2023-07-17, 11:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med tanke på den korta tid Johanna had för att försöka trolla bort bevisen, visar hon på att hon inte bara är organiserad, utan mycket snabb och effektiv, gör rätt sak vid rätt tillfälle.

Men som du säger, inte alla rätt ändå, tvärtom.

Det uppstår ett mönster, där man kan se att Johanna är lättkränkt och att hon tar till extrema handlingar för att återupprätta det som hon känner att hon behöver för att återfå kontrollen.

Detta mönster ses även vid Nöjet. Kränkt, förlorad kontroll över Tove genom att inte blivit tagen på allvar (enligt henne) av vakt och polis.

Snabbheten här, att inte kunna hålla sig, utan omedelbart gå till aktion, är det största och första misstaget. Alla spår leder till henne, på kvällen och även konflikterna...

Det allvarligaste problemet är ju att Johanna mördar. För "ingenting" kan man säga.

Hennes största fel är att ha med sig mobilen till dumpningen.
Det följer en hel del misstag på det, såsom inköp av bensin osv, lämna plastsäckar på bordet.

Även platsen för att snacka ihop sig visar sig ödesdiger. De blir sedda, i immig bil.

Men jag håller inte med dig om att Maja inte skulle ha varit med och bära, att detta är ett bevis för att hon är skyldig.

Det finns många fall, där oskyldiga hjälpt till med att få bort kroppar. Här ser jag också ett ojämnt förhållande, där Maja är väldigt underordnad Johanna. Jag vet inte om Maja direkt har uppfattat hur det ligger till, men hon underornar sig själv på ett väldigt oreflekterat sätt, vilket visar sig i hur hela efterförloppet ser ut. Maja kontaktar också Johanna när A*lbin ringer, för att få veta vad hon ska säga till honom. Allt ligger i Johannas händer. Maja litar på Johanna, men innerst inne, djupt därinne, vet hon också att johanna sätter man sig inte emot, man gör inte Johanna irriterad.

Nu vet vi inte svaret på om Maja sitter i lgh ensam med en död Tove. Men det är inte osannnolikt. Kanske faktiskt Johanna rog undan Tove i vindsförrådet medn hon var på McD? Antingen för att Maja inte visste något, eller för att Maja visste, men klarade inte av att vara ensam med Tove?

Eller så låste Maja in sig på toa, för att slippa se?

Jag ser inte hur man ska kunna veta hur det gått till?

Jag vet inte hur du menatr med att Maja ska ha haft skador? Hon har ju inte ramlat. Eller menar du att de bore ha kamouflerat det hela genom att Maja skulle ha blåmärken där? Eller??

Jag tror att Maja inte vill följa med till Illharjen för att hon inte vill tänka på brottet, vill bara sticka hucudet i sanden. Orkar inte vara med mer... medan den mycket orgnaiserde Johanna vet vad som måste göras.

Vad gäller "sovningen", kan det mycket väl vara så att hon legat och slumrat, eller så hörde hon något. Men jag tror att hon är så underorndad Johanna, som ett barn till en förälder; att hon gör som Johanna sagt till henne att göra.

För att skydda Johanna och sig själv.

Maja skulle, om hon var skyldig till mord och ljuger, skulle kunna säga mycket mer saker som skulle få det att låta som att Johanna verkligen uppträtt på ett sådant sätt så att hon inte hade något val. Hon skulle också kunna hitta på att hon sett mordet, men inte vågat ingripa, eller försökte ingripa men kunde inte.

Istället sätter sig Maja direkt på mordplatsen, med ett möjligt scenario där hon också potentiellt kommer att sitta med ett lik.

Maja säger inte att hon blir mordhotad eller tvingad av Johanna. Nej hon säger att Johanna sagt att de kommer att åka fast om Maja inte säger det Johanna säger, dvs att Tove åkt hem och att de inte ska berätta om resan. Om de åker fast då hamnar de i finkan och då kommer Johanna ta livet av sig.

Maja säger inte heller att hon frågat om vad som har hänt, inte förrän vid Illharjen. Varför säger hon inte istället att hon frågat?

Varför säger inte Maja att när hon går upp vid andra tillfället, och möter Johanna i hallen med ytterkläder på sig, att hon såg Johanna vara ute i trapphuset. Hon skulle lätt kunna ljuga där och säga att hon hörde ljud utanför, t ex. Typ släpljud, eller dörr som stängdes osv.

