2023-07-20, 00:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Rättsläkaren kan inte säga när det djupa greppet (tryck med tummarna) togs. Det kan ha tagit flera minuter efter den höga dunsen. Det går inte ens att säga med säker att tycket orsakade medvetslöshet efter 10 sek. Det kanske tog 1 minut? Eller 2 minuter? Oftast tar det just flera minuter innan offret tappar medvetandet.

Tove hade mängder av olika skador i halsen. Det är inte sannolikt att J tagit ett enda grepp och hållit kvar det tills hon slutade att andas.
Med andra ord hänger medvetslösheten och Ts försvarsförmåga i luften.
Om Js 10 sek skulle vara sant i någon mån skulle det kunna innebära att T blev medvetslös snabbt och att J därefter kunde byta grepp.

Då står och faller allt med de rytmiska ljuden grannen hörde efter han knackat på. Rullman hävdade att det var T som medvetet sparkade I väggen. Och utan att förhöra sig vidare gjorde TR antagandet att så var fallet.

Jag förstår inte varför grannen inte fick fler och mer ingående frågor och ingen bad J om förklaring till ljuden när de hade en så bärande betydelse.
Citera
2023-07-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja man får ha det på rättpsyk. Dock kan det begränsas beroende på vad personen är där för man ska inte kunna begå brott när man sitter där tex knarkaffärer, men annars får man det man anses ju som sjuk i lagens namn där även om man sitter där för mord. Även på SIS hem får ju mördare tillgång till sådant även vid mord vilket är helfel.

Tack för info
Då måste programmet handlat om någon. på rättspsyk

Ja det låter galet att de får ha mobiler
Vi får hoppas att nya regeringen får ordning på många saker inom brott och straff men tyvärr så tar allt så lång tid
Citera
2023-07-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Haha nej det är många som vill se henne ute alltså

Annars hade inte jag skrivit det

Sorry om du blir besviken/ledsen nu

Absolut inte. Många? I En liten håla kanske. De flesta vill se en mördare dömd.
Citera
2023-07-20, 00:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej, tolkningar görs utifrån den fakta som finns. Och att faktan tolkas utifrån förutsättningen att Maja är en aktiv deltagande stämmer inte heller heller. Vad har du fått det ifrån? Är det tidpunkten för mordet du tänker på?

Domaren har inte hindrat grannen att förtydliga vad han hörde och såg. Det han inte ville höra var hans försvarstal ang att J hade anklagat honom för delaktighet i mordet.

Du får det att låta som en rättsskandal där rätten haft en egen agenda. Om så vore fallet kan jag lova att flera av landets krönikörer som följer rättsfall hade tagit upp det. Det är väl bara GW och Lapidius som sitter i samma båt som Clea som offentligt haft synpunkter på domen?
Jag skrev att jag kan förstå rättens tolkning utifrån vad som framkom och det var inte att jag misstrodde rätten jag menade, mer att de omedvetet, liksom vi, lägger mer märke till vissa saker än andra. Men när man tittar på vad de bedömt och hur, förefaller det onekligen som att Ms skuld omedvetet ligger till grund för tolkningen. Inte minst med att mordtiden anpassas efter Ms mobilrörelse.

Grannen ville nog bli rentvådd ja, men hade han kanske mer att förtälja?

Fakta rätten tolkat är
- Ms medvetenhet på Nöjet om vad som komma skulle.
- att Ms tfn rört sig
- att grannen hört duns och oidentifierade ljud som åklagaren menar är sparkar
- att ingen öppnar när grannen plingar på
- att M är behjälplig vid dumpningen, vilket hon erkänt om berättat detaljerat om
- att M beter sig som vanligt dagarna efter

Bedömningar rätten gjort är
- att M ljuger och helt saknar trovärdighet
- att M varit fullt medveten om Js planer att misshandla T
- att M varit vaken och därför medverkat
- att T varit fullt medveten under hela förloppet från början till slut
- att de odefinierade ljuden kommer ifrån T som medvetet sparkar I väggen
- att ingen har avvärjningsskador, således har T varit fasthållen
- att båda ljuger, men J inte så mycket som M
- att J är trovärdig eftersom hon erkänner det som bevisats till viss del
- att J är trovärdig för att hon beskriver brottet som mer allvarligt med 2 mot 1 till nackdel för henne själv

