2023-07-16, 20:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Du har rätt.. Maja hamnade i en fruktansvärd situation. Hon vet varken ut eller in. Johanna satte henne i den sits hon inte behärskar.

Hon är till råttorna...

Svart tjej i Vetlanda, adopterad, frireligiösa föräldrar, mobbad, ADHD, svaga förståndsgåvor.

Johanna den jävla dominanten styr och ställer över Maja.

Hon kommer släppas fri efter rättegång i HR. Griftesfridsbrottet motsvarar tiden i häkte.

Men till vilket miserabelt liv kommer hon ut till???

Hon är en förlorad individ.

Det tror jag bestämt..
Ja, det blir nog inte nådigt.
Citera
2023-07-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Det du säger är alltså att minnessvårigheter, att man är trög och lider brist på logik är förmildrande omständigheter? Hur skulle det se ut i framtida case om mordåtalade hävdar att de är tröga, har dåligt minne och inte kan hålla ihop en planterad lögn- ska de då gå fria?
Maja dumförklaras totalt i tråden.
Citera
2023-07-16, 20:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kronologin ja, är inte alltid enkel att hålla reda på. Hon kan ex ha känt sig hungrig och blandat ihop behovet av mat med J:s fråga om hamburgare; - vill du ha en hamburgare, grannen skjutsar mig till Donken?
Telefonen har hon redan redogjort för; hon hämtar den i samband med att J lämnar lgh (borde vara första gången) och går in i badrummet.

Alternativ hypotes är att hon går upp och mot badrummet 02:43, medan J är ute i trappuppgången, vänder och hämtar mobilen och möter J som står påklädd i hallen. J säger att hon får skjuts av grannen till Donken och frågar M om hon vill ha en hamburgare.

Vid mötet dagen därpå instruerar J henne: - säg att jag var på väg att köpa hamburgare till dig på Donken, men mötte grannen i trappuppgången. Han lovade skjutsa mig så jag gick upp igen och lämnade bil- och husnycklarna.

Förhör med J 19/10: "På frågor berättar Johanna att det var hon som tog initiativ till att åka och köpa mat till Maja på McDonalds på natten. Skälet var att Johanna ansåg att Maja behövde få i sig mat då hon spytt upp allting. Maja var "ganska borta" men Johanna säger att Maja inget hade emot detta men sa inte så mycket.
När Johanna sedan gav sig iväg från lägenheten för att åka till McDonalds hade hon sina kläder på sig, hon tog på sig sina Björn Borgsskor och tog med bilnycklar och husnycklar.
"
Jag tror inte alls att hon var hungrig. J hade sagt till grannen, som förevändning, att hon skulle köpa mat till sin hungriga kompis. Det berättar hon sedan för M.
M minns något om hungrig och burgare, men inte vem som sagt det. Och hon äter för att J säger åt henne att göra det.
Citera
2023-07-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker det talar sitt tydliga språk. M minns att hon skulle vara illamående och därför behöva till toa. Hon minns även något om att äta burgare. Och tfn skulle också in någonstans. Dessa fragment försöker hon sätta ihop, men hon minns inte samnanhanget eller kronologin och logiken hänger inte med, därför blir det en märklig mish mash.

Jag tycker det visar Ms minnessvårigheter, lite trögtänkthet och brist på logik väldigt tydligt.

Jag tror hon minns väldigt bra om vad som hände under mordnatten. Hon var varken särskilt berusad eller har sovit. Minnena är tydliga, men hon vill inte berätta.

Det hon försöker med, är att placera dom bevis som finns på någorlunda bra ställen så tvivel om hennes skuld väcks. Det har hon inte lyckas med, och då blir det mish mash.

