2023-07-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om nån timme tänkte jag visa med en video/skärminspelning här hur man tömmer en mobil med den mest avancerade metoden Full File System utan de program som polisen normalt använder. Mobilen är en iPhone 12 med iOS 16, alltså en sådan som MH har.

Just nu råder det lite tveksamheter kring vilken iOS version som den mobilen hade och om polisen kunde tömma hennes mobil med den mer avancerade metoden innan beslaget hävdes. Den senaste versionen hon (och JJ) kunnat ha är iOS 16.0.3 som kom 22-10-10.

Det låter intressant.
Citera
2023-07-17, 23:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Enligt inslaget i P4 Jönköping hade utredarna olika uppfattning om tidpunkten för mordet. Någon ska ha trott ca 02 (tror på Johannas beskrivning??), en annan ca 02.20 (tror att M tog med sig mobilen för att delta i mordet??) och någon ca 02.30 (går på åklagarens uppfattning??)
De verkar inte ha en enad syn enligt vad reporten sa. Men jag skulle tippa på att ingen tror att de skedde efter 02.40 som TR fastslog.

Ja just det, det var från radioinslaget som den infon kom. Tack!
Citera
2023-07-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Enligt inslaget i P4 Jönköping hade utredarna olika uppfattning om tidpunkten för mordet. Någon ska ha trott ca 02 (tror på Johannas beskrivning??), en annan ca 02.20 (tror att M tog med sig mobilen för att delta i mordet??) och någon ca 02.30 (går på åklagarens uppfattning??)
De verkar inte ha en enad syn enligt vad reporten sa. Men jag skulle tippa på att ingen tror på efter 02.40 som TR fastslog.
Oavsett hur de olika utredarna sagt ( inget jag någonsin läst dock) så är det väl Rullmans ord om tid för mordet man får utgå ifrån? Men minns att tiden var lång typ 02-02-43, men sen sa han väl ca 02.30?
Citera
2023-07-17, 23:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, tumme i ögat och att huvudet har dunkats i golvet är absolut tänkbart. Kan även tänka mig att hon blivit omtumlad av fallet. Men som jag skrivit så många gånger nu, så behöver man i princip vara medvetslös för att tappa förmågan att försvara sig. Och jag ser det inte som möjligt för J att låsa fast T s armar under flera minuter så hon hindras att tillfogad J någon skada.

J hade en kort kjol, och skulle då J lyckas sätta sina knän eller knipa fast T s armar på något sätt så hade J kunnat riva henne där. Men min övertygelse är att man inte kan låsa någons armar på det sättet som en del tror. Finns inga exempel på att det går.
Hur J burit sig åt för att inte få några skador har jag ärligt talat inte en aning om, men...jag tror att hon letat tips och förslag på nätet. (plastsäck över huvudet?) Att T skulle göra motstånd måste J väl räknat med? Jag har i a f svårt att tänka mig annat och att hon har varit förberedd. Kanske fällningen som överraskningsmoment var del av en plan för inkapacitering?

Jag ser det som högst osannolikt att J skulle göra upp en mordplan som är helt beroende av Ms insats. Skulle hon våga ta risken att M skulle kunna sabotera hennes innerligt och hett efterlängtade mål? Jag tror inte det.
Citera
2023-07-17, 23:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Intressanta funderingar…. Men de utgår ifrån att Maja är oskyldig och även inte från det vi vet.
Vaddå dra i panik? Hon skulle göra sig av med cykeln o hämta bilen, ja för att få iväg Tove.
Hon möter grannen och hittar ju på en nödlögn… och går upp till lgh för att berätta för Maja att hon åker iväg. Vaddå lämna en rädd o chockad Maja? Hon var tvungen att stanna eftersom J mötte grannen i trappen o sa att hennes vän varit full o ramlat men att hon sov nu och därför skulle hon åka o köpa mat till henne … så Maja var tvungen att stanna. Att J hade bilnyckeln på sig kan vara att den satt med lgh/husnyckeln… och att hon skulle köra fram bilen. Maja stannar kvar eftersom vittnet (grannen) tror hon sover o är full OCH för att kolla läget, lyssna osv när Johanna fixar resten. Är ju inte alls något konstigt med det. Johanna är ju den drivande, den som tar stryptaget, den som bor där, den som har bil…. Självklart är hon den som är mest mån om att kroppen kommer därifrån
Förstår inte alls erat resonemang efter det vi ju vet…

Ja, så kanske det också kan vara. Jag tycker att jag var ganska tydlig i mitt inlägg varför jag tror mer på den varianten jag beskrev.
Citera
2023-07-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
RL tillfrågas om faserna i förloppet och berättar att man kan förlora medvetandet redan under första fasen (1-1,20 minuter), d v s medvetslös med oförmåga att försvara sig.
Skulle det enorma trycket ha kunnat bidra till ett snabbare förlopp?

