2023-07-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
En pantmaskin är inte uppkopplad till nätet så därför går det inte att utföra en cyberattack mot dem.

https://www.kode24.no/artikkel/panteselskapet-tomra-utsatt-for-datanagrep-har-sendt-ansatte-hjem/79902959

Det är Tomra som är under attack och jo, deras maskiner är uppkopplade.

https://www.kode24.no/koden-bak/koden-bak-pantehullet-i-veggen-ufattelig-komplisert-pa-baksiden/78457040

Citat:
Tomra har laget en digital plattform som ikke bare skal støtte sluttbrukeren (den som panter flasken), men også den enkelte butikk og butikkjedene. Alle pantemaskiner er til enhver tid online, og mye kjører i skyen.

En egen app som heter Notify+Assist kan levere sanntidsmeldinger til mobiltelefoner eller nettbrett, slik at ansatte kan varsles når en maskin trenger tilsyn.

Citera
2023-07-19, 21:47
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Själv är jag mest förvånad över att pantmaskiner ens är online på det sättet.

På rak arm kan jag komma på följande anledningar:

1) Få uppdaterad lista på streckkoder som skall accepteras (vet inte exakt vad det är som gör en burk eller flaska "pantbar", men något i bl.a. streckkoden bör vara inblandat)
2) Upptäcka fuffens; om en specifik maskin plötsligt börjar betala ut tiotusentals kronor i pant så kanske det är dags att skicka en the pantmaskin repair man för att undersöka
3) Få allmän statistik på var det pantas och hur mycket; kanske är dags att tjonga upp en maskin till där det behöver bytas uppsamlingskärl en gång i timmen

Det finns garanterat några hundra mer eller mindre bra skäl till som jag inte kan komma på på rak arm.

(Och ja, det finns så klart jättebra anledningar till att de inte skulle vara uppkopplade också, men det var ju inte frågan).
Citera
2023-07-19, 22:04
Medlem
Returpack läser av maskinerna en gång per dag för att hämta in hur många burkar / flaskor som har pantats så att de sedan kan betala ut ersättning till butiken.
Citera
2023-07-19, 22:52
Medlem
Pantade lite burkar och flaskor på ICA Maxi i en större svensk stad idag. Maskinerna i sig fungerade och gav ett pantkvitto men det gick inte att använda dem i självbetalningsstationerna när jag skulle betala för maten jag köpt.

Betalmaskinen kallade på personal som fick lägga in summan från mitt pantkvitto manuellt. "- Pantkvittona fungerar inte idag", fick jag som förklaring.
Citera
2023-07-20, 08:58
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Pantade lite burkar och flaskor på ICA Maxi i en större svensk stad idag. Maskinerna i sig fungerade och gav ett pantkvitto men det gick inte att använda dem i självbetalningsstationerna när jag skulle betala för maten jag köpt.

Betalmaskinen kallade på personal som fick lägga in summan från mitt pantkvitto manuellt. "- Pantkvittona fungerar inte idag", fick jag som förklaring.
Det känns lite som att det var ett annat problem, kvittot var ju utskrivet.
Citera
2023-07-20, 09:02
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteBronde
Men varför vill någon ens ge sig på något som pantmaskiner öht??
För att man kan och det kanske är kul, det gjorde jag på en bank och ett sjukhus för 100 år sedan när det var lättare.

MEN jag vet inte, det kan kanske finnas en viss ekonomisk vinning inblandat, vissa maskiner kan ju skänka din pant till olika organisationer så jag antar att om man kan manipulera den tjänsten så kanske man kan tjäna en slant.
Citera
2023-07-20, 09:20
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Har övervägt ta mig en shot varje gång någon anklagar ryssarna för ett hack. Tror det skulle bli ett kul drinking game med grabbarna.

Själv är jag mest förvånad över att pantmaskiner ens är online på det sättet. Kanske är Coop-affärens personal bara idioter och tror det är felet?

Citat:
Ursprungligen postat av vhe
På rak arm kan jag komma på följande anledningar:

1) Få uppdaterad lista på streckkoder som skall accepteras (vet inte exakt vad det är som gör en burk eller flaska "pantbar", men något i bl.a. streckkoden bör vara inblandat)
2) Upptäcka fuffens; om en specifik maskin plötsligt börjar betala ut tiotusentals kronor i pant så kanske det är dags att skicka en the pantmaskin repair man för att undersöka
3) Få allmän statistik på var det pantas och hur mycket; kanske är dags att tjonga upp en maskin till där det behöver bytas uppsamlingskärl en gång i timmen

Det finns garanterat några hundra mer eller mindre bra skäl till som jag inte kan komma på på rak arm.

(Och ja, det finns så klart jättebra anledningar till att de inte skulle vara uppkopplade också, men det var ju inte frågan).
Notifiera butikspersonalen vid stopp/överfullt i maskinen, de befinner sig oftast en bra bit bort någonstans i köpladan så att de kan gripa in utan att behöva vänta på att kunden söker upp dem för att klaga.
Citera
2023-07-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Notifiera butikspersonalen vid stopp/överfullt i maskinen, de befinner sig oftast en bra bit bort någonstans i köpladan så att de kan gripa in utan att behöva vänta på att kunden söker upp dem för att klaga.
Har svårt att tro att det här är en vidare vanlig funktion, om den finns alls. Tycker det är varannan gång jag är på ICA/Willys/Lidl då maskinen bara står och tjuter så jag likt förbaskat måste leta upp någon.
Citera
2023-07-20, 18:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Har svårt att tro att det här är en vidare vanlig funktion, om den finns alls. Tycker det är varannan gång jag är på ICA/Willys/Lidl då maskinen bara står och tjuter så jag likt förbaskat måste leta upp någon.
Att de får en notifikation betyder inte att de bryr sig. Men den finns åtminstone på nyare maskiner.

Från TOMRA:s sida:
Citat:
Våra digitala tjänster leder till en ökad upptid för retursystemet, snabbare felsökning och bättre svar på dina frågor. Inte bara det – de leder också till att dina kunder får en bättre kundupplevelse. Allt det här kan du få:

Meddelanden i realtid och assistans till butikspersonalen när något behöver åtgärdas
----
Citera
2023-07-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnytaKuken
Enligt prat på ett forum för datahackers på darkweb spekularas det om att är gruppen 'musta1ainen' som ligger bakom detta som ett första steg i en större plan.

Men usch, vad skulle det kunna vara för ”större plan”? Precis som jag misstänkte isf. Vad är det för hackergäng? Kan du inte gräva lite mer, om det är du själv som är darknettare och läst detta alltså.
Citera
2023-07-22, 00:08
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
TomraNet har funnits sedan minst 90-talet. Jag har själv använt ett modem och ringt in till en maskin hos Hemköp. Det gick att läsa av alla variabler men tyvärr inte ändra på dem. Min tanke var att ändra en vanlig PET till 500 kr och panta en för att testa men det fungerade inte. Jag ringde även butiken och telefonbolaget för att påpeka sårbarheten men de sa bara att de har hemligt nummer. Visste förhudligen inte att det kan vara ett problem.
Citera
2023-07-22, 08:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
En pantmaskin är inte uppkopplad till nätet så därför går det inte att utföra en cyberattack mot dem.

Är dom inte? Moderna pantmaskiner är högst troligen uppkopplade. Den rapportera när den är full. Skulle inte förvåna mej , om man inte kan ssh:a in till pantmaskinen på din Konsum butik och se vilka processer som körs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in