2023-07-17, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag hörde av initierad person att P.U är G.M!

Jag böjer mig trots att jag haft B.W som ”favorit”🥸
Danskarna är ju oxå intressanta förvisso🤔

Vad är det som fått dig att ändra din uppfattning? Verkar som det är många som ändrar sin uppfattning kring denna mannen, jag är som sagt kluven då jag tror det är någon i Helenas vänskapskrets, dvs ett par personer hon känner väl och det är via det som händelseförloppet sker.

Men som sagt jag tycker denna teori som presenterats nyligen är väldigt intressant, det är mycket som skulle kunna vara ett troligt scenario
Citera
2023-07-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Hur menar du med en initierad person? För det krävs ju en del liksom.. Tillgång till bil, dumpningsplats, relation till Helena (Mer än att han bara var vid torget och typ visste vem hon var). Med högsta sannolikhet en medgärningsman som han måste ha en stark koppling till som väljer att hålla tyst för hans räkning om denne individen inte var med i själva gärningen, annars finns det ju ingen anledning att vara tyst om du själv inte gjort något etc.

Det krävs ju att denna initierade person kan ge svar på såna detaljer om du förstår hur jag menar. Svårt att köpa rakt av när någon säger att det är denna personen utan att ge vissa detaljer/omständigheter så det blir troligt om du förstår hur jag menar.
Jag förstår vad du menar!
En person som var på Stadt denna kväll, och som jag anser är högst intitierad (inte inblandad alltså) har P.U högst på listan.
Jag vet inget om bevis…det gör ingen…börja med alibin till ex. P.U o B.W…utred alla dessa intitialer som förekommer..även danskarna!
Citera
2023-07-17, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag förstår vad du menar!
En person som var på Stadt denna kväll, och som jag anser är högst intitierad (inte inblandad alltså) har P.U högst på listan.
Jag vet inget om bevis…det gör ingen…börja med alibin till ex. P.U o B.W…utred alla dessa intitialer som förekommer..även danskarna!

Vill bara tillägga att GW menar att Mardrömmen i Mariestad har fel gällande att de personerna som författaren är intresserad av inte har med fallet att göra..

Men å andra sidan så ska man inte heller utgå ifrån att GWs teori är den som stämmer heller.

Alla teorier är ju välkomna så att säga, så länge man kan presentera varför man tror som man gör.
Citera
2023-07-18, 06:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Hur menar du med en initierad person? För det krävs ju en del liksom.. Tillgång till bil, dumpningsplats, relation till Helena (Mer än att han bara var vid torget och typ visste vem hon var). Med högsta sannolikhet en medgärningsman som han måste ha en stark koppling till som väljer att hålla tyst för hans räkning om denne individen inte var med i själva gärningen, annars finns det ju ingen anledning att vara tyst om du själv inte gjort något etc.

Det krävs ju att denna initierade person kan ge svar på såna detaljer om du förstår hur jag menar. Svårt att köpa rakt av när någon säger att det är denna personen utan att ge vissa detaljer/omständigheter så det blir troligt om du förstår hur jag menar.
Det kan ju vara så att båda/alla varit med och mördat Helena, så då finns det ju ingen att skvallra på.
Citera
2023-07-18, 17:31
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Du sökte då John*ny Lars*en va då ? Han som du hde träffat på bl a annat på krogen vid ett tillfälle och fått lugna ner va ?

Jag anser att jag har två klara GM här: ErAn (chaufför) och PN( medpassagerare från Stadt).
Det märkliga är att denne JohLa vill då placera denne ErAn på Stadt med sin flickvän. Men hur får ErAn ihop detta då när han först sitter på förfest efter egen utsagi i förhör och sedan skjutsar några tjejer till Stadt, sedan åker han hem till sin lägenhet och kollar på film och somnar.

JohLa säger att han går hem från Stadt vid 23:00 , väldigt tidigt va ?

Jag har denne JohLa som möjlig estradör till Helena på väg hem, och som pilotman över bron som en möjlighet. Även tänkbar löpare från Sjukhusparkeringen 4.20, då han var vältränad och hade då cedrefärgat hår. Han bodde för övrigt på Lockerudsvägen 63 då och ErAn på Lockerudsvägen 69, var det samma huskropp ?

