2023-05-10, 16:48
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jag skulle inte göra det. Fulpatchad mjukvara kan innehålla kod som ringer hem till Vänsterpartiets kamrater i Moskvar och rapportera vad du gör.

OK det lät dock så på dig att man skulle göra de...och du hade gjort det...

Alla datorer de säljer beg, som är för gamla, säljs de alltså främst för använda hårdvaran till något Linux, eller så då ?
Citera
2023-07-06, 03:38
Medlem
Min maxade MacBook Pro Unibody 15" 2008 hade jag fram till 2019. Gick att trixa in macOS Catalina på den vilket jag gjorde och det fungerade fint. Har den liggandes i en låda och använder den inte men faktum är att den fungerar än idag till surf och YouTube om man så vill.

https://dosdude1.com/catalina/
Citera
2023-07-06, 08:44
Medlem
sputnik2011s avatar
Skrev om en liknande tanke på ett annat forum, andrahandsvärde.
En Mac har högre andrahandsvärde än PC och det lönar sig att sälja och köpa nytt.
Nya modeller och OS kommer i cykler och då säljer man och uppgraderar till det senaste.

Blir nog billigare så, än att köra slut på en modell och sedan köp helt nytt utan få ett bra andrahandsvärde inom rätt tidpunkt.

Som just nu Apple Macbook Air 15 tum finns ute på marknaden.
Nu är det dags att sälja 13 tum Air och köpa nytt, uppgradera.

MVH
Citera
2023-07-06, 10:10
Medlem
Fruxo9987s avatar
Jag skriver just nu på en iMac från 2011. Hårdvaran är för gammal för att uppdatera till den nyaste mjukvaran/OS men den fungerar fint.
Citera
2023-07-06, 12:01
Medlem
Har en macbook från 2010 och en macbook pro från 2014 som jag använder regelbundet. Fungerar fortfarande fint till slösurf, kolla videor, lite kodande och terminalpill. Är främst i webbläsaren som det märks att maskinerna har många år på nacken. I övrigt fungerrar allt som det ska, batterierna är fortfarande hyggliga på båda två, inget som gått sönder.

Båda kan köra senaste macOS om man vill pilla med OpenCore Legacy Patcher. Men än så länge har jag inte brytt mig om att uppgradera, då det fortfarande kommer säkerhetsuppdateringar till dem och de kan köra senaste webbläsaren.
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Senast redigerad av Snigel 2023-07-06 kl. 12:03.
Citera
2023-07-06, 13:29
Medlem
Har en mid 2013 macbook air med 4gb ram och i5 cpu. Fungerar perfekt för surf och Office. Men inte så mycket mer
Citera
2023-07-06, 21:03
Medlem
cerns avatar
Håller väl i 5-10 år.. Kommer nog byta efter 5 år då jag använder den hela tiden och behöver mera minne etc..

Nu börjar ju alla Apple-användare köra framtids-brillor på sig men det är ett steg i fel riktning anser jag.
Citera
2023-07-20, 10:48
Medlem
Jag har en mac-mini av årsmodell 2012. Det går inte längre att uppdatera operativsystemet och även webbläsaren google chrome går inte heller att uppdatera. Det har uppstått problem med att logga in på vissa banker men i övrigt fungerar allt bra. Funderar på att köpa en ny mac mini men är även inne på att skaffa en pc. Utan tvekan behöver jag bli mer kunnig om datorer och skulle behöva skaffa kunskaper om hur man kan byta ut delar så att man slipper kassera datorn helt och hållet. Funderar också på om jag ska vända mig till en apple-butik eller en ordinär datorbutik typ Inet i Malmö. Skulle tro att det är lättare att ha ett helt öppet samtal i det senare fallet.
Citera
2023-07-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruxo9987
Jag skriver just nu på en iMac från 2011. Hårdvaran är för gammal för att uppdatera till den nyaste mjukvaran/OS men den fungerar fint.

Köpte en Imac 27" från 2009 från Tradera för 2k, funkar hur bra som helst. Har varit anti apple hela mitt liv, men jag är positivt överraskad! .

