2023-07-19, 16:49
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, något sådant tror jag också. Det kan ju vara så att strypningen inte startade direkt efter fallet. Dom kan lika gärna hållit fast henne, hållit för munnen, slagit henne i huvudet, tryckt in en tumme i ögat m.m. När grannen ringde på kan misshandeln gått så långt så J fick panik och tryckte allt hon orkade med sina tummar i halsen.

Det finns väldigt många olika tänkbara scenarier som kan ha utspelat sig i badrummet. Men jag är iaf tämligen säker att att J själv aldrig skulle komma ut därifrån utan en skråma, efter en kamp på flera minuter med Tove.

+100
Jag har trott exakt som du beskriver från början, och hur dom behandlade Tove efter döden är så jävla iskallt och hemskt så jag inte vill ta in det riktigt!!

Jag hoppas verkligen att hovrätten fastställer tingsrättens dom för mördarna!
Annars kommer jag tappa all tro för rättsväsendet som redan är under all kritik!
Citera
2023-07-19, 16:50
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
5-10 Minuter efter mordet körde grannen hennes till McD. Då hade hon kort kjol på sig.

Enligt J tyckte M det var obehagligt att se kroppen och det var anledningen till att påsarna åkte på innan bortforslingen. M säger att påsarna träddes på i bilen innan dom drog ut kroppen i skogen.

Själv tror jag en påse antingen åkte på huvudet före mordet, alternativt precis innan kroppen skulle bäras ut för dölja vad det var dom bar på, samt att skydda bilen från spår.

Nu får jag onda aningar, sånt som är etter värre och grymmare än det vi vet hittills.
Som du skriver: Påse åkte kanske på redan innan mordet. Både då och senare efter att Tova var död? En tättslutande sådan runt ansiktet samt strypning måste vara ett gräsligt sätt att dö på. Hur som helst, påse eller ej, mordet är djävulskt.

Observera att detta bara är mina funderingar, med lite draghjälp av dig.
Citera
2023-07-19, 16:55
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, ju mer oklar/slö hon blev desto mer oriktade blev också rörelserna.

Enligt RL är bedömningen att huvudskadorna inte har kunnat orsaka medvetslöshet hos T. Så länge hon har varit vid medvetande har hon därmed i någon mån varit kapabel att försvara sig.

RLS-85 är den svenska klassificeringen av graden av medvetande eller medvetslöshet.

"I RLS-85 används en 8-gradig skala där 1-3 innebär att patienten är vid medvetande och 4-8 innebär att patienten är medvetslöshet. RLS-85 tar bara hänsyn till det motoriska svaret på smärta på en medvetslös patient medan GCS väger in flera andra faktorer.

RLS 1 Vaken. Ej fördröjd reaktion. Orienterad.
RLS 2 Slö eller oklar. Kontaktbar vid lätt stimulering som tilltal, enstaka rop, beröring.
RLS 3 Mycket slö eller oklar. Kontaktbar vid kraftig stimulering som upprepade tillrop, omskakning, smärtstimulering. Kan t.ex. följa med blicken och fixera, lyda en uppmaning, yttra enstaka ord eller avvärja smärtstimulering.

Gräns för medvetslöshet
RLS 4 Medvetslös. Lokaliserar men avvärjer inte smärta.
RLS 5 Medvetslös. Undandragande rörelse vid smärta.
RLS 6 Medvetslös. Stereotyp böjrörelse vid smärta (dekortikering). Handled, fingrar, armbåge flekteras. Benet sträcks och inåtroteras.
RLS 7 Medvetslös. Stereotyp sträckrörelse vid smärta (decerebrering). Opistotonus, extension av nacke, sammanbitna käkar, pronerade, adducerade, extenderade armar och ben.
RLS 8 Medvetslös. Ingen smärtreaktion.
"

Källa: Distriktsläkare.com
Det fetade
Johanna borde då alltså ha fått till ”rätt grepp” direkt hon satte sig på Tove, täppt till både artärer, luftstrupe och vener.
Ser inte det förfarandet som alls sannolikt.

Resten av din text är rätt självklara scenarier för alla som har minsta lilla kännedom om medvetandegrader.
Citera
2023-07-19, 16:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
...eller över munnen?
Men borde det inte varit märken runt munnen efter ett hårt tryck?
Kan vara som du menar, att skadorna tillfogades samtidigt av vardera hand/fingrar:

"...mjukdelsblödningen i den högra stora tuggmuskeln /.../ har ett utseende och lokalisation som starkt talar för att de orsakats av annan person genom t ex grepp med hand"
Citera
2023-07-19, 17:14
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Du kan fortsätta att försvara M så gott det går!

Orkar inte svara på alla dina funderingar men...

JJ hade sagt till grannen att mamma skulle hämta henne (finns säkert någon i tråden som kan ta fram förhör med grannen).

JJ måste ut med liket från lgh, här kan hon inte ligga. Tanken när hon gick ut var att flytta på cykeln och hämta bilen.

När hon gick tillbaka till lgh (efter grannens erbjudande om skjuts) så lämnade hon nycklar i lgh, hämtade sin egen telefon (förmodligen för att kunna betala för köpet). TT.s telefon hade hon fortfarande med sig.

Hur naturligt är det, JJ säger till grannen att min kompis är nerbäddad efter att ha varit så full att hon drattat omkull, ligger nedbäddad ska följa med till Donken några minuter senare?

Ja, M var vaken när JJ åkte till Donken... hur kunde hon då missa ett lik i lgh?

MH svarade på SMS.et per omg, då ligger det nära till hands att hon var vaken och troligen så under hela tiden från att de kom till lgh. Finns inga bevis, bara en massa indicier före/under/efter mordet som säger att de båda gjort det i samförstånd.

