Citat:
Ursprungligen postat av
DanOwe
Johanna har fått ihop det bra… fast ändå inte alls eftersom de grips direkt och Polisen ser igenom det som lögner.
Nu är inte det jag skriver ämnat emot dig utan tankar om det du skrev mer …
Maja hade antagligen aldrig burit T om hon inte var inblandad i mordet. Hon hade inte varit kvar i lgh när J åkte till Donken om hon inte varit delaktig och J i sin tur hade aldrig åkt o lämnat Maja om Maja inte varit delaktig. Maja borde haft rejäla skador på sin axel o rygg… Maja ville inte följa med J till Illharjen mest troligt för hon inte pallade och inte för hon var rädd för J. Hon följde med för att få hjälp av J som var skärpt och kunde dikta ihop något bra när hon själv var oförmögen att ens tänka efter allt. För att rädda sig själv. Hon hade ALDRIG sagt i första förhören att hon ramlade o kräktes om hon sovit.
Med tanke på den korta tid Johanna had för att försöka trolla bort bevisen, visar hon på att hon inte bara är organiserad, utan mycket snabb och effektiv, gör rätt sak vid rätt tillfälle.
Men som du säger, inte alla rätt ändå, tvärtom.
Det uppstår ett mönster, där man kan se att Johanna är lättkränkt och att hon tar till extrema handlingar för att återupprätta det som hon känner att hon behöver för att återfå kontrollen.
Detta mönster ses även vid Nöjet. Kränkt, förlorad kontroll över Tove genom att inte blivit tagen på allvar (enligt henne) av vakt och polis.
Snabbheten här, att inte kunna hålla sig, utan omedelbart gå till aktion, är det största och första misstaget. Alla spår leder till henne, på kvällen och även konflikterna...
Det allvarligaste problemet är ju att Johanna mördar. För "ingenting" kan man säga.
Hennes största fel är att ha med sig mobilen till dumpningen.
Det följer en hel del misstag på det, såsom inköp av bensin osv, lämna plastsäckar på bordet.
Även platsen för att snacka ihop sig visar sig ödesdiger. De blir sedda, i immig bil.
Men jag håller inte med dig om att Maja inte skulle ha varit med och bära, att detta är ett bevis för att hon är skyldig.
Det finns många fall, där oskyldiga hjälpt till med att få bort kroppar. Här ser jag också ett ojämnt förhållande, där Maja är väldigt underordnad Johanna. Jag vet inte om Maja direkt har uppfattat hur det ligger till, men hon underornar sig själv på ett väldigt oreflekterat sätt, vilket visar sig i hur hela efterförloppet ser ut. Maja kontaktar också Johanna när A*lbin ringer, för att få veta vad hon ska säga till honom. Allt ligger i Johannas händer. Maja litar på Johanna, men innerst inne, djupt därinne, vet hon också att johanna sätter man sig inte emot, man gör inte Johanna irriterad.
Nu vet vi inte svaret på om Maja sitter i lgh ensam med en död Tove. Men det är inte osannnolikt. Kanske faktiskt Johanna rog undan Tove i vindsförrådet medn hon var på McD? Antingen för att Maja inte visste något, eller för att Maja visste, men klarade inte av att vara ensam med Tove?
Eller så låste Maja in sig på toa, för att slippa se?
Jag ser inte hur man ska kunna veta hur det gått till?
Jag vet inte hur du menatr med att Maja ska ha haft skador? Hon har ju inte ramlat. Eller menar du att de bore ha kamouflerat det hela genom att Maja skulle ha blåmärken där? Eller??
Jag tror att Maja inte vill följa med till Illharjen för att hon inte vill tänka på brottet, vill bara sticka hucudet i sanden. Orkar inte vara med mer... medan den mycket orgnaiserde Johanna vet vad som måste göras.
Vad gäller "sovningen", kan det mycket väl vara så att hon legat och slumrat, eller så hörde hon något. Men jag tror att hon är så underorndad Johanna, som ett barn till en förälder; att hon gör som Johanna sagt till henne att göra.
För att skydda Johanna och sig själv.
Maja skulle, om hon var skyldig till mord och ljuger, skulle kunna säga mycket mer saker som skulle få det att låta som att Johanna verkligen uppträtt på ett sådant sätt så att hon inte hade något val. Hon skulle också kunna hitta på att hon sett mordet, men inte vågat ingripa, eller försökte ingripa men kunde inte.
Istället sätter sig Maja direkt på mordplatsen, med ett möjligt scenario där hon också potentiellt kommer att sitta med ett lik.
Maja säger inte att hon blir mordhotad eller tvingad av Johanna. Nej hon säger att Johanna sagt att de kommer att åka fast om Maja inte säger det Johanna säger, dvs att Tove åkt hem och att de inte ska berätta om resan. Om de åker fast då hamnar de i finkan och då kommer Johanna ta livet av sig.
Maja säger inte heller att hon frågat om vad som har hänt, inte förrän vid Illharjen. Varför säger hon inte istället att hon frågat?
Varför säger inte Maja att när hon går upp vid andra tillfället, och möter Johanna i hallen med ytterkläder på sig, att hon såg Johanna vara ute i trapphuset. Hon skulle lätt kunna ljuga där och säga att hon hörde ljud utanför, t ex. Typ släpljud, eller dörr som stängdes osv.
Maja skulle också kunna säga mycket mer om att hon hörde mordet, men blev själv mordhotad.
Majas lama förklaringar tycker jag känns alltför lama för att inte vara sanna.
Sedan finns det ställen där jag känner mig tveksam till att hon berättat allt.