*Processor: intel Dual Core @ 3.06 GHz

*27 Tum IPS (2560 *1440)

*Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 - 512 MB

*250 GB SSD för system och Lagring

*Ram minne: 8 GB RAM

Om man ska jämföra med en PC från 2009, detta är vad som ansågs bra :

Acer Predator prebuilt 2009:

CPU: 3.0 GHz Intel Core 2 Quad Q9650
GPU: 2 Nvidia GeForce 9800 GTXs in SLI mode (remember SLI?)
RAM: 4GB
HDDs: 2 300GB 10,000 RPM HDDs, 2 640GB
Optical drive: Blu-ray drive
Price: $2700

Xfinity prebuilt 2009:

CPU: 3.0 GHz Intel QX9850 Quad Core Extreme
PSU: 1000W
RAM: 4GB DDR2
150GB Raptor HDD
GPU: 2 Radeon HD 2870s in Crossfire mode
Price: $5700
Citera
2023-08-10, 20:43
Medlem
Håller helt med, varit anti-Mac hela mitt liv då jag byggde datorer och programmerade mycket och Mac var alltid helt värdelösa att modifiera då de var så låsta. Men slutade för några år sen och är nu bara användare och måste säga att de är otroligt överlägsna PC och Windows i termer av att alltid funka och hålla många år. Imponerad faktiskt

Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Köpte en Imac 27" från 2009 från Tradera för 2k, funkar hur bra som helst. Har varit anti apple hela mitt liv, men jag är positivt överraskad! .

*Processor: intel Dual Core @ 3.06 GHz

*27 Tum IPS (2560 *1440)

*Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 - 512 MB

*250 GB SSD för system och Lagring

*Ram minne: 8 GB RAM

Om man ska jämföra med en PC från 2009, detta är vad som ansågs bra :

Acer Predator prebuilt 2009:

CPU: 3.0 GHz Intel Core 2 Quad Q9650
GPU: 2 Nvidia GeForce 9800 GTXs in SLI mode (remember SLI?)
RAM: 4GB
HDDs: 2 300GB 10,000 RPM HDDs, 2 640GB
Optical drive: Blu-ray drive
Price: $2700

Xfinity prebuilt 2009:

CPU: 3.0 GHz Intel QX9850 Quad Core Extreme
PSU: 1000W
RAM: 4GB DDR2
150GB Raptor HDD
GPU: 2 Radeon HD 2870s in Crossfire mode
Price: $5700
Citera
2023-08-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirfrancis
Håller helt med, varit anti-Mac hela mitt liv då jag byggde datorer och programmerade mycket och Mac var alltid helt värdelösa att modifiera då de var så låsta. Men slutade för några år sen och är nu bara användare och måste säga att de är otroligt överlägsna PC och Windows i termer av att alltid funka och hålla många år. Imponerad faktiskt

Macar har var aldrig "helt låsta" snarare tvärtom. Men det var svårare/dyrare att modifiera förr när de hade egna busarkitekturer så som NuBus som majoriteten av tillverkare inte riktade sig till.

Om något är det de är idag, med minne både ram och lagring som är direkt fastlödda på moderkorten.
Citera
2023-08-13, 18:58
Medlem
Jag är mer en windows och unixperson men har haft en Macbook Pro i över 10 år privat. Det är en mid 2010-modell som var toppspecad med I7-cpu, SSD och 8GB RAM + matt skärm, tror det var alla tillval som gick att göra då.Den kostade närmare 30k då. Men den har fungerat bra fram till nyligen för vanlig användning. Fick byta batteri för ett par år sen då det svällde upp, en enkel operation. Valde ett piratbatteri då jag inte ville lägga 3000 kr för ett original, piratbatteriet var väl inte det bästa då batteritiden inte blev i närheten av vad den hade när den var ny.

Så hårdvaran har definitivt lång livslängd, i alla fall om man inte köper det billigaste. Slår man ut det per år hade det nog varit lika billigt att köpa en ny billigare windowsmaskin var tredje år dock.

Dödsstöten var att det ena grafikkortet som används när det behövs mera flås pajade (Det verkar vara en konding som sväller och pajar, går i teorin att laga själv) så ibland när det är mycket grafik inblandat så flimrar skärmen friskt. Men det är väl ändå rätt oken för en dator som är 13+ år gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in