2023-07-17, 22:44
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast blå täckjacka är ju inte det enda signalementet utan lång mörk rock går ut också ...

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han hörde enligt egen uppgift på Ekots extrasändning kl. 01:10, där man sade att mördaren hade haft en lång mörk rock. Det här kan säkert ha oroat honom att det alltså fanns vittnen till händelsen. När han sedan får höra de andra uppgifterna i Rapport kl. 04:00 om att mördaren nu i stället skulle ha varit en yngre man i mörkblå täckjacka så kan det ha tänts ett hopp. Det var antagligen det här som sedan fick honom att sedan ringa runt till polis och media dagen efter mordet med sin första version, typ: "Jag var på platsen som vittne i mörk rock. Jag såg dessutom mördaren, som var en yngre man iklädd en mörkblå täckjacka".

Lång mörk rock är halva Stockholm vid denna tid. Det finns i alla fall ingen rationell anledning att bli orolig eftersom han uppenbarligen måste ha hört andra vittnesmål också (blå täckjacka, utlänningar osv).

Jag tycker det är ett verkligt dilemma för anhängare av Stig-GM:
* Om Stig-GM hörde på nyheterna att Lisbeth vittnat om en mörkblå täckjacka, så borde han inte ha startat sin förväxlingsmasterplan.
* Men om han inte hört om den mörkblå täckjackan, hur kan han då använda samma ord som LP?

Enda svaret är att Stig-GM hör på nyheterna att det finns en flora av olika vittnesmål - men att han ÄNDÅ börjar föra oväsen helt i onödan. Teoretiskt möjligt.

Sedan finns ju alltid det andra alternativet, att Stig-vittnet hörde LP säga något om en mörkblå täckjacka.
Citera
2023-07-17, 22:50
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ok, ja och det stämmer till viss del (därav mitt användande av begreppet "pusslande"). Inte ordagrant utifrån de kontroller som gjorts. (Lasse Lampers genom gång av SVT-arkiv och nyhetssändningarna)

Så här är transkriberingen av 04-sändningen
Ewonne Winblad
-19:20 sekunder
"En man i 35-årsåldern sköt statsministern med 2 skott i bröstet."
-16:40 sekunder
"Det var alltså en man i 35-40 årsåldern som kom fram till statsminister Olof Palme i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan i centrala Stockholm och sköt ner statsministern."
"Enligt dom uppgifter vi har träffades Palme av 2 skott i bröstet."

Sune Lindgren
-15:30 sekunder
"Enligt chefen för våldsroteln, Nils Linder, kommer dom dock säkraste uppgifterna från 3 personer som fanns ungefär 50-60 meter i från paret Palme"
"Enligt dessa tre vittnen var det en gärningsman. Han beskrivs vara någonstans mellan 30 och 45 år och ungefär 175 cm lång."
"Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå. Han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan."
"Han hade inget vapen i händerna. Ett av de tre vittnena sprang efter mannen, men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än 10 meter ifrån den misstänkte gärningsmannen"

-14:48 sekunder
"Andra vittnen hävdar att det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra."
---------------------------------

Och genom Lasse Lampers bok, så fick vi även veta att Ingela Agardh i 08:00-sändning av Akutellt säger att Lisbeth sagt att mördaren hade en "mörk täckjacka"

Av dessa uppgifter så chansar SE på att Lisbeth uppfattat gärningsmannen som klädd i "mörkblå täckjacka" (Och dessutom ljuger han även om ett samtal med henne)
Ordagrant vilket både framgår av SE's förhör 12:20 den 1/3 samt av Rimborns och Christianssons "förhör" med Lisbeth på Sabbathsberg under natten.

Så då fanns inte uppgiften i media trots allt om att Lisbeth sagt just mörkblå täckjacka? Om Stig-GM tittade på Aktuellt kl 08 så borde han ha sagt att Lisbeth sade ”mörk täckjacka”?

Tack för sammanställningen!! Nu känns plötsligt täckjackan som en rykande pistol igen. (Eller snarare en överstruken rykande pistol då.)
Citera
2023-07-17, 22:57
Medlem
Citat:
Dagen efter var just dagen efter. Ett beslut hade fattats om att inte åka till Idre den dagen. Han hade sovit på saken. Lugnat ned sig? o.s.v.

