2023-07-13, 21:41
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Högst märkligt, hela offensiv planen måste ha spruckit rejält av nån anledning.
Säg inte minor, för ukraina visste om atr ryssarna minerade..

Economist publicerade en artikel om detta precis:
https://archive.is/Xwm13

Vad de säger är i princip att Ukraina (och deras Nato-handledare) blev överraskade av den intensiva mineringen och konstaterade att utan flygunderstöd kunde de inte forcera sig framåt med pansarfordon och mekanisk minröjning som konventionell Nato-doktrin stipulerar. Istället har de växlat till en alternativ framryckningsmetodik som går ut på att små grupper av minröjare försöker röja minor osedda av ryssarna medan artilleriet jobbar med att slå ut ryskt artilleri.

Exakt vad den ukrainska ursprungsplanen var är oklart. Men antagligen var förhoppningen att man med hjälp av sina snofsiga vapen skulle åstadkomma så mycket shock and awe att ryssarna helt enkelt la benen på ryggen. Något som aldrig inträffade. Och då är man tvungen att rycka fram väldigt mycket långsammare. Fråga bara ryssarna i Bachmut. Det gick inte särskilt snabbt för dem heller.
Citera
2023-07-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det optimala vore om Ryssland drog tillbaka sina styrkor och om Ukraina fick säkerhetsgarantier av sina allierade fram tills NATO-medlemsskap är möjligt. Det skulle potentiellt låsa ett framtida krig, då insatserna skulle vara alldeles för höga.

Vad tycker du själv?

Tack för ett FÖRBANNAT BRA svar Barkie!

Bugar för dig nu. En kopp kommer upp till dig nu. TACK!
Citera
2023-07-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag vet att det varit tal om att Ukraina ska med i Nato, frågan är dock hur rimligt det är i verkligheten? Jag vet att Nato och väst vill ha krig, men ett sånt beslut skulle ju då innebära att kärnvapenmakter öppet krigar mot varandra.

Det låter inte som en bra idé enligt mig..En fråga till er som tillhör "slava ukrainesekten": förstår ni vad ett sånt krig skulle ha för konsekvenser?

Tänk på att Sverige, oavsett om vi kommit med i Nato eller inte ligger inbäddade bland andra natoländer som garanterat kommer att vara mål för attacker och då syftat jag inte på drönarattacker.

Oavsett vilken sida man önskar ska segra så tror jag ingen normalt funtad människa vill ha ett scenario där Ryssland är i en direkt konflikt med Nato. Väldigt få, om någon skulle tjäna på det, så hur kan man stödja ett sånt förslag? Om man inte vill dö?

Hur vet du att de vill ha krig? De hade öst på på riktigt i så fall.
Citera
2023-07-13, 21:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Spännande!

Tror inte att BRICS kommer att bli nåt som gynnar Ryssland !

De är ju redan Paria i den viktiga världen. Knappast att andra fattiga länder i den klubben kommer att stötta deras invasion och folkmord i Ukraina.
Och dessutom är ju Afrika den största kunden av ukrainsk spannmål och det avtalet går ju ut den 17 juli. Så det är spännande dagar nu fram till dess helt klart. Jag har sagt flera gånger tidigare att Turkiet äger rättigheterna till Svarta Havet och står de på sig om att avtalet ska fortsätta så finns det inget Ryssland kan göra åt det. Ryssland kan hota Turkiet på olika sätt, typ stänga av gas eller nåt, men det är ju inte säkert att Turkiet viker sig för det. Svar kommer inom några dagar.
Citera
2023-07-13, 21:43
Medlem
Kaptagons avatar
Får se om Ryssland kommer att få mer hjälp av Iran? De verkar inte glada över att Ryssland skrev på ett avtal om en fredlig lösning för några öar i Persiska viken. Vilket retat upp Iran som kalla upp den ryska diplomaten för en förklaring.

Citat:
Looks like Russians are becoming aware of the potential repercussions of their conflict with Iran. This is from Sergei Markov: “A conflict between Russia and Iran is brewing. Iran was outraged by Russia's decision to sign with the Arab countries from the Cooperation Council for the Arab States of the Persian Gulf, a resolution on the peaceful solution of the territorial dispute over the islands of Greater Tunb and Lesser Tunb in the Strait of Hormuz proposed by the UAE. This caused outrage in Iran. In Iran, these islands are considered their own and they do not want to have any disputes over them. The Russian Ambassador has been summoned to the Foreign Ministry. The press in Iran is indignant and is calling for a review of relations with Russia. Relations with Iran are now important for Russia. We don't produce our own drones. The East is a delicate matter.”

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1679536134584426512?t=piW2bUvnSAa9OO9VXKN6mQ&s=19
Senast redigerad av Kaptagon 2023-07-13 kl. 21:46.
Citera
2023-07-13, 21:43
Medlem
Citat:
Jag vet att det varit tal om att Ukraina ska med i Nato, frågan är dock hur rimligt det är i verkligheten? Jag vet att Nato och väst vill ha krig, men ett sånt beslut skulle ju då innebära att kärnvapenmakter öppet krigar mot varandra.

