2023-07-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Kan vi inte släppa den pseudodebatten nu? Det har ju redan diskuterats sida in och sida ut. Något rättsligt efterspel med eventuell straffrabatt för kvinnan blir det ju dessutom inte oavsett för är det nått vi alla kan vara överens om så är det väl att kvinnan i bilen är död iaf.

Vi kan släppa den "pseudodebatten" när nötterna som aldrig kan tänka sig att en kvinna någonsin begår en ond handling slutar lusa ned alla trådar om förmodade kvinnliga gärningspersoner med olika fantasifulla förklaringar till varför den förmodat kvinnliga gärningspersonen omöjligt kan vara skyldig, alternativt är skyldig men ursäktad och ondskan är egentligen en man (förslagsvis någon anhörig vars barn eller flickvän just blivit mördade).

Jag citerade ju just en person som vill få det till att den förmodade pappan är skum för att han har alibi. Några inlägg före hennes är det en annan kvinna som undrar varför man misstänker mamman, för en mamma kan ju aldrig göra något så här brutalt. Och i samma veva har vi en tredje kvinna som skriver att man ändå måste ha förståelse för att mamman mördat barnen, eftersom pappan trots allt varit otrogen och hade dålig ekonomi (vilket som sagt bara är trådrykten, ingenting som bekräftats).

Så, vad sägs om att du säger till dem att sluta skriva dumheter istället?
Citera
2023-07-19, 17:44
Medlem
Nu hettar det till.
Det finns ett antal intressanta frågor, som polisen troligen redan har svaret på.

När sköts de?
Med tanke på att de hittades relativt snabbt efter försvinnandet så bör det gå att fastställa tidpunkten ganska säkert. Kroppstemperatur mm bör ge vägledning.
Om de däremot sköts långt innan de hittades så är tidpunkten svårare att fastställa exakt. Men hela indiciekedjan och alibi faller ju också.

När anmäldes de förvunna, och av VEM?
Var det kanske J, som gjorde detta från skjutbanan.
Varför isåfall. Hur kunde han veta.

När hittades de?
Jag lutar åt att uppgiften 18,50 stämmer rätt väl med tanke på helikopterns landande.

Skulle inte bli förvånad om J häktas inom kort.
Annars har han haft jäkligt mycket otur.
Senast redigerad av Lacus 2023-07-19 kl. 17:46.
Citera
2023-07-19, 17:44
Medlem
Kanske ute och cycklar nu men i "radarlänken" så anges tiden i Zulu, alltså UTC, då får jag det till att man landat ca 21.16 lokal tid?
Citera
2023-07-19, 17:45
Medlem
Och alla spekulationer om att han skulle ha skjutit dem innan eller efter träningen, det tror ni inte polisen har tänkt på? Antagligen är dödstidpunkten fastslagen till tiden som han har alibi. För övrigt vad jag hört på byn (OBS ej bekräftade uppgifter endast rykten) så ska pistoskott hörts strax innan kl 18 av boende i utkanten mot det aktuella området. Helt obekräftade uppgifter så ta dem med en nypa salt.
Citera
2023-07-19, 17:48
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvittervittra
Tänkbart scenario. Hon avslöjar hans otrohet. Tar barnen och sticker i familjens bil. Han som redan är packad och klar för skytteträning åker efter. Tumult uppstår och plötsligt är både barn och fru död. Han åker på sin träning som vanligt men har nu bara 1 av tidigare 2 vapen med sig. Gör sin grej. Åker hem. Anmäler dom försvunna. Typ så.

Skulle han i såfall skjutit familjen utifrån? Hur många hylsor har avlossats egentligen?

Citera
2023-07-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedbird8
Kanske ute och cycklar nu men i "radarlänken" så anges tiden i Zulu, alltså UTC, då får jag det till att man landat ca 21.16 lokal tid?