Nej, jag har svårt att se poängen(tyngden) i dessa argument.

Att ingen uppgivit att de sett honom alls är väl det starkaste argumentet för att han INTE skulle varit på mordplatsen, tycker jag.
Men inte heller det är vattentätt då vi faktiskt inte vet om någon sett honom eller inte. Vi vet bara att det inte står att finna i förhören som i sig endast är fragment.

Okej..

Men tänker att om man uppvisar sådan uppmärksamhets törst dagen efter så borde väl törsten var ännu högre när adrenalinet över att en statsminister just blivit avrättad framför Engström vara hög...

Engström lämnar faktiskt mordplatsen just när han får reda på att Sveriges största händelse på 100år just ägt rum .

Det rimmar tycker jag lite märkligt för han måste väl förstå att om det är självaste Olof Palme som blivit mördad framför hans fötter är en stor händelse !

Nyfikenhet är inte stor på mordnatten att bli kvar och vänta på hela mediacirkusen som är någon minut bort..

Han har ju dessutom gjort iakttagelser samt hjälpt till med livräddning och sprungit I gränden ...borde inte detta vattnas i munnen på Engström att få berätta om ?

I perspektiv tycker jag det är lite märkligt....Även efter sitt kaffe på rummet inte heller då går han dit trots 50m och spelar viktig..
Citera
2023-07-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Lång mörk rock är halva Stockholm vid denna tid. Det finns i alla fall ingen rationell anledning att bli orolig eftersom han uppenbarligen måste ha hört andra vittnesmål också (blå täckjacka, utlänningar osv).

Jag tycker det är ett verkligt dilemma för anhängare av Stig-GM:
* Om Stig-GM hörde på nyheterna att Lisbeth vittnat om en mörkblå täckjacka, så borde han inte ha startat sin förväxlingsmasterplan.
* Men om han inte hört om den mörkblå täckjackan, hur kan han då använda samma ord som LP?

Enda svaret är att Stig-GM hör på nyheterna att det finns en flora av olika vittnesmål - men att han ÄNDÅ börjar föra oväsen helt i onödan. Teoretiskt möjligt.

Sedan finns ju alltid det andra alternativet, att Stig-vittnet hörde LP säga något om en mörkblå täckjacka.

Halva Sverige?

Hur många av övriga vittnen hade mörk lång rock och ev huvudbonad .

Sen vet ju inte Engström om fler signalement är på väg in...

Att som GM påkalla en förväxling är väl inte så konstigt..!
Citera
2023-07-17, 23:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Halva Sverige?

Hur många av övriga vittnen hade mörk lång rock och ev huvudbonad .

Sen vet ju inte Engström om fler signalement är på väg in...

Att som GM påkalla en förväxling är väl inte så konstigt..!

Varför jämför du med andra vittnen? Det är märkligt att begränsa sökandet till den lilla gruppen.
Citera
2023-07-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varför jämför du med andra vittnen? Det är märkligt att begränsa sökandet till den lilla gruppen.

Fast det var bara för att göra en markör mot att han kan känna sig utpekad..

Om Engström är GM iklädd lång mörk rock och huvudbonad så stressar det han såklart även om han skulle vara rationell och tänka att fler än honom kan ha dessa kläder...

Sen vet ju inte Engström då om det dyker upp fler signalement som är jobbiga för Engström
Citera
2023-07-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Vet inte hur du resonerar kring om du tänker att Engström är GM hypotetiskt...

Kan du se att han då speglar lite sitt egna mönster och försöker få det till förväxling eller ser du ett annat mönster i hans agerande ?

Alltså om han är GM...
Citera
2023-07-18, 00:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ok, ja och det stämmer till viss del (därav mitt användande av begreppet "pusslande"). Inte ordagrant utifrån de kontroller som gjorts. (Lasse Lampers genom gång av SVT-arkiv och nyhetssändningarna)

Så här är transkriberingen av 04-sändningen
Ewonne Winblad
-19:20 sekunder
"En man i 35-årsåldern sköt statsministern med 2 skott i bröstet."
-16:40 sekunder
"Det var alltså en man i 35-40 årsåldern som kom fram till statsminister Olof Palme i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan i centrala Stockholm och sköt ner statsministern."
"Enligt dom uppgifter vi har träffades Palme av 2 skott i bröstet."

