2023-07-19, 23:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag tror helt ärligt inte Putin vill ha krig.
jag tror han vill närma sig väst.
Kolla var ryssland stod när han tog makten och kolla var dem är idag.
ryssland är ju betydligt mer öppet.

allt handlar ju om att han inte vill natos trupper för nära moskva.
sen mördades det rätt bra med ryssar från 2014 och framåt.
sen var ryssarna inte några helgon. de är inte det jag påstår.

Jag har inte ett skit över för ryssar , tycker dem oftas är jävligt störiga när man springer på dem utomlands.

ryssland är omringat av natobaser, de är uppträngda i ett hörn.
Och då kan de fan bli farligt , de är ju trots allt världen största kärnvapennation

Fast Ryssland är ju de facto inte omringat av Nato. Det är bara en liten snutt av det allra västligaste Ryssland som gränsar till Nato. Förutom Bering sund då.

Sen har det aldrig någonsin varit ett problem för Ryssland att gränsa till Nato. Det har de gjort sen Nato bildades, helt problemfritt. Det är bara när Ryssland ska hitta territorium att invadera det är är problem.
Citera
2023-07-19, 23:08
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ja och jag tycker ju precis samma om dig.
Skulle vi slå ut antalet människor i världen och vad de är har för åsikt i frågan så lär din sida ligga sämre till.
Men kollar vi i väst , ja då dominerar era tankar.
Vad är rätt eller fel!!??
Är du och några användare till på FB som har rätten att klubba igenom vilken sanning som gäller ???
och vi andra ska bara finna oss i detta och bara flika i sådant som passar er ??

Kan man inte diskutera vad som sker här och nu?
Finner du inget nöje i att ta del av andra åsikter är aftonbladets löpsedlar ?
I vilket land är det norm att man invaderar och erövrar land?
Har Putins invasion folkligt stöd exempelvis i ditt hemland?
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Detta kriget kommer sluta med att Ryssland behåller de delar av Ukraina man har nu, kanske förlora man eller vinner ett par områdena innan konflikten lugnar sig helt.

Men att Ukraina skulle kunna återta flera områden man förlorat ser jag som mycket svår, det kommer till slut bli ett läge där Ukraina inser detta.

Ser ni att det kan sluta på något annat sätt? Vad talar för det i så fall?

Varför skulle inte det gå?
Citera
Medlem
Citat:
Vi kan i alla fall konstatera att offensiven fortsätter att vara helt totalt värdelös.
Trodde du på fullt allvar att de ryska styrkorna skulle totalkollapsa redan första veckan? Visst kunde man hoppas på det, men väldigt få trodde att det skulle hända. Den ukrainska sidan tar det lugnt och metodiskt, men vill inte följa rysk doktrin och offra tusentals soldater om dagen likt västfronten 1914-18
Citera
2023-07-19, 23:15
Medlem
Citat:
Detta kriget kommer sluta med att Ryssland behåller de delar av Ukraina man har nu, kanske förlora man eller vinner ett par områdena innan konflikten lugnar sig helt.

Men att Ukraina skulle kunna återta flera områden man förlorat ser jag som mycket svår, det kommer till slut bli ett läge där Ukraina inser detta.

Inre trycket inom ryzzarnas toppskikt ska inte underskattas.
Hur stor är enigheten (inofficiellt) att putte gör rätt. Vilka är bakom kulisserna?
Vad vill dom?
Fortsatt krig?
Fred till varje pris?

Ukraina fortsätter att mala ner artilleri kapaciteten, då kommer stridsviljan hos ryzzen falna.

Jag önskar att Zelensky informerade om att nu är det tre veckor kvar sen är Kertz bortskjuten, börja evakuera.
Citera
2023-07-19, 23:15
Medlem
Citat:

Ja. För att Ryssland kommer få slut på bra vapen m.m.
Citera
2023-07-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför skulle inte det gå?

Jag har svårt att se det lyckas, tyvärr. Och om det nu skulle lyckas, vad skulle svaret från Ryssland vara?

Den motoffensiv från Ukraina som pågår nu har inte gett några imponerade framsteg, inte vad jag har sett eller hört. Hur länge kan Ukraina hålla ut? Manskap borde snart bli ett problem. Tror Putin kan tänka sig att nöja sig med att behålla delar de nu övertagit.

Om biståndet och stöder från övriga västländer skulle sina så skulle detta innebära enorma problem för UAF.
Citera
2023-07-19, 23:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Den internationellt efterlysta barnrövaren blir allmer kringskuren.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Expert: Putin är förnuftig – men han blottar en svaghet
Folkrättsprofessorn Pål Wrange förvånas inte över att Rysslands Vladimir Putin väljer att stanna hemma i stället för att resa till det så kallade Brics-mötet i Sydafrika, i och med att han där riskerade att gripas.

Wrange säger att det hade varit ”rent vansinne” från Kremls sida och att beslutet som fattats är det enda förnuftiga ur Putins perspektiv.

– Men att inte resa visar att hans möjligheter att agera för Rysslands sak är kraftigt beskurna.

Postat många ggr men är fortfarande glädjande 👍

Får se om fegisen vågar resa till mötet med Erdogan i aug eller om verkligheten tränger sig på då med..

Starkt utav Sydafrika att stå på sig, de sitter inte i en lätt sits. Sedan är fråga.., skulle Putin faktiskt våga resa dit (är en lång resa), så nära kuppen och internt tjafs som det verkar vara ?
Citera
2023-07-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ja. För att Ryssland kommer få slut på bra vapen m.m.

Svårt att se det som en verklighet, tyvärr. De har stora möjligheter att producera materiel för att fortsätta kriget, underskatta inte dem allt för mycket.

Snackat om att deras vapen, ammunition osv skulle ta slut har sagts sen krigets start.

Samma saker sas om när sanktionerna infördes, att Ryssland skulle gå under. Inga signaler på det.

Hur tror du att detta kan sluta?
Citera
2023-07-19, 23:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Ukraina har involverat relativt få brigader i offensiven så om man lyckas nöta ut de ryska försvaret kan det gå snabbt oavsett hur många defensiva linjer Ryssland har. AFU arbetar långsammare och mer metodiskt för att nöta ut/stressa den enorma krigsmakten Ryssland för att spara så många av de sina som möjligt vilket gör att man förlitar sig mycket på artilleri.

Vad som helst kan hända dock, vi har inte hela bilden och det kan givetvis sluta i ett antiklimax.
Citera
2023-07-19, 23:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Svårt att se det som en verklighet, tyvärr. De har stora möjligheter att producera materiel för att fortsätta kriget, underskatta inte dem allt för mycket.

Snackat om att deras vapen, ammunition osv skulle ta slut har sagts sen krigets start.

Samma saker sas om när sanktionerna infördes, att Ryssland skulle gå under. Inga signaler på det.

Hur tror du att detta kan sluta?
Med rysk förnedring, splittring och inbördeskrig. Jag ser ingen annan utväg. Naturresursrika provinser i gamla imperalistryssland som bryter sig loss. Upprustning i Europa de närmaste 25 åren.
Citera
2023-07-19, 23:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Russian mobik's family is starving at home due to lack of payments while he's on the frontline. He reveals this in a call intercepted and published by GUR.
https://twitter.com/wartranslated/status/1681711838537318411
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in