Maja skulle också kunna säga mycket mer om att hon hörde mordet, men blev själv mordhotad.

Majas lama förklaringar tycker jag känns alltför lama för att inte vara sanna.

Sedan finns det ställen där jag känner mig tveksam till att hon berättat allt.
M förefaller inte tänka i flera steg och därmed inte heller komma med strategiska lögner. Om hon inte bara kan förneka, levererar hon en enkel lögn om just det aktuella, inte en hel historia med invävd lögn. Ursprungshistorian var inte hennes påhitt.
Citera
2023-07-17, 11:37
Medlem
Hovrättsförhandlingarna i fallet med Tove som mördades i Vetlanda hålls den 21, 28 och 29 augusti.

Fyfan vad jag hatar å vänta

Hoppas Johanna blir frikänd
Citera
2023-07-17, 11:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M förefaller inte tänka i flera steg och därmed inte heller komma med strategiska lögner. Om hon inte bara kan förneka, levererar hon en enkel lögn om just det aktuella, inte en hel historia med invävd lögn. Ursprungshistorian var inte hennes påhitt.

Hade Maja ljugit på det viset hade hennes lögner inte hållit ihop ens en vecka, än mindre i flera månader.
Senast redigerad av flashmaner 2023-07-17 kl. 11:54.
Citera
2023-07-17, 12:11
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:

Vore jag MH, så hade jag direkt när jag hade fått höra av grisarna (poliserna), att mitt DNA ej hade påträffats i halv-MENAiten JJs stinkande toalett, börjat väva/nysta/koka ihop en historia om att jag faktiskt då därmed inte hade kunnat vara i badrummet, vid tiden för TT strypning, då mitt DNA helt enkelt inte fanns där. Men tydligen räckte inte hennes hjärnceller för detta
Senast redigerad av Tor-Odensson 2023-07-17 kl. 12:14.
Citera
2023-07-17, 12:13
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Hovrättsförhandlingarna i fallet med Tove som mördades i Vetlanda hålls den 21, 28 och 29 augusti.

Fyfan vad jag hatar å vänta

Hoppas Johanna blir frikänd

Jag med, och även Jonna Henningsson Skulle vara intressant att dejta dessa typer av tjejer, för att få uppleva hur de är i verkligheten. Med tanke på att de är mördare, kanske de också är lite rough i sängen också, vem vet
Citera
2023-07-17, 12:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Visst, hon är inte slipad på det vis som Johanna är med sina lögner. Men så dum är inte Maja att hon inte fattar att (om hon nu skule vara mördare och var med när Tove dödades i badrummet, så är det ju urbota dumt att säga att det är där man är.

Om Maja sedan dessutom va ensma med den döda Tove i bdrummet... nej, en tre- åring fattar det.

Även hotet, som Maja säger att Johanna riktar mot henne, det förstår Maja alldeles säkert, att detta inte motsvarar ett dödhot mot henne själv.

Jag tycker att just därför ser hennes förklaringar ganska trovärdiga ut till varför hon gör som Johanna säger åt henne att göra.
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-17 kl. 12:43.
Citera
2023-07-17, 12:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
När de kommer till lägeneheten från Nöjet, så går Maja och lägger sig.
0219 går Maja via köket till muggen och tillbaka till sängen och somnar om.
0230 ca mördar Johanna Tove, går ut från toan och låser den för att kolla vem som ringde på dörren.
0243 kommer Johanna upp ifrån grannen och väcker Maja som kommer ut i hallen, Johanna säger hon åker till Donken och köper en burgare till Maja. Maja går tillbaka till sängen och lägger sig.
strax efter tre kommer Johanna tillbaka från donken och Maja får sin hamburgare som hon äter upp, för att därefter krascha i sängen igen.
Johanna drar ut Tove från toaletten och rullar in henne i ett lakan. Väcker Maja som kommer ut i hallen och får se Tove inlindad i ett lakan.

Den enklaste förklaringen som stämmer i alla delar med vad de båda vid något tillfälle har berättat.
Du är inte dum, du. En alternativ hypotes och enkel förklaring som är trovärdig utifrån bådas berättelser om man kan godta avvikelser i kronologin och att badrumsdörren låstes direkt efteråt också.

