2023-07-19, 08:29
Avslutad
Putin och hans handgångna män fortsätter sina kleptomanmetoder och nu pågår systematiska stölder av annans egendom. Allt de kommer över och som kan avyttras tillskansar de sig oligarkerna, och Putin, som ger klartecken, tar sin del i bytet. När ska ryska folket vakna upp och inse att deras land stjäls inför öppen ridå? Vad krävs innan de slutar vara trälar i det där vidriga landet?

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/k%C3%A4llor-oligarker-ville-ha-carlsberg-och-danone/ar-AA1e35sL?ocid=msedgntp&cvid=f5372e65467a44c6a4738b a2db04376c&ei=6

Citat:
Rysslands president Vladimir Putin beordrade konfiskeringen av Carlsbergs och Danones ryska dotterbolag eftersom affärsmän med nära relationer till Kreml uttryckte intresse för verksamheterna. Det uppger källor med insyn för Financial Times.

De nya cheferna för bolagen uppges ha nära band till både Tjetjeniens Ramzan Kadyrov och miljardärerna Juri och Mikhail Kovaltjuk – personer som alla står nära Putin.

Enligt tidningens källor är de här beslagen bara början på en omfördelning av utländska tillgångar till ryska personer som är lojala mot Kreml.

– Det här är en signal att vad som helst är tillåtet, säger Alexandra Prokopenko på Carnegie Russia Eurasia Center och tidigare medarbetare på ryska centralbanken, till FT.
Citera
2023-07-19, 08:29
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Det finns dokumenterat i överflöd efter en enklare sökning på nätet. Att du antyder att ryska krigsbrott inte ägt rum talar för att du är ett vidrigt kräk utan ryggrad.

Jag antydde inte detta iofs. Sa bara att man ska vara försiktig med att dra för snabba slutsatser. Stora brott sker nog på båda sidor. Så ser det ut i alla krig.
Citera
2023-07-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Frågan är varför väst är beredda att kriga till sista ukrainaren. Kom inte med att det är för att försvar demokrati.

Det är att försvara sitt land. Frågan är varför du inte är hemma i din egen öken? Men det är klart, ska alla alltid flytta sig "för fredens skull" så måste de ju ta vägen någonstans medan ondskan breder ut sig.
Citera
2023-07-19, 08:32
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Länka gärna till sådan fakta. Det är ju inte lätt att få fram om civila varit målet. Om det varit misstag. Om civila används som sköldar etc. Jäkligt svårt sådant. Sen blir det inte enklare att det finns människorättsorganisationer i detta som används som politiska vapen. Intressant t.ex. när Human Rights Watch får exklusiv tillgång till Bucha i ett första läge. Organisationen som finansieras av samma man som äger och styr mycket av media i väst och är en av Bidens stora bidragsgivare. Mannen som har som hobby/affärsidé att destabilisera stater med verktyg i lådan som valutaspekulationer, woke-propaganda, underblåsa migrantströmmar till Europa. Du har säkert listat ut vilken nyliberal globalast jag syftar på ;-)
När Ryssland har svårt med framgång på slagfältet så använder de terror som vapen. Är du förvånad över att ett land som hotar med kärnvapen och har ett helt hysteriskt tonläge i stats-tv där man ropar efter Ukrainas utplåning att dess soldater använder ren terror som vapen?

Den mest uppenbara terrorn är Rysslands återkommande attacker mot energiförsörjningen på Ukraina i vintras där målet var att göra Ukraina strömlöst och därmed utsätta miljontals människor för livsfarlig kyla.

Visserligen tror jag att många civila offer är resultatet av Rysslands oförmåga att träffa avsett mål men mycket tyder på att de använder sig av "double-tap" där de attackerar samma plats med intervaller på 20 - 30 minuter för att också mörda räddningstjänsten.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/07/21/syria-russia-double-tap-airstrikes-report-war-crimes/

Ditt inlägg andas för övrigt konspirationsteorier.
Citera
2023-07-19, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Mycket bra formulerat.
Håller med dig om allt, förutom att man ska vara seriös hela tiden.
Men då så. Då är det bara att hålla sig till praxis på forumet, och jobba med styrkta källor, och välformulerade argument.

Om någon påstår att ”ryssarna håller igen”, och sedan förklarar rent militärtekniskt HUR och VARFÖR de gör detta, samt visar på trovärdiga fakta som stödjer detta (typ specificerar exakt vilka ”brigader” som hålls tillbaka, vad deras roll är, och varför de då inte används till något annat), samt strösslas med lite källor som efter genomgång kan anses som någorlunda trovärdiga, men framförallt flera OBEROENDE av varandra källor, DÅ kan man börja diskutera huruvida den nuvarande bilden av kriget bör justeras.

Till exempel om någon här kunde peka på att ”Motor Rifle Brigade X” har förflyttats in från Dagestan och laddar upp för motattack någonstans, och det dessutom finns källor som AlJazeera, The Costa Rica News, och iol.co.za som stöder det (av varandra oberoende, och dessutom i länder med bra pressfrihet, där både Costa Rica och Sydafrika faktiskt ingår), då är det faktiskt värt att ta på allvar och att kanske vidga sin egen bild om hur kriget utspelar sig.

Men när samtliga källor är ryska, de flesta statskontrollerade, som dessutom har en historia av förvrängningar och rena lögner i flera årtionden tillbaka, då får man väldigt svårt att få gehör för sina argument både här och i västvärlden i allmänhet.

