Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Det var vad slutsatsen om lämplighetsprovens resultat i logiskt tänkande visade om män och kvinnor i just den åldersgruppen 18-24 år.
Du borde redan från början ha förstått att jag var fullt medveten om att det var en artikel om ett lämplighetsprov som mäter den jobbsökandes anställningsbarhet. Det är ett underförstått faktum att man inte kan finna ett orsakssamband (kausalitet) i artikelförfattarens slutsatser utifrån kön och ålder. Inget man gör en djupgående statistisk analys av.
Om fler timmar (variabel 1) ägnas åt studier, desto högre provresultat (variabel 2). Positiv korrelation kallas det visst. Men det är inte säkert att det finns ett kausalt samband mellan fler studietimmar och bättre provresultat. För att kausalitet (orsakssamband) ska finnas måste man utesluta andra orsaker (en tredje variabel) som kan ligga bakom. Det kan man inte göra i det här fallet med lämplighetsprov och andra prov. Bland annat motivation, ålder, utbildningsnivå, studievana och medfödd begåvning är möjliga orsaker, som inte kan uteslutas.
Misstaget du gjorde är att blanda ihop association med kausalitet. Först påstod du att kvinnor är smartare, det är inte ett vetenskapligt korrekt uttalande utifrån det du skickade. Det mest korrekta uttalandet hade varit: ''Dessa lämplighetstester visar att kvinnor i vissa åldersgrupper har bättre resultat när det kommer till den logiska biten''. Men en påvisad association är inte samma sak som kausalitet. Bara för att X (kvinna) är kopplat till Y (högre förmåga av logiskt resonerande i vissa åldersgrupper enligt vissa lämplighetstester) så innebär det inte att sambandet är kausalt (att manipulation av variabel X leder till en förändring i variabel Y när alla andra bakgrundsfaktorer hålls konstanta). Så du har redan begått det klassiska misstaget som på engelska kallas för
''false cause fallacy''.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Du kommenterade inte med ett enda ord om den rumänska studien som jag länkade till i mitt föregående inlägg. Så varför ska jag summera din länkade metaanalys av 79 studier som undersökte förekomsten av könsskillnader i skolbarns intelligens? Det är ju off-topic.
Meta-analysen är i toppen av bevisning (titta på evidenshierarin). Den har tittat på IQ, vilket är bland det mest vedertagna sättet att mäta logisk förmåga på. Den styrker det jag har sagt.
Du påstår att du har läst metaanalysen i sin helhet och den rumänska studien, men du verkar inte alls vilja ge mig din tolkning av dem? Om du har läst studierna ifrån A-Z och jag inte har det (vilket du påstod) då är det väl bara att summera resultaten? Jag har både läst metaanalysen i sin helhet och jag förstår allt. Vad forskarna skriver i egna ord är irrelevant, det är datan som ska analyseras, inget annat. Vilket du inte verkar ha gjort för då hade du hållt med mig.
Du hänvisar till vad forskarna säger i disussionsdelen men du vill inte alls förklara i egna ord. Varför inte? Så om jag ställer frågor till dig om meta-analysen så kommer du ha alla rätt? För du hade ju läst hela artikeln och förstått allt.
Den rumänska studien verkar inte publicera allt innehåll gratis dock, man måste registrera sig eller betala ser det ut som? Nej tack. Jag dock en snabb titt och förstår fortfarande inte vad din poäng är? Hur säger den emot mig?
Summera meta-analysen i sin helhet och den rumänska studien för mig, tack (för jag kan ju inget tydligen) så får vi se om jag håller med. Du verkar heller inte kunna ta hintar heller. Jag skrev: ''Stop beating a dead horse''.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Om du hade tragglat igenom hela metastudien ner till sista stycket under rubriken ”Discussion” (före ”Notes”), så kunde du ha upptäckt en mycket kort summering av dess resultat.
Vad har jag fel om? Du har inget att lära mig, jag kan detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Dina anekdoter och din uppfattning är lätta att falsifiera. Det finns massor av observationer eller verifierade hypoteser som motsäger din uppfattning. Vad du anser om kvinnors förmåga till vardagslogik saknar helt och hållet vetenskapligt stöd. Dina fördomar och personliga upplevelser om kvinnors logiska tänkande fäster jag därför ingen större vikt vid.
Du kan inte falsifiera någons anekdoter eftersom de är baserade på någons egna upplevelser och erfarenheter. Om jag upplever att män enklare tänker på ett mer lösningsorienterat sätt i vardagen än kvinnor, så är det mina erfarenheter och inget du kan falsifiera. Detta har inget med någons kapacitet att tänka lösningsorienterat dock.
Eftersom du har läst hela meta-analysen så har jag ett par frågor till dig:
1) Var kvinnor eller män referensen (''referensgrupp'') i meta-analysen och kan du förklara hur du vet detta?
2) Vad är den viktigaste slutsatsen av meta-analysen skulle du säga?
3) Vad hade
''d'' behövt vara på för att visa på exakt ingen skillnad mellan män och kvinnor? Hur vet du om sambandet är av betydelse eller inte och signifikant?
4) Hade studien tillräckligt med power? Kan du presentera en uträkning eller förklara hur du vet detta?
5) Vad var studiedeltagarens ålder?
6) De faktorer som man tittade på, vad kallas dem och kan du utförligt redovisa resultaten för varje faktor och förklara hur du tolkar resultaten? Förklara varför, säg inte bara svaret. Varför tolkar du på det sätt som du gör.
7) Vad är styrkan/svagheterna med denna meta-analys?
8) Det står − 0.419 [− 0.492, − 0.345) för ett visst typ av test, vad betyder detta exakt utifrån meta-analysens utformning? Förklara utförligt.
9) Vilka kausala kriterier uppfyller meta-analysen?
10) Kan du förklara skillnaden mellan association, kausalitet och korrelation? Vad drar du för slutsatser om det inte finns någon korrelation? Om det inte finns någon association? Hur är korrelation och association kopplat till kausalitet och är de ens kopplade alls? Hur håller du isär dem?
11) d = -0.04 [− 0.09, 0.01] står det i studien meta-analysen på ett ställe, hur har de kommit fram till d = -0.04, kan du räkna ut det åt mig?
Om du svarar rätt på alla dessa grundläggande frågor så har du en grundläggande förståelse för forskningsdisciplinen och hur man ska tänka. Om du däremot inte vet, så kanske du ska bli lite mer ödmjuk. Men allt detta bör du kunna som ett rinnande vatten då du har läst hela meta-analysen.
Eftersom du så arrogant försökte läxa upp mig så tog jag mig rätten att ställa dig dessa frågor

.