Alternativ som tredje man är PU.
ErAn och PN.

JohLa
PU

Detta börjar bli mycket intressant och mycket danskt igen.

Citat:
Hur får man in PU i denna konstellation? Vad hade han för relation till Eran och PN? För det måste ju till att individerna har ett starkt band till varandra för att välja att hålla tyst i alla år.. är det tre så ökar ju risken markant att någon börjar prata eller att det uppstår konflikter inom gruppen så att säga. Tre munnar är svårare att vara tysta.

Samt jag kan inte sluta tänka på deras relation till offret i fråga.. Hon ville inte följa med så de hade ihjäl henne.. hade Helena kunnat vara vem som helst denna kvällen? Oavsett kön eller var det just någon form av närmande som spårade ur, jag tänker på detta just för att de inte verkar ha någon nära relation till Helena.

Jag skall säga att de två danskarna PeNi (f.1966) och ErAn (f.1967) är helt klara GM för mig och utgångspunkten för PeNi efter 2:00 var Stadt, enligt tråden. Utgångspunkt för ErAn denna kväll/ natt var som chaufför till och från Stadt. Han deltog även på en förfest innan detta. De han säger sig ha gjort i det andra förhöret som ligger uppe på SRs hemsida, då han även hade med sin advokat och även hunnit innan det i lugn ro kunnat fila på sitt "konstruerade" s k alibi, kan ni helt bortse ifrån. För det är en stor och pinsam LÖGN som inte heller går ihop, som man klart och tydligt kan beskåda i all dess beståndsdelar.

ErAn var INTE hemma och såg några filmer hemma som han påstod i förhöret. ErAn var istället ute på stan med bilen den natten , samt var inblandad som chaufför i Helenas försvinnande, det var det han var. Det är jag 100 % säker på. Det är därför han måste ljuga så här detaljerat men dock med bristande framgång.

Ytterligare ett rykande vapen kring dessa två som de har gemensamt är att de båda sjukskriver sig efterföljande vecka. Enligt loudamus så blir PeNi bortrest en vecka efter försvinnandet, då är det inte så svårt att räkna ut att han far just till Danmark. Han har inget körkort och måste ha chaufför. Han liksom ErAn kom båda från just Ålborg, och det är där till södra Jylland som ErAn uppger till Lotte Dalsgaard att han åker till veckan efter försvinnandet. PeNi och ErAn åkte alltså tillsammans dit är min självklara slutsats då.

Men för att svara på din fråga om det då skall vara en tredje man inblandad eller inte. Vittnet "Hanna" uppger ju att det var i alla fall minst två manspersoner ,och som skall pratat i munnen på varandra.

Problemet är faktiskt här att få in PU som tredje man (om det var tre). loudamus själv verkar tycka det är intressant med PeNi och PU tillsammans, men ingen i tråden kan styrka ett sådant kamratskap. PU säger bestämt själv i tråden att han inte har känt denne PeNi. Jag tycker också att det inte blir friktionsfritt att få ihop pusselbiten : PU med pusselbiten: PeNi. PU behöver inte ha med detta att göra, men jag kan inte helt avskriva honom heller.

JohLa som tredje man blir i denna konstellation med ErAn och PeNi mycket mer naturlig. Tre danskar, där han man klara lojalitetsband. JoHla har som bekant i tidningsartiklar som finns på KB velat ge ErAn alibi, även efterföljande dagar tills han åker iväg. Om ryktet stämmer att han hade "polat" eller känt PWs syster också närmar han sig även Helenas bekantskapskrets. Detta vet vi ju förstås inte hur det var med detta. För övrigt kommer snuten att familjesöka skiten ur dessa danskar sen när de får tillstånd till det. Så vi lär få veta vem av gärningsmännen som slängde ut skorna i bushen. Detta ser jag fram emot och är endast en tidsfråga.
Senast redigerad av IB03 2023-07-18 kl. 17:37.
Citera
2023-07-18, 23:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag skall säga att de två danskarna PeNi (f.1966) och ErAn (f.1967) är helt klara GM för mig och utgångspunkten för PeNi efter 2:00 var Stadt, enligt tråden. Utgångspunkt för ErAn denna kväll/ natt var som chaufför till och från Stadt. Han deltog även på en förfest innan detta. De han säger sig ha gjort i det andra förhöret som ligger uppe på SRs hemsida, då han även hade med sin advokat och även hunnit innan det i lugn ro kunnat fila på sitt "konstruerade" s k alibi, kan ni helt bortse ifrån. För det är en stor och pinsam LÖGN som inte heller går ihop, som man klart och tydligt kan beskåda i all dess beståndsdelar.