Ja, hur kunde hon missa en död kropp inlindad i lakan i hallen? Omöjligt att tro på något sådant.

På Youtube kan du lyssna på de flesta förhör, även grannens alltså.
Citera
2023-07-19, 17:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det fetade
Johanna borde då alltså ha fått till ”rätt grepp” direkt hon satte sig på Tove, täppt till både artärer, luftstrupe och vener.
Ser inte det förfarandet som alls sannolikt.
Nej, jag kan tänka mig att hon åsamkade T huvudskadorna i ett tidigt skede för att grumla hennes medvetande.
Ögonskadan och skadan i tuggmuskeln har enligt RL mest sannolikt orsakats av annan person. Eventuellt samtidigt?
Spekulerar i att den centralt belägna ländryggsskadan är ett resultat av att T vrider sig och lyfter upp bäckenet i ett försök att få av sig en sittande J på bröstkorg och mage.
Citat:
Resten av din text är rätt självklara scenarier för alla som har minsta lilla kännedom om medvetandegrader.
Alla har inte det, vilket var syftet med att kopiera och lägga ut denna text.
Citera
2023-07-19, 17:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tove verkar ha varit en emotionell person, med mycket känslor. Mycket upp och ner, och när hon drack kunde det slå snett. Kunde säga saker som var oövertänkta... det kunde bli lite dramatik där.

Jag tror ute heller att om det hade varit ett väldigt tydligt bråk, med riktiga slag från båda håll, då hade det uppmärksammats, av andea och av dom själva. Och Tove hade inte följt med.

Svårt att veta, om det var dåligt samvete, eller om det bara "blev som det blev". Lite i fyllan och villan, kanske.

Kompisen som Tove följde med beskriver ju t ex hur Tove var på väg att dansa med honom, då hon helt plötsligt får syn på några arbeteskompisar, vilket hon säger till honom och sedan sätter hon sig med dom istället. Han går tillbaka till sin brorsa. Väldit social, den där kvällen tror jag att han säger...

Låter väl som att hon varit lite på kanelen, och omdömet mycket grumlat.

Vilket får mig att tänka att det gäller även fortsättningen, att Tove kanske inte la större vikt vid hon sagt, iaf inte så stor vikt att hon trodde att det var avgörande.

Och att hennes omdöme vd gällde att förlaj med hem till Johanna, följde samma mönster. Omdömeslöst och i fyllan och villan, känslomässigt styrd för stunden?
Emotionell och instabil emellanåt. Verkade ha en tendens att förlora omdömet när hon drack alkohol med självskadebeteende och dramatiska utspel.
Får intrycket att hon inte kunde låta bli att provocera J, samtidigt som hon ville försonas. - Hon såg kontrollbehovet hos J och var ute efter att rubba hennes sinnesstämning? Deras personligheter krockade uppenbart. Båda var de tävlingsinriktade och impulsiva, fast på olika sätt.

T hade ändå dryga 1 promille i lårblod vid obduktionen, men har ju ingen aning om hur tillförlitlig den siffran kan bedömas vara.
Hon hade enligt uppgift i alla fall intagit sammanlagt två groggar och 1-2 glas vin inom ett par-tre timmar.
Citera
2023-07-19, 17:42
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Dessa flaskor köpte hon på Dollar dagen därpå.
Det var handsprit som användes vid första omgången. Handsprit hade också använts tidigare, enligt M, vid den anlagda branden hos T:

BF: Men då om du var hemma hos Johanna en sväng på kvällen där. Hade hon, kan du komma ihåg om hon hade börjat förbereda för den här branden då?
M: Eh, ja.
BF: Kan du beskriva vad är det hon har förberett?
M: Hon hade köpt handsprit, eh, ja, eh, papper.

Johanna köpte tre små flaskor med kemisk bensin och ett vitt lakan. Det ser man på bilderna från Dollarstore. Finns även en "mittenbild" på Tova i skogen. På kroppen ser man även en av dessa flaskor som inte hade smält riktigt, så att polisen som slutligen fann Tova (en hundförare) kunde t.o.m se texten på flaskan...
Citera
2023-07-19, 17:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
För att hon inte var medvetslös när grannen hörde slagljuden i väggen.
För mig, som inte fattar, är det obegripligt att alla andra blir orörliga av sådant grepp, men inte T. Hon är fullt kapabel att klösas och måste hållas fast.
Vad är det jag inte begriper?
Citera
2023-07-19, 17:49
Medlem
snooper123s avatar
Vart kan man följa hovrättsförhandlingen?
Citera
2023-07-19, 18:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nu börjar det väl ändå likna konspirationsteorier om man tror att åklagaren inte har varit objektiv i sitt åtal.

Kan hålla med om att rättegångsdagarna borde ha varit fler, som några påpekat.
Däremot ser jag inget som skulle ha varit ”till men” för Maja.
Njä, det var väl ingen optimal formulering, men att endast ange EN tid för mobilrörelse utan specificering öppnar för alla tänkbara tolkningar. TR tolkade tiden till men för M.

Förhoppningsvis kan mobilrörelsen klarläggas i HR och bekräfta eller dementera TRs antagande eller i varje fall ge ett något bättre och säkrare underlag för bedömning.
Citera
2023-07-19, 18:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Ett jävla daltande... med dessa smutsiga kreaturer.

Likaså med den lika äckliga och patetiska Allan spän fast dessa undermänniskor mellan 4 hästar och låt dem dra åt varsit håll... så har ett riktigt straff utdelats...

Maja verkar ju få allt hon pekar på inne på kåken... vad fan betalar jag skatt för egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in