2023-07-19, 06:58
Medlem
Perrablerras avatar
Tjo. Har råkat missa att hämta ut min körtkort som nu ligger på posten (rek). För att kunna hämta ut det krävs giltig legitimation. Har B- och C-behörighet. Blev lite fundersam om b-behörigheten fortsätter att gälla. Det är ju 10 år för b-kort men bara 5 år för c-kort. Behöver jag skaffa ett id-kort eller pass (saknar båda) eller kommer mitt körkort fortsatt gälla så länge jag inte sätter mig i en lastbil? Kör i nuläget inga tunga bilar men vill behålla behörigheten.
Citera
2023-07-19, 07:41
Medlem
yz44s avatar
Om körkortets giltighetstid har gått ut så gäller det inte längre som bevis på att du får köra.

Men så länge det inte är återkallat räcker det med att visa godkänt leg.
Citera
2023-07-19, 07:50
Avslutad
Körkortet har ett giltighetsdatum på framsidan som bestämmer hur länge det är giltigt.
Citera
2023-07-19, 07:52
Medlem
Om det gått 10 år sen du tog ditt b kort eller förnyade det senast så har även b kortet slutat gälla, men det åtgärdar du ju som du skrev genom att beställa ett nytt. Har du inte förnyat ditt c kort med läkarundersökningar etc sen du tog ditt b/c kort så har ju inte ditt c kort varit giltigt de senaste 5 åren?
Citera
2023-07-19, 09:16
Medlem
Råkade själv ut för detta då jag missade att förnya tyngre behörighet.
Körkortet är ej längre giltigt som ID-handling.
Din B-behörighet gäller fortfarande men du behöver medföra giltig id-handling för att kunna legitimera dig.

Källa: Polisen
Citera
2023-07-19, 10:11
Medlem
Perrablerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Om det gått 10 år sen du tog ditt b kort eller förnyade det senast så har även b kortet slutat gälla, men det åtgärdar du ju som du skrev genom att beställa ett nytt. Har du inte förnyat ditt c kort med läkarundersökningar etc sen du tog ditt b/c kort så har ju inte ditt c kort varit giltigt de senaste 5 åren?
Har förnyat c-kortet vart 5:e år så det är lugnt. Det jag undrade var om det är ok att fortsätta köra personbil med kortet.

Nu har jag precis varit hos polisen och fixat ett id-kort som borde komma i nästa vecka. Lite struligt dock då jag inte kunde legitimera mig så fick ringa syrran som lyckligtvis har semester och är hemma. Blev en kort sovmorgon för henne Men vad gör man inte för lillebror
Citera
2023-07-19, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
Råkade själv ut för detta då jag missade att förnya tyngre behörighet.
Körkortet är ej längre giltigt som ID-handling.
Din B-behörighet gäller fortfarande men du behöver medföra giltig id-handling för att kunna legitimera dig.

Källa: Polisen

Körkort är ingen giltig id-handling oavsett om det gått ut eller inte.
Citera
2023-07-19, 11:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perrablerra
Har förnyat c-kortet vart 5:e år så det är lugnt. Det jag undrade var om det är ok att fortsätta köra personbil med kortet.

Nu har jag precis varit hos polisen och fixat ett id-kort som borde komma i nästa vecka. Lite struligt dock då jag inte kunde legitimera mig så fick ringa syrran som lyckligtvis har semester och är hemma. Blev en kort sovmorgon för henne Men vad gör man inte för lillebror
Här klassisk historia från posten. En man kommer för att hämta ut sitt nya körkort. Personalen: du måste visa leg, detta har gått ut. Ja det är därför jag får ett nytt körkort, men mitt nya ligger i kuvertet som du håller i handen, kan du inte bara öppna det? Personalen: Nej det är inte tillåtet.
Citera
2023-07-19, 11:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om körkortets giltighetstid har gått ut så gäller det inte längre som bevis på att du får köra.

Men så länge det inte är återkallat räcker det med att visa godkänt leg.

Fel. Om körkortet har gått ut så är det inte längre giltigt som legitimation heller.
Citera
2023-07-19, 11:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Körkort är ingen giltig id-handling oavsett om det gått ut eller inte.

Jo, i Sverige är det det. Dock inte i andra länder.
Citera
2023-07-19, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Nej

Endast id-handling och pass utfärdat av polisen.
Citera
2023-07-19, 12:18
Medlem
Perrablerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Funkade inte när jag skulle legitimera mig hos polisen för att kunna skaffa ett id-kort. Lyckligtvis har jag världens bästa syrra som masade sig upp ur sängen (semester) och åkte till polisstationen och bekräftade att jag är jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in