ErAn var INTE hemma och såg några filmer hemma som han påstod i förhöret. ErAn var istället ute på stan med bilen den natten , samt var inblandad som chaufför i Helenas försvinnande, det var det han var. Det är jag 100 % säker på. Det är därför han måste ljuga så här detaljerat men dock med bristande framgång.

Ytterligare ett rykande vapen kring dessa två som de har gemensamt är att de båda sjukskriver sig efterföljande vecka. Enligt loudamus så blir PeNi bortrest en vecka efter försvinnandet, då är det inte så svårt att räkna ut att han far just till Danmark. Han har inget körkort och måste ha chaufför. Han liksom ErAn kom båda från just Ålborg, och det är där till södra Jylland som ErAn uppger till Lotte Dalsgaard att han åker till veckan efter försvinnandet. PeNi och ErAn åkte alltså tillsammans dit är min självklara slutsats då.

Men för att svara på din fråga om det då skall vara en tredje man inblandad eller inte. Vittnet "Hanna" uppger ju att det var i alla fall minst två manspersoner ,och som skall pratat i munnen på varandra.

Problemet är faktiskt här att få in PU som tredje man (om det var tre). loudamus själv verkar tycka det är intressant med PeNi och PU tillsammans, men ingen i tråden kan styrka ett sådant kamratskap. PU säger bestämt själv i tråden att han inte har känt denne PeNi. Jag tycker också att det inte blir friktionsfritt att få ihop pusselbiten : PU med pusselbiten: PeNi. PU behöver inte ha med detta att göra, men jag kan inte helt avskriva honom heller.

JohLa som tredje man blir i denna konstellation med ErAn och PeNi mycket mer naturlig. Tre danskar, där han man klara lojalitetsband. JoHla har som bekant i tidningsartiklar som finns på KB velat ge ErAn alibi, även efterföljande dagar tills han åker iväg. Om ryktet stämmer att han hade "polat" eller känt PWs syster också närmar han sig även Helenas bekantskapskrets. Detta vet vi ju förstås inte hur det var med detta. För övrigt kommer snuten att familjesöka skiten ur dessa danskar sen när de får tillstånd till det. Så vi lär få veta vem av gärningsmännen som slängde ut skorna i bushen. Detta ser jag fram emot och är endast en tidsfråga.

Jag i stort med på ditt resonemang. Visst är det märkligt om två danskar sjukskriver sig och drar till typ samma ort i Danmark under en vecka direkt efter Helenas försvinnande. Och visst är det märkligt om PU dyker upp hos PK med rivsår och beter sig helt hysteriskt. För mig är PU gärningsmannen sett utifrån PK:s utsaga.

Min fetning (under "Visa mer"): Kom ihåg att PU in absurdum förnekade kännedom också om BW!

Det känns som att det finns gott om utrymme att misstänka att historien om EA kan ha lurat polisen - i vart fall de utredare som kom in senare i fallet och som sannolikt "köpte" de tidigare utredarnas "slutsats". Det "falska vittnesmålet" mot EA kan faktiskt ha varit en del i en rökridå. Inte heller jag tror på EA:s märkliga beskrivningar om hans påstådda videotittande.
Citera
2023-07-19, 11:03
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Vittnet "Hanna" uppger ju att det var i alla fall minst två manspersoner ,och som skall pratat i munnen på varandra.

Har denna Hanna uppgivit om de två manspersonerna pratade danska, eller svenska med dansk brytning? Två danskar borde rimligtvis prata danska med varandra. Om en tredje person (svensk) var med, kan de ha talat svenska med dansk brytning. Det är inte särskilt troligt att danskarna efter att ha bott i Sverige så kort tid, kunnat prata svenska helt utan dansk brytning.

