Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-25, 22:28
Medlem
Mogaku-sans avatar
Hur länge brukar en MacOS hålla om man tex skulle köpa en MacBook av senaste modellen med M2 processor?

Skulle en sådan dator kunna köra med Ubuntu när den MacOS når end of service?

Tänkte att det kunde vara intressant att veta hur länge ni som kör MacBook kan använda era datorer fullt ut.

Min flickvän är mycket för Apple och det känns som att en MacBook hade hon kunnat ha länge då. Sen om det är med M3, M4 eller rentav M5 kanske är mindre relevant för henne utan mer intressant för min del då jag är mer intresserad av själva hårdvaran men även till viss del även mjukvaran.

Började skaffa några nummer av Macformat tidigare i höstas och kommer fortsätta med att bygga upp ett litet bibliotek av dessa tidningar. Tanken är att min flickvän ska kunna studera dessa för att på så sätt lära sig mer om hur en MacBook och MacOS fungerar. Tanken är att hon ska kunna läsa och själv bilda sig en egen uppfattning om hur en dator fungerar och även att hon ska kunna lära sig hur man underhåller datorn.

Har själv bara använt PC och Windows. Finns det värde i äldre MacBooks ifall man kan få hjälp av mer kunniga personer att hålla liv i den hypotesiska Macbooken som hon ännu inte har?

Tänker ifall det finns möjlighet att byta batterier osv i den. Hon är mycket för miljön men det ska ju samtidigt också fungera som hon är van med ifall hon nu skulle ha sin MacBook sålänge som det är tekniskt möjligt för henne.
Citera
2022-12-26, 18:07
Medlem
Rassas avatar
Flyttat inlägg till egen tråd och förtydligat rubrik. /Moderator
Citera
2022-12-26, 18:20
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Min MacBook Air har hållt sedan 2018, jag tror att det är 2017 års modell. Batteritiden har ju blivit sämre och jag har nog aldrig uppdaterat den. Uppskattar att batteritiden är 60-70 % av vad den var ny, vilket innebär några timmar om jag kollar film och liknande. Använder den till studier och film, blir ett par timmar om dagen men batteritiden är fortfarande god nog att jag inte kan klaga det minsta även om den varit ny.

Detta är min andra Mac, som hushållsdator/allt i allo kommer jag nog aldrig köpa något annat än Mac. Lite dyra i inköp men med tanke på hur länge de håller sin prestanda och batteritid är det värt det enligt mig. Finns säkert billigare datorer som håller lika bra men jag är ingen expert och är nöjd med Mac som sagt.
Citera
2022-12-26, 18:21
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Hur länge brukar en MacOS hålla om man tex skulle köpa en MacBook av senaste modellen med M2 processor?

Skulle en sådan dator kunna köra med Ubuntu när den MacOS når end of service?

Tänkte att det kunde vara intressant att veta hur länge ni som kör MacBook kan använda era datorer fullt ut.

Min flickvän är mycket för Apple och det känns som att en MacBook hade hon kunnat ha länge då. Sen om det är med M3, M4 eller rentav M5 kanske är mindre relevant för henne utan mer intressant för min del då jag är mer intresserad av själva hårdvaran men även till viss del även mjukvaran.

Började skaffa några nummer av Macformat tidigare i höstas och kommer fortsätta med att bygga upp ett litet bibliotek av dessa tidningar. Tanken är att min flickvän ska kunna studera dessa för att på så sätt lära sig mer om hur en MacBook och MacOS fungerar. Tanken är att hon ska kunna läsa och själv bilda sig en egen uppfattning om hur en dator fungerar och även att hon ska kunna lära sig hur man underhåller datorn.

Har själv bara använt PC och Windows. Finns det värde i äldre MacBooks ifall man kan få hjälp av mer kunniga personer att hålla liv i den hypotesiska Macbooken som hon ännu inte har?

Tänker ifall det finns möjlighet att byta batterier osv i den. Hon är mycket för miljön men det ska ju samtidigt också fungera som hon är van med ifall hon nu skulle ha sin MacBook sålänge som det är tekniskt möjligt för henne.

Nya versioner av Apples operativsystem till Mac (macOS) går att installera på datorer som är runt 6-7 år gamla. Och dom får säkerhetsuppdateringar några år därefter. Så att använda en 10 år gammal Mac är inga problem. Det går att byta batteri, det kostar en slant såklart, men det är görbart.