Jag får uppfattningen att M rör ihop sina egna minnen med uppdiktade minnen. Hon är för trött och okoncentrerad för att särskilja dessa efter så lång tid.
Att utesluta alkoholens inverkan på minnesbilder tyder på faktaresistens, enligt mig. Några glas vin och två sexor på Nöjet ger fylla, om än långt ifrån redlöshet.
Dessutom hade hon sovit för lite och intagit starka drycker natten innan. Detta i kombination med metylfenidat, ger oönskade bieffekter med slöhet och illamående.

M: "Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen."
//
"Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne."
//
"Jag mår skit helt enkelt. Jag, eh, ja, eh, men vi åker till Johannas lägenhet igen och ja där så, eh, tar vi av oss ytterkläderna och så där och jag går och lägger mig i hennes säng igen. Eh, och jag, eh, jag kollade liksom på, alltså när jag vaknar igen så tar jag upp mobilen och kollar på klockan och så där och ser att den är, eh, runt fem, sex någonting."
//
"Ja jag har skrivit upp lite här. Eh, eh, ja först är då med vad Johanna, ja jag kommit på liksom vad Johanna sa till vad det var som hade hänt och då var det att, ja Tove och Johanna hade börjat bråka igen då i Johannas lägenhet. Eh, och slåss. Johanna knuffade in Tove på toaletten. Eh, och hon går in själv också in på toaletten och låser dörren för att inte jag, för att inte jag ska höra vad som händer. Eh, och ja Johanna knuffar ner Tove på golvet och stryper Tove till döds. Eh, usch, eh, och eh, sen under bilfärden på natten där så, så åker vi först ut mot Ekenässjön, eh, och Johanna stannar bilen vid en rastplats som ligger där, eh, och kastar Toves mobil och sen på vägen på Nye så säger Johanna att jag ska, ja kasta ut Toves nycklar medans hon kör. Eh..."

BF: Var var hon någonstans när du lämnade lägenheten för att gå ner så att säga?
J: I vardagsrummet.

F: Och var satt ni då när hon åt hamburgaren?
J: Vardagsrummet på gränsen till sovrummet där någonstans.
Citera
2023-07-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag uttrycker mig så för att T hade ett flertal huvudskador som syntes både utanpå och inuti. J sade också att T skadade huvudet rejält vid fällningen, det borde tala för att hon uppfattade att T blev påverkad av fallet - varför annars nämna det?
Jag vet, det är inget bevis som sådant. Men i kombination med RL:s uttalande där hon nämner att T kan ha befunnit sig i en försvarslös ställning på grund av ex medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet, går det i alla fall inte att avfärda att T har påverkats mer än några sekunder.

Varför skulle M och J uttrycka sig på samma sätt här; d v s J:s detaljrika scenario av en kräkning? Jag kan inte se annat än att orden är J:s.

Jag tror att J berättade för M vad hon hade sagt till grannen om att M ramlade på sidan. Hon instruerar M att säga att hon föll på sidan, på den vänstra axeln och att hon sedan sparkade mot väggen för att ta sig upp mot toalettstolen.
Badrummet är litet och området där M faller är det enda hon kan falla på om hon ska sparka sig mot toalettstolen. J kan ha sagt till M att hon föll i närheten av avloppet.

Förhör J: "När Johanna kommer till tröskeln så ser hon hur Maja trillar omkull och ramlar på golvet och Johanna visar att Maja trillar på sin vänstra axel/ sida och att hon sedan slår huvudet i golvet och det blir en duns.
Två duschstänger som ligger på golvet rasslar till när Maja ramlar i golvet.
Därefter så börjar Maja att spy och hon spyr ned golvet på toaletten.
Maja sparkar benet mot väggen för att komma till toaletten men det går inte utan hon spyr på golvet vid en brunn och lite i toan och rätt mycket överallt.
Enligt Johanna spyr Maja så mycket att Johanna är orolig att hon ska svimma av sina egna spyor.
Johanna tar av sig sina strumpor för de är fulla med spya och sedan går hon och hämtar en hushållsrulle och en svart sopsäck.
Johanna försöker städa undan spyan och ska sedan gå ut för att köpa mat."