Bara en tanke från mig som regelbundet läser i tråden, men som inte skriver något alls.
Citera
2023-07-19, 12:46
Medlem
Citat:

Ja som sagt denna teorin är jag faktiskt med på, även om jag är öppen för andra teorier och tankar men det är mycket i detta som är för mycket slump för att förbises, som du säger; Ändrade utsagor, utsagor som inte riktigt stämmer överens med tid (Videotittande). Båda sjukanmäler sig efter händelsen. Båda är ifrån Danmark som du säger. Samt den ena hade vän inte körkort och behövde någon som körde honom. Mycket saker börjar bygga på hög. Och om jag tolkar det rätt så var de inga duvungar ifrån början..

Det enda är att jag har svårt att se tre GMs, blir svårt att få in denna PU men är inte han med så är det mycket som faller in..

Men jag har svårt att se deras koppling till HA, dvs varför skulle hon åka med dessa herrar och varför skulle dessa herrar dra sig till henne? Jag menar det finns ju fler tjejer denna kvällen, skall dom då möts av en slump och hon vill inte med i bilen? Och de då ska blivit så arga att de har ihjäl henne på kuppen. Jag menar om killen brukade köra runt folk som svarttaxi så borde ju inte det trigga när någon inte vill med.. men och andra sidan. Om han är känd som svarttaxi och hon har åkt med honom tidigare och det blir bråk i bilen om tex pengar, vilket HA inte har så kan bråk uppstå.. speciellt om det är flera substanser inblandade.. tex att man inte köper att man får pengar senare eller min syster har pengar som du kan få, man tror man ska bli blåst etc etc. Jag tänker att en person som rör sig i vissa kretsar kanske är naturligt lite paranoid och rädd att bli blåst och man tar lätt till våld för att lösa konflikter, alkohol och andra substanser på det....
Citera
2023-07-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Har denna Hanna uppgivit om de två manspersonerna pratade danska, eller svenska med dansk brytning? Två danskar borde rimligtvis prata danska med varandra. Om en tredje person (svensk) var med, kan de ha talat svenska med dansk brytning. Det är inte särskilt troligt att danskarna efter att ha bott i Sverige så kort tid, kunnat prata svenska helt utan dansk brytning.

Bara en tanke från mig som regelbundet läser i tråden, men som inte skriver något alls.

Väldigt bra iakttagelse, för man kan ju tänka att det borde har stuckit för ett vittne, danska/svenska med dansk-brytning borde väl stuckit ut en del i Mariestad 1992? Tänker att det inte är som i Skåne där danskar bor och rör sig frekvent. Känner inte till Mariestad så väl men har svårt och tro att danska är vanligt förekommande. Något som man borde lagt märke till tänker jag.
Citera
2023-07-19, 17:51
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Väldigt bra iakttagelse, för man kan ju tänka att det borde har stuckit för ett vittne, danska/svenska med dansk-brytning borde väl stuckit ut en del i Mariestad 1992? Tänker att det inte är som i Skåne där danskar bor och rör sig frekvent. Känner inte till Mariestad så väl men har svårt och tro att danska är vanligt förekommande. Något som man borde lagt märke till tänker jag.

Vågar nog klart påstå att om man hör upprörda röster som bråkar en bit bort så hör man inte exakt vad som sägs. Har själv försökt lyssna på vad som sägs i liknande situationer men mina öron uppfattar bara ett sorts vrål.
Citera
2023-07-19, 17:57
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
För övrigt kommer snuten att familjesöka skiten ur dessa danskar sen när de får tillstånd till det. Så vi lär få veta vem av gärningsmännen som slängde ut skorna i bushen. Detta ser jag fram emot och är endast en tidsfråga.

Menar du att polisen fortfarande inte gett upp (inofficiellt)?

Det vore storslaget av historiska proportioner om dom löser detta!
Citera
2023-07-20, 01:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vågar nog klart påstå att om man hör upprörda röster som bråkar en bit bort så hör man inte exakt vad som sägs. Har själv försökt lyssna på vad som sägs i liknande situationer men mina öron uppfattar bara ett sorts vrål.

"Hanna" har sagt att hon hörde bara typ "fan" och att männen pratade i munnen på varandra. Jag tror inte att det var läge för några djupare språkanalyser i rådande situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in