Sune Lindgren
-15:30 sekunder
"Enligt chefen för våldsroteln, Nils Linder, kommer dom dock säkraste uppgifterna från 3 personer som fanns ungefär 50-60 meter i från paret Palme"
"Enligt dessa tre vittnen var det en gärningsman. Han beskrivs vara någonstans mellan 30 och 45 år och ungefär 175 cm lång."
"Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå. Han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan."
"Han hade inget vapen i händerna. Ett av de tre vittnena sprang efter mannen, men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än 10 meter ifrån den misstänkte gärningsmannen"

-14:48 sekunder
"Andra vittnen hävdar att det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra."
---------------------------------

Och genom Lasse Lampers bok, så fick vi även veta att Ingela Agardh i 08:00-sändning av Akutellt säger att Lisbeth sagt att mördaren hade en "mörk täckjacka"

Av dessa uppgifter så chansar SE på att Lisbeth uppfattat gärningsmannen som klädd i "mörkblå täckjacka" (Och dessutom ljuger han även om ett samtal med henne)
Ordagrant vilket både framgår av SE's förhör 12:20 den 1/3 samt av Rimborns och Christianssons "förhör" med Lisbeth på Sabbathsberg under natten.

Bra jobbat!

Du har möjligen ingen transkribering på vad som sades i "Morgonekot" den 1:a mars?

Det ser ut att ha varit förlängt i en halvtimme, från kl. 7:00-8:00.

Enda som jag har hört därifrån är Adaktussons intervju av AD ... Finns på YouTube.

P.S. Av intresse kan även vara "Dagens eko" som står som "förlängt till kl. 19". Fler intervjuer?

Inte för det om den mörkblå täckjackan, men annat ...

Intervjun med AH och KJ på TV kl. 18:00, finns återgiven i AH:s bok.

En transkribering av polisens presskonferens kl. 12, den 1:a mars, vore förstås guld!

Det var ju efter den som SE kastade sig på luren för att få undan ett signalement.

Dessförinnan var han mest intresserad av tiden då han stämplade ut?

Men efter konferensen var detta inte lika hett längre ... ? Nudge, nudge!
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-18 kl. 00:51.
Citera
2023-07-18, 05:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Bra jobbat!

Du har möjligen ingen transkribering på vad som sades i "Morgonekot" den 1:a mars?

Det ser ut att ha varit förlängt i en halvtimme, från kl. 7:00-8:00.

Enda som jag har hört därifrån är Adaktussons intervju av AD ... Finns på YouTube.

P.S. Av intresse kan även vara "Dagens eko" som står som "förlängt till kl. 19". Fler intervjuer?

Inte för det om den mörkblå täckjackan, men annat ...

Intervjun med AH och KJ på TV kl. 18:00, finns återgiven i AH:s bok.

En transkribering av polisens presskonferens kl. 12, den 1:a mars, vore förstås guld!

Det var ju efter den som SE kastade sig på luren för att få undan ett signalement.

Dessförinnan var han mest intresserad av tiden då han stämplade ut?

Men efter konferensen var detta inte lika hett längre ... ? Nudge, nudge!

För det första. SE uppger själv att han försökt komma fram till PU men inte lyckats och då, lurigt, ringt via växeln. Det framstår som en mycket trovärdig uppgift att det var svårt att komma fram denna dag.

Presskonferensen kl. 12 sänds inte direkt i etern, såvitt känt. Men signalementet återutsänds i sin helhet i radion och det kl. 12.12, enligt Lampers. Om GM-SE av någon anledning ljuger om svårigheten att komma fram och kontaktar PU kl. 12.20 med anledning av det just radioutrustning sända signalementet, så är det svårt att begripa.

I det finns en trolig keps, en sådan man knyter öronlapparna på uppe på skulten (om nu SE bar en sådan). Men den prydde i sådana fall en mörk, yngre och kortare person än SE och som var iförd mellanblå täckjacka. I Aktuellt refereras endast signalementet och huvudbonaden blir ”möjligen keps”, kl. 12.08.

SE har, objektivt sett, ingen anledning att reagera på detta signalement, på annat vis än med en lättnadens suck.