Har du provat att låsa fast armarna på någon genom att lägga knäna över armbågslederna där försökspersonen ligger ner med handflatorna uppåt i 30-40 graders vinkel? Jag tog mig inte loss, å andra sidan hade jag ingen förhöjd adrenalinnivå vid dessa två tillfällen. Är den som sitter på din diafragma dessutom tung, så är det rätt oskönt att andas.

Nej, det har jag inte testat. Men för många år sedan tittade jag mycket på MMA. Och efter att det föreslogs av några i tråden att J kan ha låst fast J s armar på detta sätt, sökte jag i timtal på youtube för att se om denna låsning var möjlig. Jag har inte hittat några lyckade exempel. Och tills nån motbevisar mig tror jag inte det är möjligt.
Citera
2023-07-17, 23:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om nån timme tänkte jag visa med en video/skärminspelning här hur man tömmer en mobil med den mest avancerade metoden Full File System utan de program som polisen normalt använder. Mobilen är en iPhone 12 med iOS 16, alltså en sådan som MH har.

Just nu råder det lite tveksamheter kring vilken iOS version som den mobilen hade och om polisen kunde tömma hennes mobil med den mer avancerade metoden innan beslaget hävdes. Den senaste versionen hon (och JJ) kunnat ha är iOS 16.0.3 som kom 22-10-10.
Ser vi fram emot!
Citera
2023-07-17, 23:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Oavsett hur de olika utredarna sagt ( inget jag någonsin läst dock) så är det väl Rullmans ord om tid för mordet man får utgå ifrån? Men minns att tiden var lång typ 02-02-43, men sen sa han väl ca 02.30?

Man ska faktiskt inte utgå från vad åklagaren säger. Man ska utgå ifrån vad bevisningen säger.

Och det var där Rullman missade fullständigt. Han sa 0230, men vittnet han presenterade sa 0240. Och det gick domstolen på, långt mycket längre än vad som var rättssäkert. En rejäl övertolkning av "bevisning".
Citera
2023-07-17, 23:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Penetrerande våld rakt in i ögat är smärtsamt. - Varför hördes inga skrik?
Rätt ställe var det sannerligen om J var ute efter en snabb medvetandesänkning. Delvis avstängning av arteriellt blodflöde i närheten av det känsliga område som reglerar puls och blodtryck.
Ja, jag tror J var ordentligt påläst på hur hon skulle undvika motvärnsskador.
Citera
2023-07-17, 23:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur J burit sig åt för att inte få några skador har jag ärligt talat inte en aning om, men...jag tror att hon letat tips och förslag på nätet. (plastsäck över huvudet?) Att T skulle göra motstånd måste J väl räknat med? Jag har i a f svårt att tänka mig annat och att hon har varit förberedd. Kanske fällningen som överraskningsmoment var del av en plan för inkapacitering?

Jag ser det som högst osannolikt att J skulle göra upp en mordplan som är helt beroende av Ms insats. Skulle hon våga ta risken att M skulle kunna sabotera hennes innerligt och hett efterlängtade mål? Jag tror inte det.

Jag tror att Johanna läst på ordentligt om hur hon skulle mörda Tove. Det var därför man hittade minimalt (inga?) ytliga märken på Toves hals t.ex. Johanna hade googlat och tagit reda på hur man mördar någon diskret. Och då blev det strypning, och sedan har hon läst på om hur man gör det mest effektivt. Det var därför hon kunde vara så effektiv och träffa så perfekt rätt på såväl andningsvägar som halsartär. Hon var väl påläst och visste att och hur hon skulle strypa Tove. Hon hade så klart då också läst på om hur hon skulle försätta Tove i ett inkapaciterat tillstånd i ryggläge på govlet. Med ett hårt slag i bakhuvudet och sedan en bakåtfällning.

Maja fanns helt säkert inte med i Johannas plan kring hur det skulle gå till att mörda Tove. Maja behövdes inte, varken i planen eller i verkligheten. På just denna punkten visste Johanna vad hon gjorde. Det hon missade var dels att hon tog tillfället när det gavs, vilket inte var så smart, och dels när det kom till hur man gör sig av med en kropp "diskret". Som t.ex. att man lämnar mobilen hemma. Det hade hon inte läst på om.
Citera
2023-07-17, 23:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, jag tror J var ordentligt påläst på hur hon skulle undvika motvärnsskador.

Ja se där, du förekom mig
Citera
2023-07-17, 23:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej, det har jag inte testat. Men för många år sedan tittade jag mycket på MMA. Och efter att det föreslogs av några i tråden att J kan ha låst fast J s armar på detta sätt, sökte jag i timtal på youtube för att se om denna låsning var möjlig. Jag har inte hittat några lyckade exempel. Och tills nån motbevisar mig tror jag inte det är möjligt.
De YouTube-klipp där man demonstrerar självförsvar går väl ut på att hitta sätt att ta sig ur greppen? - Du får gärna förklara närmare, har själv bara kollat upp några av den typen.

Ett test i hemmiljö funkar också bara för att få ett hum om hur det kan kännas.

Citerar RL igen: "Jag menar att det finns beskrivna fall med en förövare och ett offer där personen ändå har bragts om livet genom strypning och då kan det räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in