2023-07-19, 09:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Men då så. Då är det bara att hålla sig till praxis på forumet, och jobba med styrkta källor, och välformulerade argument.

Om någon påstår att ”ryssarna håller igen”, och sedan förklarar rent militärtekniskt HUR och VARFÖR de gör detta, samt visar på trovärdiga fakta som stödjer detta (typ specificerar exakt vilka ”brigader” som hålls tillbaka, vad deras roll är, och varför de då inte används till något annat), samt strösslas med lite källor som efter genomgång kan anses som någorlunda trovärdiga, men framförallt flera OBEROENDE av varandra källor, DÅ kan man börja diskutera huruvida den nuvarande bilden av kriget bör justeras.

Till exempel om någon här kunde peka på att ”Motor Rifle Brigade X” har förflyttats in från Dagestan och laddar upp för motattack någonstans, och det dessutom finns källor som AlJazeera, The Costa Rica News, och iol.co.za som stöder det (av varandra oberoende, och dessutom i länder med bra pressfrihet, där både Costa Rica och Sydafrika faktiskt ingår), då är det faktiskt värt att ta på allvar och att kanske vidga sin egen bild om hur kriget utspelar sig.

Men när samtliga källor är ryska, de flesta statskontrollerade, som dessutom har en historia av förvrängningar och rena lögner i flera årtionden tillbaka, då får man väldigt svårt att få gehör för sina argument både här och i västvärlden i allmänhet.

Så om ni faktiskt VILL bredda diskussionen, jobba lite hårdare på att hitta bättre stöd för era påståenden. Annars kommer det avskrivas som lögn rakt av. För vi har slut på tålamod med att ge Ryssland ”the benefit of doubt”.

Nej! Är det tveksamt så är det numera lögn tills motsatsen bevisats. Och det är Rysslands eget fel. Hade de haft en historia av att rapportera verifierbar sanning så hade det inte sett ut så här. Synd för er.

Men så ser era förutsättningar ut. Bara att gilla läget och jobba utifrån det. Annars kommer ni fortsätta få 10 mothugg för varje påstående ni kommer med.

Med lite jobb kan ni enkelt motverka det. Gör hemläxan nu.

Exakt så skulle jag vilja se ryssvännerna lägga fram sina argument i tråden. Nu är det mest svepande formuleringar, halvsanningar, propaganda och retoriska finter baserade på tvivelaktiga källor (om dessa öht förekommer). Om ryssvännerna kunde rycka upp sig lite så skulle hela tråden vinna på detta.
Citera
2023-07-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Söt är du med dina nyfunna epitet som ”Vatnik”. Tänker och resonerar som ett barn gör du också. Tro det eller ej så är jag inte på Rysslands sida i detta. Men jag chockas samtidigt av hur massiv den kollektiva hjärntvätten i väst är. Det saknas perspektiv. Människor tänker inte längre. Vi måste vara smartare än så här. Ända humana vägen framåt i Ukraina är att pressa båda sidor till att förhandla om fred. Dödandet och lidandet måste upphöra.

Ryssarna kan väl börja med att åka hem till sin underutvecklade svinstia, sen kan eventuella förhandlingar påbörjas.
Humana? Finns inget humant hos dom ryska odjuren...
Citera
2023-07-19, 09:39
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Exakt så skulle jag vilja se ryssvännerna lägga fram sina argument i tråden. Nu är det mest svepande formuleringar, halvsanningar, propaganda och retoriska finter baserade på tvivelaktiga källor (om dessa öht förekommer). Om ryssvännerna kunde rycka upp sig lite så skulle hela tråden vinna på detta.

Ukrainavännerna kan också rycka upp sig ett par snäpp. Ifrågasätt gärna källor och svepande påståenden, men alldeles för många sidor går åt till moraliska diskussioner om Ryssland har rätt att invadera Ukraina osv. Snark.
Citera
2023-07-19, 09:52
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

https://www.expressen.se/nyheter/ryssland-evakuerar-2-000-pa-krim/

Har ryssarna rökt på fel plats igen?
Vad säger ni ryssälskare.
Citera
2023-07-19, 09:59
Avslutad
Citat:
Söt är du med dina nyfunna epitet som ”Vatnik”. Tänker och resonerar som ett barn gör du också. Tro det eller ej så är jag inte på Rysslands sida i detta. Men jag chockas samtidigt av hur massiv den kollektiva hjärntvätten i väst är. Det saknas perspektiv. Människor tänker inte längre. Vi måste vara smartare än så här. Ända humana vägen framåt i Ukraina är att pressa båda sidor till att förhandla om fred. Dödandet och lidandet måste upphöra.