Det finns inte heller i kända tidigare signalement under dagen. Han pusslar i sådana fall ihop sig själv. Plockar den här mörka rocken i olika skepnader och huvudbonaden från olika signalement och som inte träffar honom i övrigt.

—-

Morgonekot: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-morgonekot-1-mars-1986

Lunchekot: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-lunchekot-1-mars-1986

Dagens Eko kl. 18: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-dagens-eko-1-mars-1986
Citera
2023-07-18, 05:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
För det första. SE uppger själv att han försökt komma fram till PU men inte lyckats och då, lurigt, ringt via växeln. Det framstår som en mycket trovärdig uppgift att det var svårt att komma fram denna dag.

Presskonferensen kl. 12 sänds inte direkt i etern, såvitt känt. Men signalementet återutsänds i sin helhet i radion och det kl. 12.12, enligt Lampers. Om GM-SE av någon anledning ljuger om svårigheten att komma fram och kontaktar PU kl. 12.20 med anledning av det just radioutrustning sända signalementet, så är det svårt att begripa.

I det finns en trolig keps, en sådan man knyter öronlapparna på uppe på skulten (om nu SE bar en sådan). Men den prydde i sådana fall en mörk, yngre och kortare person än SE och som var iförd mellanblå täckjacka. I Aktuellt refereras endast signalementet och huvudbonaden blir ”möjligen keps”, kl. 12.08.

SE har, objektivt sett, ingen anledning att reagera på detta signalement, på annat vis än med en lättnadens suck.

Det finns inte heller i kända tidigare signalement under dagen. Han pusslar i sådana fall ihop sig själv. Plockar den här mörka rocken i olika skepnader och huvudbonaden från olika signalement och som inte träffar honom i övrigt.

—-

Morgonekot: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-morgonekot-1-mars-1986

Lunchekot: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-lunchekot-1-mars-1986

Dagens Eko kl. 18: https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-dagens-eko-1-mars-1986

Har jag förstått saken rätt, ingick presskonferensen i nyhetssändningen på SVT kl. 12. Nyhetsankaret sa "nu går vi över till presskonferensen...". Detta är vad jag fått med mig från SVT när jag kontaktade dem.
Citera
2023-07-18, 06:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Har jag förstått saken rätt, ingick presskonferensen i nyhetssändningen på SVT kl. 12. Nyhetsankaret sa "nu går vi över till presskonferensen...". Detta är vad jag fått med mig från SVT när jag kontaktade dem.

Ok. Jag vet själv inte, men enligt Lampers som undersökt saken och även enligt andra uppgifter så sändes inte presskonferensen direkt i vare sig tv eller radio.

Det kan inte ha varit så att det som avses med att ”gå över direkt till presskonferensen” var till en reporter på plats?

För SE-saken spelar det dock inte så stor roll hur det förhöll sig med sändningarna, eftersom radion sände signalementet i sin helhet från presskonferensen strax efter kl. 12 i Lunchekot. Och GM-SE följde ju samtliga medier minutiöst.
Citera
2023-07-18, 06:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok. Jag vet själv inte, men enligt Lampers som undersökt saken och även enligt andra uppgifter så sändes inte presskonferensen direkt i vare sig tv eller radio.

Det kan inte ha varit så att det som avses med att ”gå över direkt till presskonferensen” var till en reporter på plats?

För SE-saken spelar det dock inte så stor roll hur det förhöll sig med sändningarna, eftersom radion sände signalementet i sin helhet från presskonferensen strax efter kl. 12 i Lunchekot. Och GM-SE följde ju samtliga medier minutiöst.

Uppgiften jag fick från SVT efter idogt mejlande om saken, var att presskonferensen inte stod omnämnd i tablåerna; men att delar av presskonferensen sändes direkt i nyhets-svepet med start kl 12 den 1 mars, oklart dock om man sände hela konferensen eller inledande (vet inte hur länge den pågick). Huruvida man gjorde lika på SR vet jag faktiskt inte, men inte omöjligt (utan rentav ganska troligt enligt mig) gjorde man lika på radion.

Nej, för SE-saken spelar det väl mindre roll kanske; dock vet jag inte vad som sades på träffen gällande mördarens signalement. Det finns ju trots allt en viss risk, att HH nämnde mörkblå/blå täckjacka? Enligt SVT finns inte sändningen klockan 12 sparad i arkivet, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in