2023-07-12, 17:23
Medlem
Hej jag undrar lite om gränser för beroende även om jag vet att det kan skilja väldigt mycket mellan olika folk och även bli lättare att bli med tiden.
Jag vet även att jag kan få omtänksamma och helt korrekta svar att jag borde undvika att använda det helt om jag ska vara säker men det leder inte till något ändå.

Jag har tidigare använt detta lite då och då men inte alls mycket egentligen samma med andra opioider har jag inte använt så mycket heller.
Jag har inte riktigt heller haft intresse av sådant här heller då jag inte haft ont eller sådant men har några gånger köpt någon opiod för att jag haft stora problem med ångest och dålig sömn och har ibland långa perioder jag knappt kan sova och har då tagit någon opiod fåtal gånger för att få sömn och lite lugn.
Enda undantaget och en sak som också kan antyda att jag har svårare än många att få ett beroende då många vänner varit förvånade att jag inte blev beroende vid ett tillfälle.

Jag hittade 27,5 tabletter på bussen 8 mg och var väldigt deprimerad och brukade dessa under 3 månader och då jag på den tiden drack alkohol på helgerna så tog jag sub 5 dagar per vecka och ungefär 3 månader så var dessa slut för mig.
Och jag fick konstigt som fan absolut ingen abstinens alls inte äns dålig i magen eller något och inget psykiskt heller jag mådde lite bättre till och med då min sömn hade varit bra och jag hade återhämtat mig efter ha sovit väldigt lite länge innan och min ångest hade börjat minska den med då jag även hade börjat umgås lite mer med folk och inte var lika isolerad med.
Sedan blev jag ju erbjuden att köpa med av folk men tyckte att 200kr är mycket pengar med samtidigt som jag faktiskt på något sätt tyckte det var skönt när dom tog slut då jag blev piggare om dagarna än vad jag var när jag tog dom med.
Vet faktiskt inte varför jag bara rakt av började ta dessa varje dag förutom när kag drack alkohol vara rakt av bär jag hittat dom då jag inte är dum i huvudet och vet att det är starka saker och jag hade då innan kanske provat opioder 20 gånger under livet både emot smärta eller för sömn eller nyfikenhet (räknar bort när jag fått hostmedicin några få gånger) och jag har haft några vänner som missbrukat opioder med och jag hat läst en del också.
Men den gången jag gjorde så då mådde jag fruktansvärt dåligt och fick ingen hjälp av våder heller och visste inte riktigt vad kag skulle göra heller och jag brydde mig faktiskt inte om några konsekvenser alls den gången av att göra så och jag lyssnade inte på vänner som sa till mig att hejda mig och sälja dom eller att jag skulle max ta 1 eller 2 gånger i veckan och sådana saker som folk sa.
Det enda jag gjorde för att tänka på framtiden efter jag hade hållit på i en månad eller något var att jag kollade upp så jag kunde få tag i flera så jag kunde göra någon nedtrappning ifall jag skulle bli beroende av dom och jag trodde även själv att kag var beroende av dom fast att jag inte fick abstinens för att jag hela tiden tog och att mer än dom 2 dygnen kanske ibland 3 dygnen jag var utan per vecka när jag drack alkohol ändå inte räckte för att hinna få abstinens pga den långa halveringstiden för jag fick aldrig någon abstinens av att vara utan.
Och när dom tog slut hade jag redan ordnat så att jag snabbt kunde köpa fler när abstinensen skulle börja med det kom aldrig någon abstinens alls och jag blev heller inte sugen på att köpa någon tablett heller så jag gjorde inte det självklart.

Och annars så har jag inte gjort så många saker med opioder men hat testat heroin 2 gånger men det var jätte länge sedan och jag har testat oxy, morfin, kodein, tramadol ,opium, hostmedicin, metadon kanske fentanyl I ksalol man läser om men inte vad jag vet om alls.