Varför svarar du inte på min fråga istället för att komma med dynga?
Har Ryssland rätt att invadera ett annat land bara för att det bor s.k. etniska ryssar där?
Citera
2023-07-19, 10:01
Medlem
zergrushs avatar
Kadyrovs churkas hade tydligen varit med om regelrätta strider för första gången igår, i Bachmut.
...och eftersom det handlade om vanlig skottväxling mot jämnstark motståndare så flydde givetvis tjetjenerna därifrån.
https://www.youtube.com/watch?v=PFKU--Mfobo
Citat:
Chechens fled from the trenches in Bakhmut
Citera
2023-07-19, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Ukrainavännerna kan också rycka upp sig ett par snäpp. Ifrågasätt gärna källor och svepande påståenden, men alldeles för många sidor går åt till moraliska diskussioner om Ryssland har rätt att invadera Ukraina osv. Snark.

Rysslands avsaknad av moral är dock en ganska central fråga gällande Rysslands invasion av Ukraina t ex mord på civila, tortyr, bortförande av barn etc.
Citera
2023-07-19, 10:03
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Har ryssarna rökt på fel plats igen?
Vad säger ni ryssälskare.

Lite citat är aldrig fel
Citat:
2000 personer har evakuerats efter en brand på en militäranläggning på annekterande Krimhalvön, rapporterar Reuters.

Det är fortfarande oklart vad som har orsakat branden.

Enligt obekräftade uppgifter ligger Ukraina bakom attacken.

Video från händelsen

https://twitter.com/NOELreports/status/1681545932586860546
Citat:
REPOST (I had selected the wrong footage):

In Staryi Krym in occupied Crimea an ammo depot was hit. About 2000 residents are being evacuated. The highway between Sevastopol and the Kerch bridge is closed right now.

Rattling sounds of ammunition that is cooking off.
Citera
2023-07-19, 10:04
Medlem
Citat:
Vilket enkelt kan åstadkommas. Om barnamördare v.puttin drar tillbaka alla sina trupper från Ukraina så är kriget slut, svårare än så är det inte. Ukraina har inget intresse i att kriga vidare när ryssarna dragit sig tillbaka.
Citera
2023-07-19, 10:07
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Så du tror på fullaste allvar att inte USA har några som helst ekonomiska intressen i Ukraina som de hade i Irak och Libyen ?

USA har säkerligen intressen i Ukraina vare sig de må vara ekonomiska och/eller politiska, att det enbart skulle vara altruistiska skäl rimmar illa med att orättfärdiga invasionskrig i andra länder inte fått fokus.

Frågan dock är vilken roll motivationen spelar in, eller vad någon har gjort tidigare?
Det lyfts med jämna mellanrum upp att USA inte har en smickrande historia, och att de har egna motiv för att ta part i konflikten.

Men på vilket sätt ändrar detta faktum på att utfallet i detta fall blir positivt för Ukraina och övriga Europa, då en aggressiv diktaturstat med imperialistiska ambitioner trycks tillbaka?

Ifall någon hjälper till för att fånga en brottsling spelar det väl mindre roll att denne varit brottsling själv, och enbart hjälper till för att korta sitt straff, så länge brottslingen blir tagen?
Sedan att den som hjälper är en snuskpelle i andra sammanhang ändrar väl inte faktum att insatsen är nyttig i det specika fallet?

------
"Vladimir Putin - Så snäll och rejäl, han önskar alla bara så innerligt väl"
Random ryss
Citera
2023-07-19, 10:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Då undrar jag konkret hur vi ska göra för att pressa Ryssland så att de går med på fred och lämnar Ukraina?
Är det inte det vi redan försöker göra?
Vad mer borde vi göra enligt dig?
Citera
2023-07-19, 10:19
Medlem
Citat:

Har haft denna diskussion med andra utan livserfarenhet i tråden som du visar dig ha.
Är det så du agerar mot en Inbrottstjuv också? OK om du får behålla den TVn och smyckena du stulit så går du hem och vi glömmer det här? Att du slagit ihjäl min hund och 2 av barnen är väl också OK om du lämnar frugan och katten ifred?

Jag håller med dig om att vi måste få fred, men tror du själv på att de blir långvarig om vi nu lärt Kreml att det är lönsamt att angripa och stjäla mark och fyndigheter av sina grannländer?
Tycker det är ganska tydligt att omvärlden reagerade för lamt när de anekterade Kreml och ockuperade delar av Donbass. Vilket gjorde att Kreml ansåg att det var värt/riskfritt att ta nästa steg.
Får de OK i Ukraina så blir nästa steg Moldavien, Georgien och troligen Baltstaterna.
Är nog hög tid att vi utvisar kvarvarande Rysk personal från Sverige för att undvika att de kommer hit för att " Skydda dessa".
Rysska myndigheter har ett annat synsätt gällande avtal, regler etc. jämfört med den gamla svenska mentaliteten.
Kan man ta för sig gör man det och kan man är det rätt att göra det.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-07-19 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in