2023-07-18, 07:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Uppgiften jag fick från SVT efter idogt mejlande om saken, var att presskonferensen inte stod omnämnd i tablåerna; men att delar av presskonferensen sändes direkt i nyhets-svepet med start kl 12 den 1 mars, oklart dock om man sände hela konferensen eller inledande (vet inte hur länge den pågick). Huruvida man gjorde lika på SR vet jag faktiskt inte, men inte omöjligt (utan rentav ganska troligt enligt mig) gjorde man lika på radion.

Nej, för SE-saken spelar det väl mindre roll kanske; dock vet jag inte vad som sades på träffen gällande mördarens signalement. Det finns ju trots allt en viss risk, att HH nämnde mörkblå/blå täckjacka? Enligt SVT finns inte sändningen klockan 12 sparad i arkivet, tyvärr.

”Troligen mellanblå täckjacka”.

Signalementet från presskonferensen sänds i Lunchekot, vid 04.25:

https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-lunchekot-1-mars-1986
Citera
2023-07-18, 07:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
”Troligen mellanblå täckjacka”.

Signalementet från presskonferensen sänds i Lunchekot, vid 04.25:

https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-lunchekot-1-mars-1986

Tackar! Denna har gått mig förbi.
Citera
2023-07-18, 08:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Ett stort problem är att vi inte vet vad herr Engström verkligen hade på sig. Han själv hävdar ivrigt mörk rock men väktaren HO ("alibivittnet") säger "mörkblå jacka", det vill säga exakt som LP lär ha sagt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-18 kl. 08:38.
Citera
2023-07-18, 08:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
För det första. SE uppger själv att han försökt komma fram till PU men inte lyckats och då, lurigt, ringt via växeln. Det framstår som en mycket trovärdig uppgift att det var svårt att komma fram denna dag.

Presskonferensen kl. 12 sänds inte direkt i etern, såvitt känt. Men signalementet återutsänds i sin helhet i radion och det kl. 12.12, enligt Lampers. Om GM-SE av någon anledning ljuger om svårigheten att komma fram och kontaktar PU kl. 12.20 med anledning av det just radioutrustning sända signalementet, så är det svårt att begripa.

I det finns en trolig keps, en sådan man knyter öronlapparna på uppe på skulten (om nu SE bar en sådan). Men den prydde i sådana fall en mörk, yngre och kortare person än SE och som var iförd mellanblå täckjacka. I Aktuellt refereras endast signalementet och huvudbonaden blir ”möjligen keps”, kl. 12.08.

SE har, objektivt sett, ingen anledning att reagera på detta signalement, på annat vis än med en lättnadens suck.

Det finns inte heller i kända tidigare signalement under dagen. Han pusslar i sådana fall ihop sig själv. Plockar den här mörka rocken i olika skepnader och huvudbonaden från olika signalement och som inte träffar honom i övrigt.

—-

Morgonekot: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-morgonekot-1-mars-1986

Lunchekot: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-lunchekot-1-mars-1986

Dagens Eko kl. 18: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-dagens-eko-1-mars-1986

Tackar! Ska studera dessa.

Enligt två av väktarna i receptionen, HO och ALG, hade han en keps med uppknäppta öronlappar.

Enligt SE hade det till och med gått ut rikslarm efter honom.

Här, i intervjun med FR, framgår det att SE reagerade på en teckning i tidningen, som var lik honom:

Cirka 1:12:20 in: "Dagen efter läste han om mordet i tidningen och tyckte sig se sig själv avbildad som mördaren. Polisens efterlysning i tidningen stämde till stora delar överens med hur han själv var klädd på kvällen."

Fast detta är väl ändå tidningen från den 2:a mars som visas i inslaget?

Man kan ju se rutan med bilden på SE, där till vänster om teckningen ...

https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=4308

Den 2:a mars var SE på väg upp till Idre, och då hade han redan, dagen innan, ringt till polisen.

Om det förhöret inte är felaktigt daterat, förstås.

Men det står som bekant att SE "åker på vintersemester i morgon bitti" ... Vilket torde avse söndag.