Det låter inte som en bra idé enligt mig..En fråga till er som tillhör "slava ukrainesekten": förstår ni vad ett sånt krig skulle ha för konsekvenser?

Tänk på att Sverige, oavsett om vi kommit med i Nato eller inte ligger inbäddade bland andra natoländer som garanterat kommer att vara mål för attacker och då syftat jag inte på drönarattacker.

Oavsett vilken sida man önskar ska segra så tror jag ingen normalt funtad människa vill ha ett scenario där Ryssland är i en direkt konflikt med Nato. Väldigt få, om någon skulle tjäna på det, så hur kan man stödja ett sånt förslag? Om man inte vill dö?

Det är väldigt rimligt att Ukraina får gå med i NATO då dom önskar det. Man kan inte låta en verklighetsfrånvänd diktator som Putin sitta och bestämma över andra länders säkerhetspolitik. Kreml gapar ständigt om sina kärnvapen då detta hot är det enda dom har, men de törs aldrig använda dom.
Citera
2023-07-13, 21:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Economist publicerade en artikel om detta precis:
https://archive.is/Xwm13

Vad de säger är i princip att Ukraina (och deras Nato-handledare) blev överraskade av den intensiva mineringen och konstaterade att utan flygunderstöd kunde de inte forcera sig framåt med pansarfordon och mekanisk minröjning som konventionell Nato-doktrin stipulerar. Istället har de växlat till en alternativ framryckningsmetodik som går ut på att små grupper av minröjare försöker röja minor osedda av ryssarna medan artilleriet jobbar med att slå ut ryskt artilleri.

Exakt vad den ukrainska ursprungsplanen var är oklart. Men antagligen var förhoppningen att man med hjälp av sina snofsiga vapen skulle åstadkomma så mycket shock and awe att ryssarna helt enkelt la benen på ryggen. Något som aldrig inträffade. Och då är man tvungen att rycka fram väldigt mycket långsammare. Fråga bara ryssarna i Bachmut. Det gick inte särskilt snabbt för dem heller.

Nja, NATO och USA strävar alltid efter att ta totalt luftherravälde och sedan mjuka upp med attackflyg, pansaranfall enligt Rysk/Sovjetisk doktrin har aldrig varit aktuellt för NATO/USA.
Citera
2023-07-13, 21:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Till de som ska hänvisa till pedofilen Ritter framöver, som något typ av neutral källa.

Bara se här hur neutral han är https://twitter.com/realscottritter/status/1678734033566547970?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw

Här firar och skålar Scott Ritter med den ryska militären på ettårsdagen av invasionen av Ukraina, på plats i Ryssland:

https://twitter.com/GrandTurion/status/1629439220338098176

Se också:
https://www.flashback.org/sp84516623

Citat:
Scott Ritter: "I couldn’t think of a better way to spend February 23…"

Neutral? Jag tror inte det...
Citera
2023-07-13, 21:54
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Enligt ryssarna själva har 47 000 ryska soldater dött hittills i kriget. Troligtvis är siffran betydligt högre.

Det är mer än 3 ggr så många än som dog i Afghanistan under 10 år.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230711_08/

236 000 avlivade rySSar. 3 gånger mer är sårade. Runt en miljon sårade och döda nu
Allt går som planerat...
https://twitter.com/NOELreports/status/1679369813565624320
Citera
2023-07-13, 21:54
Avstängd
Citat:

Stoltenberg har själv upprepade gånger sagt att ett NATO-medlemskap självfallet inte är aktuellt så länge Ukraina ligger i en väpnad konflikt med Ryssland.
Därav blir det ingen utstakad väg till medlemskap så länge konflikten pågår, vilket är ganska självklart men Zelensky som borde veta bättre tycker tydligen att NATO ska komma i direkt militär konfrontation med Ryssland.
Citera
2023-07-13, 21:55
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Wagner har gjort upp med Kadyrovs tjetjener!
https://twitter.com/wartranslated/status/1679486491842732032
Jag gissar bara för det är omöjligt och veta hur många dom "riktiga" soldaterna som är kvar i Wagner, det kan ju vara 99% fångar och 1% som verkligen har erfarenhet av strid.
Dom lever på sitt namn och klarar bara och kriga mot rebellgrupper i Afrika, men möter dom riktiga grabbar så har dom inte en chans, skulle inte förvåna mig om dom börjat sälja support Wagner t-shirtar eller om det går riktigt bra med försäljning så går dom över till att sälja plast action dockor som efterblivna vatniks kan spara på eller börja spara på kort som dom kan byta varandra.
Citera
2023-07-13, 21:57
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Jag gissar bara för det är omöjligt och veta hur många dom "riktiga" soldaterna som är kvar i Wagner, det kan ju vara 99% fångar och 1% som verkligen har erfarenhet av strid.
Dom lever på sitt namn och klarar bara och kriga mot rebellgrupper i Afrika, men möter dom riktiga grabbar så har dom inte en chans, skulle inte förvåna mig om dom börjat sälja support Wagner t-shirtar eller om det går riktigt bra med försäljning så går dom över till att sälja plast action dockor som efterblivna vatniks kan spara på eller börja spara på kort som dom kan byta varandra.

Var det inte Wagner som tog Bakhmut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in