a,15y,158.45h,85.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_ZJPat4qpr6Us6oyV2GVIw!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu

Hur många skjutbanor har de i Skinnsberg?

EDIT:

Alltså här menar Du:
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=536960&n=6633054&z=15&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=Skyttebana
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-07-20 kl. 12:28. Anledning: Lade till MinKarta
Citera
2023-07-20, 12:27
Medlem
Är det inte märkligt att inga grannar sett några poliser i närheten av J o S hus? Borde man inte förvänta sig dörrknackning i området för att gå någon klarhet i när J lämnade hemmet, och hur han tog sig till skjutbanan, samt när S och barnen lämnat hemmet i bilen etc?

Visst skulle det kunna vara så som tidigare spekulationer i tråden att J arrangerat morden.
Hela familjen beger sig ut för att ex. bada, ovetande om att vapen finns med i bilen, brottet begås, J tar sig till skjutbanan, träningar, han tar cykeln till hemmet och larmar polisen då han hittar en lapp på köksbordet/ser att vapnet fattas i vapenskåpet, prio 1 larm utlöses och bilen hittas.

Hade det framkommit att hela familjen lämnade huset vid 16-17 tiden skulle allt förändras.

Hoppas h tror inte att så är fallet, men man bör vända på varje sten i det här fallet.
Citera
2023-07-20, 12:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Som jag sagt tidigare. Åtminstone i jägarfamiljer där vapen utgör en naturlig del av livet i generationer ofta så är det väldigt vanligt att samboende har tillgång till nyckel/kod. Vet det av egen erfarenhet. Däremot kan jag hålla med om att nyblivna vapenägare förmodligen är mer noggranna med det.

Det handlar väl inte om en jägarfamilj, pistoler är ju inte jaktvapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in