2023-07-18, 21:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, det är mer formen vi letar efter. Men det är inte formen du först pratade om.

Vet vi för övrigt om SE hade halsduk den här dagen?

Jo, det är den som jag har pratat om hela tiden, i ett par års tid. Var ju därför jag bytte avatar.

Axlarna och kragen, och det som du tog upp: halsduken, bildar ett pyramidformat utseende upp mot nacken.

Enligt sig själv hade han en halsduk med en "kanelfärgad mellanbit". Han beskriver den ingående.

Har inget minne av att de i receptionen beskriver någon halsduk på honom.
Citera
2023-07-18, 21:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men du förstår väl att om rocken SE inte hade på sig på mordkvällen ser ut som en pyramid så är det SE:s rock som ser ut som en pyramid på mordkvällen. Om SE:s halsduk får det se ut som en pyramid när han försöker att ändra sitt utseende så såg SE:s halsduk ut som en pyramid även om han inte hade den på sig på mordkvällen.
Just det. Det hade jag inte tänkt på. Den där rocken som det hävdas skapas pyramidformer och breda axlar av ska ju på samma gång ha kunnat vara en blå täckjacka, utan att förlora sina egenskaper.
Citera
2023-07-18, 21:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, det är den som jag har pratat om hela tiden, i ett par års tid. Var ju därför jag bytte avatar.

Axlarna och kragen, och det som du tog upp: halsduken, bildar ett pyramidformat utseende upp mot nacken.

Enligt sig själv hade han en halsduk med en "kanelfärgad mellanbit". Han beskriver den ingående.

Har inget minne av att de i receptionen beskriver någon halsduk på honom.
Jo, men du har ju fram tills nyss skrivit att det är axelpartiet som är pyramidformat. Inte nackpartiet pga halsduken.

Är det för övrigt den här rocken du tror han hade på mordkvällen? Och tror du han hade halsduk?
Citera
2023-07-18, 21:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Stål-Stig flyger fram i tillvaron!

Ja, vilket veckoslut för karln.

Vi vet dock inte vad han hade för sig på kontoret.

Han har Svenska Dagbladet från den 2:a mars i TV-inslaget, i alla fall.

Samma dag som han åkte upp till Idre. Prenumerant?

Tidningen hann kanske komma innan de åkte, eller så köpte han den på vägen upp ...

Det är väl naturligt att tro att SE prenumererade på SvD? SE var moderat och bodde i Täby. Två ledtrådar till valet av morgontidning. SE ringer "sin" tidning dagen efter mordet och det var inte vanligt på 80-talet att köpa lösnummer av morgontidningar.

Men du menar att det på något sätt är "misstänkt" att SE prenumererade på SvD? Allt pekar mot SE som GM om man bara vill se det?
Citera
2023-07-18, 21:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att vittnet SE väljer att inte se GM eller skotten kan ju bero på att han faktiskt inte har sett någotdera, men vill ändå placera sig nära händelserna.
Vad menar du med "SE väljer att inte se GM"? Tvärtom är det väl just det han säger dagen efter mordet, dvs. att han såg mördaren:
"När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.
-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare."

(FB) Skandiamannen
Citera
2023-07-18, 21:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl naturligt att tro att SE prenumererade på SvD? SE var moderat och bodde i Täby. Två ledtrådar till valet av morgontidning. SE ringer "sin" tidning dagen efter mordet och det var inte vanligt på 80-talet att köpa lösnummer av morgontidningar.

Men du menar att det på något sätt är "misstänkt" att SE prenumererade på SvD? Allt pekar mot SE som GM om man bara vill se det?

Låter troligt!

Nej, jag tycker mest det var konstigt att han, i TV-intervjun med FR, angav artikeln den andra mars som anledning till varför han ringde polisen för att korrigera signalementet, den första mars. Tillbaka till framtiden?
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-18 kl. 21:27.
Citera
2023-07-18, 21:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nä, ingen nämner det om SE heller förutom SE själv vad jag kan se.