Maja uppfattas inte som ärlig i vare sig förhör eller under rätten. Hade hon varit traumatiserad av händelsen och förträngt minnen, är jag ganska övertygad att många av oss skulle kunna identifiera ett ärligt försök att minnas och berätta som det var. Men istället så stakar hon sig igenom ett inövat manus som inte ens borde fått komma in i rättssalen.
Citera
2023-07-16, 20:27
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Var i tråden kan jag läsa om hur halv-Mena JJ och negern MH arresterades? Dvs hur det hela gick till? Jag vet att blånegern MH gick sista året på gymnasiet, men arresterades hon i på Njudungsgymnasiet eller hemma hos hennes impotenta adoptivföräldrar? Och vad jobbade JJ som?
Senast redigerad av Tor-Odensson 2023-07-16 kl. 20:30.
Citera
2023-07-16, 20:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Det du säger är alltså att minnessvårigheter, att man är trög och lider brist på logik är förmildrande omständigheter? Hur skulle det se ut i framtida case om mordåtalade hävdar att de är tröga, har dåligt minne och inte kan hålla ihop en planterad lögn- ska de då gå fria?
Ööhh! Hur I hela friden lyckades du vrida till det till förmildrande omständigheter?
Citera
2023-07-16, 20:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Maja dumförklaras totalt i tråden.
Är det utredningarna som är gjorda av henne som du tycker dumförklarar henne eftersom det är dem jag bygger min tolkning på?
Citera
2023-07-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Är det utredningarna som är gjorda av henne som du tycker dumförklarar henne eftersom det är dem jag bygger min tolkning på?

Nu var det inte dig jag syftade på men visst du vrider och vänder också en hel del på M disgnoser och förmågor
Maja är varken dement eller förståndshandikappad och vad jag vet så kan även människo med diagnoser också ljuga precis som alla andra
Citera
2023-07-16, 20:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror hon minns väldigt bra om vad som hände under mordnatten. Hon var varken särskilt berusad eller har sovit. Minnena är tydliga, men hon vill inte berätta.

Det hon försöker med, är att placera dom bevis som finns på någorlunda bra ställen så tvivel om hennes skuld väcks. Det har hon inte lyckas med, och då blir det mish mash.

Maja uppfattas inte som ärlig i vare sig förhör eller under rätten. Hade hon varit traumatiserad av händelsen och förträngt minnen, är jag ganska övertygad att många av oss skulle kunna identifiera ett ärligt försök att minnas och berätta som det var. Men istället så stakar hon sig igenom ett inövat manus som inte ens borde fått komma in i rättssalen.
De delar som påverkat henne känslomässigt tror jag också hon minns bra, men mycket annat tvivlar jag att hon har koll på. Eftersom hon undviker allt som har med mordet att göra, kan man klart misstänka att hon minns men inte vill berätta.

Jo, det verkar som hon försöker få ihop det, men jag är inte så säker på att avsikten är att så tvivel utan snarare att svära sig fri.

Jag tror att hon inte vill minnas, inte tänka på det och absolut inte kännas vid det.
Citera
2023-07-16, 20:50
Medlem
Citat:
Nu var det inte dig jag syftade på men visst du vrider och vänder också en hel del på M disgnoser och förmågor
Maja är varken dement eller förståndshandikappad och vad jag vet så kan även människo med diagnoser också ljuga precis som alla andra

Jag har en stark misstanke om att en del ser bara Majas hudfärg och ställt mot Toves vita hudfärg, gör det Maja till offret. Hade Maja varit "vit" hade inte så många ömkat Maja och letat ursäkter åt henne. Jag hade kunnat slå vad om att tex GW inte agerat så här partiskt om Maja varit infödd Vetlandatjej eller kille. Som det är nu, har Tove inte en chans.
Citera
2023-07-16, 20:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Menar du att jag hävdat att M skulle vara dement eller förståndshandikappade och oförmögen att ljuga?
Citera
2023-07-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Var i tråden kan jag läsa om hur halv-Mena JJ och negern MH arresterades? Dvs hur det hela gick till? Jag vet att blånegern MH gick sista året på gymnasiet, men arresterades hon i på Njudungsgymnasiet eller hemma hos hennes impotenta adoptivföräldrar? Och vad jobbade JJ som?

Här är en artikel.

Kvinna i 20-årsåldern försvunnen efter utekväll – två anhållna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQQm2m/kvinna-i-20-arsaldern-forsvunnen-efter-utekvall-tva-anhallna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in