Men ännu en historia som inte stämmer från SE alltså, berättad under bästa sändningstid.
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-18 kl. 08:48.
Citera
2023-07-18, 08:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ett stort problem är att vi inte vet vad herr Engström verkligen hade på sig. Han själv hävdar ivrigt mörk rock men väktaren HO ("alibivittnet") säger "mörkblå jacka", det vill säga exakt som LP lär ha sagt.

Ja, det med ett mörkblått, trekvartslångt plagg stämmer ju in på honom, enligt HO, ALG och exfrun.
Citera
2023-07-18, 09:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Så då fanns inte uppgiften i media trots allt om att Lisbeth sagt just mörkblå täckjacka? Om Stig-GM tittade på Aktuellt kl 08 så borde han ha sagt att Lisbeth sade ”mörk täckjacka”?

Tack för sammanställningen!! Nu känns plötsligt täckjackan som en rykande pistol igen. (Eller snarare en överstruken rykande pistol då.)

Nej, precis. Inte ordagrant vad jag fått fram. Dels letat själv bland både tidningar och nyhetsinslag, dels genom författare som Lampers... Wall även TP, men där de två senare inte alls gått på djupet med detaljerna.

Även frågat här där förklaringen just är denna "pussling" av uppgifter som det då måste bli.
Vidare även det märkliga i att SE, klädd i en "mörk rock", vågar chansa på att Lisbeth misstagit denna för en "mörkblå täckjacka", samt just ett samtal med henne.
Som GM tänker jag att han borde känna sig otroligt jagad och därmed ta givet att allt han säger skulle kontrolleras.
Av dessa anledningar så kan inte jag se att uppgifterna talar för en SE som GM.
Citera
2023-07-18, 09:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, precis. Inte ordagrant vad jag fått fram. Dels letat själv bland både tidningar och nyhetsinslag, dels genom författare som Lampers... Wall även TP, men där de två senare inte alls gått på djupet med detaljerna.

Även frågat här där förklaringen just är denna "pussling" av uppgifter som det då måste bli.
Vidare även det märkliga i att SE, klädd i en "mörk rock", vågar chansa på att Lisbeth misstagit denna för en "mörkblå täckjacka", samt just ett samtal med henne.
Som GM tänker jag att han borde känna sig otroligt jagad och därmed ta givet att allt han säger skulle kontrolleras.

SE (som GM) kanske inte chansade alls, utan beskrev sig själv bara. Eftersom han visste att han bar en halvlång mörkblå jacka, är det ju rimligt att anta att LP faktiskt sagt det (eftersom han minns att hon stirrade på honom och följde hans språngmarsch in i gränden)?
Citera
2023-07-18, 10:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Well, here we go again men SE drog sig inte för att chansa. Han chansade ju även på att det fanns ett mordplatsvittne som nämnt stålbågade glasögon och det blev ju fel.
Citera
2023-07-18, 10:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej..

Men tänker att om man uppvisar sådan uppmärksamhets törst dagen efter så borde väl törsten var ännu högre när adrenalinet över att en statsminister just blivit avrättad framför Engström vara hög...

Engström lämnar faktiskt mordplatsen just när han får reda på att Sveriges största händelse på 100år just ägt rum .

Det rimmar tycker jag lite märkligt för han måste väl förstå att om det är självaste Olof Palme som blivit mördad framför hans fötter är en stor händelse !

Nyfikenhet är inte stor på mordnatten att bli kvar och vänta på hela mediacirkusen som är någon minut bort..

Han har ju dessutom gjort iakttagelser samt hjälpt till med livräddning och sprungit I gränden ...borde inte detta vattnas i munnen på Engström att få berätta om ?

I perspektiv tycker jag det är lite märkligt....Även efter sitt kaffe på rummet inte heller då går han dit trots 50m och spelar viktig..

Ja tänk om man kunde säga sånt här med lite säkerhet, men det kan man inte.
Då skulle vi kräva av Leif L. att han också tog tag i en journalist, eller LJ.

SE visade ju upp ett irrationellt handlande redan vid språngmarschen, där han borde ha kontakta Söderström eller Windén.
Söderström borde ha spärrat av en större yta, man borde ha tagit samtliga närvarande på namn o.s.v.
Många handlade irrationellt denna kväll, stort som smått. Se bara i sambandscentralen, vilket fick igång konspirationsteorierna.