Så om ni faktiskt VILL bredda diskussionen, jobba lite hårdare på att hitta bättre stöd för era påståenden. Annars kommer det avskrivas som lögn rakt av. För vi har slut på tålamod med att ge Ryssland ”the benefit of doubt”.

Nej! Är det tveksamt så är det numera lögn tills motsatsen bevisats. Och det är Rysslands eget fel. Hade de haft en historia av att rapportera verifierbar sanning så hade det inte sett ut så här. Synd för er.

Men så ser era förutsättningar ut. Bara att gilla läget och jobba utifrån det. Annars kommer ni fortsätta få 10 mothugg för varje påstående ni kommer med.

Med lite jobb kan ni enkelt motverka det. Gör hemläxan nu.
Senast redigerad av JohanAnte 2023-07-19 kl. 08:40.
Citera
2023-07-19, 08:39
Avslutad
Citat:
Jag antydde inte detta iofs. Sa bara att man ska vara försiktig med att dra för snabba slutsatser. Stora brott sker nog på båda sidor. Så ser det ut i alla krig.

Öh nej..
Mig veterligen invaderar inte Ukraina Ryssland varpå de civila förlusterna torde vara minimala för ryssråttorna.
Citera
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Är det inte Ukraina som anfaller här? Menar du att ryssarna har en nedgrävd köttvägg på något sätt?

Det jag säger är att ryssarna slösar liv i kriget genom att göra vansinniga attacker som inte ger något.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Intressant att du kommer in på rt.com. Vet iofs att har man Bahnhof så har de skitit i EU direktivet att censurera. Men kommer du in också via mobilnätet menar du? Rapportera gärna då med vilken operatör du gör det! Vore intressant att veta.
Har Telia.

Citat:
När det gäller BBC och Aftonbladet så hade jag en vän som reste i Ryssland för ca 1 år sedan som påstod att det visst funkade bra att nå västliga nyhetskanaler så som BBC.
Ok, länkarna du fick av mig påstår annorlunda.

Citat:
Översätta svenska till ryska torde inte vara något större problem för en webbläsare.
"Problemet" med Ryssland är att 97% talar inget annat språk än ryska. Sen vet jag inte om det är lika lätt för ryssar att använda "Google translate". Många kör ju med Yandex. Jag tror ryska staten har ganska så bra koll på vilka sidor ryssar surfar till och "justerar" om något skulle sticka ut.

Citat:
Tror absolut inte att media är fritt i Ryssland och att de till stora delar är kontrollerade av staten. Mitt inlägg handlade mer om vår egna situation.
Fast vår media är fri. Vem som helst får skriva om vad de vill fast de uppenbart ljuger. Finns massor med "alternativa nyhetskanaler" i Sverige.

Citat:
Att vi kontrollerar och censurerar gör liksom inte Ryssland bättre eller sämre.
Sverige censurerar ingen media. Det finns en yttrandefrihet här men du har lärt dig att den inte existerar, eller hur?
Senast redigerad av Conception 2023-07-19 kl. 08:42.
Citera
2023-07-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Så du tror på fullaste allvar att inte USA har några som helst ekonomiska intressen i Ukraina som de hade i Irak och Libyen ?

Och du menar på fullaste allvar att Putin var korkad nog att kliva rakt in i den fällan utan säkerställa att han hade resurserna att klara av det hela?

För att omformulera en populär frågeställning som en annan skribent upprepar med jämna mellanrum: varför är Putin beredd att slåss till sista ryss, när kriget inte ens äger rum i Ryssland?
Citera
2023-07-19, 08:48
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte så märkligt. Väst censurerar ju. Mig veterligen är det bara Bahnhof eller möjligen Bredband2 också som vågat gå mot strömmen. Antar att ditt wifi är kopplat till någon av dem?
Dumheter. Det är inte Väst som censurerar. Det är Ryssland. Det är bara att kolla Word Press Freedom Index. Sverige ligger på plats 4 i världen av fri press.

Och innan du som konspirationsteoretiker börjar mumla om att ”det har förstås jude-globalisterna riggat, derp derp!”, så ta och fundera på varför i hela helvete Costa Rica och Belize ligger så högt på rankingen? Va? Eller Sydafrika?

Eller varför Indien ligger så långt ned?

Problemet med er teori är att den inte förklarar världen. Ni försöker bara passa in den i er teori. Och när något inte passar blir det borderline religion med ”Soros works in mysterious ways”. Eller så har er religion helt enkelt bara fel.
Citera
2023-07-19, 08:51
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Öh nej..
Mig veterligen invaderar inte Ukraina Ryssland varpå de civila förlusterna torde vara minimala för ryssråttorna.

Du kanske missat att det bor ett stort antal etniska ryssar i Ukraina och att det ju är lite detta de faktiskt bråkar om. Att du benämner människor som råttor säger iofs en del om din mentala förmåga.
Citera
2023-07-19, 08:53
Medlem
Citat:
Hur menar du att blockering av nyhetssidor, även om det är ”fiendens” och statskontrollerad inte skulle vara censur?

Fast nu rörde ju diskussionen du lade dig i att västmedia är censurerade. Debatten rörde att SVT, Aftonbladet, BBC, CNN, SR etc redovisar en censurerad bild.

När det gäller rysk media har inte jag heller problem att gå in på t ex RT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in