2023-07-19, 14:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Nej

Endast id-handling och pass utfärdat av polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Perrablerra
Funkade inte när jag skulle legitimera mig hos polisen för att kunna skaffa ett id-kort. Lyckligtvis har jag världens bästa syrra som masade sig upp ur sängen (semester) och åkte till polisstationen och bekräftade att jag är jag

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/korkortet-som-id-handling/

https://polisen.se/sv-ll/lattlast/pass-och-nationell-id-kort/du-ska-visa-vem-du-ar/

Du kan t.ex använda körkortet som legitimation när du ska hämta ut paket, på systembolaget etc. Om ditt körkort hade gått ut så var det därför polisen inte godtog det.

Däremot har det föreslagits att körkort inte ska gälla som id-handling i framtiden, men det är inget som är klart än.
Senast redigerad av Ganonito 2023-07-19 kl. 14:05.
Citera
2023-07-19, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/korkortet-som-id-handling/

https://polisen.se/sv-ll/lattlast/pass-och-nationell-id-kort/du-ska-visa-vem-du-ar/

Du kan t.ex använda körkortet som legitimation när du ska hämta ut paket, på systembolaget etc. Om ditt körkort hade gått ut så var det därför polisen inte godtog det.

Däremot har det föreslagits att körkort inte ska gälla som id-handling i framtiden, men det är inget som är klart än.

Körkort är inte en godkänd id-handling. Du får läsa på. Endast pass och nationellt id, dvs, i båda fallen utfärdat av polisen. Det är fakta.
Citera
2023-07-19, 14:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Körkort är inte en godkänd id-handling. Du får läsa på. Endast pass och nationellt id, dvs, i båda fallen utfärdat av polisen. Det är fakta.

Läs på själv idiot. Jag har precis gett dig två länkar från svenska myndigheter, varav den ena är polisen som säger att körkort är en id-handling.

Det har däremot kommit ett förslag om att det ska bli som du säger i framtiden, men det är inte klart än.
Citera
2023-07-19, 14:15
Avslutad
Citat:
Läs på själv idiot. Jag har precis gett dig två länkar från svenska myndigheter, varav den ena är polisen som säger att körkort är en id-handling.

Det har däremot kommit ett förslag om att det ska bli som du säger i framtiden, men det är inte klart än.

Jag är väldigt påläst i frågan😁, idiot😁
Citera
2023-07-19, 15:09
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Så du vet bättre än både Transportstyrelsen och Polisen? Upp med källa på att körkortet inte skulle gälla som ID-handling.
Citera
2023-07-19, 15:30
Avslutad
Citat:
Så du vet bättre än både Transportstyrelsen och Polisen? Upp med källa på att körkortet inte skulle gälla som ID-handling.

Du kan ju prova att gå in på banken med ett körkort och se hur det går. Körkortet är ingen id-handling, utan finns för att visa vilka körkortsbehörigheter man har.

Over and out
Citera
2023-07-19, 15:31
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ganonito har rätt. ☠️
Citera
2023-07-19, 15:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Du kan ju prova att gå in på banken med ett körkort och se hur det går. Körkortet är ingen id-handling, utan finns för att visa vilka körkortsbehörigheter man har.

Over and out

Jag bad om en källa. Inte en spekulation. Ifall du har problem med att öppna länkarna jag presenterade åt dig så ska jag citera.

Citat:
Körkortet som id-handling

Körkortet visar inte bara vilka fordon du får köra, det är också en id-handling.

Citat:
Legitimation är:

svenskt pass
nationellt id-kort
id-kort för folkbokförda i Sverige
svenskt körkort
svenskt SIS-märkt id-kort

Från wikipedia:

Citat:
Bankföreningen rekommenderar bankerna att från 2022 av säkerhetsskäl sluta acceptera körkort som id-handling, och endast acceptera handlingar som Polismyndigheten utfärdat, det vill säga svenska pass och svenska nationella id-kort.[23] Detta är i slutändan upp till varje bank och kan bero på ärendets känslighet. Körkort kommer tills vidare fortsatt accepteras för andra tjänster såsom ålderskontroll, att hämta beställda paket och receptbelagda läkemedel.

Frågor på det, idiot?
Citera
2023-07-19, 16:05
Medlem
Citat:

Over and out
fungerade sist att visa upp körkortet på banken. har bara körkort som idhandling och det funkat bra sista 30 åren.tror du har drömt
Citera
2023-07-19, 16:29
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Fel. Om körkortet har gått ut så är det inte längre giltigt som legitimation heller.
Premissen här är att TS körkort passerat giltighetsdatum samt att det nya inte hämtats ut.
Då får TS fortsätta att köra om TS kan uppvisa godkänd legitimation som t.ex nationellt id-kort.

Körkort är inte en legitimation men brukar kunna användas för detta syfte, än så länge.
Min bank kräver numera godkänd legitimation vid kontakt med dem och var inte nöjda med körkort.
Senast redigerad av yz44 2023-07-19 kl. 16:32.
Citera
2023-07-19, 16:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Premissen här är att TS körkort passerat giltighetsdatum samt att det nya inte hämtats ut.
Då får TS fortsätta att köra om TS kan uppvisa godkänd legitiation som t.ex nationellt id-kort.

Körkort är inte en legitimation men brukar kunna användas för detta syfte, än så länge.
Min bank kräver numera godkänd legitimation vid kontakt med dem och var inte nöjda med körkort.

Ja, om körkortet har passerat giltighetsdatum så är det såklart inte giltigt. Inga konstigheter med det och har aldrig påstått något annat. Assault12 säger dock att körkort inte är en id-handling oavsett om det har gått ut eller ej, vilket är totalt fel då både Transportstyrelsen och polisen säger att det är en ID-handling.

När det gäller bankerna så står det i wikipediaartikeln jag citerade att varje bank får göra som de vill, precis som Postnord t.ex får välja vilka ID-handlingar de accepterar.
Citera
2023-07-19, 16:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Här klassisk historia från posten. En man kommer för att hämta ut sitt nya körkort. Personalen: du måste visa leg, detta har gått ut. Ja det är därför jag får ett nytt körkort, men mitt nya ligger i kuvertet som du håller i handen, kan du inte bara öppna det? Personalen: Nej det är inte tillåtet.

Råkade ut för det , som tur var det en ung sommarjobbarflicka

Man e ju snygg så hon "Jag skall ändå inte göra karriär på posten" och öppnade kuvertet och o kolla på bilden "its you vassego"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in