2023-07-18, 09:02
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Vad är ”Ukraina”? Det folket i Ukraina egentligen vill? Vilken del av folket? Vad händer när delar av befolkningen vill olika? Senast Ukraina hade ett val som innefattade hela den del de gör anspråk och vill återta (inklusive Krim) på så vann ju den ryssvänlige Janukovich. Sen avsattes han i en kupp 2014 starkt stött av USA. Så vilket Ukraina menar du ska få avgöra sitt öde? Har Ukraina fria val idag? Eller menar du Zelinsky när du säger Ukraina?
Kan Du nämna ett oblast som inte röstade med majoritet för att Ukraina skulle lämna Sovjet och bli en självständig nation?
Citera
2023-07-18, 09:03
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, små framgångar i syd och vid Bakhmut, i övrigt stiltje.

Citat:
18.07.2023 uppdateringen. Pga pågående resa har det varit lite si och så med uppdateringen . Vi har fortsatt lite små framgångar, denna gång vid Kamianske och Chervone i söder, samt Orikhovo-Vasylika i Bakhmutområdet.
Många har uttryckt oro över turisternas koncentration av 100.000 man och 900 tanks i Kharkiv Oblast området. Det finns ingen anledning för katastroftänkande eller tro att de skall kunna komma i en lycksd offensiv. De har manskap men inte up to date materiel att ta i händerna. Deras enda anledning är att få oss att sätta in mera trupper hit och minska trycket på Zaporizhzhia fronten. Vi sätter naturligtvis in mera resurser för att möta hotet men uppgiften har tillägnats HV styrkorna och det räcker mer än väl.
Flera militära experter börjar hålla med det jag sagt tidigare om sydfronten; utnötningen börjar verka och det finns stor sannolikhet att turisternas front börjar rasa här i månadsskiftet augusti-september. Deras iver till konterattacker i området är inte logiskt.
Vi använder just nu 4 brigader av 12 i offensiven så vi har reserver att ta till när spjutspetsarna sätter sig i rörelse.
Vi har fortsatt lycka med våra distansattacker, Krimbron, depåer i Melitopol, Tokmak, Mariupol, Luhansk och Donetsk. Turisternas underhåll är allvarligt hotad.
Vi fortsätter vår resa idag med Alen och Alex till destinationer som verkligen behöver vår hjälp. Under tiden , kom ihåg vår krigsinvalidsinsamling.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-07-18, 09:03
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Att komma dragandes med detta uttjatade falska narrativ från ryzzka trollfabriker igen är patetiskt.

Kriget är orsakat av Putlers emperialistiska o kleptokratiska ambitioner. Om det inte vore för ryzzlands ambitioner hade inte Nato behövts.

För världsfredens skull måste ryzzland avväpnas o förhindras att skapa kaos.

Du är ju ett exempel på någon som är helt hjärntvättad av ensidig propaganda. Löjligt att du inte klarar stava till Ryssland på ett korrekt sätt. Om jag fick önsketänka och fantisera fritt så hade jag dock också gärna avväpnat Ryssland men din inställning är barnslig och naiv. Vi behöver bevara världsfreden och få Ryssland och backa genom att komma överens med dem. Mer våld kommer vara föda mer våld och vi kommer alla förlora på det.
Citera
2023-07-18, 09:12
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du är ju ett exempel på någon som är helt hjärntvättad av ensidig propaganda. Löjligt att du inte klarar stava till Ryssland på ett korrekt sätt. Om jag fick önsketänka och fantisera fritt så hade jag dock också gärna avväpnat Ryssland men din inställning är barnslig och naiv. Vi behöver bevara världsfreden och få Ryssland och backa genom att komma överens med dem. Mer våld kommer vara föda mer våld och vi kommer alla förlora på det.
Ibland måste man stå upp för att stoppa den som försöker trumfa igenom sin vilja med hjälp av våld. Annars vinner den som är mest hänsynslös och den som har störst våldskapital varje gång.
Citera
2023-07-18, 09:13
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:

Först ska Krim tillbaka till dess rätta ägare.
Citera
2023-07-18, 09:14
Medlem
Reimers avatar
Luftvärnet sköter sig bra, samtliga kalibermissiler sköts ner.

