2023-07-17, 21:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ryssarna vill också ha Leopard tanks
In Kislovodsk, Ruzzia a Spanish tank Leopard 2A6E

På armén dag förut hade de en affisch med ett amerikanskt hangarfartyg på!
Citera
2023-07-17, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Orcherna har tydligen lyckats sänka ett av sina egna SU57-plan under en träningsflygning över Azov-sjön.
Ytterligare ett avancerat stridsflyg de inte kan ersätta struket ur katalogen.
Det enda jag hittar är det här och då handlar det om en SU-25.

https://www.rferl.org/a/russia-su-25-jet-crashes-azov-sea-pilot--malfunctiondead/32507206.html
Citera
2023-07-17, 21:30
Medlem
Avayas avatar
Enligt rapporter på Twitter så genomför Ryssland nu en stor offensiv i området Kupyansk.
De ska tydligen mobiliserat uppemot 100-tusen man, mellan 900-1000 tanks och över 500 artelleripjäser.

Ska pågå i detta nu
Citera
2023-07-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fast ryssarna är ju vana vid långa köer, dom hade ju t ex en 6 mil lång kö på väg till Kiev som satt fast 😅

Det var ingen kö det, utan en AVLEDNINGSMANÖVER! En mycket precis och planerad sådan. Den planerades inom loppet av 14 timmar när de fattade att allting hade skitit sig fundamentalt. Men visst var det en planerad undanmanöver ja..........och jag skiter i handfatet jag också
Citera
2023-07-17, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Enligt rapporter på Twitter så genomför Ryssland nu en stor offensiv i området Kupyansk.
De ska tydligen mobiliserat uppemot 100-tusen man, mellan 900-1000 tanks och över 500 artelleripjäser.

Ska pågå i detta nu
Tror du ryssen kan samordna en sån stor trupp? Hur som helst lär det bli turkey shoot för ukrainsk artilleri.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det enda jag hittar är det här och då handlar det om en SU-25.

https://www.rferl.org/a/russia-su-25-jet-crashes-azov-sea-pilot--malfunctiondead/32507206.html
Du, det stämmer! Jag som blandade ihop siffrorna där Tack för rättningen.

SU-25orna är ju aningen mer antika, men fortfarande inte något de resurssvultna orcherna kan ersätta i en handvändning...

Edit: De blev tydligen av med piloten också: Han bröt båda benen i katapultstolen, men många rapporter säger att han dog efter det
Senast redigerad av zergrush 2023-07-17 kl. 21:37.
Citera
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Inga brännmärken överhuvudtaget; träffen kom underifrån. Vattendrönare.

Se här https://twitter.com/nicradulescu/status/1680861358219198469?s=46&t=RQvxt8yjbiliEdMyiNKZPw
Citera
2023-07-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Det man kan se från videos är att en vägbana har rasat vilket tyder på vattendriven drönare men en platta är helt bortsprängd vilket kan tyda på direktträff ovanifrån.

Jag tror man lurar sig lite av bilderna. Den ena vägbanan verka ha flyttats nån meter i sidled.

På satellitbilden ovanifrån ser man att båda vägbanorna är skadade på ungefär samma ställe men filmen på explosionerna så känns det som att träffarna är en bit ifrån varandra.
Svårt att avgöra pga mörker och fladdrig kameraman.

Jag tycker att jag ser för lite för att dra någon slutsats ännu men min gissning blir för tillfället att två st StormShadow träffar snett från sidan på vägbana/brostöd vilket skapat förflyttningen i sidled och dom direkt uppenbara skadorna.
Det har även spillt över på tågbron, ryssarna säger själva att det finns mindre skador på den.

Men det är som sagt bara en gissning.
Citera
2023-07-17, 21:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jo det finns spår av det på bilen som var i närheten där 3 dog, helt sönderbränd. Plattan ligger i vattnet så de spåren får man ju dyka efter.
Bilen var ju inte sönderbränd. De två vuxna i framsätet dog men flickan i baksätet såg ju oskadd ut. Ivf kom det ut satellitbilder nu på farkoster på väg över havet i rktining mot bron.

Citat:
A few hours before the attack on the Crimean Bridge, four fast-moving objects located 75 km southeast of Zmiiny Island hit the lens of the American Sentinel satellite. They kept a course in the direction of the Crimean coast.

https://t.me/Donbas_Operativniy/48402
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-07-17 kl. 21:44.
Citera
2023-07-17, 21:38
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag tror man lurar sig lite av bilderna. Den ena vägbanan verka ha flyttats nån meter i sidled.

På satellitbilden ovanifrån ser man att båda vägbanorna är skadade på ungefär samma ställe men filmen på explosionerna så känns det som att träffarna är en bit ifrån varandra.
Svårt att avgöra pga mörker och fladdrig kameraman.

Jag tycker att jag ser för lite för att dra någon slutsats ännu men min gissning blir för tillfället att två st StormShadow träffar snett från sidan på vägbana/brostöd vilket skapat förflyttningen i sidled och dom direkt uppenbara skadorna.
Det har även spillt över på tågbron, ryssarna säger själva att det finns mindre skador på den.

Men det är som sagt bara en gissning.

Är väl det man gör här, spekulerar. Det ena utesluter inte det andra, kan vara båda samtidigt. Kan vara så att UK inte vill få massa skit (storm shadow)
Citera
2023-07-17, 21:38
Medlem
Citat:
Se här https://twitter.com/nicradulescu/status/1680861358219198469?s=46&t=RQvxt8yjbiliEdMyiNKZPw

Den bortersta vägbanan har kalvat iväg rejält och ligger i säker 25% lutning där. Den har inte försvunnit utan man luras av kameravinkeln.
Citera
2023-07-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SU-25 är ett mycket gammalt plan och självklart är dom små motorerna slitna om man inte kunnat byta ut dom. Underhållet och servicen är säkert inte fullgod.

Även Ukraina har några sådana SU-25.

Dessa är, oavsett om de är ukrainska, ryska eller från Iran, fullständigt vansinniga konstruktioner av felaktigheter i kvadrat. Detta vet alla som spakat lite vingar, men i allmänhet borde det nämnas att man INTE sätter vingar på en stelopererad reptil och sedan TEJPAR fast 24 tyngder under dess pappersvingar och kallar det för ett flygplan. SU- 25 är bra på att flyga rakt fram ja, men vad skall man med öppen himmel och öppna skyar till om man bara skall flyga rakt fram?? Ryskt tänk kallas det....eller på fackspråk = Skitdålig kopia på grund utav usel intel av dem som skulle stjäla. Alltid ett par decennier efter men ändå inte en endaste gång någon av dem som drog i handbromsen och sade - För helvete grabbar, vi kan ju inte bygga detta ostabiliserade OVÄSENDET nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in