Förhör M: "Hon förklarar att hon välte åt sidan och landade på sin axel, arm och huvud mot golvet så det hördes en rejäl duns. Sedan sydde hon samtidigt som hon försökte kravla till toalettstolen. Hon vet inte var hon spyr men det är på toaletten och hon hade spya sig själv. Johanna kom in och började torka upp och försökte resa Maja till sittande position. Hon tror att hon satt så i någon timme fast är osäker på tiden. Under tiden åkte Johanna med en granne till "donken" och kom tillbaka med mat.
Efteråt var det upptorkat och pappret som hade använts slängdes i toan.
"

"Utifrån dörren trillar Maja från dörren till vänster från dörren och när hon landar så landar hon på ryggen.
När hon trillar så ligger hon ned och det som orsakar dunsen är området bakom vänster axel som slår i golvet.
Maja blir liggande på golvet och då försöker hon ta sig upp och kravla till toaletten."

Det är La*anj själv som vid andra förhöret beskriver hur det lät efter den höga dunsen: "Han och pappan tittade på varann och Lahanj frågade sin pappa om det är vanligt att det brukar dunsa så? Pappan sade nej och sedan hörde de flera kraftiga dunsar i taket! På fråga så uppgav Lahanj att han uppskattar att det var kanske 5-10 sekunder mellan dunsarna och att det var kanske fyra dunsar efter att de hade hört den första."

Alltså beskrivs ljuden från taket som kraftiga dunsar, tätt följda efter den större dunsen.
Jag vet inte i vilket sammanhang eller ordning i händelseförloppet som tramp har beskrivits, förutom när han stod utanför dörren och har använt ord som sparkar/tramp/slag.
Tramp/fotsteg har också nämnts av fadern som hade tolk när han förhördes: "F*rouk bor under lägenheten och hörde fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes."

Men citera gärna ur rättegången om det klargörs bättre där.

Ljudmässigt skulle de beskrivna efterföljande kraftiga dunsarna, uppskattade till 4 st, kunna vara överensstämmande med att T:s huvud har slagits i golvet. Det enda tillfälle L*hanj beskriver kraftiga dunsar i taket är alldeles i början, ett par minuter innan han beger sig uppåt.

Förutom den blödande skadan på höger sida huvud, hittas följande skador:

T hade alltså 3 st huvudskador sammanlagt. Beskrivna skador i spoiler, är de som har gett upphov till sparsamma blödningar mellan hjärnhinnorna.

Skadornas uppkomstsätt:
RL har inte bedömt det som uteslutet med en ensam gärningsperson. Hur hon har uttalat sig kring detta, finns redan att läsa i form av transkribering bl a.
Vad hände? T och J har varit i gruff innan M gick emellan för att skilja dem åt.
J säger åt M att hon vill prata med T varefter M går in i lokalen för att söka efter T. J och T har ett samtal där J föreslår att de går hem till henne för att prata ut.

M förnekar att J sagt något om att slå T på hemvägen vilket kan vara ett sätt för J att framstå som 100 % ärlig, på samma sätt som hon "erkänner" haschkakeresan och gråter inför FL för att hon gjort något olagligt och nu är rädd för konsekvenserna. - Fatta hur utstuderad J är.

Vad som är av intresse är inte att 3 st gick in och 2 st bar ut den tredje efter 1 1/2 timme, det är oanvändbart ur bevishänseende. - Vad som sker på utsidan är en sak, vad som sker på insidan en annan. - Eller hur?

Dom flertalet huvudskador som du ofta nämner och vill få till att hennes huvud har dunkats i golvet flera gånger och därmed kan gett upphov till medvetslöshet stämmer helt enkelt inte. Hon hade två skador varav den ena inte ens nämns i rätten. Den det pratas om är nr 44 i obduktionsrapporten och är 3 cm x 0,5 cm och 0,5 cm djup på det djupaste stället. Denna skada antas komma från fallet och rättsläkaren säger att det inte kan uteslutas att den gett upphov till en viss medvetandesänkning. Den andra skadan (nr45) omnämns varken i rätten eller i domen. Den beskrivs av RL i obduktionsrapporten som en diskret mjukdelsblödning. Det kan lika gärna uppkommit under efterhanteringen av kroppen.

