Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Hur J burit sig åt för att inte få några skador har jag ärligt talat inte en aning om, men...jag tror att hon letat tips och förslag på nätet. (plastsäck över huvudet?) Att T skulle göra motstånd måste J väl räknat med? Jag har i a f svårt att tänka mig annat och att hon har varit förberedd. Kanske fällningen som överraskningsmoment var del av en plan för inkapacitering?
Jag ser det som högst osannolikt att J skulle göra upp en mordplan som är helt beroende av Ms insats. Skulle hon våga ta risken att M skulle kunna sabotera hennes innerligt och hett efterlängtade mål? Jag tror inte det.
Jag tror att Johanna läst på ordentligt om hur hon skulle mörda Tove. Det var därför man hittade minimalt (inga?) ytliga märken på Toves hals t.ex. Johanna hade googlat och tagit reda på hur man mördar någon diskret. Och då blev det strypning, och sedan har hon läst på om hur man gör det mest effektivt. Det var därför hon kunde vara så effektiv och träffa så perfekt rätt på såväl andningsvägar som halsartär. Hon var väl påläst och visste att och hur hon skulle strypa Tove. Hon hade så klart då också läst på om hur hon skulle försätta Tove i ett inkapaciterat tillstånd i ryggläge på govlet. Med ett hårt slag i bakhuvudet och sedan en bakåtfällning.
Maja fanns helt säkert inte med i Johannas plan kring hur det skulle gå till att mörda Tove. Maja behövdes inte, varken i planen eller i verkligheten. På just denna punkten visste Johanna vad hon gjorde. Det hon missade var dels att hon tog tillfället när det gavs, vilket inte var så smart, och dels när det kom till hur man gör sig av med en kropp "diskret". Som t.ex. att man lämnar mobilen hemma. Det hade hon inte läst på om.