2023-07-19, 16:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Avslöjandet" om att han läst söndagens SvD, med efterlysningen, redan på lördagen var rätt bra. Jag vet inte hur många gånger jag sett det där FR-reportaget utan att inse att han blåljög om tidningsläsandet. Men det är egentligen ganska typiskt, hans vittnesmål och uttalanden i media verkar inte ha tagits på allvar, av någon. LGWP sa att om han varit liv hade man åtminstone haft någon att prata med. Något säger mig att retorikkungen hade fått kämpa lite mer idag, med KP vid rodret.

Den där lögnen är också ett exempel på att han inte drog sig för att ljuga om sådant som var lätt att kntrollera. Undrar vad han sagt om FR frågat, "hur kunde du läsa söndagens tidning redan på lördagen?".

Ett problem bara, det sägs inte i inslaget att det var den tidningen han tittade i på lördagen. "... tittade i tidningarna och...". Fanns gott om illustrationer i tidningarna på lördagen.

Kanske var söndagens tidning i Rapport, men det var också dagsljus när han sprang i Rapport. Menar du att SE påstår det var ljust ute när han sprang in i gränden?

Man tager vad man haver
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-07-19 kl. 16:55.
Citera
2023-07-19, 17:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ett problem bara, det sägs inte i inslaget att det var den tidningen han tittade i på lördagen. "... tittade i tidningarna och...". Fanns gott om illustrationer i tidningarna på lördagen.

Kanske var söndagens tidning i Rapport, men det var också dagsljus när han sprang i Rapport. Menar du att SE påstår det var ljust ute när han sprang in i gränden?

Man tager vad man haver

FR refererar till denna artikel, där polisen vill ha tips utifrån ett signalement:

https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-19 kl. 17:42.
Citera
2023-07-19, 17:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Man tager vad man haver
FR läser den efterlysningstext som var med i söndagens tidning och som gjorde att Engström greppade telefonen, enligt honom själv alltså. Där fanns "keps, stålbågade glasögon och trekvartslång jacka", alltså precis det som var med i söndagens tidning.

Edit:Tvåa på bollen ser jag

Frågan som aldrig ställdes, "hur kunde du läsa söndagens tidning redan på lördagen, herr Engström?"

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4340s

När han ringde polisen sa han för övrigt att signalementet kunde gälla honom själv, "han var iklädd mörk rock" men i efterlysningen stod det ju trekvartslång blå täckjacka, inget som stämmer här.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-19 kl. 18:15.
Citera
2023-07-19, 18:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
FR läser den efterlysningstext som var med i söndagens tidning och som gjorde att Engström greppade telefonen, enligt honom själv alltså. Där fanns "keps, stålbågade glasögon och trekvartslång jacka", alltså precis det som var med i söndagens tidning.

Edit:Tvåa på bollen ser jag

Frågan som aldrig ställdes, "hur kunde du läsa söndagens tidning redan på lördagen, herr Engström?"

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4340s

När han ringde polisen sa han för övrigt att signalementet kunde gälla honom själv, "han var iklädd mörk rock" men i efterlysningen stod det ju trekvartslång blå täckjacka, inget som stämmer här.
Var kom det signalementet ifrån? För ingen sa ju det på plats vad vi vet.
Citera
2023-07-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Var kom det signalementet ifrån? För ingen sa ju det på plats vad vi vet.

Kan det vara Mårten Palmes vittnesmål från Grand?

"Mårten beskriver mannen som varande omkring 40 år gammal, cirka 180 cm lång och kraftigt byggd.

Han var vid tillfället iklädd en blå täckjacka som var ganska så lång, gick en bra bit ner åt benen på mannen.

Han var också iklädd en Ceps med knäppe till skärmen.

Mannen gick en aning framåtlutad kanske beroende på att han hade båda händerna instuckna i jackfickorna eller att han bar på någonting under jackan.

Han såg också ganska så bufflig ut dock utan att vara sjaskig."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T2-00
Citera
2023-07-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Visste du inte det ?

Du får söka efter källor själv..

Det finns väl inga bekräftade källor på att SE drack kaffe på rummet? Är inte det återigen en sk tråd/filtersanning?
Citera
2023-07-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det finns väl inga bekräftade källor på att SE drack kaffe på rummet? Är inte det återigen en sk tråd/filtersanning?

Det stämmer att inget ögonvittne såg om han drack kaffe på sitt rum..

Troligen drack han inte kaffe på rummet om han är GM..

Men det är bekräftat väl att han gick till sitt rum och där skulle brygga sig en kopp...

Som GM gjorde han nog helt andra grejer på rummet..

Det viktiga i detta är att han INTE uppehåller sig med väktarna enbart när han återvänder...

Kan se ett litet värde i att Engström går till sitt rum om man misstänker honom..
Citera
2023-07-19, 19:14
Medlem
Citat:
Det stämmer att inget ögonvittne såg om han drack kaffe på sitt rum..

Troligen drack han inte kaffe på rummet om han är GM..

Men det är bekräftat väl att han gick till sitt rum och där skulle brygga sig en kopp...

Som GM gjorde han nog helt andra grejer på rummet..

Det viktiga i detta är att han INTE uppehåller sig med väktarna enbart när han återvänder...

Kan se ett litet värde i att Engström går till sitt rum om man misstänker honom..
Går han inte bara in och ringer och tar en kaffe bakom receptionen?
Citera
2023-07-19, 19:16
Avstängd
Citat:

Så har jag tolkat det i alla år. Tvivlar på att SE hade kaffebryggare på rummet, kaffeautomater gällde även 1986.
Citera
2023-07-19, 19:17
Medlem
Citat:

Om du finner ett värde i att veta om Engström går till sitt rum när han återvänder till Skandia så kan vi kanske be snällt här i tråden om någon kan leta upp det igen..

Men om du eg skiter I vilket om Engström går till sitt rum så är det bara slöseri med tid..

Men när jag läste det här i tråden för ca 2-3 mån sen så tyckte jag det gav ett värde som misstänkt
Citera
2023-07-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Så har jag tolkat det i alla år. Tvivlar på att SE hade kaffebryggare på rummet, kaffeautomater gällde även 1986.

Det kan också varit så att han tar med kaffet till rummet..

Men frågan är ..

Går Engström till sitt arbetsrum och låser om sig när han återvänder?
Citera
2023-07-19, 19:22
Avstängd
Citat:
Det kan också varit så att han tar med kaffet till rummet..

Men frågan är ..

Går Engström till sitt arbetsrum och låser om sig när han återvänder?

Jag har fattat det som att han ringer ifrån receptionen, hämtar kaffe ifrån ett pentry som tillhör väktarna bakom receptionen (enligt ritningarna finns ju ett rum bakom desken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in