Grannsonen beskriver i rätten att han hör trampljud efter den höga dunsen. Tramp för honom är fot för oss. https://www.youtube.com/watch?v=GShxO7CitF8 15 min in i klippet.
Citera
2023-07-17, 12:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Visst, hon är inte slipad på det vis somJohanna är med sina lögner. Men så dum är inte Maja att hon inte fattar att (om hon nu skule vara mördare och var med när Tove dödades i badrummet, så är det ju urbota dumt att säga att det är där man är.

Om Maja sedan dessutom va ensma med den döda Tove i bdrummet... nej, en tre- åring fattar det.

Även hotet, som Maja säger att Johanna riktar mot henne, det förstår Maja alldeles säkert, att detta inte motsvarar ett dödhot mot henne själv.

Jag tycker att just därför ser hennes förklaringar ganska trovärdiga ut till varför hon gör som Johanna säger åt henne att göra.
Jag tror inte att hon tänkte över huvud taget utan bara sa vad som spontant först dök upp i huvudet. Om hon gett sig tid att tänka efter innan hon svarade hade hon troligtvis sagt något helt annat.
Citera
2023-07-17, 12:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror inte att hon tänkte över huvud taget utan bara sa vad som spontant först dök upp i huvudet. Om hon gett sig tid att tänka efter innan hon svarade hade hon troligtvis sagt något helt annat.

Fast hon kanske talar sanning?
Jag ser det som ett alternativ av flera.
Eller bara undanhåller/ljuger om delar? Ett annat alternativ som är mycket möjligt.

Men att hon ljuger om nästan allt, det tror jag inte. Som sagt, då skulle lögnerna, oavsett hennes oförmågor, vara något bättre.

Jag tror att hon skulle sagt att hon inte varit i badrummet, och att Johanna hotade henne mer tydligt, om hon var skyldig och ljög.

Som sagt, en treåring fatta detta.
Nä, jag var inte i köket och Calle hotade att slå mig om jag inte hjäpte honom.
Citera
2023-07-17, 13:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag uttrycker mig så för att T hade ett flertal huvudskador som syntes både utanpå och inuti. J sade också att T skadade huvudet rejält vid fällningen, det borde tala för att hon uppfattade att T blev påverkad av fallet - varför annars nämna det?
Jag vet, det är inget bevis som sådant. Men i kombination med RL:s uttalande där hon nämner att T kan ha befunnit sig i en försvarslös ställning på grund av ex medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet, går det i alla fall inte att avfärda att T har påverkats mer än några sekunder.

Varför skulle M och J uttrycka sig på samma sätt här; d v s J:s detaljrika scenario av en kräkning? Jag kan inte se annat än att orden är J:s.

Jag tror att J berättade för M vad hon hade sagt till grannen om att M ramlade på sidan. Hon instruerar M att säga att hon föll på sidan, på den vänstra axeln och att hon sedan sparkade mot väggen för att ta sig upp mot toalettstolen.
Badrummet är litet och området där M faller är det enda hon kan falla på om hon ska sparka sig mot toalettstolen. J kan ha sagt till M att hon föll i närheten av avloppet.

Förhör J: "När Johanna kommer till tröskeln så ser hon hur Maja trillar omkull och ramlar på golvet och Johanna visar att Maja trillar på sin vänstra axel/ sida och att hon sedan slår huvudet i golvet och det blir en duns.
Två duschstänger som ligger på golvet rasslar till när Maja ramlar i golvet.
Därefter så börjar Maja att spy och hon spyr ned golvet på toaletten.
Maja sparkar benet mot väggen för att komma till toaletten men det går inte utan hon spyr på golvet vid en brunn och lite i toan och rätt mycket överallt.
Enligt Johanna spyr Maja så mycket att Johanna är orolig att hon ska svimma av sina egna spyor.
Johanna tar av sig sina strumpor för de är fulla med spya och sedan går hon och hämtar en hushållsrulle och en svart sopsäck.
Johanna försöker städa undan spyan och ska sedan gå ut för att köpa mat."