Men när jag tog sub i 3 månader det var år 2016 och efter det så har jag köpt 1st sub 2020 och brukat den på någon vecka och sedan åt jag citodon 2 st tabletter om dagen i kanske 2 veckor mot tandvärk innan jag drog ur en tand men fick dessa av en vän så blev inte mer fast jag hade tandvärk i månader men blev inte beroende av dessa 2 citodon per dag heller.

Och nu har jag haft otroligt mycket ångest problem i många år men extremt i 3,5 år och jag har haft en period med minimalt med sömn nu i 1,5 månad 8ch sådant kan sitta i i upp till ett halvår för mig och vården har tagit ifrån mig mina stesolid med och dom hjälper inte tillräckligt heller när det blir såhär så jag köpte 1 st sub för kanske 2 veckor sedan eller så och den har tagit slut och jag har tagit den uppdelat på 5 dagar ungefär och den gar hjälpt mig mit ångest och jag har sovit lite bättre med tycker även att jag gar hållit igen lite i doserna jämfört med vad jag hade behövt och jag är verkligen inte ute efter att nodda eller bli så påverkad heller men jag finner att sub dämpar ångest väldigt bra och att det sitter i väldigt länge typ hela dagen och att benso I normala doser inte är i närheten alls och jag gillar inte att äta mängder med benso heller .

Och jag har ny ordnat så jag kommer att få 2 st tabletter till snart med då jag känner behov men jag fattar ju att jag inte ska börja ta detta varje dag alls och även inte flera gånger i veckan under någon längre tid heller och jag är medveten om risker att saker inte alltid blir som man bestämt heller och att
Jag haft ren jävla tur förra gången jag brukade detta så länge att jag både genetiskt inte kanske fastnar för just sådant här samma gäller imovane som jag haft i 16 år men var utan i 5 dagar förra året utan abstinens heller och att benso tar lång tid innan jag blir beroende och att kag kommer lindrigt undan när jag slutar med det fast enbart sådana mängder jag fått på recept äter inte massor.

Men jag har haft ett amfetamin missbruk och beroende i 20 år men har nu medicin mot adhd i hög dos men är ändå inte nöjd med det och känner egentligen ett konstant sug eller behov av mer sådant och jag gar varit alkoholist med men har nästan slutat och tappat suget för det helt för flera år sedan men dricker någon enstaka öl ibland men nöjer mig och vill inte äns bli påverkad av alkohol överhuvudtaget mer utan 1 öl för det är gott någon gång 2 öl men jag sitter med en öl i 2-3 timmar så blir inte påverkad.

Så jag har ändå ett beroende även om det är riktat emot vissa saker.

Men liksom syftet denna gången med subutex är att använda det under en begränsad tid och för att dämpa ångest och sova bättre tills denna dåliga period vänder och jag blir stabilare igen och att jag inte ska behöva ta i höjd med någon nedtrappning på att göra såhär heller utan att jag då hellre begränsar användningen av subutex så kag använder mindre av det istället.
Jag är inte heller lagd så att jag gillar ruset av opioder och känner längtan efter sådan effekt det har jag aldrig gjort men har ju testat av nyfikenhet med typ som heroin kunde jag inte hålla mig från att testa för att det målas upp som det gör men gar inte tyckt det är så fantastiskt som det sägs.
Och jag skulle helst slippa känna av effekten av opioder helt men fått ångestdämpande effekten bara fattat inte riktigt vad det är som folk gillar så mycket faktiskt och det jävla kliandet med blir man ju tokig av.
Nej min kropp är egentligen tillfredsställd av tjack kokain alkohol och sådant.

Men min tolerans för sub vad jag tycker är lagom en dag är 1,5-2 mg ungefär och blir inte väck av det och känner inte så mycket mer än att ångest försvinner mycket och att man blir lugnare 8ch lite trygghetskänsla på något vis enda är ju det där jävla kliandet som jag blir tokig av och det fan inte hjälper med antihistaminer eller något emot det men när jag tig i 3 månader så var det nästan borta och jag märkte toleransen blev hög jag tog 8 mg på en dag sista dagarna när jag börjat med 1 mg då.