Intressant, känns rimligt iom att polisen loggade det 21:20
Citera
2023-07-19, 17:51
Medlem
Citat:

Den uppgiften vänder ju på en del.
Ser fram emot bekräftande från insatt person
Citera
2023-07-19, 17:53
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosdan
Du vet att man inte är själv på skjutbanan va? Han har ish 10 vittnen att han var på skjutbanan under den tiden, detta vet jag för jag har bekanta som är med där och var på plats på torsdag kvällen. Jag råkar även veta att polisen har prata med medlemmar om j var närvarande vid tillfället och frågat om hur han betedde sig. Så att det är js familj är bara att konstatera och att han har alibi från kl 17.30 till 19

Ingen av oss vet NÄR/tidpunkt dessa mord skedde. Kan lika gärna vara vid 15, 16 eller senare. Bara för att han just då har alibi så betyder det inte att man inte gjort något bara en halvtimme/timme innan. Tagit sen ett dopp eller snabbdusch hemma, innan träning. Eller bara bege sig direkt till träningen. Perfekt alibi att man har då alibis och krutrester. Tycker ändå det är skumt OM det är hans familj, att han prioriterar en träning när hans familj tidigare blivit efterlyst.
Citera
2023-07-19, 17:56
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Vi kan släppa den "pseudodebatten" när nötterna som aldrig kan tänka sig att en kvinna någonsin begår en ond handling slutar lusa ned alla trådar om förmodade kvinnliga gärningspersoner med olika fantasifulla förklaringar till varför den förmodat kvinnliga gärningspersonen omöjligt kan vara skyldig, alternativt är skyldig men ursäktad och ondskan är egentligen en man (förslagsvis någon anhörig vars barn eller flickvän just blivit mördade).

Jag citerade ju just en person som vill få det till att den förmodade pappan är skum för att han har alibi. Några inlägg före hennes är det en annan kvinna som undrar varför man misstänker mamman, för en mamma kan ju aldrig göra något så här brutalt. Och i samma veva har vi en tredje kvinna som skriver att man ändå måste ha förståelse för att mamman mördat barnen, eftersom pappan trots allt varit otrogen och hade dålig ekonomi (vilket som sagt bara är trådrykten, ingenting som bekräftats).

Så, vad sägs om att du säger till dem att sluta skriva dumheter istället?

Men din jordnöt! Det här är ett diskussionsforum och INGEN har rätt eller fel att skriva vad man TROR har skett! Hade det varit omvända roller att någon ifrågasätter kvinnans alibi hade du hållit käft och ätit skit! Nu är min diskussion med dig slut, för jag diskuterar varken med grönsaker eller nötter! Ha en fin kväll
Citera
2023-07-19, 17:56
Medlem
fisk0s avatar
Vore intressant om vi kunde få ordentlig information om när familjen anmälts försvunnen. Det har nämnts 13-tiden tidigare i tråden, men helt utan referens till var den siffran kan ha kommit ifrån.

Om det istället är vid 18:30-tiden så kan ju J ha kommit hem från skytteträningen med sin 22:a och upptäckt att glocken saknades i vapenskåpet, med frun och barnen (samt bilen) borta, och därmed ringt in ett mer akut pådrag? Cyklandet runt om i orten vid 19-tiden kan väl då ha varit att han själv åkt ut och letat i väntan på att polisen kommer fram - för hittills har ingen nämnt någon synlig polisnärvaro i orten förrän vid 21-tiden, som råkade sammanfalla med en orelaterat MC-olycka.
Citera
2023-07-19, 18:03
Moderator
OYs avatar
Kan någon peka ut ungefärlig plats där de avlidna hittades, ange referenspunkter och avstånd samt riktning från dessa.

Var ligger skjutbanan som mannen uppges ha besökt, adress eller beskrivning?
Citera
2023-07-19, 18:17
Medlem
Citat:

Så tolkar jag också det.
Kl. 19:39 går den mot Eskilstuna flygplats efter lite snurrande över Västerås. Verkar gå ner där kl. 19:44 för att kl. 20:10 synas på radar igen och då går den i riktning mot Arlanda. 20:20 viker den av och går mot Skinnskatteberg där den snurrar runt över olika delar av byn för att 21:16 gå ner på Stjärnviksvägen. 22:54 syns den igen påväg därifrån.

En tes kan då vara att larmet till helikoptern kommit in där vid 19:30-ish och att den då åkt till E-tuna för att fylla bränsle, alternativt strax innan 20:20 när den viker av mot Skinnskatteberg.
Då stämmer medias info om att dom hittats 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in