Citat:
Ursprungligen postat av
Kattentufsan
Som Du vet så har jag noll koll på datorer/mobiler.
Orkar inte ens försöka sätta mig in i det.
Förutom att domen har en (kanske) fel exakt tidpunkt för mordet, vad kan dina upptäckter avslöja?
Jag funderar på om MH.s telefon visat att den varit stilla, så bevisar det inte att hon sov eller ej under tiden för mordet.
Vad tänker Du ska komma fram/kunna bevisa vad som skett under timmen det gäller?
Jag skriver om sådant som ligger i framkant i utvecklingen av de här metoderna och men man kan koka ner det till att det är inte helt enkelt för polisen att tömma mobiler.
Då det finns många gratisprogram med öppen källkod, t.ex iLeapp/aLeapp/rLeapp, så kan de som verkar inom det här gebitet skriva egna ”tillägg” till programmen som analyserar den data de tycker saknas i de mer kommersiella produkterna.
Det jag nog fått fram här trots att det är lite svårt att sätta sig in i vissa delar är att datan man kan få ut är färskvara. Och den försvinner ur mobilen trots att den är satt i flygläge.
Jag ska inte dra all data man kan få ut här igen men använde man stegserierna initialt som ”fällande” bevis så vill man nog nu kolla vad de senaste uppdateringarna av programmen kan ge.
Så om det är åklagarens, MH:s, JJ:s, version som faktiskt stämmer någorlunda går kanske att få en fingervisning om ifall de hittar något.
Oddsen är låga dock om mobiler tömts efter de tidsramar jag nämnt.
Sen har ju åklagaren intresse att stärka upp lite kring stegserien enligt de ”brister” det beviset har. Främst då tidstämpeln och lite annat.
Så någon ”smoking gun” kanske man inte ska hoppas på men kanske något som kan kasta lite mer ljus över tidslinjen där.
Sömn är svårt att bevisa ja. Vakenhet desto lättare om det blinkar och bloopar lite på skärmen där.