Och att min tolerans är högre än från början trotts att det gått flera år med så tig jag 1,5 mg nu när jag köpte första dagen var det starkare för det var ju längesen men om jag jämför med från början innan jag tog massa i 3 månader så är toleransen höjd av det för 1 mg förr gjorde mig riktigt dåsig med men det blir jag inte av 1,5-2 mg nu .

Men jag vill inte ta så mycket så jag blir dåsig heller helst så lite som möjligt vill bara få ångestdämpande effekt tillräckligt så jag är nöjd med det och jag testade även kanske 0,5mg med först för att se om det skulle räcka mot ångest men det var inte tillräckligt så jag ökade och det behövs 1,5-2mg för det visst ångesten är inte helt borta hela tiden men tillräckligt för att jag ska orka hantera den ich vissa stunder också helt borta med.
Och vill inte ta mer heller vill inte få alla andra effekter av det vill vara fokuserad och så.

Och jag vill veta lite ungefär hur länge man kan hålla på med detta om man vill bruka ett par gånger i veckan gärna 3-4 dagar om det går annars mindre och så vill jag veta hur länge man kan hålla på med kommer ju sluta såfort jag mår lite bättre och har vilat upp mig eller annars sluta innan man skulle fastna med då det ska vara värt det och hjälper det inte vilket jag är säker det gör så känner jag ingen anledning att hålla på heller kostar pengar och är onödigt enligt mig annars och hade hellre köpt tjack eller gått och käkat pizza eller vad fan som helst för pengarna istället.

Och det med tolerans vill jag gärna hålla ner med men tycker ju det är billigt att köpa jämfört med benso och bättre men 200kr för 8mg är billigt tycker jag.
Men som nu på 13 dagar så har jag brukat 5 dagar och alltså 8 mg så säg 2,5-3 tabletter per månad och kanske göra såhär i 1-3 månader som mest är lite det jag funderar på men vill veta om det är riskabelt och om u sådana fall det skulle gå att snabbt trappa ner även om man inte gör något varje dag så jag redan innan kan veta ungefär vad som det som värst kan innebära så jag kan göra en avvägning med det sämsta scenariot och den nedtrappning ihop med den vinsten jag anser detta ger mig och redan nu har känt att det .
Citera
2023-07-18, 09:45
Medlem
Ja hundra gånger hellre en heroin avtändning,som tar 1 vecka,än metadon eller subutex. Det är inte att leka med.
Citera
2023-07-18, 12:50
Medlem
KringExs avatar
Här ska ni få lite intressant, eller ointressant fakta, beroende på hur man ser på det 😂

Detta som alltid annat är såklart individuellt men det ger en ungefärlig fingervisning.
Att snorta 4 mg Buprenorfin ger samma effekt som att lägga 16 mg under tungan, med den största skillnaden är att ruset blir resor längre och mycket mer stabilt om man tar subben som man ska. Snortar man så får man dock en betydligt högre topp av Buprenorfin, därav ruskänslan.

När jag har tagit mina 16 mg Suboxone på laro så brukar jag skynda mig hem om jag har vanliga Buprenorfintabletter hemma och snorta 4 mg rakt av. När den effekten peakar efter ca 60 minuter då mår jag bra. Eller som. Idag ; + 2 mg Alprazolam också så jag svävar fram idag. 😘😬🥳
Senast redigerad av KringEx 2023-07-18 kl. 13:00.
Citera
2023-07-18, 13:14
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loudpipe77
Ja hundra gånger hellre en heroin avtändning,som tar 1 vecka,än metadon eller subutex. Det är inte att leka med.