Linux på Apple Silicon verkar vara på gång, eller redan fungerade:

https://www.phoronix.com/news/Linux-...-Pro-Max-Ultra
Citera
2022-12-26, 19:22
Medlem
De kan hålla ganska länge, definitivt 10 år, troligtvis längre. En sak att tänka på dock är att inte köpa en basmodell. De nya Macen med Apple Silicon använder swap memory mycket mer än tidigare modeller och det gör att om man endast har t.ex. 8 GB ram så kommer den att behöva skriva till och från ganska mycket på disken, vilket kan försämra livslängden på den. Så se till att ha med minst 16 GB ram, och åtminstone 512GB lagring för att säkra den ett par år till.
Citera
2022-12-26, 21:28
Medlem
megacoolmans avatar
Har en macbook air som är nästan 9 år. Funkar fint fortfarande men batteriet har tappat lite i kapacitet.
Får meddelande "byt ut snart" om jag kollar batteristatus.

Har även en ca 15 år gammal mac mini som också fortfarande funkar. Men den kan man nog inte uppdatera till senaste iOS.
Senast redigerad av megacoolman 2022-12-26 kl. 21:31.
Citera
2022-12-27, 08:49
Avstängd
PalmeKillers avatar
Rent hårdvaru mässigt kan en mac hålla i 30 år. Finns folk som har kvar Mac SE/30 i drift. Det som förkorta livslängden på Mac hur länge Mac OS supportar din hårdvara, där är appel riktigt giriga.

En imac ifrån 2012 är idag värdelös pga man inte kan installera nyare versioner av Mac OS på den.
Citera
2022-12-27, 12:06
Medlem
Månsans avatar
Jag var tidig med att börja jobba på Mac, 1987. Har ägt och jobbat på minst ett 20-tal Mac-datorer av olika slag.

Min erfarenhet är följande:
En bärbar Macbook håller 5-6 år, sen brukar de packa ihop av olika skäl.
Macdatorer som har bildskärmen integrerad håller ungefär lika länge, 5-6 år.

En tung, golvstående stationär, dvs där skärmen är påkopplad för sig, håller nästan hur länge som helst. Jag har en som funkar perfekt, årsmodell 2005. I och för sig uppdaterad, vässad och en del prylar utbytta sen den var ny. Verkar vara outslitlig.
Citera
2022-12-27, 13:17
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En tung, golvstående stationär, dvs där skärmen är påkopplad för sig, håller nästan hur länge som helst. Jag har en som funkar perfekt, årsmodell 2005. I och för sig uppdaterad, vässad och en del prylar utbytta sen den var ny. Verkar vara outslitlig.

Bara för att vara ge en generell bild, har jag en bärbar dator köpt tidigt 2007. Då var det en prisnedsatt f.d. high-end, med intel dual-core (wow på den tiden, men visst, en CPU för icke-stationär dator = svagare, alltid).
Jag har använt den då och då, med diverse OS, mest "slanka" Linux för svaga datorer. Det verkar dock spela mindre roll, för när jag kollar vad som drar resurser är det när jag surfar. Där drar det iväg. Oavsett OS. Och den blir bara tröttare med åren.
Så, möjligtvis finns det nåt sätt att förlänga livet på en dator, men det kan vara mycket specifikt per användning.
Citera
2022-12-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
De kan hålla ganska länge, definitivt 10 år, troligtvis längre. En sak att tänka på dock är att inte köpa en basmodell. De nya Macen med Apple Silicon använder swap memory mycket mer än tidigare modeller och det gör att om man endast har t.ex. 8 GB ram så kommer den att behöva skriva till och från ganska mycket på disken, vilket kan försämra livslängden på den. Så se till att ha med minst 16 GB ram, och åtminstone 512GB lagring för att säkra den ett par år till.
Mycket bra råd.
Att basmodeller bara har 8 GB är i det närmaste förrädiskt. Det funkar fint på ytan, just nu, alla är nöjda, huvudvärken kommer sedan.
Hur det går att installera Linux på Si-macar när den dagen kommer vet väl ingen, men jag gissar att det kommer att gå. Kodknackarna är osedvanligt fiffiga, se bara på OpenCore Legacy Patcher.
Citera
2022-12-27, 17:44
Medlem
BigFatCones avatar
Min Air var i stort sett helt slut efter 4, kanske 5 år. Batteriet är helt kört och SSD:n är ohyggligt långsam. Däremot så är ju skärm, tangentbord och trackpad precis lika bra som när datorn var ny.

Tyvärr är det lite väl dyrt att fixa den.
Citera
2022-12-27, 18:06
Avstängd
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Mycket bra råd.
Att basmodeller bara har 8 GB är i det närmaste förrädiskt. Det funkar fint på ytan, just nu, alla är nöjda, huvudvärken kommer sedan.
Hur det går att installera Linux på Si-macar när den dagen kommer vet väl ingen, men jag gissar att det kommer att gå. Kodknackarna är osedvanligt fiffiga, se bara på OpenCore Legacy Patcher.

M1 & M2 har fastlöt minne och hårddisk. Så ser till och göra backup.. Dom har fått Linux att boota på Apple M1 & M2..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in