*M föreföll arg, alltså har hon agg mot T och har förstått Js planer.
*M sov inte eftersom mobilen visar rörelse 2.19 och 2.43, alltså har hon vid det senare tillfället gått med mobilen i hand från toa efter att ha deltagit i mordet eller om det var att hon gått dit för att delta (minns inte vilket)
*J berättar om duns, spark I väggen och fight. Grannen hör duns, sparkljud och smådunsar, vilket står att läsa i FUP, alltså är Js utsaga sann
*Ingen öppnar när grannen ringer på, alltså deltar båda i mordet
*Efter påringningen hör grannen rytmiska odefinierade ljud, knack/spark/slag. Rätten fastslår att det är T som fullt medveten sparkar I väggen sekunderna innan hon avlider, alltså hade T kunnat försvara sig under hela förloppet om hon inte varit fasthållen
* Eftersom ingen av dem har något som tyder på avvärjningsskador, måste T varit fasthållen, fastslår rätten, alltså har M hållt Ts händer.
*J berättar att M hållt Ts händer, alltså är J sanningsenlig eftersom rätten fastslagit detsamma
*J erkänner att hon tagit ett snabbt stryptag på T, alltså är J ärlig eftersom obduktionen visar på strypning
*J berättar att de varit 2 mot 1, vilket gör mordet brutalare, alltså är J ärlig

Summa summarum bygger Ms deltagande och domen på antaganden och tolkningar av dem, delvis konfirmerade av J.

Jag påstår inte att rätten gjort några felbedömningar, men jag anser att de dragit väl långtgående slutsatser av sina antaganden och tolkningar. Det kan vara så som de antagit, men det är inte helt ställt utom rimligt tvivel.
Citera
2023-07-20, 01:11
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag skrev att jag kan förstå rättens tolkning utifrån vad som framkom och det var inte att jag misstrodde rätten jag menade, mer att de omedvetet, liksom vi, lägger mer märke till vissa saker än andra. Men när man tittar på vad de bedömt och hur, förefaller det onekligen som att Ms skuld omedvetet ligger till grund för tolkningen. Inte minst med att mordtiden anpassas efter Ms mobilrörelse.

Grannen ville nog bli rentvådd ja, men hade han kanske mer att förtälja?

Fakta rätten tolkat är
- Ms medvetenhet på Nöjet om vad som komma skulle.
- att Ms tfn rört sig
- att grannen hört duns och oidentifierade ljud som åklagaren menar är sparkar
- att ingen öppnar när grannen plingar på
- att M är behjälplig vid dumpningen, vilket hon erkänt om berättat detaljerat om
- att M beter sig som vanligt dagarna efter

Bedömningar rätten gjort är
- att M ljuger och helt saknar trovärdighet
- att M varit fullt medveten om Js planer att misshandla T
- att M varit vaken och därför medverkat
- att T varit fullt medveten under hela förloppet från början till slut
- att de odefinierade ljuden kommer ifrån T som medvetet sparkar I väggen
- att ingen har avvärjningsskador, således har T varit fasthållen
- att båda ljuger, men J inte så mycket som M
- att J är trovärdig eftersom hon erkänner det som bevisats till viss del
- att J är trovärdig för att hon beskriver brottet som mer allvarligt med 2 mot 1 till nackdel för henne själv

*M föreföll arg, alltså har hon agg mot T och har förstått Js planer.
*M sov inte eftersom mobilen visar rörelse 2.19 och 2.43, alltså har hon vid det senare tillfället gått med mobilen i hand från toa efter att ha deltagit i mordet eller om det var att hon gått dit för att delta (minns inte vilket)
*J berättar om duns, spark I väggen och fight. Grannen hör duns, sparkljud och smådunsar, vilket står att läsa i FUP, alltså är Js utsaga sann
*Ingen öppnar när grannen ringer på, alltså deltar båda i mordet
*Efter påringningen hör grannen rytmiska odefinierade ljud, knack/spark/slag. Rätten fastslår att det är T som fullt medveten sparkar I väggen sekunderna innan hon avlider, alltså hade T kunnat försvara sig under hela förloppet om hon inte varit fasthållen
* Eftersom ingen av dem har något som tyder på avvärjningsskador, måste T varit fasthållen, fastslår rätten, alltså har M hållt Ts händer.
*J berättar att M hållt Ts händer, alltså är J sanningsenlig eftersom rätten fastslagit detsamma
*J erkänner att hon tagit ett snabbt stryptag på T, alltså är J ärlig eftersom obduktionen visar på strypning
*J berättar att de varit 2 mot 1, vilket gör mordet brutalare, alltså är J ärlig

Summa summarum bygger Ms deltagande och domen på antaganden och tolkningar av dem, delvis konfirmerade av J.