Många säger att Buprenorfinavtändning är en av dom värre men då beror det i dom allra flest fall, skulle jag gissa, att man har köpt det svart, tagit det intravenös kanske 8 mg per dag vilket blir 24 mg per dag om man tar tabletterna som man ska eftersom att biotillgänglighet blir sjukt mycket bättre intravenös.
Är man däremot med i laro, har 16 mg, och blir utskickad så får man ut urtrappningsfas på 2 veckor ( iaf på kliniken jag går på)
Det innebär att man tar bort 2 mg varannan dag och klipper dag 16 med 2 mg.
Jag vet ärligt talat ingen patient som har klagat på abstinens efter det. Vi får inte glömma bort Buprenorfinets oerhört långa halveringstid på ca 37 timmar, så likt när man klipper ett missbruk av t ex Diazepam och slutar vid 2 mg så trappar dom ut sig själva kan man säga tack vare dess halveringstid
Citera
2023-07-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loudpipe77

Vilken är jobbigast av metadon eller sub avtändning?

Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Här ska ni få lite intressant, eller ointressant fakta, beroende på hur man ser på det 😂

Detta som alltid annat är såklart individuellt men det ger en ungefärlig fingervisning.
Att snorta 4 mg Buprenorfin ger samma effekt som att lägga 16 mg under tungan, med den största skillnaden är att ruset blir resor längre och mycket mer stabilt om man tar subben som man ska. Snortar man så får man dock en betydligt högre topp av Buprenorfin, därav ruskänslan.

När jag har tagit mina 16 mg Suboxone på laro så brukar jag skynda mig hem om jag har vanliga Buprenorfintabletter hemma och snorta 4 mg rakt av. När den effekten peakar efter ca 60 minuter då mår jag bra. Eller som. Idag ; + 2 mg Alprazolam också så jag svävar fram idag. 😘😬🥳

Så du känner av bupen när du snortar fast du går på laro?
Vad jag minns så spela de ingen roll om jag snorade hur mkt som helst efter min vanliga dos bup ala 16mg.

Citat:
Många säger att Buprenorfinavtändning är en av dom värre men då beror det i dom allra flest fall, skulle jag gissa, att man har köpt det svart, tagit det intravenös kanske 8 mg per dag vilket blir 24 mg per dag om man tar tabletterna som man ska eftersom att biotillgänglighet blir sjukt mycket bättre intravenös.
Är man däremot med i laro, har 16 mg, och blir utskickad så får man ut urtrappningsfas på 2 veckor ( iaf på kliniken jag går på)
Det innebär att man tar bort 2 mg varannan dag och klipper dag 16 med 2 mg.
Jag vet ärligt talat ingen patient som har klagat på abstinens efter det. Vi får inte glömma bort Buprenorfinets oerhört långa halveringstid på ca 37 timmar, så likt när man klipper ett missbruk av t ex Diazepam och slutar vid 2 mg så trappar dom ut sig själva kan man säga tack vare dess halveringstid

Vilken av sub eller metadon tycker du är jobbigast avtändning?
Citera
2023-07-20, 17:48
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Neo
Vilken är jobbigast av metadon eller sub avtändning?

Så du känner av bupen när du snortar fast du går på laro?
Vad jag minns så spela de ingen roll om jag snorade hur mkt som helst efter min vanliga dos bup ala 16mg.

Vilken av sub eller metadon tycker du är jobbigast avtändning?

Metadonavtändnning är mycket jobbigare för den är en fullständig agonist på my-receptorn medans Buprenorfin är en partiell agonist på my-receptorn.

