2023-07-19, 19:35
Medlem
Skulle just panta på min vanliga Coop på Östgötagatan på Södermalm men pantomaten var ur funktion. Stod en utskriven lapp (från Coops dataansvarig eller liknande antar jag) där det stod att det just skett en cyberattack mot Sveriges pantmaskiner. Hittar ingenting på nyheterna eller nätet i övrigt. Ruski som visar att Kolla vad vi kan! Vi kan värre om vi har lust???
Citera
2023-07-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteBronde
Skulle just panta på min vanliga Coop på Östgötagatan på Södermalm men pantomaten var ur funktion. Stod en utskriven lapp (från Coops dataansvarig eller liknande antar jag) där det stod att det just skett en cyberattack mot Sveriges pantmaskiner. Hittar ingenting på nyheterna eller nätet i övrigt. Ruski som visar att Kolla vad vi kan! Vi kan värre om vi har lust???

https://languagesites.tomra.com/sv-se/collection/reverse-vending/reverse-vending-news/2023/tomra-utsatt-for-cyberattack
Citera
2023-07-19, 19:40
Medlem
Har övervägt ta mig en shot varje gång någon anklagar ryssarna för ett hack. Tror det skulle bli ett kul drinking game med grabbarna.

Själv är jag mest förvånad över att pantmaskiner ens är online på det sättet. Kanske är Coop-affärens personal bara idioter och tror det är felet?
Citera
2023-07-19, 20:02
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Har övervägt ta mig en shot varje gång någon anklagar ryssarna för ett hack. Tror det skulle bli ett kul drinking game med grabbarna.

Själv är jag mest förvånad över att pantmaskiner ens är online på det sättet. Kanske är Coop-affärens personal bara idioter och tror det är felet?

Nej fan jag e inte på det. Kommer ju ha leverskador innan September i så fall.
Citera
2023-07-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
https://languagesites.tomra.com/sv-se/collection/reverse-vending/reverse-vending-news/2023/tomra-utsatt-for-cyberattack

Men varför vill någon ens ge sig på något som pantmaskiner öht??
Citera
2023-07-19, 20:23
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Men varför vill någon ens ge sig på något som pantmaskiner öht??

För att hacking är en sport. Man ser vad man kan göra. Bragging rights. Historiskt har liknande attacker utförts av tonåringar.

Men system borde vara säkrare idag så vete fan.
Citera
2023-07-19, 20:27
Medlem
Citat:
Lol, tror nog att de är hundra gånger större chans att någon stått och lekt med en Flipper Zero eller något.. utvidgat sina vyer.
Citera
2023-07-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
För att hacking är en sport. Man ser vad man kan göra. Bragging rights. Historiskt har liknande attacker utförts av tonåringar.

Men system borde vara säkrare idag så vete fan.
Borde är nyckelordet här. I många fall är sårbarheterna som används resultatet av att programmerarna var totala idioter, alternativt att icke-programmerarna tyckte något var "lite jobbigt" och då stängde av allt vad säkerhet heter.
Citera
2023-07-19, 20:31
Medlem
Ganonitos avatar
En pantmaskin är inte uppkopplad till nätet så därför går det inte att utföra en cyberattack mot dem.
Citera
2023-07-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
En pantmaskin är inte uppkopplad till nätet så därför går det inte att utföra en cyberattack mot dem.

Men företaget hackades och deras minne vart fullt så de sa hejdå läs länken som länkades
Citera
2023-07-19, 21:12
Medlem
Citat:

Men uppenbarligen
Citera
2023-07-19, 21:13
Medlem
Citat:
Maskinerna kunde inte skicka över information till företaget. Om de gör det via Internet eller via en vanlig telefonlinje framgår inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in