2023-07-17, 18:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det var många fel på få meningar.

Man kan medicinen livet ut i låg dos för behandling av övervikt.

Programmet med medicinen är inte avsett endast för att få receptet och fortsätta med sitt liv, utan seriösa aktörer har både dietister, läkare och PT som jobbar med en parallellt, just för livsstilsförändringar.

Ok, men frågan är om du vill betala ca 3000kr varannan vecka för att du är för lat att äta mindre. Just för viktnedgång så är det inte alltid att du får det så det ingår i högkostnadsskyddet.

Hos de seriösa är det kanske så och då är det helt rätt men det finns som vanligt de som kör den enkla vägen.
Citera
2023-07-17, 18:59
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, men frågan är om du vill betala ca 3000kr varannan vecka för att du är för lat att äta mindre. Just för viktnedgång så är det inte alltid att du får det så det ingår i högkostnadsskyddet.

Hos de seriösa är det kanske så och då är det helt rätt men det finns som vanligt de som kör den enkla vägen.

Det ingår aldrig i högkostnad och kommer aldrig göra.

Och ja, det är en helt annan fråga än de saker du nämnde i ditt inlägg. Det är väl upp till var och en att avgöra om man är villig att betala eller ej.
Citera
2023-07-17, 22:13
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Kostar ca 2000 kr/månad inklusive rådgivning och uppföljning.
Citera
2023-07-17, 22:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Kostar ca 2000 kr/månad inklusive rådgivning och uppföljning.

Oki, låter rätt dyrt ändå ifall du behöver ta det under lång tid.
Citera
2023-07-18, 11:27
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanisten.anna
Vad sägs om att sluta äta för mycket och ta en promenad runt kvarteret då och då?

Jösses, varför ska det alltid behövas nån genväg till allting?

Var nöjd med din kropp eller lägg tiden, energin som behövs och ha disciplinen som krävs för den typen av kropp du vill ha.

Nu är det inte så att alla människor har lika lätt att gå ned i vikt. Eller upp i vikt för den delen.
Citera
2023-07-18, 21:58
Medlem
Citat:
Oki, låter rätt dyrt ändå ifall du behöver ta det under lång tid.

Det blir billigare när man nått sin målvikt och bara ska ta underhållsbehandling.
Citera
2023-07-20, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxmandolin
Det blir billigare när man nått sin målvikt och bara ska ta underhållsbehandling.

Dessutom äter man automatiskt mindre skräp och dricker mindre alkohol, så där har du en besparing på i mitt fall kanske en femhundring i månaden.

Men det viktigaste är ju inte kostnaden, utan att det inte är speciellt hälsosamt att gå omkring med en rejäl övervikt. Finns massor av fördelar att vara normalviktig, både psykosocialt och rent fysiskt.
Citera
2023-07-20, 17:15
Medlem
Någon som fått ozempic utskrivet av kry? Har ett möte med deras obesitas-sköterska idag där vi ska diskutera medicin mot min fetma (BMI på 34). Har läst på och är mest intresserad av ozempic.
Citera
2023-07-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odessa67
Någon som fått ozempic utskrivet av kry? Har ett möte med deras obesitas-sköterska idag där vi ska diskutera medicin mot min fetma (BMI på 34). Har läst på och är mest intresserad av ozempic.

Du får jättegärna skriva hur det gick och hur dyrt det blir. Jag har snäppet högre BMI än dig och har börjat titta på ozempic och bland annat genom kry men blir inte riktigt klok på hur dyrt det kommer bli och vad det kommer innebära. Jag tycker informationen är lite luddig.
Citera
2023-07-23, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebyn
Du får jättegärna skriva hur det gick och hur dyrt det blir. Jag har snäppet högre BMI än dig och har börjat titta på ozempic och bland annat genom kry men blir inte riktigt klok på hur dyrt det kommer bli och vad det kommer innebära. Jag tycker informationen är lite luddig.

En spruta med fyra doser på 1 mg kostar 1050. Man injicerar en gång i veckan, så det räcker ungefär en månad. Har du 34 i BMI ska du absolut överväga Ozempic, eller något liknande typ Saxenda eller Wegovy. Som jag fattat det har du rätt till subvention för de två senare eftersom du har BMI över 32 och de båda är godkända för behandling mot övervikt. Därmed begränsas kostnaden till maxbeloppet, tror det är 3.300 per år ungefär.
Citera
2023-07-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odessa67

Jag försökte innan jag vände mig till Yazen. Kry skrev enbart ut Saxenda, de sade då i februari att Ozempic enbart var till diabetiker. Saxenda är dyrare och inte lika effektivt.

Kry frågade enbart om blodtryck och värden var ok, Yazen fick jag betala för prover. Vilket var bra då mina värden inte var ok vilket jag trodde.
Citera
2023-07-23, 07:38
Medlem
rex144s avatar
Tyvärr är det så att alla mirakelmediciner efter ett tag visar sig ha stora biverkningar...
Oxycodone i USA förstörde livet för miljoner amerikaner.
Idag den mest kända biverkningen är inflammation i bukspottskörteln.
De här mediciner kan mycket väl visa sig cancerframkallande... efter några år.

Människokroppen är väldigt komplex, den både anpassar sig och motverkar det som vi vill uppnå med mediciner.
Senast redigerad av rex144 2023-07-23 kl. 07:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in