Ja jag kan känna av när jag snortar sub. Jag får "bara" 16 mg Suboxone så om jag har 4 mg Buprenorfin hemma så snortar jag det direkt när jag kommer hem och känner mig mycket mer nöjd. Jag blir ju inte hög men jag känner mig mycket mer till freds. Jag har för låg dos och har försökt tjatat till mig mer men jag har sidomissbrukat benso för mycket.
Citera
2023-07-24, 13:06
Medlem
Hej! Är ny här och är as kass på detta med flashback. Är så att jag står på 3 st espranor 8mg om dagen och eftersom dom ska verka snabbare enligt läkarens ord tänkte jag höra med er om det kan va så att dom går ur fortare? Börjar få at ibland tidig kväll men sen kväll börjas de frysa/svettas och ångest som leder till lite sömn. Kam det vara så? Mvh
Citera
2023-07-24, 21:08
Medlem
Citat:
Metadonavtändnning är mycket jobbigare för den är en fullständig agonist på my-receptorn medans Buprenorfin är en partiell agonist på my-receptorn.

Ja jag kan känna av när jag snortar sub. Jag får "bara" 16 mg Suboxone så om jag har 4 mg Buprenorfin hemma så snortar jag det direkt när jag kommer hem och känner mig mycket mer nöjd. Jag blir ju inte hög men jag känner mig mycket mer till freds. Jag har för låg dos och har försökt tjatat till mig mer men jag har sidomissbrukat benso för mycket.

"Behöver mer" om inte jag minns fel så gick du på typ 2 mg svart...så 16 är överdos deluxe..ordna till blandmissbruket istället annars kommer du stå med 0 i dos och önska att du vore död !
Citera
2023-07-25, 08:39
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
"Behöver mer" om inte jag minns fel så gick du på typ 2 mg svart...så 16 är överdos deluxe..ordna till blandmissbruket istället annars kommer du stå med 0 i dos och önska att du vore död !

Ja jag tog mellan 2-6 mg när jag gick på det olagligt. 4 mg nasalt motsvarar ungefär 16 mg sublingualt så det är verkligen inte deluxe 😆
Citera
2023-07-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ja jag tog mellan 2-6 mg när jag gick på det olagligt. 4 mg nasalt motsvarar ungefär 16 mg sublingualt så det är verkligen inte deluxe 😆

Men det är ungefär 30% Sublingualt och typ 40-45% nasalt vet inte hur du får det till typ 100% nasalt väldigt konstigt. Men säg 50% i näsan då är 8 mg i näsan som 16 mg, tror det är lite psykisk placebo i att du snortar..det är det för mig med...men det blir inte mer i biotillgänglighet än vad det redan är bara för man tar det i näsan det är max 50% jag skulle säga 40% och 25-30 subling.
Citera
2023-07-26, 07:40
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Men det är ungefär 30% Sublingualt och typ 40-45% nasalt vet inte hur du får det till typ 100% nasalt väldigt konstigt. Men säg 50% i näsan då är 8 mg i näsan som 16 mg, tror det är lite psykisk placebo i att du snortar..det är det för mig med...men det blir inte mer i biotillgänglighet än vad det redan är bara för man tar det i näsan det är max 50% jag skulle säga 40% och 25-30 subling.

Man ska inte stirra sig blind på biotillgänglighet. Jag jag har såklart testat mig fram rent praktiskt och jag upplever att 4 mg nasalt känns som 16 mg Sublingualt. Det blir en högre topp och kortare rus nasalt såklart men dom känns lika mycket
Citera
2023-07-26, 17:51
Medlem
Citat:
Man ska inte stirra sig blind på biotillgänglighet. Jag jag har såklart testat mig fram rent praktiskt och jag upplever att 4 mg nasalt känns som 16 mg Sublingualt. Det blir en högre topp och kortare rus nasalt såklart men dom känns lika mycket

Ja men det är väll ovärt att korta ner ett rus, visst om det blir lite intesivare..men mkt kortare. Det är bara värt o snorta om det är rena bup tabletter och man har låg tolerans alltså använder bup svart. När man som vi är med i LARO gör det nästan ingenting eftersom man haft hög nivå så länge..man måste nästan trappa ur för o känna av det...och det har inte jag gjort en i närheten nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in