Förhör M: "Hon förklarar att hon välte åt sidan och landade på sin axel, arm och huvud mot golvet så det hördes en rejäl duns. Sedan sydde hon samtidigt som hon försökte kravla till toalettstolen. Hon vet inte var hon spyr men det är på toaletten och hon hade spya sig själv. Johanna kom in och började torka upp och försökte resa Maja till sittande position. Hon tror att hon satt så i någon timme fast är osäker på tiden. Under tiden åkte Johanna med en granne till "donken" och kom tillbaka med mat.
Efteråt var det upptorkat och pappret som hade använts slängdes i toan.
"

"Utifrån dörren trillar Maja från dörren till vänster från dörren och när hon landar så landar hon på ryggen.
När hon trillar så ligger hon ned och det som orsakar dunsen är området bakom vänster axel som slår i golvet.
Maja blir liggande på golvet och då försöker hon ta sig upp och kravla till toaletten."

Det är La*anj själv som vid andra förhöret beskriver hur det lät efter den höga dunsen: "Han och pappan tittade på varann och Lahanj frågade sin pappa om det är vanligt att det brukar dunsa så? Pappan sade nej och sedan hörde de flera kraftiga dunsar i taket! På fråga så uppgav Lahanj att han uppskattar att det var kanske 5-10 sekunder mellan dunsarna och att det var kanske fyra dunsar efter att de hade hört den första."

Alltså beskrivs ljuden från taket som kraftiga dunsar, tätt följda efter den större dunsen.
Jag vet inte i vilket sammanhang eller ordning i händelseförloppet som tramp har beskrivits, förutom när han stod utanför dörren och har använt ord som sparkar/tramp/slag.
Tramp/fotsteg har också nämnts av fadern som hade tolk när han förhördes: "F*rouk bor under lägenheten och hörde fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes."

Men citera gärna ur rättegången om det klargörs bättre där.

Ljudmässigt skulle de beskrivna efterföljande kraftiga dunsarna, uppskattade till 4 st, kunna vara överensstämmande med att T:s huvud har slagits i golvet. Det enda tillfälle L*hanj beskriver kraftiga dunsar i taket är alldeles i början, ett par minuter innan han beger sig uppåt.

Förutom den blödande skadan på höger sida huvud, hittas följande skador:

T hade alltså 3 st huvudskador sammanlagt. Beskrivna skador i spoiler, är de som har gett upphov till sparsamma blödningar mellan hjärnhinnorna.

Skadornas uppkomstsätt:
RL har inte bedömt det som uteslutet med en ensam gärningsperson. Hur hon har uttalat sig kring detta, finns redan att läsa i form av transkribering bl a.
Vad hände? T och J har varit i gruff innan M gick emellan för att skilja dem åt.
J säger åt M att hon vill prata med T varefter M går in i lokalen för att söka efter T. J och T har ett samtal där J föreslår att de går hem till henne för att prata ut.

M förnekar att J sagt något om att slå T på hemvägen vilket kan vara ett sätt för J att framstå som 100 % ärlig, på samma sätt som hon "erkänner" haschkakeresan och gråter inför FL för att hon gjort något olagligt och nu är rädd för konsekvenserna. - Fatta hur utstuderad J är.

Vad som är av intresse är inte att 3 st gick in och 2 st bar ut den tredje efter 1 1/2 timme, det är oanvändbart ur bevishänseende. - Vad som sker på utsidan är en sak, vad som sker på insidan en annan. - Eller hur?

Lägger upp min tidigare transkription från rättegången och förhöret med L*ahanj:

"Förhör TR:
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

ca 4:18 min

L: "Så gick vi upp. Min pappa var påförsta trappan i början av då tappan upp utanför våra dörr, och så gick jag upp hela vägen till utanför hennes dörr. Ringde första gångne, ingen öppnar, ringer då en till gång. Efter en kort stund, så den tiden då, när jag ringt den andra gången, så hör jag ljud från väggen vid vänstra sidan som slag då, mellan 5- 10 slag. Efter det här, ropar jag till pappa. Jag säger: "Jag hör att det är ljud" och då säger min pappa: " Ja men du kan komma ner".

ca 4:29 min

Å: "De här andra ljuden, vad är det för typ av ljud då?"

L: "Det var, det var som man går alltså, med högt tramp då."

ca 4:32:20 min

Å: "Vad är det för typ av ljud du hör?"

L: "Det var som slag mot väggen."

Å: "Mot den ytterväggen då?"

L: "Mot ytterväggen."

Å: "Hur..."