Men det känns ju märkligt om en vän halsduksbärare skippar det just den här kvällen.

Glöm inte att SE ganska otippat tog med sig en revolver han inte hade till jobbet på morddagen också. Att SE i det sammanhanget skippade halsduken är inte så konstigt faktiskt.

Något vittne skulle kunnat se den kanelfärgade mellanbiten på halsduken på den obeväpnade GM-SE och det hade varit svårt att "spegla sig" ur efteråt naturligtvis.
Citera
2023-07-18, 21:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jo, men du har ju fram tills nyss skrivit att det är axelpartiet som är pyramidformat. Inte nackpartiet pga halsduken.

Är det för övrigt den här rocken du tror han hade på mordkvällen? Och tror du han hade halsduk?

Ja, jag kanske inte har lust att skriva ut gång på gång att det är en pyramidform från axlarna upp till nacken. Anatomi är uppenbarligen inte min starka sida, men axlarna ansluter till nacken. Pars pro toto.

Skulle inte förvåna om han genom att bära kläderna ville återskapa sitt "mordnatts-rus".

Han använde sig i alla fall av det modet.
Citera
2023-07-18, 21:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Låter troligt!

Nej, jag tycker mest det var konstigt att han angav artikeln den andra mars som anledning till varför han ringde polisen för att korrigera signalementet, den första mars. Tillbaka till framtiden?

Det talas om ett signalement i tidningen på lördagen och då är det väl det han menar i inslaget? Att SE hade sparat tidningen han själv var med i från söndagen och använde som rekvisita i Rapportinslaget kan väl vara av ren fåfänga?

Men om du vill spekulera i tidsresor och timewarps så gärna för mig.
Citera
2023-07-18, 21:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Låter troligt!

Nej, jag tycker mest det var konstigt att han, i TV-intervjun med FR, angav artikeln den andra mars som anledning till varför han ringde polisen för att korrigera signalementet, den första mars. Tillbaka till framtiden?
Det där har jag missat men det verkar faktiskt som han måste ha läst morgondagens tidning den 1 mars. "... stålbågade glasögon ... " nämndes först den 2 mars, det vill säga i söndagen tidning. Han fick ju därför inte med glasögonen förrän till förhöret den 10 mars, logiskt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-18 kl. 21:46.
Citera
2023-07-18, 21:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det talas om ett signalement i tidningen på lördagen och då är det väl det han menar i inslaget? Att SE hade sparat tidningen han själv var med i från söndagen och använde som rekvisita i Rapportinslaget kan väl vara av ren fåfänga?

Men om du vill spekulera i tidsresor och timewarps så gärna för mig.

Fast det framkommer att "han tyckte se sig själv avbildad som mördaren", och då visar inslaget teckningen med en mörk figur iklädd rock och huvudbonad. Polisens beskrivning stämde överens med hur SE var klädd, fortsätter inslaget. Precis som polisens beskrivning i SvD den 2:a mars.

Så det låter mer som en efterhandskonstruktion av SE.

De artiklar som han menade sig ha reagerat på den 1:a mars var inte utgivna, ens tryckta, ännu.
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-18 kl. 21:39.
Citera
2023-07-18, 21:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast det framkommer att "han tyckte se sig själv avbildad som mördaren", och då visar inslaget teckningen med en mörk figur iklädd rock och huvudbonad. Polisens beskrivning stämde överens med hur SE var klädd, fortsätter inslaget. Precis som polisens beskrivning i SvD den 2:a mars.

Så det låter mer som en efterhandskonstruktion av SE.

De artiklar som han menade sig ha reagerat på den 1:a mars var inte utgivna, ens tryckta, ännu.

Så när SE säger till Folke att han var klädd som mördaren så visar de en teckning på någon klädd som SE i inslaget... Så mysko...

Definition av efterhandskonstruktion: påstå man haft en triangel i sin avatar pga Stig Engström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in