Citat:
Ukrainian air defense shot down 6 of 6 Kaliber cruise missiles, 31 of 36 Shahed drones

https://liveuamap.com/en/2023/18-july-ukrainian-air-defense-shot-down-6-of-6-kaliber-cruise
Citera
2023-07-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag inser ju att Ryssland slår tillbaka med nästan samma mynt och bombar beslutcentran, fabriker och andra militära mål Kievregimen placerar bland civilbefolkningen. Än så länge har Ryssland inte skickat mördare för att döda ukrainska journalister och politiker med bilbomber och annat men vem, sådana terroristhandlingar kanske också kommer. Broarna över Dnepr norr om Kherson står också kvar och annan civil infrasturktur som inte är kopplade till militärens ändamål.

Jag skrev att dom ukrainare som jublar får skylla sig själva och tänka till nästa gång om dom klarar av att lära, andra som fattar är det synd om. Det blir ju samma sak med dessa klusterbomber USA levererat, använder Ukraina dom så är det troligt att Ryssland också plockar fram sina och dom finns i stor mängd. Vi får väl hoppas att dom inte används i tätbebyggda områden.

Kievregimen övergår nu till terrorism då man förlorar och det är helt tydligt. Hur Ryssland svarar på det blir får vi se men det blev ju hårda svar mot al-Qaida och ISIS från både väst och Ryssland en gång i tiden. Är det inte märkligt att efter USA:s senaste krig bildas alltid terroristorganisationer då man misslyckats?

Bron är mer av ett militärt mål än 99.9% av Rysslands ständiga terrorbombningar. Ignore
Citera
2023-07-18, 09:21
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Är Du timid- hur kan Du annars tro att ryssens ska ha och bara ta mentalitet förändras med att de får ut något genom folkmordsinvasion. Putte ska ha en banan...
Citera
2023-07-18, 09:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det är snarare din inställning som är naiv eller snarare falsk då du likt andra rysstomtar försöker sälja in en falsk fred där man går ryssarna till mötes. Ryssland har visat sig vara fullkomligt opålitliga så vad är ett avtal värt med dem? Ukraina bedrogs när Ryssland bröt Budapestuppgörelsen och när Putin sa att Ryssland inte skulle attackera Ukraina under hösten 2021 så Ryssland har redan bränt upp allt förtroendekapital under oöverskådlig tid.
Citera
2023-07-18, 09:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Tok- så tycker Du inte alls, för då hade Du varit emot ryssens folkmordsinvasion som ju är hela grundproblemet...
Grundproblemet är ju NATO:s expansion där Ryssland satte gränsen tidigt med Ukraina men väst ignorerade alla varningar och försök till förhandlingar vad det gäller en ny säkerhetsordning, NATO är gud, väst bestämmer. Lägg till åtta års granatbeskjutningar och terror mot den rysktalande befolkningen i Donbas av Kievs råskinn och du har detta till slut.

Du påstår att Ryssland bedriver ett folkmord, du rapar propaganda. Det är Kievregimen som dödat sina egna i Donbas, dödat och fängslat journalister och politiker, förbjudit oppositionspartier, förbjudit den gamla ortodoxa kyrkan med förföljelse och alla yttringar att bringa fred och sammarbete med Ryssland. Lägg sen till terroristhandlingar i Ryssland, Nordstream, dammen, granatbeskjutning mot kärnkraftverket etc så kanske bilden klarnar för dig. I Israel pågår det en långsamt riktigt folkmord men det talas det tyst om och jag är emot alla folkmord.

Du kan kan för lite om konflikten så lär dig.
Citera
2023-07-18, 09:33
Medlem
Citat:

Ryssland började med mord och våld. Dom kan sluta med det först.
Citera
2023-07-18, 09:40
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Att komma dragandes med detta uttjatade falska narrativ från ryzzka trollfabriker igen är patetiskt.

Kriget är orsakat av Putlers emperialistiska o kleptokratiska ambitioner. Om det inte vore för ryzzlands ambitioner hade inte Nato behövts.

För världsfredens skull måste ryzzland avväpnas o förhindras att skapa kaos.

Putin klarar inte av att ha imperialistiska ambitioner.

Se på en så enkel sak som militärbudget, USA 877 BN dollar övriga NATO länder ca 300 BN dollar.

Ryssland 86 BN dollar, och du tror att Putin sitter i sin bunker och har imperialistiska drömmar?
86 mot ca 1200 BN dollar.
Ingen, absolut ingen är så världsfrånvänd att ha stormaktsdrömmar med Rysslands budget.

Ryssland kommer inte under vår livstid iaf ha några som helst planer på anfall mot NATO land eller Sverige. Det är helt orealistiskt.
Att dom ens kan hålla motstånd mot framryckande Ukraina just nu borde vara väldigt svårt med tanke på resurser som Ukraina får.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures
Senast redigerad av Africagonzo 2023-07-18 kl. 09:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in