Du får såklart fortsätta använda detta som någon sorts argument, men för min del säger det i princip ingenting.
Citera
2023-07-18, 10:02
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Om man hittar en uppgift i media. Ska man inte ta för givet att uppgiften finns då?

Vill man pröva hypotesen med Engström som GM kan man ju ställa upp en situation där han ja använder sig av information som har existerat i media för att framställa sig själv som ett centralt vittne.

Citat:
Ok, ja och det stämmer till viss del (därav mitt användande av begreppet "pusslande"). Inte ordagrant utifrån de kontroller som gjorts. (Lasse Lampers genom gång av SVT-arkiv och nyhetssändningarna)

Så här är transkriberingen av 04-sändningen
Ewonne Winblad
-19:20 sekunder
"En man i 35-årsåldern sköt statsministern med 2 skott i bröstet."
-16:40 sekunder
"Det var alltså en man i 35-40 årsåldern som kom fram till statsminister Olof Palme i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan i centrala Stockholm och sköt ner statsministern."
"Enligt dom uppgifter vi har träffades Palme av 2 skott i bröstet."

Sune Lindgren
-15:30 sekunder
"Enligt chefen för våldsroteln, Nils Linder, kommer dom dock säkraste uppgifterna från 3 personer som fanns ungefär 50-60 meter i från paret Palme"
"Enligt dessa tre vittnen var det en gärningsman. Han beskrivs vara någonstans mellan 30 och 45 år och ungefär 175 cm lång."
"Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå. Han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan."
"Han hade inget vapen i händerna. Ett av de tre vittnena sprang efter mannen, men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än 10 meter ifrån den misstänkte gärningsmannen"

-14:48 sekunder
"Andra vittnen hävdar att det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra."
---------------------------------

Och genom Lasse Lampers bok, så fick vi även veta att Ingela Agardh i 08:00-sändning av Akutellt säger att Lisbeth sagt att mördaren hade en "mörk täckjacka"

Av dessa uppgifter så chansar SE på att Lisbeth uppfattat gärningsmannen som klädd i "mörkblå täckjacka" (Och dessutom ljuger han även om ett samtal med henne)
Ordagrant vilket både framgår av SE's förhör 12:20 den 1/3 samt av Rimborns och Christianssons "förhör" med Lisbeth på Sabbathsberg under natten.

Vad blir slutsatsen nu då om täckjackan för Stig-GM:

Att nyheterna inte rapporterat om LPs ”mörkblå täckjacka”, men däremot olika blandade signalement, men att Stig ändå prickar in det, som råkar sammanfalla med vad LP sagt på sjukhuset. Är det rätt uppfattat?
Senast redigerad av fragola 2023-07-18 kl. 10:03. Anledning: korr
Citera
2023-07-18, 10:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Har jag förstått saken rätt, ingick presskonferensen i nyhetssändningen på SVT kl. 12. Nyhetsankaret sa "nu går vi över till presskonferensen...". Detta är vad jag fått med mig från SVT när jag kontaktade dem.

Då jag hade tillgång till SMDB för några år sedan gjorde jag följande anteckningar från Extra Aktuellt kl.12:00

Bröderna Mozart...
Lisbet åkte hem vid 2-tiden

Lennart Ekdal:
Kula påträffats..
Misstänkt bil
170-180cm lång
30-45år
Möjligen en keps.

Med risk att jag missat en del. Här framgår inte så många signalement avseende klädsel.
Citera
2023-07-18, 10:15
Avstängd
Citat:
Då jag hade tillgång till SMDB för några år sedan gjorde jag följande anteckningar från Extra Aktuellt kl.12:00

Bröderna Mozart...
Lisbet åkte hem vid 2-tiden

Lennart Ekdal:
Kula påträffats..
Misstänkt bil
170-180cm lång
30-45år
Möjligen en keps.

Med risk att jag missat en del. Här framgår inte så många signalement avseende klädsel.

Känner igen det från SMDB!

Här är 1 mars 1986 (både SR och SVT) från SMDB:
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=1986-03-01&x=0&y=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in