L: "Jag vet inte om det var exakt mot väggen om någon kanske trampa ner men jag hörde tydlig mot ut, jag alltså... (ohörbart)"

Å: "Mm"

L: "som misstänker..."

Å: Vad tänkte du att det var för ljud då?"

L: "Det var ljud som man hör...att..."

Å: "Men jag tänkte att du tänkte vad det var som, om du hade nån tanke när du stod där, vad det var som gjorde dom ljuden."

L: "Vad det var för ljuden ifrån?"

Å: "Ja"

L: "Det var nån rörelse av henne kanske."

Å: "Ok."

L: "Så att vi kände oss att det, alltså hon lever. Förstår du?"

Å: "Ok. Hur många såna där ljud eller, hörde du?"

L: "Mellan 5- 10 slag... (stycken?)."

Å: "Mellan 5- 10.
"

ca 4:34:00 min

Å: "Men när du lämnar dörren för att gå ner till din lägenhet då, har dom här spark, slag eller vad du nu uttryckte det, stamp eller vad du sa, slutat?"

https://www.flashback.org/sp84478701

Det sista, dä åklagaren lite frustrerat förkt få L*ahanj att säga ordet "sparkar", men lyckas inte, som jag uppfattar det. Istället lägger åklagren in det i frågan då, för att det ska framkomma.

Samtidigt som jag säger i inlägget, är det obhagligt när en rätt helt sonika bestämmer att det är sparkar, trots att ingen, utom åklagren då, uttryckt det.

Det är omedelbarhetsprincipen som gäller, och en rätt ska inte subjektivt besätmma att de ljud som L*hanj beskriver är sparkar.
Citera
2023-07-17, 13:14
Medlem
Citat:
Du är inte dum, du. En alternativ hypotes och enkel förklaring som är trovärdig utifrån bådas berättelser om man kan godta avvikelser i kronologin och att badrumsdörren låstes direkt efteråt också.

Jag får uppfattningen att M rör ihop sina egna minnen med uppdiktade minnen. Hon är för trött och okoncentrerad för att särskilja dessa efter så lång tid.
Att utesluta alkoholens inverkan på minnesbilder tyder på faktaresistens, enligt mig. Några glas vin och två sexor på Nöjet ger fylla, om än långt ifrån redlöshet.
Dessutom hade hon sovit för lite och intagit starka drycker natten innan. Detta i kombination med metylfenidat, ger oönskade bieffekter med slöhet och illamående.

M: "Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen."
//
"Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne."
//
"Jag mår skit helt enkelt. Jag, eh, ja, eh, men vi åker till Johannas lägenhet igen och ja där så, eh, tar vi av oss ytterkläderna och så där och jag går och lägger mig i hennes säng igen. Eh, och jag, eh, jag kollade liksom på, alltså när jag vaknar igen så tar jag upp mobilen och kollar på klockan och så där och ser att den är, eh, runt fem, sex någonting."
//
"Ja jag har skrivit upp lite här. Eh, eh, ja först är då med vad Johanna, ja jag kommit på liksom vad Johanna sa till vad det var som hade hänt och då var det att, ja Tove och Johanna hade börjat bråka igen då i Johannas lägenhet. Eh, och slåss. Johanna knuffade in Tove på toaletten. Eh, och hon går in själv också in på toaletten och låser dörren för att inte jag, för att inte jag ska höra vad som händer. Eh, och ja Johanna knuffar ner Tove på golvet och stryper Tove till döds. Eh, usch, eh, och eh, sen under bilfärden på natten där så, så åker vi först ut mot Ekenässjön, eh, och Johanna stannar bilen vid en rastplats som ligger där, eh, och kastar Toves mobil och sen på vägen på Nye så säger Johanna att jag ska, ja kasta ut Toves nycklar medans hon kör. Eh..."

BF: Var var hon någonstans när du lämnade lägenheten för att gå ner så att säga?
J: I vardagsrummet.

F: Och var satt ni då när hon åt hamburgaren?
J: Vardagsrummet på gränsen till sovrummet där någonstans.

Hur kan det vara en trovärdig berättelse när det inte ens är en berättelsen någon av dom nämnt?

Maja ska alltså inte gått till toaletten för att hon mådde dåligt som hon själv sagt? Och Johanna skulle lämnat lägenheten för att åka till McD med kroppen kvar på toan, med den ovetandes illamående M i lägenheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in