Jag påstår inte att rätten gjort några felbedömningar, men jag anser att de dragit väl långtgående slutsatser av sina antaganden och tolkningar. Det kan vara så som de antagit, men det är inte helt ställt utom rimligt tvivel.

Enligt dig och andra M älskare här i tråden

Som sagt... dessa förhörsledare som ska vara de sk bästa vi har är ett gäng skämt... lite waterboarding och vässat bambu under naglarna på "Ehh Nä" "Ehh ja" och hon skulle sjunga ut på kortare tid än alla dessa bort slösade månader det tagit för att fått det ur hennes efterblivna anlete.
Citera
2023-07-20, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med andra ord hänger medvetslösheten och Ts försvarsförmåga i luften.
Om Js 10 sek skulle vara sant i någon mån skulle det kunna innebära att T blev medvetslös snabbt och att J därefter kunde byta grepp.

Då står och faller allt med de rytmiska ljuden grannen hörde efter han knackat på. Rullman hävdade att det var T som medvetet sparkade I väggen. Och utan att förhöra sig vidare gjorde TR antagandet att så var fallet.

Jag förstår inte varför grannen inte fick fler och mer ingående frågor och ingen bad J om förklaring till ljuden när de hade en så bärande betydelse.

Under rättegången så säger grannen inte sparkar om ljuden utan använder ordet slag i väggen (och eventuellt tramp i golvet). Jag ska kolla i morgon efter citat. Rullman själv säger bland annat sparkar, jag fick känslan att han ville få grannen att säga det. Men inte lyckades. varför var det viktigt?
Även grannsonen borde nog haft tolk precis som pappan (som stöd) redan i de tidiga förhören för att få rätt nyanser i val av ord.
Det är lite märkligt att rätten köper hans vittnesmål om 02.40 men inte hans uppfattning om ljuden utan fastslår att det är sparkar. Plocka russinen ur kakan?

Man blir lätt påverkad av sina egna erfarenheter. Jag har en yngre släkting som har diagnosen autism och ADHD och hon kan till exempel vid stark frustration/ångest börja dunka huvudet i väggen. Det hände oftare förr när hon var liten. Jag har tänkt att det möjligt att M kan kan fått en liknande reaktion då om J av olika anledningar uppmanat M att se på som 'åskådare' eller om hon dök upp rakt in i mordet. Och fick ett 'psykbrott'. Det skulle ge en förklaring till slagljuden. Teoretiskt kan det vara en möjlig förklarinlg men jag tror mer på konvulsioner.

M kan också ha slagit på dörren för att komma in eller ut ur badrummet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-20 kl. 02:31.
Citera
2023-07-20, 02:03
Medlem
Det är en podd som heter Förhörsrummet som har 6 avsnitt om mordet på Tove. De låter skådespelare läsa upp förhören med de inblandade. Kan vara intressant för den som vill höra förhören igen:

https://poddtoppen.se/podcast/1612827862/forhorsrummet/tove-i-vetlanda-del-1-av-6
Citera
2023-07-20, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Det är en podd som heter Förhörsrummet som har 6 avsnitt om mordet på Tove. De låter skådespelare läsa upp förhören med de inblandade. Kan vara intressant för den som vill höra förhören igen:

https://poddtoppen.se/podcast/1612827862/forhorsrummet/tove-i-vetlanda-del-1-av-6
Tack!
Citera
2023-07-20, 03:04
Medlem
jag har te om N (Nils), har ngn mer te om hnm? jag har träfat hnm på nöjet
Citera
2023-07-20, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Royalfag
jag har te om N (Nils), har ngn mer te om hnm? jag har träfat hnm på nöjet
Om jag minns rätt så heter J bror N*ls
Citera
2023-07-20, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag minns rätt så heter J bror N*ls
skrrrt, ja (w rizz)
Citera
2023-07-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Royalfag
skrrrt, ja (w rizz)

Det vore bra om du kunde spotta ut det du har i munnen och artikulera, dessutom, oskyldigas namn som figurerar i tråden maskar vi, då de inte ska behöva lida i hela deras liv pga deras kriminella dräpare till anhörigas handlingar via sökmotorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in